S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz. 10-12, sala 401) wyk ł ad.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Polska: przemiany struktury etnicznej- NSP 2002 i NSP 2011
GIMNAZJUM SPOŁECZNE MTE W MILANÓWKU `
KLUB MIŁOŚNIKÓW HARREGO POTTERA
I NFORMACJE O P OWSZECHNYM S PISIE R OLNYM 2010 I N ARODOWYM S PISIE P OWSZECHNYM L UDNOŚCI I M IESZKAŃ 2011.
PUP w LE Ż AJSKU Pi ęć kroków do pracy Działanie 1.3 Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : celem wyk ł adu jest omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem etniczno ś ci.
Migracje a globalizacja i „nowe mniejszości” w Europie (teoretyczne założenia modeli „integracji” imigrantów). Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401 wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401 wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz sala 401 wyk ł ad nr.
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem kultury i zró ż nicowania kulturowego.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401) wyk ł ad.
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
Przepisy przej ś ciowe Problemy praktyczne Warsztaty legislacyjne Jachranka, czerwiec 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
DROGA DO ZAŁOŻENIA WŁASNEJ FIRMY
„Nie ma dzieci- są ludzie […].” Janusz Korczak
Konkurs EKO-BIURO. Rok 2012 mija pod has ł em anga ż owania si ę naszej placówki w dzia ł ania skoncentrowane wokó ł promocji odnawialnych ź róde ł energii,
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
RAZEM PRZECIW PRZEMOCY
Dziedzictwo kulturowe
Od lepszej edukacji do lepszej przyszłości
Czynniki wpływające na kursy walut
PROJEKT WIELOSTRONNY CZAS REALIZACJI: 01 SIERPNIA 2009 DO 31 LIPCA 2011 KWOTA DOFINANSOWANIA: EURO.
WIELKA ORKIESTRA ŚWIĄTECZNEJ POMOCY
TRANSFER W WIEDNIU Bad Goisern, Kwiecień Sonda – przeprowadzona przez PI WIEN Przegl ą d ponad 56 szk ół Jakie dzia ł ania s ą zwykle podejmowane.
O tym, że fundusze europejskie są doskonałym narzędziem, które pomagają podnosić poziom nauczania i kwalifikacji młodych ludzi, nie trzeba już dzisiaj.
KODEKS 2.0 Szko ł y Podstawowej w Mi ł aczewie Kodeks 2.0 SP Mi ł czew Poradnik Jak w ł a ś ciwie korzysta ć z Internetu.
AKTYWNI DLA PRZYSZŁOŚCI! DEBATA W RAMACH XX EDYCJI SEJMU DZIECI I M Ł ODZIE Ż Y.
Dnia roku 9 wybranych uczniów klasy 3AB TZ pod opieką Pani Sylwii Samson wyjechało na praktykę do Niemiec, aby reprezentować szkołę oraz ojczyznę.
Bezpieczny Internet.
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Przedszkola.
Parlament oraz europarlament PytaniaPodsumowanie.
Pytania warte uwagi:. Powszechnie uwa ż a si ę, ż e jeden nie ma jakiej ś wielkiej wagi, jednak sugeruj ą c si ę znanym przys ł owiem - grosz do grosza.
Mniejszości narodowe w Polsce
Szko ł a demokracji Martyna Pankowska 3c Zuzanna G ł ogowska 3c.
Przestrzeganie praw mniejszości narodowych w Polsce
Nie tylko wybory… Jak m ł odzi ludzie mog ą wp ł ywa ć na rzeczywisto ść i aktywnie uczestniczy ć w demokracji?
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
NSP 2011 Główny Urząd Statystyczny Tematyka spisu 4 Na potrzeby NSP 2011 od dnia 1 kwietnia 2011 r. zostanie uruchomiona.
1 Projekt pn. „Kurs języka migowego” GMINA JEDLICZE.
Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach jako projekt badawczy zamawiany Problemy opieki nad osobami niesamodzielnymi w świetle.
Opiekun osób starszych
„Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyka niemieckiego?”
Temat: Państwo wielu narodów. W 1385 r. Polska i Litwa miały wspólnego wroga – Krzyżaków. Postanowiły się połączyć aby z nimi walczyć. Połączenie to nastąpiło.
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
Badanie skuteczności kampanii promocyjnej Polski na rynkach zagranicznych: niemieckim, brytyjskim i francuskim Warszawa, 25 lipca 2012.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Miasta i gminy przyjazne starzeniu Paweł Kubicki, Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH 1.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Roman Fedak – Dyrektor Urzędu Statystycznego w Zielonej Górze GORZÓW WIELKOPOLSKI, 30 MAJA 2016 R.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY BRUSY ZA 2014 ROK.
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Pojęcia związane z antydyskryminacją
Zapis prezentacji:

S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401) wyk ł ad nr 3

1. Powtórzenie – pytania etniczne w spisach powszechnych: wiedza statystyczna o strukturze etnicznej spo ł ecze ń stwa – spisy powszechne ludno ś ci (population census), rejestry ludno ś ci (population register, civil register) oraz socjologicznych bada ń reprezentacyjnych (sonda ż owych); za i przeciw pytaniom etnicznym w spisach powszechnych ludno ś ci; potrzeba spisowych danych etnicznych; ograniczenia wiarygodno ść danych etnicznych uzyskiwanych z powszechnych spisów ludno ś ci: polityka pa ń stwa w zakresie mniejszo ś ci (narodowo ś ci) i spisów; poziom jednostki; brak wiarygodnych danych na temat liczebno ś ci mniejszo ś ci - rodzi tendencje do spekulowania na temat liczebno ś ci.

Przyk ł ad: Tabela: Liczebno ść Romów w spisach powszechnych w wybranych krajach Europy Ś rodkowej Lp.Kraj (rok spisu)Wyniki spisuSzacunki (w tys.) 1.Estonia (2000) ,5 2.Łotwa (2000)8 205 (0,34%)3,5 – 15/ 20 3.Litwa (2000)2 600 (0,07 %)3-4 4.Czechy (2001) (0,1%)250 – Słowacja (2001) (1,7%)400 – Węgry (2001) (4%) Rumunia (2002) (2,5%)1 500 – Bułgaria (2001) (4,7%)600 – Ukraina (2001) (0,1)50-80

3. Przyk ł ad – Romowie w Polsce i w spisie 2002 (1): charakter spo ł eczno ś ci romskiej: etnonim/-y, szacunki liczebno ś ci w Europie, Romowie jako wielokulturowa spo ł eczno ść ; bariery w okre ś laniu swojej to ż samo ś ci: niech ęć do okre ś lania swojej to ż samo ś ci jako wyraz samoobrony; ró ż norodno ść grupy; polityka pa ń stwa nie uznaj ą ca Romów jako oddzielnej grupy etnicznej (narodowej). szacunki liczebno ś ci spo ł eczno ś ci romskiej w Polsce a wyniki NSP 2002: nak ł adanie si ę tradycyjnej etniczno ś ci i ambicji narodowych Romów z elementami instytucjonalnymi - pomoc pa ń stwa i organizacji europejskich.

4. Przyk ł ad – Romowie w Polsce i w spisie 2002: szacunki administracyjne: ok tys., szacunki organizacji romskich – do 50 tys., GUS - 11 stowarzysze ń romskich, w których by ł o osoby; spis 2002: osób deklaruj ą cych narodowo ść romsk ą (0,03% ogó ł u spo ł ecze ń stwa polskiego), cechy: obywatelstwo polskie, równowaga p ł ci, zurbanizowana, rozmieszczenie przestrzenne (woj. dolno ś l ą skie, ś l ą skie i ma ł opolskie, mazowieckie i ł ódzkie oraz wielkopolskie); j ę zyk romski - 15,8 tys. (dla wi ę kszo ś ci z nich jest on u ż ywany razem z polskim, dla 1,4 tys. osób jest jedynym u ż ywanym j ę zykiem). mo ż liwe sposoby wyja ś nie ń : sposób okre ś lania to ż samo ś ci etnicznej ( ś wiadomo ś ci narodowej); poczucie dyskryminacji etnicznej i negatywne postrzeganie; uznanie Romów jako mniejszo ś ci etnicznej i specjalny program pomocy dla niej; uznanie Romów na poziomie europejskim.

5. Historia spisów powszechnych (i problematyki etnicznej) w Polsce: I Rzeczypospolita: nie prowadzono powszechnych spisów ludno ś ci: ze wzgl ę dów podatkowych (pog ł ówne) funkcjonowa ł y rejestry urz ę dowe niektórych grup narodowych w Polsce, jak Cyganów, Ż ydów, Karaimów i Tatarów; Sejm Czteroletni 22 czerwca 1789 r. Lustracja dymów i podanie ludno ś ci. okres zaborów (spisy powszechne ludno ś ci na ziemiach polskich); do ś wiadczenia spisów powszechnych i pyta ń etnicznych w Polsce ( ): ró ż na sytuacja pa ń stwa, zró ż nicowane sytuacje polityczne i spo ł eczne - ró ż ny wp ł yw na metodologi ę i przebieg spisu; okres 1918 – 1939: 1921 r.; 1931 r.; okres 1945 – 2002: tzw. spis sumaryczny 1946 r.; spis 2002 (NSP 2002); spis 2011 (NSP 2011).

6. Pytania etniczne w spisach powszechnych ludno ś ci w Polsce w latach 1921 – 2011 Kategorie spisowe: Rok przeprowadzenia spisu ObywatelstwoXX-----XX NarodowośćX------XX Tożsamość etniczna X Język domowy XX Język ojczystyXX------X Wyznanie religijneXX------X Tabela 1. Pytania etniczne w spisach powszechnych ludności w Polsce w latach 1921 – 2011

7. Okres mi ę dzywojenny: problemy spisu z 1921 r.: pytania o narodowo ść oraz o j ę zyk ojczysty, wyznanie i obywatelstwo; zmiany demograficzne (repatriacja), problemy organizacyjne spisu. problemy spisu z 1931 r.: brak pytania o narodowo ść, pytania o j ę zyk, wyznanie i obywatelstwo; rezygnacja ze spisu gospodarstw rolnych (pytanie o ogóln ą powierzchni ę gruntów i u ż ytków rolnych) + pytanie o umiej ę tno ść czytania i pisania; kwestionowanie wiarygodno ść spisu z 1931 r. w odniesieniu do problematyki narodowo ś ciowej na terenach wschodnich. nast ę pny spis planowany na 1941 r., nie odby ł si ę z powodu wybuchu wojny; w latach 30-tych szacunki liczebno ś ci mniejszo ś ci narodowych: stanowi ą one ponad 1/3 (36%) ludno ś ci pa ń stwa, licz ą cej 32,1 mln osób.; najwi ę ksz ą niepolsk ą grup ą narodow ą stanowili Ukrai ń cy - 5 mln osób (16%), a nast ę pnie Ż ydzi - 3,1 mln (10%), Bia ł orusini - 2 mln (6%), Niemcy - 0,784 mln (2%), Litwini - 0,2 mln (1%), Rosjanie - 0,14 mln (1%) oraz inni - 0,09 mln.

8. Okres : spis sumaryczny w 1946 roku: warunki powojenne, zebranie podstawowych informacji o stanie zaludnienia kraju w nowych granicach; ustalenie stanu ludno ś ci wed ł ug grup wieku, p ł ci i 4 narodowo ś ci: Polacy wraz z osobami zweryfikowanymi i zrehabilitowanymi; osoby, wobec których toczy si ę rehabilitacja/weryfikacja; Niemcy; inne narodowo ś ci. wynik: 23 mln 928 tys. osób - 20 mln 500 tys. osób narodowo ś ci polskiej, 2 mln 288 tys. Niemców, 399,5 tys. przedstawicieli innych narodowo ś ci, 417,4 tys. osób, wobec których prowadzono akcje weryfikacyjn ą, maj ą c ą wykaza ć ich narodowo ść (polsk ą lub niemieck ą ) oraz 304,5 tys. osób, które nie zosta ł y zaliczone do ż adnej narodowo ś ci; brak problematyki etnicznej w spisach 1950, 1960, 1970, 1978, 1988; dyskusja o statystyce narodowo ś ciowej.

9. Przygotowania i przebieg NSP 2002 z perspektywy pytania o narodowo ść : przygotowania, przebieg i publikacja wyników NSP 2002: Do jakiej narodowo ś ci zalicza si ę Pan(i)?; W jakim j ę zyku (j ę zykach) rozmawia Pan(i) najcz ęś ciej w domu?. spo ł eczny odbiór pytania o narodowo ść w NSP 2002: kontekst spo ł eczny i polityczny; problemy rozumienia pytania o narodowo ść ; strategie stowarzysze ń mniejszo ś ci wobec pytania o narodowo ść. kierunki interpretacji wyników pytania o narodowo ść w NSP 2002: mocne okre ś lenie swojej przynale ż no ś ci; twarda konfiguracja przestrzenna samookre ś le ń ; mniejszo ś ci mog ą by ć liczniejsze ze wzgl ę du na nowo ść pytania w spisie i obawy przed ujawnieniem swojej przynale ż no ś ci; perspektywa procesów asymilacyjnych mniejszo ś ci i zmiana formu ł y dotychczasowych identyfikacji mniejszo ś ciowych; walka o uznanie publiczne niektórych grup – Ś l ą zacy, Ł emkowie, Kaszubi.

10. Przygotowania i przebieg NSP 2011 z perspektywy pyta ń etnicznych: ustawa z dnia 4 marca 2010 o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011;. w spisie powszechnym zostały zebrane dane z następujących tematów badawczych: stan i charakterystyka demograficzna ludności - my i nasza najbliższa rodzina tworząca jedno gospodarstwo domowe, dane osobiste; edukacja - jaki jest stopień naszego wykształcenia? Czy kontynuujemy naukę? Czy zamierzamy w przyszłości ją kontynuować?; aktywność ekonomiczna osób - czy jesteśmy czynni zawodowo? Jak często zmieniamy pracę?; dojazdy do pracy - czas i sposób dojazdu do miejsca zatrudnienia; źródła utrzymania osób - ponownie będzie o miejscu pracy i wysokości dochodów;. niepełnosprawność - nasz stan fizyczny. Czy jesteśmy całkowicie zdolni, częściowo lub niezdolni do wykonywania pracy i zwykłego funkcjonowania? Ewentualny stopień niepełnosprawności; obywatelstwo - jakie posiadamy obywatelstwo? Czy posiadamy np. podwójne?; migracje wewnętrzne - czy przenosimy się trwale w celach zarobkowych w inne miejsca Polski. Czy jesteśmy zdolni do podjęcia takiej decyzji?; migracje zagraniczne - czy podejmujemy pracę / lub przebywamy w sposób trwały za granicą?; narodowość i język oraz mniejszości narodowe i etniczne - nasza narodowość i języki jakimi się posługujemy; wyznanie - przynależność do kościoła lub jakiegoś związku wyznaniowego; gospodarstwa domowe i rodziny - stan rodzinny i miejsca zamieszkania; stan i charakterystyka zasobów mieszkaniowych - gdzie i od kiedy mieszkamy, jakie mieszkania (budynki) posiadamy, ich stan prawny, techniczny itd.

11. NSP pytania o narodowo ść i j ę zyk: Jak jest Pani/Pana narodowość? Czy odczuwa Pani/ Pani przynależność do innego narodu lub wspólnoty etnicznej? Jakim językiem /językami zazwyczaj posługuje się Pani/Pan w domu? Jaki jest Pani/Pana język ojczysty? problemy: skutki ustawy o mniejszo ś ciach: lista uznanych mniejszo ś ci narodowych i etnicznych w formularzu spisowym. pytania spisowe – historia i rozszerzenie pyta ń etnicznych; nowa metodologia (mieszana) i technologia spisowa (Internet); mobilizacja etniczna mniejszo ś ci do NSP 2011: obecno ść tematyki spisowej w telewizji i Internecie; przyk ł ady osób deklaruj ą cych publicznie swoj ą to ż samo ść etniczn ą ; rola ludzi starszych; wynik spisowy a fundusze na dzia ł alno ść kulturalna mniejszo ś ci.

12. Przyk ł ady mobilizacji etnicznej: mniejszo ść niemiecka (ulotka spisowa): Podaj w spisie narodowo ść niemieck ą. Je ż eli masz niemieckie korzenie, niemieckie pochodzenie, twoi rodzice czy dziadkowie s ą Niemcami, ty jeste ś Niemcem - na pytanie ankietera o narodowo ść powiedz: TAK, jestem NARODOWOŚCI NIEMIECKIEJ Hauptrat der Deutschen Oberschlesier |Rada G ł ówna Niemców Górno ś l ą skich Deklaruj ą c swoj ą narodowo ść, deklarujesz tak ż e przynale ż no ść do historii i dziedzictwa narodowego, a niemieckie dziedzictwo to te ż powa ż ny wk ł ad w kultur ę ś wiatow ą – uznan ą i podziwian ą przez spo ł ecze ń stwa Europy i Ś wiata. Ty o tym wiesz i mo ż e to stanowi ć dla Ciebie powód do dumy. Nie musisz zna ć j ę zyka niemieckiego, by by ć Niemcem (a powszechnie wiadomo z jakich przyczyn go nie znasz), bo narodowo ść to cecha dziedziczna. Pami ę taj kim byli Twoi przodkowie i Twoi rodzice. We ź to pod uwag ę, zadeklaruj odwa ż nie swoj ą narodowo ść zgodnie z Twoim odczuciem.

12. Przyk ł ady mobilizacji etnicznej (cdn.):

1 kwietnia rozpoczyna si ę Narodowy Spis Powszechny. Ka ż dy z nas b ę dzie mia ł mo ż liwo ść spisa ć si ę samemu, przez internet. Dla m ł odzie ż y nie stanowi to problemu, ludzie starsi jednak ż e b ę d ą potrzebowali naszej pomocy. Dlatego zach ę camy do akcji: Pomó ż si ę Omie / Opie spisa ć ! Pomó ż si ę Omie / Opie spisa ć ! Pomó ż si ę Omie / Opie spisa ć !

13. Problemy metodologii NSP 2011 z perspektywy pyta ń etnicznych: narodowo ść (to ż samo ść etniczna): szersza bateria pyta ń, wieloraka to ż samo ść etniczna, problem liczenia podwójnych to ż samo ś ci. metody i techniki zbierania danych etnicznych w NSP 2011: mieszany model, polegaj ą cy na łą czeniu danych z rejestrów urz ę dowych z wynikami badania reprezentacyjnego; formularz d ł ugi i krótki; dwa zbiory danych: z badanie pe ł nego i z badania reprezentacyjnego; badanie 86 gmin mniejszo ś ciowych (10% mniejszo ś ci w populacji gminy); b łą d próby i b łę dy przeszacowania/niedoszacowania populacji.; liczebno ś ci i odsetka osób o nieustalonej identyfikacji narodowo – etnicznej.; znaczenie wyników na poziomie gmin. spo ł eczny odbiór pyta ń etnicznych w NSP 2011: udzia ł organizacji mniejszo ś ci w przygotowywaniu spisu; informacje o spisie w j ę zykach mniejszo ś ci; bezprecedensowa mobilizacja ś rodowisk mniejszo ś ci.