1 ZPORR w Polsce oraz wykorzystanie dotychczasowych doświadczeń w nowej perspektywie finansowej na lata 2007-2013 Władysław Ortyl Kraków, 6 lipca 2007.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Advertisements

Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Działanie 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa Monitoring informacyjny (stan na 31 sierpnia 2006 r.) Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo.
Sprawozdanie z realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2006 r. Warszawa, 20 czerwca 2007 r.
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
System monitorowania przygotowania projektów indywidualnych do realizacji Warszawa, 17 kwietnia 2008 r. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie Warszawa, 15 czerwca 2005.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Omówienie kryteriów formalnych oceny wniosków Szkolenie dla beneficjentów.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
1 Kontraktacja ZPORR, problemy związane z realizacją projektów oraz wykorzystanie dotychczasowych doświadczeń w nowej perspektywie finansowej na lata
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Stan realizacji Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w Województwie Małopolskim Witold Kochan WOJEWODA MAŁOPOLSKI Kraków,
Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Stan wdrażania działań współfinansowanych z funduszy strukturalnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 22 sierpień 2007 r.
Spotkanie Grupy Sterującej Ewaluacją RPO Toruń, r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
XI Posiedzenie Podlaskiego Komitetu Monitorującego Kontrakt Wojewódzki Projekt współfinansowany przez Unię Europejską oraz Budżet Państwa Unia Europejska.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 89/91, Olsztyn Tel. (89) , Fax (89) Urząd Marszałkowski.
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za I półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
Krajowa Rezerwa Wykonania Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn, tel. (0-89) , Fax. (0-89)
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Europejskiego Funduszu Społecznego
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Stan realizacji na i plan działań na 2018 r.
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
w kontekście zobowiązań Instytucji Zarządzającej
Stan realizacji RPO WM na lata wg stanu na r.
EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO w ramach RPOWŚ
Programy INTERREG i Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa Stan wdrażania i przygotowania do nowej perspektywy Pokrzywna, kwiecień 2018.
Budżet programu 1,2 mld euro
Zapis prezentacji:

1 ZPORR w Polsce oraz wykorzystanie dotychczasowych doświadczeń w nowej perspektywie finansowej na lata Władysław Ortyl Kraków, 6 lipca 2007 r.

2 Alokacje regionalne ZPORR

3 Stan wdrażania na dzień ,95 % alokacji 51,76 % alokacji

4 Umowy wg województw ( )

5 Stan wdrażania Realizowane projekty ZPORR: udział dziedzin wsparcia w ogólnej wartości dofinansowania ze środków UE (na podstawie danych IZ PWW)

6 Stan wdrażania Kategorie beneficjentów ZPORR, jako % całkowitej wartości zakontraktowanego dofinansowania (na podstawie danych IZ PWW)

7 Od 14 grudnia 2006 nowe umowy o dofinansowanie wymagają zgody Instytucji Zarządzającej 13 kwietnia 2007 na stronie IZ ZPORR zamieściła wykaz zaakceptowanych projektów, realizujących wskaźniki zagrożone Dalsza kontraktacja: Urzędy Marszałkowskie przygotowały i zamieściły w Internecie (do ) listy projektów, co do których zakończona została procedura wyboru Jeśli pojawią się nowe środki z tytułu oszczędności, IZ ZPORR przekaże Wojewodom i Marszałkom informację dotyczącą dostępnej alokacji w każdym z województw Kontraktacja

8 W przypadku rezygnacji z realizacji projektu już zakontraktowanego przed 2007 r. istnieje możliwość jego zastąpienia przedsięwzięciem z listy projektów, które przeszły całą procedurę wyboru Istnieje możliwość dokonania dodatkowej. nadkontraktacji, za którą odpowiedzialność poniesie samorząd województwa IZ ZPORR podtrzymuje propozycję przesunięcia dobrych projektów, które nie uzyskały wsparcia ze ZPORR, do nowej perspektywy finansowej 2007–2013 Kontraktacja

9 Płatności wg województw ( )

10 Dynamika płatności EFS ( )

11 Dynamika płatności EFRR ( )

12 Płatności pozostałe do zrealizowania w 2007 (stan na )

13 1)MF wyraża zgodę na przesunięcie kwot w ramach pożyczki na prefinansowanie z BGK z innych programów operacyjnych na ZPORR przy założeniu, że nie zostanie przekroczony limit wysokości środków na prefinansowanie określony w ustawie budżetowej na rok 2007; MF przekaże IZ ZPORR decyzję odnośnie kwoty jaka będzie mogła zostać przeznaczona na ww. cel; 2)IZ ZPORR prześle do MF i BGK tabele alokacji uwzględniające wyrażone zgody na podpisanie umów w ramach nadkontraktacji na ryzyko BP 3% aby uruchomić prefinansowanie dla Priorytetu 2 w kwotach odpowiadających udzielonej zgodzie na nadkontraktację nadkontraktacja, prefinansowanie

14 IZ ZPORR przekazała do MF informację o oszczędnościach powstałych w ramach zakończonych projektów w ramach Priorytetu 2 ZPORR; IZ ZPORR skieruje do MF pismo z prośbą o wyrażenie zgody na zwiększenie nadkontraktacji w Priorytecie 2 do poziomu 106% alokacji; współfinansowanie projektów, dla których wyrażono zgodę na nadkontraktację

15 1)MF potwierdził, iż zgoda na nadkontraktację odnosi się również do środków na współfinansowanie z BP; współfinansowanie na te projekty ma być przyznawane i przekazywane na dotychczasowych zasadach; współfinansowanie projektów, dla których wyrażono zgodę na nadkontraktację

16 1)w celu zachowania płynności finansowej w ramach Priorytetu 2 ZPORR przedstawiciele MF potwierdzili możliwość uruchomienia środków z pożyczki rewolwingowej również na ZPORR-EFS oraz wykazywaniu wydatków poświadczonych i niezrefundowanych we wnioskach od IPoś do IZ oraz wnioskach od IZ do IP; 2)w oparciu o pismo DG Employment podjęto decyzję o przekazywaniu dla Priorytetu 2 wniosków od IPoś do IZ oraz wniosków od IZ do IP w trybie dwumiesięcznym, począwszy od lipca br.; wnioskowanie o refundację do KE w ramach ZPORR-EFS

17 1)IZ ZPORR wystąpi do MF z zapytaniem o możliwość rozliczania dotacji przekazywanych w ramach Priorytetu 2 ZPORR w świetle zapisów art. 157 ustawy o finansach publicznych (brak konieczności zwrotu środków na koniec roku budżetowego zgłoszonych jako niewygasające); wykorzystanie dotacji – Priorytet 2

18 Doświadczenia ZPORR do wykorzystania w nowej perspektywie Wyprzedzająca identyfikacja problemów (np. odpowiednio wczesne wyjaśnienie kwestii podatkowych) Konieczność współpracy między wszystkimi podmiotami zaangażowanymi we wdrażanie funduszy UE na poziomie regionalnym, celem osiągnięcia efektu synergii i komplementarności wsparcia Konieczność współpracy między regionami celem osiągnięcia efektu synergii i komplementarności realizowanych projektów Udoskonalenie systemu informacji i promocji funduszy UE Zachęcenie do ponownego udziału w konkursach tych projektodawców, którym w okresie nie udało się uzyskać dofinansowania

19 Doświadczenia ZPORR do wykorzystania w nowej perspektywie Potrzeba kontynuacji podnoszenia kwalifikacji kadr na wszystkich szczeblach wdrażania funduszy strukturalnych, m.in. poprzez różne formy współpracy partnerskiej z innymi krajami UE Potrzeba upowszechnienia wieloletniego planowania i finansowania inwestycji Potrzeba wiarygodnego prognozowania przepływów finansowych. W tym celu, instytucje zarządzające RPO już na początku nowej perspektywy mogą wykorzystać i zaadaptować do własnych potrzeb mechanizm tzw. prognoz włoskich opracowanych dla ZPORR dzięki współpracy z twinningiem włosko-francuskim.

20 Doświadczenia ZPORR do wykorzystania w nowej perspektywie Zapewnienie zbieżności wybranych do realizacji projektów z celami działania (np. poprzez stosowanie dodatkowych kryteriów wyboru) Przy definiowaniu obszarów wsparcia oraz wyborze projektów dotyczących rynku pracy – konieczność diagnozy potrzeb lokalnych i regionalnych rynków pracy, celem odpowiedniego wyboru zakresu wsparcia Potrzeba opracowania takich zasad realokacji środków pomiędzy działaniami, które uwzględniałyby konieczność większych nakładów (czasu, promocyjnych) niezbędnych do rozpoczęcia wdrażania trudnych form wsparcia (przykład działań 2.3 i 2.4 ZPORR) Zapewnienie przeprowadzania oceny merytorycznej projektów z należytą starannością, przez osoby posiadające właściwe przygotowanie merytoryczne

21 WskaźnikOsiągnięta Wartość Jako % celu z Uzupełnienia Wybudowane lub zmodernizowane drogi1 631 km259 % Wybudowane lub zmodernizowane wodociągi1 286 km213 % Wybudowana lub zmodernizowana kanalizacja1 240 km114 % Zakupiony sprzęt medyczny1 980 sztuk990 % powierzchnia obiektów dydaktycznych i sportowych (działania 1.3 i 3.5) m.kw.62 % projekty mikroprzedsiębiorstw2 787 sztuk28 % osoby objęte wsparciem z EFS w ramach Priorytetu osób58 % w tym: stypendia dla uczniów i studentów osób82 % inne formy wsparcia (kursy, szkolenia, staże i praktyki, stypendia doktoranckie) osób Wybrane wskaźniki (wg projektów zakończonych i potwierdzonych kontrolą, stan na )

22 Obsługa płatności: sporządzanie Poświadczeń i zestawień wydatków oraz Wniosków o refundację od Instytucji Zarządzającej do Instytucji Płatniczej, Monitoring: przygotowywanie i przedstawianie sprawozdań z realizacji programu, Kontrola postępu realizacji programu, weryfikacja faktyczności ponoszonych wydatków, kontrole doraźne, kontrole systemu zarządzania i kontroli, Promocja efektów programu, Organizacja ewaluacji tematycznych, a w przyszłości – współpraca przy organizacji ewaluacji ex-post. Aktualne główne zadania IZ ZPORR

23 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ul. Wspólna 2/4 Dziękuję za uwagę