IV REGIONALNA KONFERENCJA EWALUACYJNA Rzeszów, 17 -18 listopada 2011 Jacek Woźniak Pełnomocnik Zarządu Województwa Małopolskiego ds. Planowania Strategicznego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
innowacyjna wielkopolska
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Zasady polityki regionalnej UE
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
OBSERWATORIUM TERYTORIALNE
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Regionalna Grupa Sterująca Ewaluacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 24 kwietnia 2009 r. Olsztyn Organizacja Posiedzenia współfinansowana z Unii Europejskiej.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Narodowa Strategia Spójności
Marek Nawara Marszałek Województwa Małopolskiego Nowa perspektywa strategiczna dla Małopolski.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Konsultacje Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Centra Organizacji Pozarządowych
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
1V Konferencja Ewaluacyjna - Warszawa 23/10/2009 Rola ewaluacji ex-post perspektywa EBI Werner Schmidt – Ewaluacja Działań
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Idea funkcjonowania Regionalnych Obserwatoriów Terytorialnych
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Przygotowanie przez partnerów społecznych strategii partnerstwa na lata Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
Kołobrzeg, 27 października 2014 roku
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Lubuskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne Zielona Góra, 21 listopada 2013r. Magdalena Balak-Hryńkiewicz Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy.
Stan spełnienia i termin realizacji Czy realizacja nastąpi w terminie
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Seminarium „Wiślany Okrągły Stół”
Zapis prezentacji:

IV REGIONALNA KONFERENCJA EWALUACYJNA Rzeszów, listopada 2011 Jacek Woźniak Pełnomocnik Zarządu Województwa Małopolskiego ds. Planowania Strategicznego 1

2

Monitorowanie procesów Badania i analizy Prognozy Zbieranie informacji o zjawiskach Gromadzenie informacji o potrzebach Badania społeczne Kompletowanie informacji o preferowanych kierunkach rozwoju na szczeblu lokalnym Gromadzenie informacji o planowanych przedsięwzięciach Bank projektów planowanych 3

Stałe budowanie zaufania pomiędzy podmiotami w regionie, zwłaszcza między samorządami oraz przedsiębiorcami Stałe budowanie zaufania pomiędzy samorządem województwa a rządem RP Tworzenie trwałych sieci kooperacyjnych opartych na zasadzie partnerstwa Tworzenie trwałych więzi współpracy ze środowiskiem naukowym Zapewnienie przejrzystości decyzji 4

Podejmowanie decyzji konsekwentnie wobec dokumentów programowych Komunikowanie przez decydentów z odpowiednim wyprzedzeniem potrzeb analitycznych (plany badawcze, badania ad hoc) Wykorzystywanie przy podejmowaniu decyzji dostępnych informacji, w tym prognoz i analiz wielowymiarowych służących optymalizacji decyzji Dostarczanie przez decydentów wiadomości zwrotnej na temat przydatności przekazanej informacji 5

Badania wyniki Debata publiczna postulaty Decydenci oczekiwania 6

Dostarczanie informacji niezbędnej do prowadzenia polityki rozwoju województwa, umożliwiającej szybkie i trafne reagowanie na pojawiające się zagrożenia sygnalizowane przez publikowane wyniki badań i analizy 7

Wspomaganie procesów decyzyjnych poprzez monitorowanie, analizowanie i prognozowanie zmian Badanie tempa zmian zachodzących w rozwoju społeczno- gospodarczym Analizowanie zgodności trendów rozwojowych z założeniami polityki rozwoju Udoskonalanie funkcjonujących rozwiązań w zakresie prowadzenia badań i analiz oraz współpracy na płaszczyźnie wymiany informacji w regionie 8

Zarządzanie rozwojem GospodarkaSpołeczeństwo Małopolskie Obserwatorium Polityki Rozwoju Małopolskie Obserwatorium Gospodarki Małopolskie Obserwatorium Polityki Społecznej Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji 9

Obserwatoria bliżej administracji Obserwatoria dalej administracji Zdolność do krytyki NiezależnośćDystansWłasny etosSynergiaKoordynacja Przepływ informacji Ośrodek decyzyjny 10

Małopolska Rada Obserwatoriów Rozwoju Regionalnego i Ewaluacji Małopolskie Obserwatorium Polityki Rozwoju Małopolskie Obserwatorium Gospodarki Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Małopolskie Obserwatorium Polityki Społecznej 11

Zaplecze analityczneSystem wsparcia zarządzania regionemSuwerenność decyzyjna na poziomie regionuBudowanie kapitału społecznego opartego o regionalne elityOparcie systemu o pamięć instytucjonalnąKształcenie kadr regionalnychWprowadzenie jako zasady pomiaru efektywności polityk publicznychRegionalny think-tank 12

Węzeł wiedzy Animator debaty publicznej Tłumacz badań na politykę Analityk danych zastanych Kreator nowych idei Monitoring i ewaluacja polityk publicznych Zamawiający badanie lub ewaluację Realizator badania 13

merytoryczne koordynowanie procesu monitorowania i ewaluacji regionalnych polityk, programów i projektów strategiczne koordynowanie oraz zapewnienie spójności działań realizowanych w ramach regionalnych obserwatoriów wsparcie metodologiczne badań i opracowań prowadzonych przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego i inne instytucje 14

Program badań Małopolskich Obserwatoriów Polityki Rozwoju powinien dążyć do zaspokojenia potrzeb informacyjnych w zakresie zintegrowanego podejścia do tematyki zarządzania regionem, odwołując się przy tym do problemów i zagadnień zdefiniowanych w Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego W strukturze obszarów problemowych województwa wydzielono trzy obszary problemowe: - społeczeństwo, - gospodarka, - zarządzanie rozwojem (powiązania instytucjonalne, relacje) 15

V. Zarząd Województwa Małopolskiego – informacja o Programie Badań obserwatoriów III. Małopolska Rada Obserwatoriów Rozwoju Regionalnego i Ewaluacji – ostateczne uzgodnienie zakresu przedmiotowego i podmiotowego badań II. Zebranie Kierowników – wstępny projekt programu I. Kompletowanie zapotrzebowania 16 IV. Małopolskie Obserwatorium Polityki Rozwoju – opracowanie końcowej wersji Programu Badań Obserwatoriów

17

18 IV Konferencja Krakowska. Unia Europejska – dylematy XXI wieku.

19 Funkcje, potencjał i trendy rozwojowe miast małopolski

20

21

22

Wpływ na rozwój województwa poprzez prowadzenie debaty regionalnej 23 Seminarium poświęcone roli kapitału społecznego, IV Konferencja Krakowska, Seminarium poświęcone finansom publicznym, IV Konferencja Krakowska,

24 Spotkanie konsultacyjne z Wojewódzką Komisją Urbanistyczno - Architektoniczną Spotkanie z Małopolską Radą Pożytku Publicznego Spotkanie Małopolskiej Rady Innowacji

Powstanie sieci Regionalnych Obserwatoriów Terytorialnych oraz Krajowego Obserwatorium Terytorialnego - planowane rozwiązania ogólnopolskie opierają się na doświadczeniach województwa małopolskiego; - pozytywne opinie Konwentu Marszałków RP oraz Rady Statystyki; - rozwiązanie umożliwi pełniejsze i szybsze korzystanie z istniejących baz danych, podniesie jakość badań, umożliwi przeprowadzanie badań w skali ponadregionalnej 25

Dziękuję za uwagę 26