PROPOZYCJA MODYFIKACJI EGZAMINU MATURALNEGO Z FILOZOFII / PP i PR /

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Nowa” Matura 2015 Języki obce
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
MATURA 2015.
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Matura 2015 Omówienie zmian w arkuszu maturalnym na poziomie podstawowym, rozszerzonym i dwujęzycznym. Matura ustna.
Zanim wybierzesz program nauczania
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Zagadnienia: Podstawy prawne egzaminu maturalnego Standardy wymagań egzaminacyjnych Struktura egzaminu pisemnego i ustnego z języka obcego nauczanego.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie 1. O wyższą jakość kształcenia Znaczenie funkcji diagnostycznej egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej.
POZIOM PODSTAWOWY POZIOM ROZSZERZONY CZAS TRWANIA120 MIN150 POZIOM TRUDNOŚCI B1B2(+)
I. Wybór przedmiotów egzaminacyjnych 1. Egzaminy obowiązkowe: w części ustnej – poziom podstawowy: a) język polski, b) język obcy nowożytny, c) język mniejszości.
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel ….
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013 GIMNAZJUM IM
Przedmioty ścisłe w szkole i na studiach
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
EGZAMIN MATURALNY 2015 PODSTAWOWE INFORMACJE. Egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza w jakim stopniu absolwent.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Struktura i forma
Filmik matura:) Zmiany? Najpierw dokonać wyboru… PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE PISEMNY USTNY PRZEDMIOTY DODATKOWE ALE OBOWIĄZKOWE /wszystkie pisemne oraz na.
Jak napisać dobry tekst?
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2014 GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W BOGUSZYCACH.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Język obcy w przedszkolu
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Sprawdzian szóstoklasisty
Egzamin maturalny od 2010 r.. CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe:  język polski – nie określa się poziomu egzaminu  język obcy nowożytny zdawany na poziomie.
Nowa matura – od roku 2015 Informacje ogólne. Przedmioty obowiązkowe Język polski – część pisemna (poz. podst.) + część ustna Język angielski – część.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
EGZAMIN MATURALNY Sesja egzaminacyjna w 2016 roku
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Egzamin maturalny w 2009 roku.1 Egzamin maturalny w 2009 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa, 1 września 2008 r.
Egzamin maturalny w 2017 roku
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
MATURA 2017.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

PROPOZYCJA MODYFIKACJI EGZAMINU MATURALNEGO Z FILOZOFII / PP i PR / Opracowanie: dr Małgorzata Konarzewska Międzynarodowe Szkoły Paderewski w Lublinie

Struktura egzaminu / modyfikacja/ Poziom podstawowy Poziom rozszerzony Arkusz 1 30 min 40 % Arkusz 1 30 min Arkusz 2 30 min 30 % Arkusz 2 30 min 20 % Arkusz 3 - - Arkusz 3 15 min Arkusz 4 30 min Arkusz 4 15 min

Poziom podstawowy Poziom rozszerzony A 1 Test sprawdzający znajomość terminologii i kategorii filozoficznych

A 2 Test sprawdzający znajomość dyscyplin filozoficznych i ich przedstawicieli

A 3 - Praca pisemna 400/500 słów Krytyczna analiza tekstu niefilozoficznego

A 4 Praca pisemna 500/700 słów Krytyczna analiza tekstu filozoficznego z zastosowaniem terminologii filozoficznej 400/500 słów

Szczegółowe omówienie wymagań egzaminacyjnych . Poziom podstawowy. Poziom rozszerzony.

Arkusz 1 / PP i PR / Zakres tematyczny: Relacje ciała i duszy Samopoznanie Sny Duchowość Intuicja Cierpienie Rozum Wartości moralne Wolność Problemy egzystencjalne

Zakres pytań potwierdza, iż uczeń : 1) wyróżnia podstawowe dyscypliny filozoficzne, które wywodzą się z filozofii klasycznej: ontologię, epistemologię, logikę, etykę, filozofię polityki i estetykę; 2) umieszcza formułowane pytania i problemy filozoficzne w obrębie właściwej dla nich dyscypliny.

Arkusz 2 / PP i PR / Problematyka filozoficzna: Podstawy epistemologii /racjonalizm ,empiryzm/ Teorie i problemy etyczne / deontologia, teleologia/ Filozofia religii/ nihilizm, ateizm, agnostycyzm, teizm / Filozofia sztuki / wartości estetyczne, analiza osobowości artysty i jego udziału w procesie tworzenia/ Filozofia polityki / demokracja, oligarchia, monarchia, teokracja, totalitaryzm/ Współczesne problemy społeczne / globalizacja, problem imigracji, praca nieletnich/ Kultura narodów /wielokulturowość, tendencje kosmopolityczne, globalizacja/

Arkusz 3 / PR / Rodzaj pracy pisemnej: / sprawności zakresu prac twórczych ucznia / analiza porównanie definiowanie opis dyskusja badanie argumentowanie uzasadnienie wartościowanie

Arkusz 3 / PR/ Analiza filozoficzna tekstu niefilozoficznego. / np. przyrodniczego, metodologicznego, popularno –naukowego, literackiego /. Stymulusy badań analitycznych: nowele i powieści, sztuki teatralne, filmy, teksty piosenek, programy telewizyjne i słuchowiska radiowe, obrazy, fotografie, ogłoszenia reklamowe.

Arkusz 4 / PP i PR / ESEJ FILOZOFICZNY. Napisany w oparciu o wiedzę filozoficzną zawartą w tekstach źródłowych, zamieszczonych w programie nauczania filozofii na poziomie podstawowym i rozszerzonym.

Kryteria i punktacja arkuszy: Poziom podstawowy Poziom rozszerzony 40 % /20 punktów/ Pytania otwarte /chronologia czasowa, pojęcia/

Arkusz 2 Poziom podstawowy Poziom rozszerzony 30 % /20 pkt. / Pytania otwarte definicje, tezy, poglądy

Arkusz 3 Poziom podstawowy Poziom rozszerzony - 20 % / 35 pkt./ Pisemna kompozycja / analiza tekstu niefilozoficznego/ oceniana wg kryteriów A-E

Arkusz 4 Poziom podstawowy Poziom rozszerzony 20 % / 35 pkt./ Pisemna kompozycja / analiza tekstu filozoficznego/ oceniana wg kryteriów A-E / analiza tekstu filozoficznego/

Kryteria A-E pracy pisemnej: Kryterium A Wypowiedź Kompozycja, /terminologia/ spójność /logika/ wypowiedzi. 5 pkt B Znajomość filozofii Wskazanie i sformułowanie problemu C Analiza i identyfikacja problemu Postawienie tezy 10 pkt D Ewaluacja Argumentacja i kontrargumentacja. Umiejętność porównania. E Podsumowanie i wnioski Zdolność oceny własnej, logika uzasadnienia.

Kryterium A 1 2 3 Uczeń nie spełnił żadnego z wymagań formalnych. Uczeń nie spełnił żadnego z wymagań formalnych. 1 Uczeń przedstawia podstawowe idee ale nie zawsze w sposób spójny i klarowny. Nie używa terminologii filozoficznej . 2 Uczeń przedstawia poglądy w sposób spójny. Wypowiedź na ogół jasna ale nie zawsze można dostrzec tok argumentacji. Uboga terminologia filozoficzna. 3 Uczeń przedstawia poglądy w sposób spójny. Wypowiedź jasna, poparta rzeczową argumentacją . Poprawna terminologia filozoficzna.

cd kryterium A 4 Uczeń przekazuje spójne poglądy i uzasadnia wyrażną tezę. Bogata leksyka filozoficzna i wyraźna dojrzałość uzasadniania sądów. 5 Uczeń przedstawia i uzasadnia poglądy w sposób spójny, argumentuje klarownie i rzeczowo. Słownictro stosowne dla wypowiedzi filozoficznej. Spełnione wszystkie wymogi formalne.

Kryterium B 1 2 3 Uczeń nie spełnia w żadnym zakresie poziomu wymagań. Uczeń nie spełnia w żadnym zakresie poziomu wymagań. 1 Uczeń wykazuje się znajomościa powierzchowną tematu i wyraża się w sposób ogólny bez zastosowania odwołań filozoficznych i bez zastosowania stosownej leksyki. 2 Uczeń wykazuje się powierzchowną znajomością koncepcji i poglądów filozoficznych, jednak nie przekazuje iich w sposób spójny i nie stosuje leksyki filozoficznej. 3 Uczeń wykazuje zadowalającą znajomość koncepcji filozoficznych i stosuje rzeczową argumentacje z zastosowaniem leksyki filozoficznej.

Cd kryterium B 4 Uczeń wykazuje dobrą znajomość koncepcji filozoficznych i potrafi poprzeć argumentację rzeczowym uzasadnieniem. Stosuje leksykę dojrzałą i uzasadnia tezy. 5 Uczeń wykazuje pełną , znajomość koncepcji i poglądów filozoficznych, potrafi stosować odniesienia dla poparcia argumentacji. Stosuje leksykę filozoficzną ale potrafi odnieść się także do treści pozafilozoficznych.

Kryterium C 1-2 3-4 5-6 7-8 Uczeń nie osiąga poziomu 1. Uczeń nie osiąga poziomu 1. 1-2 Uczeń w sposób ograniczony analizuje temat i nie stosuje rzeczowych odniesień 3-4 Uczeń stosuje odniesienia do tematu i popiera je przykładami. 5-6 Uczeń rozpoznaje sedno problemu i analizuje temat w sposób odpowiedni z użyciem stosownej leksyki. 7-8 Uczeń w sposób rzeczowy uzasadnia sedno problemu, analizuje refleksyjnie emat i perfekcyjnie wskazuje argumenty.

Cd kryterium C 9-10 Uczeń wsposób przejrzysty i jednoznaczny analizuje szczegółowo temat, podaje stosowne odniesienia i argumentuje tezy. Kontrargumentuje w sposób przemyślany i stosuje odpowiedni aparat leksykalny.

Kryterium D 1-2 3-4 5-6 Uczeń nie osiąga poziomu 1. Uczeń nie osiąga poziomu 1. 1-2 Uczeń przedstawia idee i argumenty z zakresu wiedzy potocznej . 3-4 Uczeń przedstawia argumentację ubogą, nie popartą wiedzą filozoficzną ani odniesieniami do światopoglądu. Wypowiedź jest jedynie opinią personalną. 5-6 Uczeń przedstawia zarówno idee jak ich argumentowanie w sposób racjonalny, poparty wiedzą .filozoficzną. Stosuje adekwatną terminologię.

cd kryterium D 7-8 Uczeń przedstawia zarówno idee jak ich argumentowanie z perspektywy filozoficznej . Potrafi argumentować i podane tezy poprzeć przykładami zaczerpniętymi z wiedzy filozoficznej. Stosowne słownictwo filozoficzne w całym wywodzie. 9-10 Uczeń przeprowadza dogłębną analizę problemu w oparciu o wiedzę filozoficzną i inne dyscypliny naukowe. Stosuje w wywodzie terminologię filozoficzną. Cały proces ewaluacji przebiega rzeczowo i uzasadnienia tez poparte są logicznymi argumentami filozoficznymi .

Kryterium E Uczeń nie wykazał się wnioskowaniem i nie podsumował pracy. 1 Uczeń w stopniu ubogim podsumował pracę ale brak logicznego wnioskowania. 2 Uczeń podsumował pracę ale nie wykazał się w pełni umiejętnością zdolności oceny własnej . 3 Uczeń zebrał logiczne wnioski w podsumowaniu i wykazał się zdolnością oceny własnej.

cd kryterium E 4 Uczeń spełnił wymogi formalne, zawarł w zakończeniu logiczne wnioskowanie oraz dokonał podsumowania opartego na ocenie własnej. 5 Uczeń spełnił wymogi formalne, zawarł w zakończeniu logiczne wnioskowanie oraz dokonał podsumowania opartego na ocenie własnej. Cały wywód jest logiczny i sporządzony językiem filozoficznym. Uczeń podał źródła, do których się odnosił w porównaniach.

Aneks 1 1. WYKAZ TERMINOLOGII FILOZOFICZNEJ Z ZAKRESU PODSTAWY PROGRAMOWEJ. 2. WYKAZ LITERATURY WYMAGANY DO REALIZACJI PODSTAWY PROGRAMOWEJ:

Podstawa programowa: Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego (str. 51 – 58 i 249) Załącznik nr 4 do: rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 Nr 4, poz. 17)

Aneks 2 WYKAZ PROPOZYCJI TEMATÓW NA ESEJE FILOZOFICZNE / PP + PR / 1. Podaj argumenty przemawiające za obroną Sokratesa. forma: dyskurs / problem poszukiwania prawdy/ 2. Napisz Konstytucję Państwa w oparciu o państwo Platona 3. Jak wyobrażasz sobie ideę realnie istniejącej rzeczy. /forma: definicja/ / wpływ idei na realnie istniejący świat/.

cd. 4. Bez jakiej miłości / nie/ można żyć. / forma: esej/- Agape, Caritas, Eros, Philia...... 5. Założyłam się z życiem o śmierć i……wygrałam zakład. /forma esej/- zakład Pascala 6. Szczęśliwi czasu nie liczą- co robią z nim nieszczęśliwi ? /forma esej/- postrzeganie czasu przez św. Augustyna 7. Co to jest nic ? /forma: esej lub artykuł/- nicość heidegerowska transponowana na Twoje postrzeganie świata

cd. 8. Opisz świat, w którym istniałby nadczłowiek / forma : opis/ -wizja świata Fryderyka Nietzsche 9. Czy dla moralnego porządku potrzebne jest gwieździste niebo? / forma : esej/ - kantowski imperatyw kategoryczny. 10. Napisz mit : zasłona Mai’a zakrywa prawdziwy świat / forma- mit/- Schopenhauera recepta na szczęście

cd. 11.Podaj przykłady problematyki, która Twoim zdaniem wykracza poza zakres wyrażalności językowej. / forma- esej, rozprawka/- granice mojego języka są granicami mojego świata.