Matura 2015 Omówienie zmian w arkuszu maturalnym na poziomie podstawowym, rozszerzonym i dwujęzycznym. Matura ustna.
PODSTAWY PRAWNE EGZAMINU MATURALNEGO Egzamin maturalny jest przeprowadzany na mocy art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572, z późniejszymi zmianami). Szczegółowe kwestie związane z zakresem wiadomości i umiejętności sprawdzanych na egzaminie maturalnym określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 30 sierpnia 2012 r., poz.977) W NOWEJ FORMULE BĘDZIE ON OBOWIĄZYWAŁ: absolwentów liceów ogólnokształcących – od roku szkolnego 2014/2015 absolwentów techników – od roku szkolnego 2015/2016
PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE NA EGZAMINIE MATURALNYM OD 2015 CZĘŚĆ PISEMNA – poziom podstawowy CZĘŚĆ USTNA – bez określania poziomu Język polski Język obcy nowożytny Matematyka Język mniejszości narodowej* * Obowiązkowo przystępują wyłącznie absolwenci szkół i oddziałów z językiem nauczania danej mniejszości narodowej
PRZEDMIOTY DODATKOWE NA EGZAMINIE MATURALNYM OD 2015 CZĘŚĆ PISEMNA CZĘŚĆ USTNA OBOWIĄZKOWO JEDEN PRZEDMIOT DODATKOWY (warunek zdania matury) WYBÓR SPOŚRÓD: biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, język polski, matematyka, WOS, język obcy nowożytny (PR lub PD*) język obcy nowożytny (bez określania poziomu lub PD*) język mniejszości etnicznej, mniejszości narodowej, język regionalny (bez określania poziomu) * Do egzaminu na poziomie dwujęzycznym może przystąpić KAŻDY absolwent, niezależnie od typu szkoły do której uczęszczał
OPCJE WYBORU JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO JAKO PRZEDMIOTU OBOWIĄZKOWEGO PRZEDMIOT OBOWIĄZKOWY CZĘŚĆ PISEMNA POZIOM PODSTAWOWY CZĘŚĆ USTNA BEZ OKREŚLANIA POZIOMU ORAZ
OPCJE WYBORU JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO JAKO PRZEDMIOTU DODATKOWEGO TEN SAM JĘZYK, KTÓRY BYŁ ZDAWANY JAKO OBOWIĄZKOWY wyłącznie w części pisemnej PR PD zarówno w części pisemnej jak i ustnej CZĘŚĆ PISEMNA – PD oraz CZĘŚĆ USTNA – PD ALBO ALBO
JĘZYK OBCY INNY NIŻ ZDAWANY JAKO OBOWIĄZKOWY OPCJE WYBORU JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO JAKO PRZEDMIOTU OBOWIĄZKOWEGO ORAZ DODATKOWEGO JĘZYK OBCY INNY NIŻ ZDAWANY JAKO OBOWIĄZKOWY WYŁĄCZNIE W CZĘŚCI PISEMNEJ PR PD ZARÓWNO W CZĘŚCI PISEMNEJ JAK I USTNEJ USTNIE– bez określania poziomu ORAZ PISEMNIE- PR albo USTNIE - PD oraz PISEMNIE– PD albo albo
UPRAWNIENIA ABSOLWENTÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI DOKUMENT GRUPY ABSOLWENTÓW, KTÓRYM PRZYSŁUGUJE DOSTOSOWANIE Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ABSOLWENCI: niesłyszący, słabosłyszący, niewidomi; z niepełnosprawnością ruchową; z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera; z niedostosowaniem społecznym (…) Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej Absolwenci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, np. dysleksją, dysgrafią
STRUKTURA ARKUSZA MATURALNEGO
CZĘŚĆ PISEMNA EGZAMINU Poziom podstawowy Poziom rozszerzony Poziom dwujęzyczny Charakter egzaminu przedmiot obowiązkowy przedmiot dodatkowy Poziom trudności B1 B2+ C1 Czas trwania 120 minut 150 minut 180 minut
ZAWARTOŚĆ ARKUSZA rozumienie ze słuchu rozumienie tekstów pisanych Poziom podstawowy Poziom rozszerzony Poziom dwujęzyczny rozumienie ze słuchu rozumienie tekstów pisanych znajomość środków językowych wypowiedź pisemna
WAGA POSZCZEGÓLNYCH CZĘŚCI ARKUSZA Poziom podstawowy Poziom rozszerzony Poziom dwujęzyczny Rozumienie ze słuchu 30% - 15 pkt. 24% - 12 pkt. 25% - 15 pkt. Rozumienie tekstów pisanych 26% - 13 pkt. Znajomość środków językowych 20% - 10 pkt. Wypowiedź pisemna RAZEM 5O PUNKTÓW 50 PUNKTÓW 60 PUNKTÓW
Zmiany w części ROZUMIENIE ZE SŁUCHU Poziom podstawowy Poziom rozszerzony Poziom dwujęzyczny Czas trwania 20 minut 25 minut 30 minut Punktacja 1 punkt za każdą prawidłową odpowiedź Liczba zadań 3-4 Typy zadań ZAMKNIĘTE: T/F, dobieranie, wybór wielokrotny + OTWARTE: uzupełnianie luk, odpowiedzi na pytania
Zmiany w części ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH Poziom podstawowy Poziom rozszerzony Poziom dwujęzyczny Łączna długość tekstów 1000 – 1200 wyrazów 1300 – 1600 wyrazów 1700 – 2000 wyrazów Punktacja 1 punkt za każdą prawidłową odpowiedź Liczba zadań 3-4 Typy zadań ZAMKNIĘTE: T/F, dobieranie, wybór wielokrotny + OTWARTE: uzupełnianie luk, odpowiedzi na pytania
ZNAJOMOŚĆ ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH Poziom podstawowy Poziom rozszerzony Poziom dwujęzyczny Zakres struktur szczegółowa lista w Informatorze CKE – www.cke.edu.pl Punktacja 1 punkt za każdą prawidłową odpowiedź Liczba zadań 2-3 3-4 Typy zadań ZAMKNIĘTE: wybór wielokrotny test luk lub dobieranie ZAMKNIĘTE I OTWARTE: test luk dobieranie i zmiana formy wyrazu słowotwórstwo parafraza fragmentów zdań gramatykalizacja fragmentów zdań częściowe tłumaczenie fragmentów zdań na język angielski dobieranie parafraza tłumaczenie fragmentów zdań na język angielski gramatykalizacja zdań trios
Zmiany w części WYPOWIEDŹ PISEMNA Poziom podstawowy Poziom rozszerzony Poziom dwujęzyczny Liczba zadań 1 (brak wyboru) 1 (wybór z 2 tematów) Długość tekstu 80 -130 słów 200 – 250 słów 300 – 350 słów Formy tekstu użytkowy argumentacyjny list lub e-mail wiadomość na blogu wiadomość na forum list formalny rozprawka artykuł publicystyczny Kryteria oceny treść: 0-4 pkt. spójność i logika: 0-2 pkt. zakres środków językowych: 0-2 pkt poprawność:0-2pkt zgodność z poleceniem: 0-5 pkt. spójność i logika wypowiedzi: 0-2 pkt. zakres środków jęz.: 0-3 pkt. poprawność: 0-3 pkt. zgodność z poleceniem: 0-5 pkt. zakres środków językowych: 0-4 pkt. poprawność: 0-4 pkt. Razem punktów: 10 punktów 13 punktów 15 punktów
bez określania poziomu MATURA USTNA CZĘŚĆ USTNA – bez określania poziomu poziom dwujęzyczny Czas trwania ok. 15 minut Charakter egzaminu przedmiot obowiązkowy lub dodatkowy przedmiot dodatkowy Części zestawu egzaminacyjnego Rozmowa wstępna ZAD. 1 - Rozmowa z odgrywaniem roli ZAD. 2 - Opis ilustracji odp. na 3 pytania ZAD. 3 - Wypowiedź na podstawie materiału stymulującego, odp. na 2 pytania ZAD. 1 - Odpowiedź na 3 pytania odnoszące się do materiału stymulującego ZAD. 2 - Prezentacja na podany temat oraz odpowiedzi na 3 pytania
PODSUMOWANIE – NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY nowa formuła matury obowiązuje od 2014/2015 w (licea) oraz 2015/2016 (w technikach) absolwent musi podejść do przynajmniej jednego egzaminu z przedmiotu dodatkowego matura na poziomie dwujęzycznym z języka obcego dostępna dla wszystkich wyniki egzaminu podawane w procentach i na skali centylowej – zmianie ulegnie świadectwo dojrzałości
Opracowano na podstawie: Informatora o egzaminie maturalnym z języka angielskiego od roku szkolnego 2014 / 2015
Dziękuję za uwagę