Programy ochrony powietrza w świetle wymagań unijnych i krajowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

„Polepszenie jakości powietrza
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
ROMAN QUALITY SUPPORT - - cell:
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
Seminarium w ramach projektuPolepszenie jakości powietrza w regionie przygranicznym Czechy-Polska, Katowice, 30 czerwca, 2010 Program seminarium: powitanie.
Zmiana ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne a mapa zasadnicza - Miasto Gliwice Ustroń października 2010.
Najważniejsze prace legislacyjne dotyczące problematyki społeczeństwa informacyjnego zakończone w 2001 r. Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
elektronicznego fakturowania
energetyczno-klimatycznego - zagadnienia istotne dla elektroenergetyki
Departament Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010 Wojciech Kozak Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Kraków 24 lutego 2009 r. Departament Środowiska.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Ocena jakości powietrza w Polsce dziś i jutro Barbara Toczko Departament Monitoringu, Ocen i Prognoz Główny Inspektorat Ochrony Środowiska Kielce, 20 października.
PROGRAMY OCHRONY POWIETRZA (POP)
Projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Ochrona przed hałasem Jarosława Wojciechowska
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Program ochrony środowiska przed hałasem dla m.st.Warszawy 1 Rozporządzenie Ministra Środowiska dotyczące Programów Ochrony Środowiska przed Hałasem RADOSŁAW.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
związane z budownictwem energooszczędnym
Czy mamy prawo do czystego powietrza?
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Konstytucyjny system źródeł prawa
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
„Czy wiesz czym oddychasz”?
Monitoring powietrza atmosferycznego w Gdańsku
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Omówienie prac nad realizacją
Zapis prezentacji:

Programy ochrony powietrza w świetle wymagań unijnych i krajowych Roman Głaz Naczelnik Wydziału ds. Ochrony Atmosfery Departament Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery Warszawa, dnia 14 lutego 2011 r.

Podstawy prawne Regulacje Unijne podstawą obowiązującego systemu oceny i kontroli jakości powietrza: Dyrektywa 1996/62/WE z dnia 27 września 1996 r. w sprawie oceny i kontroli jakości otaczającego powietrza (tzw. Dyrektywa Ramowa), Dyrektywa 1999/30/EC z dnia 22 kwietnia 1999 roku w sprawie wartości dopuszczalnych dwutlenku siarki, dwutlenku azotu i tlenków azotu, zanieczyszczeń pyłowych i ołowiu w powietrzu oraz Decyzja Komisji (2001/744/EC) z 17 października 2001 r. zmieniająca Aneks V do tej dyrektywy, Dyrektywa 2000/69/WE z dnia 16 listopada 2000 roku w sprawie wartości dopuszczalnych benzenu i tlenku węgla w powietrzu, Dyrektywa 2002/3/WE z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ozonu w powietrzu, Dyrektywa 2004/107/WE z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie arsenu, kadmu, rtęci, niklu i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w otaczającym powietrzu.

Podstawy prawne Regulacje krajowe: Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. tj. z 2010 r. Nr .119, poz. 804 z późn. zm.), Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 3 marca 2008 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu, (Dz. U. z 2008 r. Nr 47. poz. 281) Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie dokonywania oceny poziomów substancji w powietrzu (Dz. U. z 2009 r. Nr 5, poz. 31), Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 8 lutego 2008 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać programy ochrony powietrza (Dz. U. z 2008 r. Nr 38 poz.221), Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie zakresu i sposobu przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia powietrza (Dz. U. Nr 216, poz. 1377).

Podstawa sporządzenia POP: coroczna ocena jakości powietrza i klasyfikacja stref Odpowiedzialni: wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska (art. 89 ustawy – Prawo ochrony środowiska) Termin: 31 marca każdego roku za rok poprzedni Podstawa sporządzenia POP: coroczna ocena jakości powietrza i klasyfikacja stref Odpowiedzialni: wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska (art. 89 ustawy – Prawo ochrony środowiska) Termin: 31 marca każdego roku za rok poprzedni Departament Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery -7-

Stan jakości powietrza na przestrzeni lat 2005-2009 LICZBA STREF zakwalifikowanych do sporządzenia programów ochrony powietrza: 2005 r. – 99 (na 362 strefy) 2006 r. – 161 (na 362 strefy) 2007 r. – 71 (na 170 stref) Rok Liczba stref PM10 O3 NO2 SO2 C6H6 Pb CO B(a)P As Cd Ni 2008 170 65 10 2 - 1 76 2009 79 6 4 73 Departament Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery

Klasyfikacja stref w Polsce dla pyłu PM10 na podstawie oceny jakości powietrza za rok 2009 (klasa wynikowa, ochrona zdrowia) – dane GIOŚ Departament Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery

Klasyfikacja stref w Polsce dla benzo(a)pirenu podstawie oceny jakości powietrza za rok 2009 (klasa wynikowa, ochrona zdrowia) – dane GIOŚ Departament Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery

Od klasyfikacji stref do POP Podstawa sporządzenia POP: coroczna ocena jakości powietrza i klasyfikacja stref Odpowiedzialni: wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska (art. 89 ustawy – Prawo ochrony środowiska) Termin: 31 marca każdego roku za rok poprzedni Od klasyfikacji stref do POP Wyniki oceny oraz klasyfikację stref wojewódzki inspektor ochrony środowiska niezwłocznie przekazuje marszałkowi województwa. Po uzyskaniu informacji o występowaniu na obszarze danego województwa klasy C, marszałek województwa w terminie 12 miesięcy ma obowiązek przedstawić do opiniowania właściwym starostom projekt programu, Sejmik województwa, w terminie 15 miesięcy od dnia otrzymania wyników oceny poziomów substancji w powietrzu i klasyfikacji stref, określa w drodze uchwały, program ochrony powietrza. Departament Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery -7-

Podstawa sporządzenia POP: coroczna ocena jakości powietrza i klasyfikacja stref Odpowiedzialni: wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska (art. 89 ustawy – Prawo ochrony środowiska) Termin: 31 marca każdego roku za rok poprzedni Materiały pomocnicze do przygotowania POP-ów: „Zasady sporządzania naprawczych programów ochrony powietrza w strefach” 2003 r., „Aktualizacja zasad sporządzania naprawczych programów ochrony powietrza w strefach” 2008 r. Departament Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery -7-

Koszty przygotowania i realizacji programów ochrony powietrza W latach 2004 – 2010 koszty przygotowania programów ochrony powietrza dla 87 stref przekroczyły kwotę 8 mln zł. Koszty realizacji zadań wynikających z tych programów wyniosły ponad 7, 6 mld zł. Planowane koszty przygotowania i realizacji programów w latach 2010- 2020 szacuje się na kwotę ok. 28 mld zł.

Nowe wymagania Dyrektywa 2008/50/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europie (CAFE) (Dz. Urz. UE l. 152 z 11.06.2008r., str. 1) Konsolidacja przepisów dyrektywy ramowej 1996/62/WE oraz dyrektyw córek: 1999/30/WE (SO2, NO2, NOx, PM, Pb), 2000/69/WE (benzenu, CO) , 2002/3/WE (Ozon), Dostosowanie i poszerzenie wymogów i zapisów umożliwiających wdrożenie PM2,5, Dyrektywa CAFE nie obejmuje zagadnień dyrektywy 2004/107/WE w sprawie arsenu, kadmu, rtęci, niklu i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w otaczającym powietrzu.

Główne cele Dyrektywy CAFE: zdefiniowanie i określenie celów dotyczących jakości powietrza; ocena jakości powietrza w państwach członkowskich na podstawie wspólnych metod i kryteriów; uzyskiwanie informacji na temat jakości powietrza, pomocnych w walce z zanieczyszczeniami powietrza oraz w monitorowaniu trendów i poprawy stanu powietrza wynikających z realizacji środków krajowych i wspólnotowych; zapewnienie, aby informacja na temat jakości powietrza była udostępniana społeczeństwu; utrzymanie jakości powietrza, tam gdzie jest ona dobra, oraz jej poprawę w pozostałych przypadkach; promowanie ścisłej współpracy pomiędzy państwami członkowskimi w zakresie ograniczania zanieczyszczenia powietrza.

Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw Dostosowanie regulacji krajowych do postanowień Dyrektywy CAFE nastąpi poprzez zmianę ustawy Prawo ochrony środowiska oraz stworzenie upoważnień ustawowych do wydania aktów wykonawczych w zakresie: określenia wskaźnika średniego narażenia krajowego celu redukcji narażenia oraz zmiany już obowiązujących aktów wykonawczych w zakresie: poziomów niektórych substancji w powietrzu stref, w których dokonuje się oceny jakości powietrza szczegółowych wymagań dotyczących programów ochrony powietrza oceny poziomów substancji w powietrzu sposobu przekazywania informacji o zanieczyszczeniu powietrza.

Ponadto w projekcie ustawy wprowadza się dodatkowe mechanizmy zarządzania jakością powietrza w zakresie: zmianę organu właściwego do opracowania projektu programu ochrony powietrza z marszałka województwa na zarząd województwa, W przypadku określenia krajowego celu redukcji narażenia zakres programów ochrony powietrza powinien być poszerzony o dodatkowe działania mające na celu osiągnięcie krajowego celu redukcji narażenia, procedury składania wniosków derogacyjnych w zakresie odroczenia stosowania określonych poziomów dopuszczalnych dla dwutlenku azotu oraz benzenu, Minister właściwy do spraw środowiska może opracować krajowy program ochrony powietrza, który będzie dokumentem o charakterze strategicznym,

Ponadto wprowadza się dodatkowe mechanizmy zarządzania jakością powietrza c.d.: Wojewódzki inspektor ochrony środowiska powiadamia organ zarządzania kryzysowego o ryzyku lub przekroczeniu poziomów zobowiązujących do podjęcia działań określonych w planach działań krótkoterminowych; Do planów zarządzania kryzysowego wprowadza się zadania określone planami działań krótkoterminowych; Wskazanie, iż do Wojewody należeć będzie nadzór nad przygotowaniem i wykonywaniem programów ochrony powietrza i planów działań krótkoterminowych, w zakresie dotrzymania terminu realizacji ww. czynności; Wskazanie, iż do zadań wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska będzie należeć kontrola nad przygotowaniem i wykonywaniem programów ochrony powietrza i planów działań krótkoterminowych;

Ponadto wprowadza się dodatkowe mechanizmy zarządzania jakością powietrza c.d.: Wprowadzenie kontroli sprawowanych przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska nad działalnością starosty, wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w zakresie wykonywania przez nich zadań określonych w programach ochrony powietrza i planach działań krótkoterminowych; Informacje o stanie jakości powietrza będą udostępniane bezpłatnie, za pośrednictwem Internetu; Utworzenie upoważnienia ustawowego dla ministra właściwego do spraw środowiska do wydania nowego aktu wykonawczego w sprawie określenia szczegółowego zakresu oraz sposobu udzielania dofinansowania na przedsięwzięcia dotyczące wymiany lub modernizacji indywidualnych palenisk i kotłowni domowych ze środków NFOŚIGW oraz wfośigw.

Resort środowiska planuje przygotowanie dokumentów: „Aktualizacja wytycznych w zakresie przygotowania programów ochrony powietrza” o nowy standard pyłu PM2,5; „Krajowy program ochrony powietrza”; „Analiza możliwości ograniczenia niskiej emisji ze szczególnym uwzględnieniem sektora bytowo-komunalnego”.

Dziękuję za uwagę