POLITYKA MSP 19.11.2009.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ENSPIRE EU Przedsiębiorczy zastrzyk dla Unii Europejskiej.
Advertisements

Aplikowanie o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na przykładzie SPO Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Wojciech Pander CASE-Doradcy.
Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP)
Dotacje dla przedsiębiorstw z Funduszy Europejskich na lata
ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki Poznań, 17 lutego 2004 Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej Ewa Kocińska - RPK Poznań
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Polityka handlowa i protekcjonizm
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Lubuski Regionalny Program Operacyjny na lata Priorytet II Stymulowanie wzrostu inwestycji w przedsiębiorstwach i wzmocnienie potencjału innowacyjnego.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Ekonomia polityczna integracji europejskiej
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Internet 2006: rozwój e-commerce
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
System wsparcia funduszy kapitałowych inwestujących w małe i średnie przedsiębiorstwa MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY DEPARTAMENT POLITYKI REGIONALNEJ.
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
POLSKA AGENCJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Działanie 2.3 – Inwestycje dla MŚP Tomasz.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT POROZUMIENIE w Radzie UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa z 25 czerwca 2013 r. WPR na lata 2014 – 2020.
CZY WSPÓLNY RYNEK JEST NAPRAWDĘ WSPÓLNY?
W drodze do Unii Promnice, Zameczek Myśliwski.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Usługi Enterprise Europe Network
Wsparcie dla rozwoju technologii
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
NOWE PROGI I PUŁAPY (ART. 2)
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

POLITYKA MSP 19.11.2009

SPIS TREŚCI : I. MAŁE ŚREDNIE PRZEDSIĘBIORSTWA Definicja MSP Kryteria podziału Ogólna liczba MSP w latach 2001-2004 MSP na świecie – USA, Wielka Brytania, Czechy Główne cele i podstawy unijnej polityki wobec MSP EKMP- kierunki działania EKMP Program Wieloletni i jego cele II. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA INSTRUMENTÓW POLITYKI WOBEC MSP Instrumenty finansowe Film pt. „Finansowanie inwestycji małych i średnich firm „ Instrumenty prawno-administracyjne Instrumenty instytucjonalne Pomoc publiczna Bariery rozwoju MSP w Polsce III. POLITYKA PO WSTĄPIENIU DO UE Konkurencyjność MSP Venture capital Instrumenty wsparcia MSP Ciekawostki Film na zakończenie Pytania

MAŁE ŚREDNIE PRZEDSIĘBIORSTWA

Definicja MSP obowiązuje na mocy Rozporządzenia Komisji Europejskiej z dn. 25 lutego 2004 musi być stale dostosowywana niezwykle istotna kategorie MSP muszą być definiowane uczciwie i prawnie bezpiecznie dla przedsiębiorstw

Kryteria podziału przedsiębiorstw na mikro-, małe i średnie Klasy przedsiębiorstw Liczba zatrudnionych Roczny obrót (lub/i) Całkowity bilans roczny (lub/i) Mikroprzedsiębiorstwa mniej niż 10 mniej niż 2 mln euro Małe przedsiębiorstwa mniej niż 50 mniej niż 10 mln euro Średnie przedsiębiorstwa mniej niż 250 mniej niż 50mln euro mniej niż 43 mln euro

Ogólna liczba MSP w latach 2001-2004 Rok Liczba MSP (tyś) 2001 3 272 2002 3 279 2003 3 518 2004 3 460

MSP na świecie MSP w USA Podmioty zatrudniające mniej niż 500 pracowników Small Business Administration Ustawy: The Small Business Job Protection Act The Small Business Lending Enhancement Act The Small Business Regulatory Enforcement Act The Health Insurance Portability and Accountability Act Programy: Small Business Technology Transfer Program The Small Inovation Research Program

MSP w USA Tab.1. Liczba przedsiębiorstw wg wielkości zatrudnienia MSP na świecie - cd. MSP w USA Tab.1. Liczba przedsiębiorstw wg wielkości zatrudnienia Liczba zatrudnionych < 20 20-99 100-499 Liczba przedsiębiorstw 5843 741 138

MSP w USA Tab.2. Udział MSP wg poszczególnych działów gospodarki MSP na świecie - cd. MSP w USA Tab.2. Udział MSP wg poszczególnych działów gospodarki Dział gospodarki Liczba przedsiębiorstw Rolnictwo 113 Górnictwo 27 Budownictwo 658 Przemysł wytwórczy 393 Transport 295 Handel hurtowy 531 Handel detaliczny 1579 Finanse i ubezpieczenia 650 Usługi 2461

MSP na świecie - cd. Wielka Brytania Brak oficjalnej definicji MSP Ministerstwo Handlu i Przemysłu- kwestie związane z MSP Liczbę przedsiębiorstw w Wielkiej Brytanii na początku 1996 roku szacowano na przeszło 3,7 mln, z czego MSP stanowiły przeszło 99,8% Łączny obrót przedsiębiorstw klasyfikowanych jako małe i średnie, z wyłączeniem sektora usług finansowych, wyniósł w 1995 roku 56,3% obrotu wszystkich przedsiębiorstw. Na początku 1996 roku w MSP zatrudnienie znajdowało 12,2 mln osób, co stanowiło blisko 1/3 wszystkich zatrudnionych oraz 58,2% osób zatrudnionych poza sektorem publicznym.

MSP na świecie - cd. Wielka Brytania Tab. 3 Struktura MSP wg ich wielkości na początku 1996r. Wielkość przedsiębiorstwa Przedsiębiorstwa bez zatrudnionych pracowników Mikro- (1-9 ) Małe (10-49 ) Średnie (50-249) Liczba przedsiębiorstw 2 516 820 1 010 104 165 128 25 731

Udział w ogólnej liczbie MSP (%) MSP na świecie - cd. Wielka Brytania Tab.4. Struktura brytyjskich MSP na początku 1996 roku według wybranych działów gospodarki Dział gospodarki Udział w ogólnej liczbie MSP (%) Rolnictwo, leśnictwo i rybołówstwo 5,7 Górnictwo 0,16 Przemysł 8,99 Energetyka, gazownictwo 0,01 Budownictwo 22,5 Handel 15,25 Hotelarstwo i gastronomia 3,99 Pośrednictwo nieruchomości i usługi dla biznesu 18,5 Inne usługi 9,4

MSP na świecie - cd. Czechy klasyfikacja wielkościowa Komisji Europejskiej Ministerstwo Przemysłu i Handlu- urząd odpowiedzialny za sprawy MSP Czesko- Morawski Bank Gwarancyjno- Rozwojowy

MSP na świecie - cd. Czechy Tab.5. Struktura czeskich przedsiębiorstw według sektorów gospodarki w 1995 roku Dział gospodarki Udział MSP (%) Budownictwo 15 Handel 29 Hotelarstwo i gastronomia 5 Przemysł 16 Transport Inne usługi 30

Główne cele i podstawy prawne unijnej polityki wobec MSP Art. 157 Traktatu z Maastricht- konkurencyjność przemysłu wspólnotowego Art.163 ust.2 Początek polityki wobec MSP-1986r. 1989r. – powstanie dyrekcja generalna ds. działalności na rzecz MSP 1994r. – zintegrowany program na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw

Główne cele i podstawy prawne unijnej polityki wobec MSP- cd. Komunikat Komisji – główne wytyczne polityki UE na lata 2007 – 2013 : zwiększenie atrakcyjności państw członkowskich poprzez poprawę dostępności (infrastruktura) wspieranie innowacyjności, przedsiębiorczości oraz rozwoju gospodarki tworzenie większej liczby miejsc pracy poprzez zainteresowanie większej ilości osób zdobyciem zatrudnienia

Europejska Karta Małych Przedsiębiorstw Santa Maria de Feira 19-20 czerwca 2000r dokument wskazujący obszary, w których państwa członkowskie Unii Europejskiej oraz kraje kandydujące powinny podejmować działania na rzecz poprawy otoczenia oraz rozwoju małej przedsiębiorczości. 34 państwa w procesie wyznaczonym przez EKMP

Kierunki działania EKMP : Kształcenie i szkolenia z zakresu przedsiębiorczości Zmniejszanie kosztów i usprawnienie procesu rozpoczęcie działalności Sprawniejsze ustawodawstwo i lepsze przepisy. Dostępność umiejętności Usprawnienie dostępu w trybie on-line (rozszerzenie komunikacji elektronicznej władz publicznych z sektorem małych przedsiębiorstw) Szersza działalność wychodząca poza jednolity rynek Uregulowanie kwestii podatkowych i finansowych Zwiększenie możliwości technologicznych małych przedsiębiorstw Wprowadzenie skutecznych modeli handlu elektronicznego Rozwijanie silniejszej i skuteczniejszej reprezentacji interesów

Program Wieloletni Plany wieloletnie w Polsce: rodzaj planowania strategicznego jest tworzony na okres kilku lat Parlament- organ, który rozpatruje plany wieloletnie Plany wieloletnie w Polsce: Przed II wojną światową- plan 4-letni Od 1938r.- plan 3-letni W latach pięćdziesiątych- plan 5-letni

Cele programu Cele programu można podzielić na 3 obszary: Najlepsza procedura Instrumenty finansujące Usługi dla przedsiębiorstw

OgÓLNA CHARAKTERYSTYKA INSTRUMENTÓW POLITYKI WOBEC MSP

Instrumenty omawianej polityki można podzielić na trzy główne kategorie: Finansowe Prawno-administracyjne Instytucjonalne

Instrumenty finansowe Obejmują z jednej strony pomoc państwa dotyczącą inwestycji materialnych, z drugiej zaś inwestycji niematerialnych (tzw. transfer wiedzy).

Instrumenty prawno-administracyjnego Skierowane są na generalną poprawę prawnego i administracyjnego otoczenia, w jakim działają przedsiębiorstwa, a w szczególności uproszczenia procedur administracyjnych i prawnych w stosunku do MSP.

Instrumenty instytucjonalne Obejmują tworzenie sieci informacji i doradztwa dla MSP.

Należy do nich zaliczyć: Centra Euro Info BC-NET (Business Cooperation Network) BRE (Bureau de Rapprochement des Enterprises) CRAFT CORDIX

Pomoc publiczna Zgodnie z Traktatem o UE, pomoc świadczona przez państwo lub ze źródeł państwowych, bez względu na jej formę, jest niedopuszczalna, jeżeli zakłóca lub zagraża zakłóceniem konkurencji, poprzez faworyzowanie pewnych przedsiębiorstw lub produkcji pewnych towarów, jeżeli wywiera to wpływ na handel między krajami członkowskimi.

Lista zakazanych środków, sporządzona przez KE: bezpośrednie subsydia zwolnienie od podatków i ceł zwolnienie od innych opłat preferencyjne korzyści oddanie do użytku ziemi lub budynków bez opłat bądź na szczególnie korzystnych warunkach zwrot kosztów w przypadku sukcesu przedsiębiorstwa

Lista możliwych środków, sporządzona przez KE: zakaz nie dotyczy pomocy regionalnej dla najuboższych regionów Wspólnoty dopuszcza się dofinansowanie niektórych, wyznaczonych przez Wspólnotę celów dopuszcza się pomoc sektorową dla konkretnych branż, zaliczanych do tzw. sektorów wrażliwych

BARIERY ROZWOJU MSP W POLSCE

Można wyróżnić siedem typów barier: Bariera związana z pozapłacowymi kosztami pracy Bariery podatkowe Bariery zatrudnienia Szara strefa Bariery administracyjne Konkurencja ze strony uprzywilejowanych przedsiębiorstw Inne bariery

POLITYKA MSP PO WSTĄPIENIU DO UE Zwiększenie konkurencji Polska zajmuję 7 miejsce na liście światowych dostawców towarów do UE Polscy przedsiębiorcy mogą korzystać ze wspólnotowych instrumentów wsparcia eksportu na rynki krajów trzecich Szczyt w Lizbonie

KONKURENCYJNOŚĆ MSP -Pojęcie konkurencyjności Siła konkurencyjna małych i średnich przedsiębiorstw Bariery wzrostu konkurencyjności MSP w Polsce

Programy Venture Capital realizowane w ramach polityki UE Speed Capital Eurotech Capital Innovation and Technology Equity Capital

INSTRUMENTY WSPARCIA MSP PROGRAM PHARE RIF : Program na rzecz jakości Program innowacje i technologie dla rozwoju firm Program wstęp do eksportu Program dotacji inwestycyjnych dla MSP

Gazeta MSP Tydzień MSP Europejska Nagroda Przedsiębiorczości CIEKAWOSTKI Gazeta MSP Tydzień MSP Europejska Nagroda Przedsiębiorczości

PYTANIA Co to jest konkurencyjność Jakie programy pomagają polityce MSP Skutki przystąpienia do UE dla MSP

Bibliografia: www.eurasy.pl www.europa.eu Sulima Elżbieta, Obszary integracji UE. Wybrane zagadnienia, wyd. UB, Białystok 2007 Skowronek - Milczarek, Małe i średnie przedsiębiorstwa. Źródła finansowania, wyd. C.H. Beck, Warszawa 2005

Prezentację przygotowały Anita niedbała Kinga gozdek Katarzyna laskowska