Warszawa, 29 lipca Ministerstwo Rozwoju Regionalnego dla rozwoju infrastruktury i środowiska Komentarz do wyników jakościowych badania ewaluacyjnego Analiza problemów związanych z realizacją projektów infrastrukturalnych realizowanych w ramach ZPORR i FS wynikających ze zmieniającej się sytuacji na rynku budowlanym
Konferencja jest finansowana ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa w ramach pomocy technicznej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
3Warszawa, 29 lipca 2008Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Raport ewaluacyjny Raport z badania ewaluacyjnego jest dostępny na stronie: Dziś omówiona zostanie część zagadnień, na które mogą mieć wpływ beneficjenci.
4Warszawa, 29 lipca 2008Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Metodologia badań jakościowych Informacje prezentowane na podstawie badań ewaluacyjnych przeprowadzonych następującymi metodami: wywiadów indywidualnych z beneficjentami projektów ZPORR i FS (w sumie 20), dodatkowo – wywiadów indywidualnych i grupowych (w sumie 2) oraz ankiety kwestionariuszowej z wykonawcami robót budowlanych.
5Warszawa, 29 lipca 2008Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Wielkość deklarowanego potencjału firm budowlanych a dotychczasowe kontrakty FS 653 przedsiębiorstwa (na 1023), które posiadają potencjał do realizacji kolejnych kontraktów na roboty budowlane, deklarują możliwość realizacji kontraktów bez zagrożenia dla obecnie realizowanych kontraktów. W Funduszu Spójności ( ) w sektorze środowiska realizowanych jest 976 kontraktów, a planowana liczba kontraktów to
6Warszawa, 29 lipca 2008Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Wielkość deklarowanego potencjału firm budowlanych a dotychczasowe kontrakty FS Firmy deklarujące możliwość realizacji kolejnych kontraktów (653) mogą realizować kontrakty na w sumie ok mln PLN, co daje ok mln EUR. W Funduszu Spójności ( ) w sektorze środowiska kontrakty realizowane opiewają na ok mln EUR.
7Warszawa, 29 lipca 2008Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Wielkość deklarowanego potencjału firm budowlanych
8Warszawa, 29 lipca 2008Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Wielkość deklarowanego potencjału firm budowlanych a dotychczasowe kontrakty FS Średnia wartość kontraktu FS wynosi 4,6 mln EUR. Natomiast 50% z 1023 respondentów badania deklaruje doświadczenie w realizowaniu kontraktów na roboty w [projektach infrastrukturalnych o wartości powyżej 1 mln EUR, z czego 72% z wykonawców i zaledwie 31% z nie biorących udziału.
9Warszawa, 29 lipca 2008Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Potencjalne możliwości zwiększenia podaży o firmy dotychczas niebiorące udziału W kontekście slajdów prezentowanych w poprzedniej prezentacji dotyczących różnic pomiędzy firmami nie biorącymi udziału a wykonawcami warto się zastanowić nad: większym wykorzystaniem istniejącego potencjału Wykonawców przez Inwestorów, rozszerzeniem zasięgu geograficznego i stworzeniem stałych zespołów do opracowywania dokumentacji przetargowej przez Wykonawców.
10Warszawa, 29 lipca 2008Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Problemy zidentyfikowane w badaniu ewaluacyjnym wpływ polityki na realizację inwestycji problemy kadrowe beneficjentów środki na przygotowanie inwestycji budżet inwestycji późne uzyskiwanie uzgodnień, np. z zarządcami sieci podzlecanie waloryzacja wybiórcze stosowanie FIDIC
11Warszawa, 29 lipca 2008Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Wpływ polityki na realizację inwestycji Kwestia realizowania planów poprzedników Niektóre osoby z podmiotów wdrażających projekty wskazywały na brak wsparcia w przypadku, gdy projekt był zatwierdzany za kadencji poprzedników. Jak się przed tym uchronić? Konsultować (poza wymaganiami prawnymi) zakres projektu szeroko wśród jego ostatecznych odbiorców, co z jednej strony da mu szerszą legitymizację wśród społeczności lokalnej i zapewni ciągłość, a z drugiej strony pozwoli dostosować zakres przedsięwzięcia do możliwości jego utrzymania w przyszłości (obecnie część projektów wodno-ściekowych FS ma problemy z zapewnieniem odpowiedniej liczby podłączonych osób.)
12Warszawa, 29 lipca 2008Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Problemy kadrowe beneficjentów Beneficjenci wskazywali na problemy z zatrzymaniem wyspecjalizowanych pracowników W ramach POIiŚ wydatki związane z zarządzaniem projektem (w tym wydatki osobowe) są kwalifikowalne po spełnieniu wszystkich warunków określonych w Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POIiŚ, tj. przede wszystkim: spełnienia łącznie dwóch nierówności PLN+3% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu, 20% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu szczegółowe opisanie tych wydatków i uzasadnienie we wniosku o dofinansowanie oraz ich wskazanie w umowie o dofinansowanie.
13Warszawa, 29 lipca 2008Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Środki na przygotowanie inwestycji Kluczowym wydaje się trend, zdaniem beneficjenta niekorzystny, zwiększania wydatków inwestycyjnych kosztem ograniczania zasobności budżetu przeznaczonego na przygotowanie inwestycji. To beneficjenci decydują o powyższej kwestii. W ramach POIiŚ wydatki związane z przygotowaniem projektu są kwalifikowalne po spełnieniu wszystkich warunków określonych w Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POIiŚ. Co więcej, nie są ograniczone procentowo.
14Warszawa, 29 lipca 2008Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Budżet inwestycji W przypadku, gdy beneficjentem jest gmina, zbyt mały budżet inwestycji wynika często z ograniczonej ilości środków własnych. Niedostosowanie zakresu projektu do możliwości i ograniczenie budżetu projektu na etapie planowania ze względu na ograniczone możliwości współfinansowania nie rozwiązuje problemu – problem narasta w trakcie realizacji inwestycji.
15Warszawa, 29 lipca 2008Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Późne uzyskiwanie uzgodnień/zezwoleń Wykonawcy robót budowlanych skarżą się na zjawisko uzyskiwania uzgodnień i praw własności/dysponowania gruntem w momencie przekazania placu budowy wykonawcy.
16Warszawa, 29 lipca 2008Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Podzlecanie Wykonawcy robót budowlanych skarżą się na zjawisko ograniczania podwykonawstwa. Zdaniem ewaluatora zwiększenie swobody wykonawcy w angażowaniu podwykonawców przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności kontraktów publicznych. W planowanej nowelizacji PZP ustawodawca zamierza dopuścić ograniczanie podwykonawstwa jako wyjątek.
17Warszawa, 29 lipca 2008Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Problemy z dokumentacją projektową Beneficjenci zgłaszali problemy związane z jakością dokumentacji projektowej – problem do dyskusji.
18Warszawa, 29 lipca 2008Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Wysokość kar umownych Beneficjenci ZPORR oraz FS, pomimo, iż to oni kształtują zapisy umowne, wskazali w badaniu na problem dotyczący zbyt niskich kar umownych. Co więcej, wskazywali oni również na problem braku zapisów w umowach pozwalających na naliczanie kar Wykonawcom opóźniającym rozpoczęcie robót.
19Warszawa, 29 lipca 2008Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Waloryzacja i wybiórcze stosowanie FIDIC Brak zapisów waloryzacyjnych oraz wybiórcze stosowanie FIDIC (w tym przerzucające ryzyko na Wykonawcę) są wskazywane w badaniu jako główne, poza czynnikami rynkowymi, przyczyny wzrostu kosztów kontraktów budowlanych. Kwestie te zostaną poruszone w prezentacjach przedstawicieli SIDiR oraz UZP.
20Warszawa, 29 lipca 2008 Dziękuję za uwagę Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ul. Wspólna 2/4 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego