System informatyczny obsługi funduszy strukturalnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych” w ramach Priorytetu II, Działania 2.3, Poddziałania Programu Operacyjnego.
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
Opis Systemu Zarządzania i Kontroli
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Generator Wniosków o Płatność
Ministerstwo Gospodarki i Pracy 1 Schemat drogi obiegu wniosku Instytucja Zarządzająca Przekazanie dokumentacji oraz listy rankingowej pod obrady Komitetu.
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Platforma A2A PA2A.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
System ewaluacji NPR i NSRO
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Rozwiązania w zakresie systemu monitoringu i sprawozdawczości, oraz systemu IT w okresie programowania Ząbki, czerwiec 2007r.
Plan komunikacji PO KL - założenia
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 01Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka,
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Badanie nt.: Wpływ interwencji z funduszy strukturalnych UE na zatrudnienie BDG-V MCH/2006 Zalecenia wynikające z badania.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Stan wdrożenia systemu SIMIK
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie Warszawa, 15 czerwca 2005.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Informacja dotycząca pierwszych miesięcy wdrażania Priorytetu VII Promocja integracji społecznej. Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Wdrażanie NSRO grudnia 2008 r.. Według danych wygenerowanych z Krajowego Systemu Informatycznego KSI SIMIK od początku uruchomienia.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Stan przygotowań w zakresie wdrażania Narodowego Planu Rozwoju/ Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata Ministerstwo Gospodarki i Pracy Warszawa,
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Grupa: administratorzy lokalni JST. Użytkownik systemu CEIDG - materiały szkoleniowe2 Informacje wstępne Zakładanie konta w CEIDG -Wybór sposobu dostępu.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Prezentacja wyników zawartych w Rocznym sprawozdaniu audytowym Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Sprawozdawczość Poznań, 8 Marca 2007 r.. Sprawozdawczość Rozporządzenie nr 1260/1999/WE z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Certyfikacja wydatków:
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

System informatyczny obsługi funduszy strukturalnych 2007-2013 Warszawa, czerwiec 2007

Agenda Wstęp – podstawy prawne Podstawowe założenia dla systemu informatycznego (SI) Architektura – podstawowe składniki SI Zakres danych gromadzonych w Krajowym Systemie Informatycznym (KSI) Lokalne Systemy Informatyczne (LSI) – interfejs wymiany danych, jednolity identyfikator dokumentów Harmonogram budowy SI Wdrożenie systemu informatycznego Stan prac (?prezentacja aktualnej wersji oprogramowania)

Doświadczenia 2004-2006 Silne powiązanie procesów i systemu informatycznego W związku ze zmiennością procesów rozwój systemu nie nadążał za biznesem Duży zakres rejestrowanych danych Centralizacja systemu dla wszystkich podmiotów uczestniczących we wdrażaniu funduszy strukturalnych Problemy z wdrażaniem systemu – powstanie danych historycznych

Podstawy prawne Zgodnie z artykułem 58 d) oraz artykułem 60 c) rozporządzenia ogólnego system zarządzania i kontroli powinien posiadać wiarygodne, skomputeryzowane systemy rachunkowości i księgowości, monitorowania i sprawozdawczości finansowej mające na celu zapewnienie rejestracji i przechowywania zapisów księgowych dla każdej operacji w ramach programu operacyjnego oraz zapewnienie gromadzenia danych na temat realizacji każdej operacji niezbędnych do celów zarządzania finansowego, monitorowania, weryfikacji, audytu i oceny. Ponadto w systemie powinny być gromadzone dane, których minimalny zakres określa Załącznik III do rozporządzenia implementacyjnego.

Zasady tworzenia Systemu Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego prowadzi nadzór nad Krajowym Systemem Informatycznym i określa standardy w zakresie gromadzenia danych przez wszystkich uczestników NSRO. Minister właściwy do spraw finansów publicznych odpowiada za budowę i rozwój systemu informatycznego na podstawie standardów w zakresie gromadzenia danych określonych przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.

Podstawowe założenia Dla celów zarządzania i sprawozdawczości, w Instytucjach Zarządzających, w Instytucjach Pośredniczących, w Instytucjach Pośredniczących 2 stopnia oraz w Instytucji Certyfikującej, będą wykorzystywane dwa podstawowe systemy informatyczne, tj.: system finansowo-księgowy spełniający wymogi ustawy o rachunkowości, Krajowy System Informatyczny monitoringu i sprawozdawczości oraz opcjonalnie lokalny system monitoringu i sprawozdawczości na poziomie instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie programu operacyjnego

Podstawowe założenia c.d. Krajowy System Informatyczny (system scentralizowany) udostępniony dla potrzeb monitoringu i sprawozdawczości będzie gromadził na poziomie kraju dane niezbędne dla systemu zarządzania i kontroli ustanowionego dla programu operacyjnego. Założono możliwość transmisji danych w formie elektronicznej z lokalnych systemów utworzonych przez Instytucje Zarządzające, Pośredniczące i Instytucje Pośredniczące 2 stopnia (system rozproszony) do Krajowego Systemu Informatycznego. Zakres transmitowanych danych będzie zgodny z zakresem informacji w Krajowym Systemem Informatycznym.

Podstawowe założenia c.d. System informatyczny na nowy okres powinien:  być niezależny od szczegółów implementacyjnych procesu wdrażania funduszy strukturalnych,  umożliwiać rejestrowanie danych po wystąpieniu zdarzeń,  przechowywać minimalny zakres danych niezbędnych do monitorowania i kontroli,  spełniać wymagania Rozporządzenia 1828/2006, w szczególności Załączniki II i III,  dostępny poprzez sieć publiczną rozległą (internet),  budowany przyrostowo – łatwo podatny na modyfikacje

Architektura

Co to jest DIP ? Dokument Inicjujący Projekt, zgodnie z metodyką PRINCE2 jest podstawowym dokumentem zarządczym opisującym Projekt, a w szczególności: Uzasadnienie biznesowe, czyli dlaczego budujemy system, Struktura organizacyjna, czyli kto za co odpowiada, Źródła finansowania, Plan realizacji projektu, Plan pierwszego etapu, Zasady komunikacji, Zagrożenia w projekcie, czyli dlaczego projekt może zakończyć się niepowodzeniem.

Struktura organizacyjna W DIP została określona następująca struktura organizacyjna Projektu. Kierownictwo MF i MRR Rada Projektu Nadzór Projektu Kierownik Projektu Wsparcie Projektu Zespoły specjalistyczne

Harmonogram projektu I Grupa funkcjonalności – do 30 czerwca przygotowanie aplikacji gotowych do wdrożenia II Grupa funkcjonalności – do 30 września br. III Grupa funkcjonalności – 30 listopada br.

Zakres I etapu Administracja Systemem Obsługa cyklu życia projektem Ewidencjonowanie i obsługa danych dotyczących wniosków aplikacyjnych Ewidencjonowanie i obsługa danych dotyczących umów o dofinansowanie Ewidencjonowanie i obsługa danych dotyczących wniosków o płatność Ewidencjonowanie i obsługa danych dotyczących kontroli poszczególnych projektów Interfejsy komunikacyjne

Zakres II etapu Wsparcie obsługi dużych projektów Ewidencja danych dotyczących programów operacyjnych Integracja z systemem KE Wspieranie procesu „monitorowania wdrażania”: Możliwość określania przez użytkowników parametrów raportów Raportowanie Przygotowanie zestawień wydatków z poziomu instytucji pośredniczącej oraz zestawień wydatków i wniosków o płatność przygotowanych na wyższych poziomach Prognozy wydatków

Zakres III etapu Rejestrowanie danych dotyczących nieprawidłowości Obsługa cyklu życia projektu: Wprowadzenie słownika wskaźników postępu rzeczowego i ich ewidencjonowanie Wspieranie procesu „monitorowania wdrażania” poprzez wbudowanie w System szeregu raportów w podziale na poszczególne poziomy wdrażania, w tym: Ewidencjonowanie i rejestr kwot odzyskanych, Zapewnienie mechanizmów definiowania niestandardowych raportów

Projekt SIMIK 2007-2013 KLUCZOWA DATA: 31 grudnia br. – zgodnie ze stanowiskiem KE do tego czasu powinien zostać przeprowadzony audyt sprawdzający, czy system informatyczny działa i jest zgodny z przepisami UE, a kopia sprawozdania z audytu powinna być dostarczona do KE

Harmonogram I etapu Moduł wnioski aplikacyjne i umowy o dofinansowanie – do 30 maja Moduł wnioski o płatność i kontrole – 30 do czerwca Interfejsy komunikacyjne (w tym xml.schema) – 30 czerwca

Zakres danych Zakres danych został określony w załącznikach do założeń systemu informatycznego na lata 2007-2013: Załącznik nr 1 – wnioski aplikacyjne, Załącznik nr 2 – umowy o dofinansowanie i decyzje, Załącznik nr 3 – wnioski o płatność, Załącznik nr 4 – kontrole. Zakresy danych dla kolejnych obszarów funkcjonalnych będą określane w kolejnych załącznikach.

Architektura

Wprowadzenie W sytuacji gdy założenia do Krajowego Systemu Informatycznego dopuszczają budowę i użytkowanie Lokalnych Systemów Informatycznych (LSI), niezbędne jest wprowadzenie jednolitych identyfikatorów umożliwiających jednoznaczne powiązanie danych gromadzonych we wszystkich systemach wykorzystywanych w instytucjach uczestniczących w procesie wdrażania. Dla zapewnienia spójności danych informacje gromadzone w LSI będą przenoszone do KSI poprzez interfejs wymiany danych.

Założenia Sposób konstruowania identyfikatorów powinien umożliwiać na jednoznaczne powiązanie wprowadzonych do systemów: dokumentów zawiązanych z wdrażaniem programu (sprawozdań okresowych i rocznych, wyników kontroli), umów o dofinansowanie/decyzji (projektów), dokumentów przygotowanych przez beneficjentów (wniosków aplikacyjnych, wniosków o płatność)

Identyfikator PO ... KD – kod dokumentu PO – czteroliterowy kod jednoznacznie identyfikujący PO PR – dwucyfrowy numer priorytetu uzupełniany z lewej strony znakiem 0 DZ – dwucyfrowy numer działania uzupełniany z lewej strony znakiem 0 PD – dwucyfrowy numer poddziałania uzupełniany z lewej strony znakiem 0 NR – dwucyfrowy numer kolejnej wersji uzupełniany z lewej strony znakiem 0

Identyfikator PO ... c.d. Uwagi: Jeśli w identyfikatorze IDPW nie został podany numer wersji, wówczas identyfikowana jest aktualna wersja programu operacyjnego, priorytetu, działania, poddziałania. Identyfikator Poziomu Wdrażania może być wykorzystywany również do numerowania dokumentów, np. sprawozdań. Wówczas identyfikator powinien zostać poprzedzony typem dokumentu, natomiast NR określa numer kolejny dokumentu.

Identyfikator wniosku ... KD – kod dokumentu IDWP – Kod działania/poddziałania, w którym został zgłoszony wniosek aplikacyjny REG – dla Programów Operacyjnych posiadających komponent regionalny, np. Program Operacyjny Kapitał Ludzki dwucyfrowy kod regionu zgodny z NTS, NRK – trzycyfrowy numer kolejny wniosku aplikacyjnego uzupełniony z lewej strony zerami, złożonego w ramach działania/poddziałnia, w regionie, w danym roku

Identyfikator wniosku ... c.d. ROK – rok złożenia wniosku NR – dwucyfrowa liczba uzupełniona z lewej strony 0 wykorzystywana w: umowie/aneksie/zmianie – określa numer kolejny umowy, aneksu, zmiany niewymagającej sporządzenia aneksu, przy czym 00 przyjmuje się dla umowy, wniosku płatniczym – numer kolejny wniosku płatniczego.

Identyfikator wniosku ... c.d. Uwagi: 1) numer projektowy nadawany jest w momencie wprowadzenia do systemu informatycznego formalnie poprawnego wniosku o dofinansowanie i obowiązuje w całym cyklu życia projektu. przy nadawaniu numeru wniosku aplikacyjnego w czasie wprowadzania danych do Krajowego Systemu Informatycznego wykorzystuje się wyłącznie Identyfikator Projektowy (IDPR) bez kodu dokumentu,

Kody dokumentów Proponowane kody dokumentów: WNA - wniosek aplikacyjny, UDA - umowa/aneks/zmiana, WNP - wniosek płatniczy, KON - kontrola

Kody programów

Kody programów c.d.

Wdrożenie systemu W DPW jest opracowywany zarysu planu wdrożenia Krajowego Systemu Informatycznego dla programów operacyjnych perspektywy finansowej 2007-2013. Dokument przedstawia główne etapy wdrożenia, instytucje odpowiedzialne za realizację poszczególnych zadania oraz harmonogram wdrożenia. Opracowana wersja robocza dokumentu została przesłana do MF (uzupełnienie, weryfikacja i akceptacja).

Założenia i zakres działań Wdrożony pilot – udostępnienie określonej grupie użytkowników (około 100 pracowników poszczególnych instytucji zarządzających i pośredniczących) wersji beta aplikacji Wdrożona wersja produkcyjna –wdrożenie systemu w instytucjach. Przygotowanie instrukcji użytkownika (wytyczne) Wdrożenie wersji produkcyjnej w instytucjach (grup funkcjonalności I i II)   -przygotowanie procedur wewnętrznych -weryfikacja procedur wewnętrznych pod kątem użytkowania systemu informatycznego (grupy funkcjonalności I i II) -identyfikacja użytkowników (osób obsługujących system w danej instytucji), -nadanie haseł, loginów i uprawnień, -szkolenia tzw. techniczne, -szkolenia merytoryczne (biznesowe), -audyt jakości Zorganizowanie wsparcia dla użytkowników -organizacja help desku, -organizacja pomocy technicznej w lokalizacji

Plan projektu

Podział obowiązków Przygotowanie instrukcji użytkownika (wytyczne) – MRR DPW, Przygotowanie procedur wewnętrznych – Instytucje, użytkownicy systemu, Weryfikacja procedur wewnętrznych pod kątem użytkowania systemu informatycznego (grupy funkcjonalności I i II) – MRR DPW, Instytucje Zarządzające – administratorzy merytoryczni, identyfikacja użytkowników (osób obsługujących system w danej instytucji) – Instytucje Zarządzające – administratorzy merytoryczni, nadanie haseł, loginów i uprawnień – Instytucje Zarządzające – administratorzy merytoryczni, szkolenia tzw. techniczne – MF RI, szkolenia merytoryczne (biznesowe) – MRR DPW, audyt jakości – MRR DPW, organizacja help desku – MF RI organizacja pomocy technicznej w lokalizacji – MF RI

Ogólny harmonogram wdrożenia Przygotowanie instrukcji użytkownika (wytyczne) – pierwsza wersja koniec czerwca 2007, kolejne wersje sukcesywnie w miarę postępów w budowie systemu, przygotowanie procedur wewnętrznych – lipiec – wrzesień 2007, Weryfikacja procedur wewnętrznych pod kątem użytkowania systemu informatycznego (grupy funkcjonalności I i II) – lipiec –listopad 2007, identyfikacja użytkowników (osób obsługujących system w danej instytucji) – lipiec – wrzesień 2007, nadanie haseł, loginów i uprawnień – lipiec – wrzesień 2007, szkolenia tzw. techniczne – lipiec –listopad 2007, szkolenia merytoryczne (biznesowe) – lipiec –listopad 2007, audyt jakości – Listopad 2007 – czerwiec 2008 , organizacja help desku – lipiec 2007, organizacja pomocy technicznej w lokalizacji – wrzesień 2007

Wdrożenie wersji produkcyjnej Równolegle z toczącymi się pracami nad przygotowaniem systemu od strony technicznej, będzie on systematycznie wdrażany w instytucjach odpowiedzialnych za wdrażanie funduszy strukturalnych. Następnie, w miarę postępu w negocjacjach z KE i zatwierdzania poszczególnych programów operacyjnych prowadzone będą szkolenia dla użytkowników. Pierwszym Programem Operacyjnym, który ze względu na stan zaawansowania negocjacji, przewidzianym do uruchomienia jest PO PT. Rozpoczęcie szkoleń planuje się na przełomie czerwca i lipca br.

System informatyczny... Koniec