Raport ewaluacyjny Badanie projektów pilotażowych PO KL.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Advertisements

Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Monitorowanie postępów we wdrażaniu rekomendacji wypływających z badania pt.: Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu kształcenia i szkolenia.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Agnieszka Makulec Mateusz Trochymiak
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Założenia działalności Krajowej Instytucji Wspomagającej PO KL na lata Beata Puszczewicz Fundacja Fundusz Współpracy.
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Badanie projektów szkoleniowych w ramach Działania 2.3 schemat a) SPO RZL.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Kierunki realizacji Programu Operacyjny Kapitał Ludzki w latach pierwsze doświadczenia.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Badanie projektów pilotażowych PO KL Planowane zmiany w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
1. Kryteria wyboru operacji finansowanych w ramach RPO WD – kryteria oceny merytorycznej Priorytet V Energetyka Działanie 5.4 Zwiększanie efektywności.
Perspektywa i taktyka ubiegania się o środki europejskie w latach Założenia i cele Projektu doradczego Teraz Limanowa Wystąpienie Ekspertów CERTUS.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
2 Agenda działań na rzecz równości szans płci PO KL – wyzwania na przyszłość Dorota Bortnowska, Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 1 Działanie 2.1 i 2.2 PO IG System wdrażania działań: 1.Podmioty systemu wdrażania; 2.Dokumenty; 3. Ocena projektu;
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Plan Działania Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
System „Ewidencji Projektów”
niezgodność sumy kontrolnej wersji elektronicznej z wersją papierową brak wersji elektronicznej wniosku lub niedająca się odczytać wersja.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Postęp prac w zakresie ewaluacji ex-ante Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Departament Zarządzania Funduszami i.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Sprawozdanie z działań ewaluacyjnych realizowanych przez Instytucję Pośredniczącą PO KL II stopnia – Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku w 2014 r. Gdańsk,
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
Ogólne zasady systemu oceny projektów w RPO WD
Możliwości finansowania innowacji w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Warszawa, 27 maja 2015 r.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „Ocena systemu zarządzania i wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia.
Departament Polityki Regionalnej Wyniki badania ewaluacyjnego: „Ocena systemu kryteri ó w wyboru projekt ó w zastosowanych w Regionalnym Programie Operacyjnym.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
1 Zasady realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Spotkanie robocze Warszawa r. Projekt współfinansowany przez.
Departament Polityki Regionalnej, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Informacja odnośnie stanu wdrażania rekomendacji z przeprowadzonych badań.
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Ewaluacja projektów kluczowych realizowanych w ramach RPO WK-P na lata i ich wpływ na efektywność zarządzania rozwojem XLVI.
Nowy Generator Wniosków Aplikacyjnych PO KL
Dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Podziałania
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w 2017 roku
PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO NA LATA
Zapis prezentacji:

Raport ewaluacyjny Badanie projektów pilotażowych PO KL

Zakres badania Konkursy pilotażowe: 6.1.1, 8.1.1, 9.5 Województwa: kujawsko – pomorskie, mazowieckie, śląskie Termin realizacji: 16 czerwca – 1 września 2008

Cele ewaluacji Przeanalizowanie konkursów pilotażowych pod kątem 4 obszary: 1. Umiejętności projektodawców z zakresu zarządzania projektowego 2. Spójność formularza wniosku z zasadami zarządzania projektowego 3. Spójności i przejrzystości systemu wyboru projektów 4. Przydatność Punktów Informacyjno - Promocyjnych

Metodologia badania Obszar 1 Analiza ekspercka wybranych 18 wniosków Obszar 2 Analiza ekspercka formularza wniosku, wywiady z projektodawcami, doradcami ROEFS, członkami KOP Obszar 3 Analiza ekspercka dokumentów, wywiady z pracownikami IZ, IP, IP2 Obszar 4 Wywiady z pracownikami PIP, wywiady z projektodawcami

Badane podmioty: Instytucja Zarządzająca (1 pracownik) Instytucje Pośredniczące (3 pracowników) Instytucje Ogłaszające Konkurs (6 pracowników) Punkty Informacyjne przy IOK (3 pracowników) Regionalne Ośrodki EFS (3 pracowników) Wnioskodawcy w konkursach pilotażowych (30 osób) Wnioski zatwierdzone do realizacji (18 wniosków) W sumie w ramach: 16 wywiadów indywidualnych 9 wywiadów grupowych Badaniem objęto 46 osób. Metodologia badania

Obszar I – Konstrukcja wniosków Pytanie kluczowe: W jakim stopniu wnioski złożone w ramach konkursów pilotażowych są spójne z kryteriami zarządzania projektowego obowiązującymi w metodologii PCM? Kryterium ewaluacji: Spójność konstrukcji wniosków z zasadami zarządzania projektowego. Metodologia: Ocena 18 wniosków przez eksperta wg arkusza spójnego z metodologią PCM

Porównanie punktacji przyznanej przez Komisje Oceny Projektów oraz punktacji z zastosowaniem kryteriów PCM pokazuje, że w: 4 przypadkach obie oceny są zbieżne (różnica do 5 punktów), 3 przypadkach ocena wg arkusza PCM jest wyższa, 10 przypadkach projekty uzyskały punktacje niższe przy zastosowaniu arkusza oceny PCM[1]. Największa różnica wynosiła 29,5 punktu.[1] 5 projektów nie przeszłoby pozytywnie oceny merytorycznej (przy wykorzystaniu do oceny Arkusza PCM uzyskały poniżej 60 punktów. 9 projektów badanych Arkuszem PCM było bardzo dobrze opracowanych koncepcyjnie, spełniały kryteria metodologiczne zarządzania projektowego. [1][1] W jednym przypadku nie można dokonać takiego porównania, gdyż nie dysponowano pełnym zapisem karty merytorycznej KOP i nie można było stwierdzić ile wynosiła punktacja uzyskana za kryteria strategiczne. Obszar I – Konstrukcja wniosków

Ocena poprawności we wnioskach poszczególnych elementów metodologii PCM (od najlepiej przygotowanego do najsłabiej ) 2. ANALIZA PROBLEMU 1. PLAN BUDŻETOWY 3. PLAN WYKORZYSTANIA ZASOBÓW 4. ANALIZA STRATEGII 5. WEWNĘTRZNA SPÓJNOŚĆ PROJEKTU 6. ANALIZA INTERESARIUSZY 7. ANALIZA CELÓW 8. METODOLOGIA WDRAŻANIA

Wnioski i rekomendacje: Nastawienie na realizację działań, a nie osiąganie celów i rezultatów (produkty a nie zmiana społeczna) Brak logiki przyczynowo – skutkowej - brak uzasadnienia wyboru strategii i metod Nie przygotowywanie projektów tylko od razu pisanie wniosku – nie używanie narzędzi projektowych Brak świadomości na temat roli zasad horyzontalnych – nie rozumienie ich wartości wypromowanie Przewodnika po kryteriach wyboru projektów PO KL wśród projektodawców, przeszkolenie projektodawców i członków KOP w zakresie metodologii zarządzania projektami, w szczególności z analizy środowiska, problemu, strategii, zagrożeń, upowszechnienie szczegółowych zasad oceny projektów pod kątem wdrażania zasad horyzontalnych m.in. rozwój lokalny czy równość szans kobiet i mężczyzn Obszar I – Konstrukcja wniosków

Obszar II – Formularz wniosku Pytania kluczowe: W jakim stopniu budowa formularza aplikacyjnego umożliwia opisanie projektu zgodnie z modelem zarządzania projektowego? Jakie trudności pojawiają się przy przygotowywaniu projektu i wpisaniu go w Generator Wniosku Aplikacyjnego? Kryteria ewaluacyjne: Skuteczność, spójność, użyteczność

Obszar II – Formularz wniosku Analizowano formularz Wniosku Aplikacyjnego pod kątem spójności z trzema metodologiami zarządzania: PCM, PRINCE 2 i PMI BOOK. Konstrukcja formularza (kolejność pytań, nazewnictwo) jest dla projektodawców przejrzysta i przez ekspertów uznana w dużym stopniu za spójną z metodologią zarządzania PCM. Największymi brakami w stosunku do metodyki PCM są: brak analizy ryzyka brak analizy adekwatności metodologii bardzo zróżnicowane podejście do rezultatów projektu brak bezpośredniego odniesienia do ewaluacji projektu.

Obszar II – Formularz wniosku Projektodawcy deklarowali największą trudność przy wypełnianiu wniosków z opisem budżetu. (koszty bezpośrednie/pośrednie; cross- financing). Wskazywana przez nich trudność nie jest związana z konstrukcją formularza, a jedynie z umiejętnościami planowania finansowego. Bardzo wysoko przez projektodawców i doradców został oceniony Przewodnik po kryteriach wyboru projektów PO KL pod względem jego przydatności przy przygotowywaniu wniosków (podczas konkursów pilotażowych jeszcze go nie było). Istnieje niespójność pomiędzy zapisami w Generatorze Wniosków Aplikacyjnych, a Instrukcją wypełniania wniosku, Przewodnikiem po kryteriach i Kartą Oceny Merytorycznej, m.in.w Karcie pod uwagę jest brane więcej elementów niż wskazane w Instrukcji, różny opis rezultatów. Newralgicznym zagadnieniem jest ilość znaków. Projektodawcy, zgłaszali konieczność zwiększenia ilości znaków, pracownicy IZ, IP, IP2 konieczność utrzymania obecnej ilości.

Kluczowe rekomendacje: Zmiana kolejności pól we Wniosku, ich nazewnictwa i zawartości Uspójnienie dokumentów Umożliwienie pełniejszego przedstawienia projektu Wprowadzenie m.in. analizy ryzyka, analizy strategii, analizy interesariuszy M.in. usunięcie podziału na rezultaty twarde i miękkie, a wprowadzenie pojęcia Wskaźników, wprowadzenie Zadań do punktu Działania, zmiana nazwy punktu Rezultaty na Efekty i wprowadzenie oddziaływania M.in. rozszerzenie zapisów w Instrukcji i Generatorze zgodnie z Kartą Oceny Merytorycznej Zwiększenie liczby znaków w Generatorze lub umożliwienie dołączenia załączników przy dużych, partnerskich projektach Obszar II – Formularz wniosku Dodanie we Wniosku pól związanych z brakami w stosunku do metodologii PCM

Obszar III – System wyboru projektów Pytania kluczowe: W jakim stopniu system wyboru projektów jest wewnętrznie spójny? Czy system prowadzi do wyboru najlepszych projektów? Kryteria ewaluacji: Spójność, Skuteczność

Obszar III – System wyboru projektów Elementy systemu są opisane spójnie i szczegółowo w Systemie Realizacji PO KL, a poszczególne dokumentacje konkursowe zawierają podstawowe i konieczne informacje niezbędne dla instytucji składających wnioski. System pozwala na wybór projektów, które najlepiej spełniają kryteria wyboru projektów. Sprzyja zachowaniu rzetelności i bezstronności oceny. System wymaga doprecyzowania i niewielkich zmian w dokumentach, aby był w pełni spójny i pozwalał na w pełni skuteczny wybór najlepszych projektów.

Obszar III – System wyboru projektów Rekomendacje Jednoznaczne sprecyzowanie terminów Zmiany w kryteriach oceny wniosków Załączniki Procedura odwoławcza Asesorzy Zmiany w Zasadach wyboru projektów

Obszar III – System wyboru projektów Rekomendacje Sprecyzowanie i ujednolicenie załączników Doprecyzowanie pojęć (np. wartość dodana) Doprecyzowanie uchybień formalnych możliwych do poprawienia Ujednolicenie zapisów dokumentacji z Zasadami Zwiększenie liczby punktów za Działania Rozbicie punktu Działania na podpunkty Zmiany w dokumentacjach konkursowych Zmiany w karcie oceny merytorycznej

Obszar IV – PIP Pytania kluczowe: Czy działania powadzone w ramach punktów odpowiadały potrzebom wnioskodawców zgłaszających się po informacje? W jaki sposób można usprawnić pracę Punktów, aby lepiej odpowiadała ona potrzebom wnioskodawców? Kryteria ewaluacji: Trafność (adekwatność do potrzeb)

Obszar IV – PIP Działania PIP w niewielkim stopniu odpowiadały potrzebom badanych wnioskodawców. Problemy: –Linia telefoniczna zazwyczaj zajęta –Niespójne, niejasne informacje –Brak osoby kompetentnej do udzielenia odpowiedzi –Spotkania informacyjne zbyt ogólne –Nie zawsze aktualne informacje na stronach www

Obszar IV – PIP Rekomendacje: Ułatwienie dostępu telefonicznego do Punktu Przekazywanie pewnych, rzetelnych informacji Więcej spotkań specjalistycznych Stałe monitorowanie aktualności stron www Zwiększenie liczby linii Praca w systemie zmianowym Odpowiedzi owe Warsztaty dla pracowników Platforma wymiany doświadczeń Zadbanie o stabilność kadry Organizacja spotkań Specjalistycznych dla osób, które mają większą wiedzę Nacisk na uaktualnianie Informacji na wszystkich podstronach

Dziękujemy za uwagę!