Kształtowanie kwalifikacji i kompetencji zawodowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
INFORMACJA o stanie wdrożenia modeli i standardów edukacyjnych w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez miasto Opole.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Plan prezentacji 1. Wprowadzenie 2. Zarządzanie zmianami w organizacji świadczącej usługi edukacyjne 3. Szkoła wyższa i jej otoczenie w procesie zmian.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
-GASTRONOMICZNEJ NA DOLNYM ŚLĄSKU
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
POKL /12. GRUPA DOCELOWA Do udziału w projekcie zapraszamy nauczycieli kształcenia zawodowego zamieszkałych lub zatrudnionych na terenie.
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Instytut Statystyki i Demografii
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZAŁOŻENIA I REZULTATY PROJEKTU „KOMPETENTNY E- NAUCZYCIEL”
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
E-fektywne F-unkcjonalne S-zkoły
Zapis prezentacji:

Kształtowanie kwalifikacji i kompetencji zawodowych - w procesie akumulacji kapitału intelektualnego w placówkach oświatowych mgr Agnieszka Hauer Katedra Mikroekonomii Wydział Ekonomiczny Uniwersytet Gdański

Plan prezentacji Pojęcie i próba definicji kapitału intelektualnego w placówkach oświatowych Komponenty kapitału intelektualnego Metody pomiaru KI w placówkach oświatowych Konsekwencje zjawiska overeducation Kwalifikacje i kompetencje zawodowe jako główny komponent kapitału ludzkiego

Pojęcie kapitału intelektualnego Kapitał intelektualny to informacja i wiedza wykorzystywana przez szkołę w celu stworzenia wartości lub zasoby wiedzy należące do wybranej placówki oświatowej. Jest on zatem podstawowym zasobem niematerialnym szkoły i powinien być efektem jej funkcjonowania.

Alternatywne ujęcia terminu: kapitału intelektualny Kapitał intelektualny zdefiniowany został jako skumulowana wartość inwestycji w szkolenia pracowników, kompetencje i przyszłość. Źródło:K. Sveiby, Intellectual Capital and Knowledge Management, [dostęp: 30.09.2012] < www.sveiby.com/ > Kapitał intelektualny to suma wiedzy posiadanej przez ludzi tworzących społeczność oraz praktyczne przekształcanie tej wiedzy w wartości. Źródło: Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, red. M. Bratnicki, J. Strużyna , Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2001, s. 69

Zarządzanie wiedzą a kapitał intelektualny Zarządzanie wiedzą to działania mające na celu wykorzystanie wiedzy dla podniesienia sprawności i efektywności pracy. Kapitał intelektualny to ... bogactwo placówki oświatowej, wpływające na wzrost wartości organizacji na rynku usług edukacyjnych i powstałe na skutek procesu akumulacji wiedzy pracowników.

Komponenty kapitału intelektualnego Źródło: Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, red. M. Bratnicki, J. Strużyna , Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2001, s. 69

Komponenty kapitału intelektualnego Kapitał ludzki tworzą nauczyciele trwale związani z misją szkoły, charakteryzujący się umiejętnością współpracy, kreatywnością postaw i kwalifikacjami. Kapitał organizacyjny cechuje wartość zarządzania, poziom kwalifikacji i kompetencji zawodowych oraz innych składników niematerialnych tworzących „goodwill” organizacji na rynku usług edukacyjnych. Kapitał społeczny to stosowanie norm i zasad w kontaktach interpersonalnych oraz zaufanie w placówce oświatowej, w wyniku którego możliwa staje się realizacja celów organizacji.

Pomiar KI w placówkach oświatowych – karta wyników Metoda IAM (Intangible Assets Monitor), polega na identyfikacji elementów aktywów niematerialnych i wyznaczeniu odpowiednich wskaźników. Pomiar odbywa się w następujących obszarach: wzrostu, jakości i ilości oraz odnowy, stabilności i efektywności wykorzystania zasobów. Uniwersalność metody IAM pozwala zastosować ją nawet w placówkach oświatowych.

Przykład pomiaru aktywów niematerialnych modelu IAM dla polskich szkół Wskaźniki Struktura wewnętrzna Struktura zewnętrzna Kompetencje indywidualne Wzrost - ilość olimpijczyków - wydatki na informatyzację szkoły - liczba innowacji pedagogicznych nauczycieli Odnowa - nabór uczniów w stosunku do roku poprzedniego - liczba nowych kierunków - liczba nowo zatrudnionych nauczycieli Efektywność - liczba uczniów i liczba nauczycieli - wykorzystanie na zajęciach technologii informacyjnej - ilość lekcji koleżeńskich (dzielenie się wiedzą) Stabilność - struktura wiekowa młodzieży w rejonie szkoły - absencja chorobowa w stosunku do roku poprzedniego - rotacja zatrudnienia wśród nauczycieli Źródło: A. J. Fazlagić, Zarządzanie wiedzą. Szansa na sukces w biznesie, GWSH-H, Gniezno 2006, s. 150

Konsekwencje zjawiska „overeducation” Zjawisko „niedopasowania” edukacyjnego, występuje gdy wielkość podaży osób z wyższym wykształceniem jest wyższa niż wielkość popytu na ich kwalifikacje. Konsekwencją zjawiska overeducation jest wypychanie pracowników o niższym wykształceniu oraz podwyższone oczekiwania płacowe osób o wyższym wykształceniu.

Kwalifikacje a kompetencje zawodowe Kwalifikacje są efektem procesu kształcenia, które wykorzystywane przez absolwentów na rynku pracy. Kwalifikacje determinują kompetencje zawodowe. Kompetencja to zespół cech danej osoby które decydują o efektywnym wykonywaniu zadań i osiąganiu ponadprzeciętnych wyników. Kompetencja to umiejętność wykorzystania wiedzy w praktyce. Źródło: G. O. Jr. Klemp, The assessment of Occupational Competence, [w:] Report to the National Institute of Educational, Washington 1980, [za:] T. Oleksyn, Zarządzanie komptencjami. Teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna, Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, Kraków 2006

Pomiar komponentów kapitału intelektualnego struktury zewnętrznej Struktura zewnętrzna dotyczy odbiorców usługi edukacyjnej (klientów): uczniów i absolwentów Dzięki odbiorcom usługi: podnoszą się kompetencje pracowników dydaktycznych, pracownicy motywowani są do podnoszenia swoich kwalifikacji, placówka oświatowa otrzymuje referencje, uczniowie budują reputację placówki na rynku usług edukacyjnych, klienci przyczyniają się do wzmocnienia struktury wewnętrznej. Pomiar KI przedstawiony został przy wykorzystaniu danych badań raportu: „Diagnoza potrzeb edukacyjnych w obszarze szkolnictwa zawodowego a kierunki rozwoju regionalnego rynku pracy”

Charakterystyka próby badawczej Raport: „Diagnoza potrzeb edukacyjnych …” był efektem prac realizowanych w ramach projektu Działania 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 Badaniu poddano 84 zasadnicze szkoły zawodowe i 112 techników województwa warmińsko-mazurskiego Próbę badawczą uczniów szkół zawodowych stanowiło 20% populacji ostatnich klas zasadniczych szkół zawodowych i techników stanowiło to 2000 uczniów (74,6% uczniów techników i 25,3% uczniów zasadniczych szkól zawodowych) Próbą reprezentatywną badań pilotażowych dla populacji absolwentów szkół zawodowych regionu Warmii i Mazur była grupa 69 osób (91,3% to absolwenci technikum) Dobór reprezentatywnej próby nauczycieli stanowił 15% populacji, zatem badaniem objęto 750 nauczycieli szkół zawodowych Wywiady przeprowadzono z 50 dyrektorami szkół zawodowych

Czynniki wpływające na poziom kapitału intelektualnego – preferencje uczniów

Opinie uczniów dotyczące twierdzeń:

Wnioski z badań – preferencje uczniów Większość badanych uczniów szkół zawodowych (ponad 62%) potwierdza, iż w szkole zdobywa informacje i wiedzę o tym, jak założyć własną działalność gospodarczą, jak być konkurencyjnym na rynku pracy oraz jakie korzyści niesie kontynuacja kształcenia w szkołach wyższych. Uczniowie wyraźnie deklarują także, że uzyskują dużą ilość informacji o możliwościach pogłębiania swojej wiedzy i rozwijania umiejętności, czy to przez samodoskonalenie się, czy też udział w zorganizowanych formach doskonalenia zawodowego. 19

Wnioski z badań – preferencje uczniów Badani uczniowie wyrażają bardzo pozytywne opinie o szkołach zawodowych, których ukończenie traktują jako swego rodzaju „szansę” na „dobrą” przyszłość, w szczególności poprzez znalezienie pracy. Uczniowie opowiadają się jednak za kształceniem opartym głównie na praktyce zawodowej, minimalizującym podstawy kształcenia ogólnego. 20

Czynniki wpływające na poziom kapitału intelektualnego – rozwój zawodowy nauczycieli

Wnioski z badań - nauczyciele 1. Intelektualny potencjał kadrowy został oceniony w wywiadach indywidualnych przez dyrektorów szkół zawodowych jako dobry i bardzo dobry 2. W szkołach zawodowych pracują profesjonaliści legitymujący się najwyższymi kwalifikacjami, potwierdzonymi stopniem awansu zawodowego (44% to nauczyciele dyplomowani) 25

Wnioski z badań - nauczyciele Rozwój pracowników szkół zawodowych jest systematycznie wspierany. Nauczyciele korzystają z różnych form doskonalenia zawodowego, chociaż najczęściej są to krótkie formy kształcenia (80% respondentów) Jedynym mankamentem jest fakt, że ponad połowa badanych nauczycieli prowadzi zajęcia opierając się wyłącznie na minimach programowych, średnio co 3. nauczyciel modyfikuje programy a co 2. nauczyciel tworzy własne programy autorskie Źródło: Raport pod redakcją M. Maciejewskiej Określenie możliwości kształcenia zawodowego w regionie warmińsko-mazurskim. Analiza instytucjonalna. Diagnoza potrzeb edukacyjnych szkolnictwa zawodowego a kierunki rozwoju regionalnego rynku pracy. Projekt realizowany w ramach Działania 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, Pracownia wydawnicza ElSet, Olsztyn 2011

Nie wszystko, co się da policzyć, rzeczywiście się liczy Nie wszystko, co się da policzyć, rzeczywiście się liczy. Nie wszystko, co się liczy, można policzyć. Albert Einstein

Dziękuję za uwagę!