POWER 2014-2020 OBSZAR Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego i skuteczności administracji publicznej (kontekst krajowy) 15 kwietnia 2013 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Advertisements

Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
18 czerwca 2009 Działania ukierunkowane na realizację idei dobrego rządzenia w Priorytecie V PO Kapitał Ludzki – Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
System ewaluacji NPR i NSRO
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Mechanizm Finansowy EOG PRIORYTET Rozwój zasobów ludzkich poprzez m.in. promowanie wykształcenia i szkoleń, wzmacnianie w samorządzie i jego instytucjach.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL zasady i system wdrażania Departament Zarządzania EFS MGPiPS.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Regionalny Program Operacyjny
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Prezentacja przygotowana na podstawie : Małgorzata Marcińska Podsekretarz Stanu - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Piła, maj 2014 r.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Warunki wstępne (ex ante) stan
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Zapis prezentacji:

POWER 2014-2020 OBSZAR Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego i skuteczności administracji publicznej (kontekst krajowy) 15 kwietnia 2013 r.

Cel 11 Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego i skuteczności administracji publicznej Priorytet inwestycyjny 11.1 Inwestycje w zdolności instytucjonalne i w skuteczność administracji publicznych oraz usług publicznych w celu przeprowadzenia reform, z uwzględnieniem lepszego stanowienia prawa i dobrych rządów

Cele interwencji EFS na poziomie krajowym CEL OGÓLNY - Wzmocnienie państwa w tworzeniu oraz realizacji prawa oraz polityk publicznych CELE SZCZEGÓŁOWE: Poprawa procesu stanowienia i stosowania prawa, jakości regulacji oraz warunków prowadzenia działalności gospodarczej Poprawa skuteczności oraz ułatwienie dostępu do wymiaru sprawiedliwości, w szczególności dla przedsiębiorstw Zwiększanie jakości i dostępności usług publicznych Poprawa zarządzania strategicznego i finansowego na wszystkich szczeblach zarządzania państwem

Instytucje zaangażowane w realizację działań na rzecz zwiększania jakości i dostępności usług publicznych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Kancelaria Prezesa Rady Ministrów Ministerstwo Finansów Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Zakład Ubezpieczeń Społecznych Organizacje pozarządowe Partnerzy społeczni

Przykładowe typy operacji ujęte w I wersji zarysu Krajowego Programu Operacyjnego EFS na lata 2014 - 2020 podnoszenie kwalifikacji pracowników administracji publicznej – świadczących usługi na rzecz przedsiębiorców, bądź prowadzących postępowania w sprawie wydania decyzji środowiskowych, przy wykorzystaniu właściwie skonstruowanych wewnętrznych polityk szkoleniowych urzędów wprowadzenie do urzędów administracji publicznej jak również szeroko pojętej administracji świadczącej narzędzi monitorowania i mierzenia satysfakcji klienta wprowadzenie standardów wykonywania zadań publicznych wraz z systemem wskaźników i metod pomiaru stopnia ustalonego standardu wdrażanie standardów współpracy jst z partnerami społeczno – gospodarczymi w zakresie realizacji zadań zleconych

Cel szczegółowy 3 Zwiększanie jakości i dostępności usług publicznych – założenia wsparcia Zasadnicze działania związane z rozwojem e-usług sektora publicznego (e-administracja, e-zamówienia publiczne, e-zdrowie, e-edukacja, e-sądy, itp.) będą finansowane w ramach celu tematycznego (2) ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Jednocześnie KE zaleca by w ramach celu tematycznego (11) wdrożone zostały zmiany organizacyjne i proceduralne umożliwiające wprowadzenie wystandaryzowanych e-usług (nie informatyzujmy biurokracji)

Cel szczegółowy 3 Zwiększanie jakości i dostępności usług publicznych – założenia wsparcia Odejście od orientacji „wsparcie dla poszczególnych urzędów” w kierunku „wsparcie urzędów w świadczeniu poszczególnych usług” Odejście od wsparcia wdrażanego „w oparciu o samodzielnie zdefiniowane potrzeby urzędów” w kierunku wdrażania rozwiązań modelowych dotyczących konkretnych usług Odejście od wdrażania narzędzi/standardów zarządzania urzędem w kierunku usprawnienia procesów zachodzących w urzędach pod kątem poprawy jakości i terminowości obsługi interesariuszy Narzędzia zarządzania urzędem powinny być wspierane o ile został wypracowany wzorcowy model, możliwy do implementacji we wszystkich urzędach w danej grupie/kategorii oraz wprost przyczynia się on do poprawy jakości i terminowości obsługi interesariuszy (np.: standard zarządzania satysfakcją klienta)

Cel szczegółowy 3 Zwiększanie jakości i dostępności usług publicznych – założenia wsparcia Fundamentalnym obszarem interwencji powinno być ustalenie standardów usług publicznych świadczonych przez jednostki administracji publicznej oraz zbudowanie powszechnego systemu monitorowania jakości i efektywności usług (propozycja MAiC) Wydaje się, iż system monitorowania jakości i efektywności usług w oparciu o wypracowane standardy powinien objąć szeroki katalog usług (w tym usługi o charakterze społecznym: jak oświata, wychowanie, pomoc społeczna, czy technicznym: jak gospodarka wodno-ściekowa, transport, infrastruktura) pomimo tego, iż nie będą one wspierane w ramach celu tematycznego (11) W ramach celu tematycznego (11) będą mogły być wspierane urzędy w świadczeniu usług administracyjnych (wydawanie wszelkiego rodzaju dokumentów, decyzji administracyjnych, pozwoleń, koncesji), poprzez: doskonalenie standardów zarządzania w urzędach (np.: wprowadzenie jednolitych narzędzi monitorowania i zarządzania satysfakcją klienta); racjonalizację struktur administracji; podnoszenie kompetencji pracowników urzędów w świadczeniu wybranych usług (w tym miejscu należy podkreślić, iż wsparcie pracowników urzędów w stosowaniu prawa będzie prowadzone przede wszystkim w ramach celu szczegółowego - Poprawa procesu stanowienia i stosowania prawa, jakości regulacji oraz warunków prowadzenia działalności gospodarczej

Cel szczegółowy 3 Zwiększanie jakości i dostępności usług publicznych – kwestie do dyskusji W jakim zakresie w przedstawioną powyżej koncepcję wpisują się propozycje Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odnoszące się do wdrażania w urzędach nowoczesnych narzędzi zarządzania organizacją oraz wzmocnienia nadzoru, kontroli instytucjonalnej, audytu wewnętrznego i ewaluacji? Czy w kontekście ograniczonych środków na cel realizację celu tematycznego (11) do priorytetów interwencji można zaliczyć działania na rzecz wdrażania standardów równego traktowania w zarządzaniu zasobami ludzkimi w administracji rządowej, ukierunkowane na zmniejszenie luki płacowej w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn oraz wzrost zatrudnienia w administracji rządowej osób z niepełnosprawnościami? Czy zasadne jest zdefiniowanie katalogu usług priorytetowych i objęcie urzędów wsparciem w ich świadczeniu? Czy do takiego katalogu należałoby zaliczyć np.: usługi państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego? Czy wskazane jest ukierunkowanie działań na zwiększenie udziału podmiotów niepublicznych w wykonywaniu zadań administracji?

Cele interwencji EFS na poziomie krajowym CEL OGÓLNY - Wzmocnienie państwa w tworzeniu oraz realizacji prawa oraz polityk publicznych CELE SZCZEGÓŁOWE: Poprawa procesu stanowienia i stosowania prawa, jakości regulacji oraz warunków prowadzenia działalności gospodarczej Poprawa skuteczności oraz ułatwienie dostępu do wymiaru sprawiedliwości, w szczególności dla przedsiębiorstw Zwiększanie jakości i dostępności usług publicznych Poprawa zarządzania strategicznego i finansowego na wszystkich szczeblach zarządzania państwem

Instytucje zaangażowane w realizację działań na rzecz poprawy zarządzania strategicznego i finansowego na wszystkich szczeblach zarządzania państwem Kancelaria Prezesa Rady Ministrów Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Ministerstwo Finansów Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Organizacje pozarządowe Partnerzy społeczni

Przykładowe typy operacji ujęte w I wersji zarysu Krajowego Programu Operacyjnego EFS na lata 2014 - 2020 zapewnienie zgodności planowania strategicznego i planowania budżetowego wsparcie systemu monitorowania i ewaluacji procesów rozwoju regionalnego i efektów polityki regionalnej wzmacnianie i tworzenie nowych mechanizmów partnerstwa, sieci współpracy, między różnymi podmiotami zaangażowanymi w działania na rzecz rozwoju, umiejscowionymi na rożnych szczeblach zarządzania polityką rozwoju, w tym regionalną – europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym stworzenie oraz promowanie wykorzystania skutecznych i efektywnych narzędzi dialogu społecznego oraz dialogu obywatelskiego na wszystkich etapach tworzenia i zarządzania politykami publicznymi działania na rzecz zwiększenia partycypacji w tworzeniu polityk publicznych na poziomie lokalnym

Cel szczegółowy 4 Poprawa zarządzania strategicznego i finansowego na wszystkich szczeblach zarządzania państwem – założenia wsparcia Trzon interwencji w ramach niniejszego celu będzie stanowić koncepcja Ministerstwa Finansów, zakładająca: Dalsze doskonalenie budżetu zadaniowego w kierunku uczynienia z niego instrumentu wspierającego zarządzanie rozwojem kraju, w tym: Zwiększenie do 100% odsetka wydatków elastycznych budżetu państwa (stanowiących obecnie ok. 25% ogółu tych wydatków) alokowanych w oparciu o system pomiaru realizacji celów budżetu zadaniowego Objęcie ewaluacją ex-post 45% wydatków publicznych w ramach budżetu zadaniowego Zwiększenie o 5% odsetka środków objętych przeglądami wydatków, które zostały zidentyfikowane jako możliwe oszczędności/realokowane na obszary priorytetowe Opracowanie i wdrożenie jednolitego systemu budżetów zadaniowych jednostek samorządu terytorialnego w powiązaniu z wieloletnią prognozą finansową

Cel szczegółowy 4 Poprawa zarządzania strategicznego i finansowego na wszystkich szczeblach zarządzania państwem – kwestie do dyskusji Obok działań związanych z wprowadzeniem systemu oceny efektywności wydatków publicznych (budżetu zadaniowego) kluczowym obszarem interwencji, który powinien zostać podjęty w perspektywie do roku 2020 to przygotowanie i wdrożenie kompleksowego systemu monitorowania procesów rozwojowych w kraju i regionach Cześć działań, jak np.: budowa systemu wskaźników kluczowych dla programowania i monitorowania polityki rozwoju jest już obecnie realizowanych ze środków PO KL, z założeniem, iż będą one kontynuowane i rozwijane ze środków Pomocy Technicznej. Priorytetem interwencji w niniejszym obszarze oprócz ww. powinno być również wzmacnianie i tworzenie nowych mechanizmów partnerstwa, sieci współpracy, między różnymi podmiotami zaangażowanymi w działania na rzecz rozwoju, umiejscowionymi na rożnych szczeblach zarządzania polityką rozwoju W tym kontekście za warte rozważenia są propozycje MAiC dotyczące wdrażania i upowszechniania konkretnych instrumentów aktywizujących społeczności lokalne (takich jak inicjatywa uchwałodawcza, budżet partycypacyjny) bądź przygotowanie urzędów do realizacji kluczowych inwestycji z punktu widzenia celów rozwojowych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego

Dziękuję za uwagę!