Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
PRG Państwowy Rejestr Granic
Zmiana ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne a mapa zasadnicza - Miasto Gliwice Ustroń października 2010.
XVIII warsztaty INFO-OŚRODEK
Ustroń października 2010 r. Obowiązki organów służby geodezyjnej i kartograficznej związane z realizacją Ustawy o infrastrukturze informacji.
Zadania służby geodezyjnej i kartograficznej
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Zmiany w Prawie Geodezyjnym:
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
Urząd Miasta Ostrowiec Świętokrzyski Kielce 12 marca 2009 r.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Geoportal Województwa Łódzkiego
Polskie i europejskie aspekty infrastruktury informacji przestrzennej
„Projekt TERYT2 a rejestr TERYT”
Baza Danych Georeferencyjnych a tematy INSPIRE
Harmonizacja rozporządzeń wykonawczych do ustawy o IIP z perspektywy opracowywanych schematów aplikacyjnych UML Dr inż. Zenon Parzyński Warszawa
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Wielkopolskie Regionalny Program Operacyjny 2007 – 2013 Priorytet II Infrastruktura Komunikacyjna Działanie 2.7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego.
BAZA ADRESOWA WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
ZACHODNIOPOMORSKA INFRASTRUKTURA INFORMACJI PRZESTRZENNEJ
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Województwo Zachodniopomorskie Urząd Miejski w Koszalinie
Automatyczna wymiana zawiadomień z Sądami Rejonowymi w myśl Ustawy o Infrastrukturze Informacji Przestrzennej Mariusz Kasperkiewicz Jastrzębia Góra,
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
związane z budownictwem energooszczędnym
Ustrój samorządu terytorialnego
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
1 Historia GIS  Systemy typu „desktop”  Systemy typu „klient - serwer” serwer bazy danych.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
NAJWAŻNIEJSZE AKTY PRAWNE WYKONAWCZE DO USTAWY Z 29 SIERPNIA 1997 ROKU O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH.
Ewidencja gruntów i budynków
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Technologie Map Cyfrowych
XIV Ogólnopolskie Sympozjum – Krakowskie Spotkania z INSPIRE
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie Dyrektywa INSPIRE Biuro Geodety Województwa Mazowieckiego w Warszawie Seminarium: Informacja publiczna: towar czy narzędzie władzy?

Plan prezentacji Podstawowe informacje na temat dyrektywy INSPIRE Projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej Przykłady działań zgodnych z założeniami dyrektywy INSPIRE Podsumowanie/wnioski

Dyrektywa INSPIRE Dyrektywa 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiająca infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) (Dz. Urz. UE Nr 108 z 25.4.2007 r., str. 1) Infrastructure for Spatial Information in the European Community dotyczy: danych przestrzennych przechowywanych przez organy publiczne lub w ich imieniu, wykorzystywania danych przestrzennych przez organy publiczne przy wykonywaniu ich zadań publicznych, powinna mieć również zastosowanie do danych przestrzennych przechowywanych przez osoby fizyczne lub prawne inne niż organy publiczne, o ile wystąpią o to wspomniane osoby fizyczne lub prawne.

- Podstawowe założenia Dyrektywa INSPIRE - Podstawowe założenia Cel dyrektywy: określenie podstaw prawnych do tworzenia i działania Infrastruktury Informacji Przestrzennej w Europie, wspierającej formułowanie, wdrażanie, monitorowanie i ocenę polityki Wspólnoty na wszystkich poziomach działania oraz dostarczania informacji dla społeczeństwa w szczególności w odniesieniu do środowiska Podstawowe problemy związane z dostępnością informacji przestrzennej dotyczą: braku danych, jakości danych, formy i organizacji danych oraz systemu ich udostępniania, wspólnego korzystania z danych, czasochłonności i kosztowności wyszukania istniejących danych, oceny przydatności danych dla określonego celu, poznania warunków dotyczących wykorzystywania danych w tym ceny za dostęp do danych. 1

- Podstawowe założenia Dyrektywa INSPIRE - Podstawowe założenia Rozwiązanie problemów ? Utworzenie infrastruktury informacji przestrzennej Wspólnoty opierającej się na infrastrukturach informacji przestrzennej tworzonych przez państwa członkowskie i dostosowywanych do wspólnych przepisów wykonawczych, uzupełnianych przez działania na szczeblu Wspólnoty 2

- Podstawowe założenia Dyrektywa INSPIRE - Podstawowe założenia Podstawowe definicje: „infrastruktura informacji przestrzennej” - metadane, zbiory danych przestrzennych oraz usługi danych przestrzennych; usługi i technologie sieciowe; porozumienia w sprawie wspólnego korzystania, dostępu i użytkowania oraz mechanizmy kontroli i monitorowania, procesy i procedury ustanowione, stosowane lub udostępniane zgodnie z dyrektywą „dane przestrzenne” - wszelkie dane odnoszące się bezpośrednio lub pośrednio odniesione do określonego położenia lub obszaru geograficznego „usługi danych przestrzennych” - operacje, które mogą być wykonywane przez aplikację komputerową na danych przestrzennych zawartych w zbiorach danych przestrzennych lub na powiązanych z nimi metadanych „metadane” - informacje opisujące zbiory danych przestrzennych i usługi danych przestrzennych oraz umożliwiające ich odnalezienie, inwentaryzację i używanie „interoperacyjność” - możliwość łączenia zbiorów danych przestrzennych oraz interakcji usług danych przestrzennych bez powtarzalnej interwencji manualnej, w taki sposób, aby wynik był spójny, a wartość dodana zbiorów i usług danych przestrzennych została zwiększona 3

- Podstawowe założenia Dyrektywa INSPIRE - Podstawowe założenia Podstawowe wymagane działania: Zapewnienie usług sieciowych, w tym rozwiązań technicznych, umożliwiających wyszukiwanie, przetwarzanie, przeglądanie i pobieranie danych przestrzennych oraz wykorzystywanie danych przestrzennych i usług świadczonych drogą elektroniczną. Usługi sieciowe powinny funkcjonować zgodnie ze wspólnie uzgodnionymi specyfikacjami i minimalnymi kryteriami wydajności. bezpłatnie, jako minimum, usługi wyszukiwania i, pod pewnymi szczególnymi warunkami, przeglądania zbiorów danych przestrzennych Zapewnienie dostępu do infrastruktur krajowych przez geoportal Wspólnoty Utworzenie metadanych dla zbiorów oraz usług danych przestrzennych Uregulowanie zasad dostępu do danych przestrzennych w sposób zapewniający trwałą i bez przeszkód możliwość korzystania z danych Wyznaczenie odpowiednich struktur i mechanizmów w celu koordynacji, na poszczególnych szczeblach administracji, wkładów wszystkich podmiotów, które są zainteresowane infrastrukturami informacji przestrzennej monitorowanie wdrażania swoich infrastruktur informacji przestrzennej i korzystania z tych infrastruktur. 4

- Podstawowe założenia Dyrektywa INSPIRE - Podstawowe założenia Terminy: Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania dyrektywy najpóźniej w terminie do 15 maja 2009 r. Tworzenie Infrastruktury Informacji Przestrzennej powinno odbywać się stopniowo zgodnie z tematami danych określonych w załącznikach do dyrektywy. 5

Projekt ustawy o IIP dokonuje transpozycji dyrektywy INSPIRE i określa zasady tworzenia w Rzeczypospolitej Polskiej infrastruktury informacji przestrzennej nowelizuje ustawę z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne 1

- Podstawowe obowiązki organów publicznych Projekt ustawy o IIP - Podstawowe obowiązki organów publicznych Organy publiczne odpowiedzialne na podstawie odrębnych przepisów za gromadzenie, aktualizację lub udostępnianie danych przestrzennych: wprowadzają rozwiązania techniczne zapewniające interoperacyjność zbiorów i usług danych przestrzennych oraz, w uzasadnionych przypadkach, harmonizację zbiorów danych przestrzennych, tworzą, aktualizują i udostępniają zbiory metadanych, tworzą i utrzymują sieć infrastruktury obejmującą usługi danych przestrzennych 2

Projekt ustawy o IIP - Organ wiodący Organ wiodący - to naczelny lub centralny organ administracji publicznej, który koordynuje prace i zapewnia realizację ustawy w zakresie określonego tematu danych przestrzennych. Główny Geodeta Kraju jest organem wiodącym w 15 tematach danych przestrzennych (ogólna liczba tematów danych przestrzennych – 34). 3

Projekt ustawy o IIP - Zadania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Art. 17. 1. Tworzenie, utrzymywanie i rozwijanie infrastruktury jest koordynowane przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej. 2. Do zadań ministra właściwego do spraw administracji publicznej należy przekazywanie Komisji Europejskiej informacji i sprawozdań dotyczących tworzenia i funkcjonowania infrastruktury. Art. 18. 1. Minister właściwy do spraw administracji publicznej wykonuje zadania, o których mowa w art. 17, przy pomocy Głównego Geodety Kraju Główny Geodeta Kraju tworzy i utrzymuje geoportal infrastruktury, jako centralny punkt dostępowy do usług danych przestrzennych. 4

Projekt ustawy o IIP - Załącznik nr 1 Tematy danych przestrzennych Systemy odniesienia za pomoc współrzędnych; Systemy siatek geograficznych; Nazwy geograficzne; Jednostki administracyjne; Adresy; Działki ewidencji gruntów; Sieci transportowe; Hydrografia; Obszary chronione. 5

Projekt ustawy o IIP - Załącznik nr 2 Tematy danych przestrzennych Ukształtowanie terenu, rozumiane jako cyfrowe modele wysokościowe powierzchni terenu, obejmujące również batymetrię oraz linię brzegową; Użytkowanie terenu, rozumiane jako fizyczne i biologiczne użytkowanie powierzchni Ziemi, włączając w to powierzchnie sztuczne, obszary rolnicze, lasy, obszary (pół-) naturalne, tereny podmokłe, akweny; Ortoobrazy – rozumiane jako dane obrazowe powierzchni Ziemi posiadające odniesienie geograficzne, pochodzące z rejestracji z pokładu satelity lub samolotu; Geologia – rozumiana jako geologia charakteryzowana na podstawie składu i struktury. Obejmuje ona podłoże skalne, warstwy wodonośne i geomorfologię 6

Projekt ustawy o IIP - Załącznik nr 3 Tematy danych przestrzennych Jednostki statystyczne Budynki Gleba Zagospodarowanie przestrzenne Zdrowie i bezpieczeństwo ludzi Usługi użyteczności publicznej i służby państwowe Urządzenia do monitorowania środowiska Obiekty produkcyjne i przemysłowe Obiekty rolnicze oraz akwakultury Rozmieszczenie ludności – demografia Gospodarowanie obszarem/strefy ograniczone/regulacyjne oraz jednostki sprawozdawcze 7

Projekt ustawy o IIP - Załącznik nr 3 cd. Tematy danych przestrzennych Strefy zagrożenia naturalnego Warunki atmosferyczne Warunki meteorologiczno-geograficzne Warunki oceanograficzno-geograficzne Regiony morskie Regiony biogeograficzne Siedliska i obszary przyrodniczo jednorodne Rozmieszczenie gatunków Zasoby energetyczne Zasoby mineralne 8

INFORMACJI PRZESTRZENNEJ MAZOWIECKI SYSTEM INFORMACJI PRZESTRZENNEJ

ZAŁOŻENIA PROJEKTU Podstawowe założenia przyjęte w procesie budowy Systemu: - jednolita osnowa geometryczna dla wszystkich baz danych - jednolite kryteria klasyfikacji zjawisk - jednolite standardy informatyczne, między innymi: a. zgodność z obowiązującymi standardami, w tym normami ISO; b. określony standard przekazywania danych dla modułów baz tematycznych.

Moduł georeferencyjny STRUKTURA FUNKCJONALNA Baza metadanych Moduł georeferencyjny Obligatoryjny i fakultatywny moduł baz danych tematycznych (wewnętrzny i zewnętrzny)

INFORMACJI PRZESTRZENNEJ MAZOWIECKI SYSTEM INFORMACJI PRZESTRZENNEJ GMIN I POWIATÓW WSPÓŁDZIAŁJĄCYCH W RAMACH WOJEWÓDZTWA

PROJEKT MSIP-GPW województwo e-administracja powiat gmina użytkownicy systemu

EFEKTY PROJEKTU Harmonizacja, standaryzacja i integracja zbiorów danych przestrzennych z terenu województwa. Utworzenie węzłów informacji geoprzestrzennej i tematycznej na poszczególnych poziomach administracji publicznej i współpracujących z nią jednostek organizacyjnych. Utworzenie Mazowieckiego portalu udostępniającego dane przestrzenne za pomocą usług OGC (WMS, WFS). Utworzenie na poziomie wojewódzkim serwera katalogowego metadanych. Utworzenie infrastruktury pozwalającej na wzajemną wymianą danych pomiędzy poszczególnymi poziomami administracji publicznej i współpracujących z nią jednostek organizacyjnych.

Prezydenta Miasta Płocka, Starostę Powiatu Piaseczyńskiego, WYPRACOWANIE I WDROŻENIE INNOWACYJNYCH METOD INTEGRACJI DANYCH KATASTRALNYCH, MAPY ZASADNICZEJ I BAZY DANYCH TOPOGRAFICZNYCH ORAZ MODERNIZACJA USŁUG PUBLICZNYCH, ŚWIADCZONYCH PRZEZ SŁUŻBĘ GEODEZYJNĄ I KARTOGRAFICZNĄ Projekt realizowany przez: Głównego Geodetę Kraju, Samorząd Województwa Mazowieckiego Prezydenta Miasta Płocka, Starostę Powiatu Piaseczyńskiego, przy współpracy ze strony The Norwegian Mapping and Cadastre Authority Wsparcie udzielone przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego EOG

Zintegrowana powiatowa baza danych georefererencyjnych Idea projektu Baza Danych Ogólnogeograficznych KRAJ WOJEWÓDZTWO Baza Danych Topograficznych POWIAT Baza Danych Obiektów Topograficznych Objętych Zakresem Mapy Zasadniczej Baza Danych Geodezyjnej Ewidencji Sieci Uzbrojenia Terenu Zintegrowana powiatowa baza danych georefererencyjnych Baza Danych Ewidencji Gruntów i Budynków Baza Danych Szczegółowych Osnów geodezyjnych Wsparcie udzielone przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego EOG

Model baz danych georeferencyjnych powiatowego i wojewódzkiego zasobu geodezyjnego kartograficznego Model baz danych georeferencyjnych oraz system zarządzania tymi bazami będzie uwzględniać reguły zawarte w Dyrektywie Inspire : przechowywanie, udostępnianie oraz utrzymywanie danych przestrzennych na tym poziomie gdzie będzie to robione najefektywniej, łączenie w jednolity sposób danych przestrzennych pochodzących z różnych źródeł i wspólne korzystanie z nich przez wielu użytkowników i wiele aplikacji, łatwe wyszukiwanie dostępnych danych przestrzennych, oceny ich przydatności dla określonego celu, interoperacyjność w zakresie współdziałania organizacyjnego, technicznego oraz znaczeniowego na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym, zbiorów danych przestrzennych w taki sposób, aby wynik był spójny, a wartość dodana zbiorów i usług danych przestrzennych została zwiększona. Wsparcie udzielone przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego EOG

Projekty kluczowe Samorządu Województwa Mazowieckiego „Przyspieszenie wzrostu konkurencyjności województwa mazowieckiego, przez budowanie społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy poprzez stworzenie zintegrowanych baz wiedzy o Mazowszu” w ramach Priorytetu I RPO WM, 2) „Rozwój elektronicznej administracji w samorządach województwa mazowieckiego wspomagającej niwelowanie dwudzielności potencjału województwa” w ramach Priorytetu II RPO WM.

Infrastruktura informacji przestrzennej opiera się na: Dyrektywa INSPIRE - Podsumowanie Infrastruktura informacji przestrzennej opiera się na: interoperacyjności - współdziałaniu: • technicznym, • organizacyjnym, • semantycznym, 2) partnerstwie, 3) transparentności funkcjonowania organów administracji publicznej

Dziękuję za uwagę. Zapraszam do odwiedzenia serwisów: www Dziękuję za uwagę. Zapraszam do odwiedzenia serwisów: www.wrotamazowsza.pl www.bgwm.pl