„Lokalne Partnerstwa Społeczne i ich znaczenie”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Organizacje pozarządowe
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
dr Krzysztof B. Matusiak
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Model partnerstwa na rzecz innowacyjności
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
Współpraca partnerska na rzecz integracji społecznej
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Dolina Lotnicza Innowacyjny Klaster Przemysłowy
Budowanie partnerstwa Halina Siemaszko W prezentacji wykorzystano materiały Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
Perspektywy rozwoju ekonomii społecznej
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Jak robić to efektywnie?
Wsparcie dla rozwoju technologii
I n s t y t u t W s p ó ł p r a c y i P a r t n e r s t w a L o k a l n e g o MODEL PARTNERSTWA LOKALNEGO.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

„Lokalne Partnerstwa Społeczne i ich znaczenie”

Czym są partnerstwa? Partnerstwo międzysektorowe to strategiczne przymierze... organizacji reprezentujących różne sektory życia społecznego; zawarte w celu współpracy; do którego wszyscy partnerzy wnoszą swoje kompetencje i zasoby; w którym wspólnie ponoszą ryzyko i koszty; oraz dzielą się korzyściami wynikającymi z osiągnięcia wspólnych celów partnerstwa i celów poszczególnych partnerów.

Podstawowe, krajowe regulacje prawne związane z zasadą partnerstwa Konstytucja RP (Dz. U. Nr 78, poz. 483) Ustawa o samorządzie wojewódzkim z dnia 5 czerwca 1998 r. Ustawa o samorządzie gminnym z 8 marca 1990 r. Ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. Ustawa o finansach publicznych z dnia 26 listopada 1998 r. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 2 marca 2004 r. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z 24 kwietnia 2003 r.

Podstawowe, unijne regulacje prawne związane z zasadą partnerstwa Rozporządzenia Rady (WE) z dnia 11 lipca 2006 r. nr 1083/2006, ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999

Art. 11. Zgodnie z zasadą subsydiarności w skład partnerstw należy włączać przede wszystkim: władze regionalne i lokalne oraz inne właściwe władze publiczne, parterów gospodarczych i społecznych, inne kompetentne ciała w tych ramach.

W rozporządzeniu 1083/2006 mówi się, iż „partnerstwo realizowane jest z pełnym poszanowaniem odpowiednich kompetencji instytucjonalnych, prawnych i finansowych każdej kategorii partnerów (...)”. Oznacza to, że partnerzy powinni być dobrani do realizacji przedsięwzięcia zgodnie z właściwym dla siebie obszarem działania. Wskazuje się także, iż partnerstwo powinno obejmować przygotowanie, finansowanie, monitorowanie i ocenę pomocy, czyli całość realizacji przedsięwzięcia włącznie z jego rozliczeniem i oceną efektywności.

„Żaden człowiek nie jest samotną wyspą, każdy stanowi ułamek kontynentu.” John Donne

Rodzaje partnerstw a) partnerstwa publiczno – prywatne (PPP) – to umowa instytucji publicznej i organizacji prywatnej, zawarta w celu zrealizowania określonego przedsięwzięcia ze sfery zadań publicznych. b) partnerstwa projektowe – cele partnerstwa są ściśle określone w projekcie, a powołanie takiego partnerstwa jest często związane z wymogami konkursowymi, stawianymi przez podmiot, który finansuje realizację zadania. c) partnerstwa branżowe/sektorowe – to platforma porozumienia organizacji/instytucji prowadzących zbliżoną działalność. d) partnerstwa lokalne/trójsektorowe – to porozumienie instytucji publicznych, przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych, które chcą wspólnie działać na rzecz swojego regionu, osiedla, gminy, powiatu.

Partnerstwa trójsektorowe    

Rodzaje partnerstw Najbardziej ogólnym z możliwych wyszczególnień form funkcjonowania partnerstw lokalnych jest podział partnerstw na: a) partnerstwa o strukturze formalnej, posiadające osobowość prawną oraz b) partnerstwa o strukturze nieformalnej, które tej osobowości nie posiadają.

Rodzaje partnerstw Mając na względzie sposób realizacji działań przez partnerstwo, możemy wyróżnić dwa zasadnicze rodzaje partnerstw lokalnych: a) partnerstwo koordynujące - w jego ramach może być wdrażanych wiele różnych działań prowadzonych w rozmaitych obszarach i dziedzinach; nie angażuje każdorazowo w poszczególne działania całego swojego zasobu sił i środków. Za realizację konkretnych działań odpowiadają grupy zadaniowe (robocze), złożone z poszczególnych partnerów; b) partnerstwo wykonawcze - tutaj cały zasób sił i środków partnerów jest zaangażowany w realizację jednego działania lub wdrażanie jednej inicjatywy. Partnerstwa tego typu mają na ogół charakter krótko- bądź średnioterminowy, realizują jeden konkretny projekt i działają w jednym, ściśle określonym obszarze. Partnerstwa tego typu na ogół kończą swoją działalność w momencie zakończenia realizacji projektu, do wykonania którego zostały utworzone.

Rodzaje partnerstw Można również dzielić partnerstwa w zależności od tego kto był ich inicjatorem: partnerstwo tworzone z inicjatywy osób fizycznych, często lokalnych partnerów, którzy chcą aktywnie wpływać na swoje otoczenie; lokalne partnerstwa budowane z inicjatywy przedsiębiorców, organizacji gospodarczych lub zawodowych; partnerstwa tworzone z inicjatywy ciał publicznych.

Identyfikacja partnerów wg. klucza geograficznego – udział organizacji instytucji reprezentujących pełny obszar partnerstwa, kompetencyjnego – uczestnictwo organizacji zajmujących się szeroko pojętym tematem partnerstwa np. poprawą sytuacji na rynku pracy.

Zasada zrównoważonego rozwoju Wg Tennyson i Warner’a partnerstwa są: odpowiedzią na instytucjonalną i organizacyjną słabość w osiąganiu rezultatów zrównoważonego rozwoju, środkiem na łączenie biznesowych i społecznych celów i kompetencji z poprawą programowania i realizacji celów sektora publicznego.

Zasada zrównoważonego rozwoju Rozwój zrównoważony – rozwój społeczno-gospodarczy, w którym następuje proces integrowania działań politycznych, gospodarczych i społecznych z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb poszczególnych społeczności lub obywateli, zarówno współczesnego pokolenia, jak i przyszłych pokoleń (Art. 3 Ustawy z dn. 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska).  

Potencjalni partnerzy

Partnerstwo lokalne Partnerstwo ujmuje się jako: platformę współpracy pomiędzy różnorodnymi partnerami, którzy wspólnie w sposób systematyczny, trwały i z wykorzystaniem innowacyjnych metod oraz środków planują, projektują, wdrażają i realizują określone działania i inicjatywy, których celem jest rozwój lokalnego środowiska społeczno-gospodarczego i budowa tożsamości lokalnej wśród członków danej społeczności.

Partnerstwo lokalne Niezmiernie ważną cechą partnerstw lokalnych jest współpraca partnerów na każdym etapie realizacji określonych działań prorozwojowych. Istotnym czynnikiem, jakim wyróżnia się partnerstwo lokalne jest zaangażowanie w prace partnerów reprezentujących różne sektory, takie jak gospodarka, rynek pracy, kultura, edukacja i opieka społ. Ważne jest, aby byli to partnerzy zainteresowani rzeczywistą i efektywną – a nie tylko deklaratywną i efektowną współpracą.

Model lokalnego partnerstwa Głównym celem wdrażania Modelu Partnerstwa Lokalnego jest budowanie trwałego partnerstwa pomiędzy instytucjami rządowymi, lokalnymi przedsiębiorstwami, samorządem i organizacjami pozarządowymi, instytucjami infrastruktury oraz mieszkańcami społeczności lokalnej na rzecz ożywienia gospodarczego oraz poprawy sytuacji na rynku pracy. Program Partnerstwa Lokalnego (PPL) polega na zaangażowaniu lokalnych społeczności we wspólne definiowanie i rozwiązywanie lokalnych problemów. Program Wdrażania Modelu Partnerstwa Lokalnego na terenie Polski pod honorowym patronatem Prezydenta RP

Cechy charakterystyczne Modelu Partnerstwa Lokalnego bazowanie na inicjatywach oddolnych; udział znaczącej reprezentacji społeczności lokalnej, a zwłaszcza środowiska biznesu; budowanie partnerstwa poprzez doświadczenie; proces, a nie jednorazowa aktywność; metody wielokrotnego użytku; uzupełnia, a nie zastępuje; 20

Model Partnerstwa Lokalnego Ośrodki szkoleniowe Biura Pośrednictwa Pracy Izby Handlowe, Rzemiosło Władze lokalne Firmy Związki zawodowe 1. Lokalne Ożywienie Gospodarcze Agencje Rozwoju Organizacje pozarządowe 2. Szybkie Reagowanie 3. Konkurencyjność przedsiębiorstw 4. Komponent Środków Finansowych Ośrodki Pomocy Społecznej Radni gmin, powiatu, województwa Lokalne media PUP, WUP 21

Model lokalnego partnerstwa Komponenty składowe modelu: Lokalne Ożywienie Gospodarcze (LOG) Szybkie Reagowanie i Wsparcie Koleżeńskie Wzmacnianie Konkurencyjności Istniejących Przedsiębiorstw (Szybki start) Pozyskiwanie środków finansowych.

Lokalne Ożywienie Gospodarcze (LOG) – pomaga społecznościom lokalnym w systematycznej aktywizacji lokalnego rozwoju gospodarczego i tworzeniu nowych miejsc pracy na terenach dotkniętych bezrobociem. Liderzy lokalnych władz z kręgów biznesu, bankowcy, przedsiębiorcy, związki zawodowe, organizacje środowiskowe, instytucje samorządowe, izby handlowe, agencje rozwoju zostają zaproszone do wzięcia udziału w cyklu czterech warsztatów Lokalnego Ożywienia Gospodarczego (każdy warsztat w odstępie jednego miesiąca).

Lokalne Ożywienie Gospodarcze

Proces Lokalnego Ożywienia Gospodarczego Zaproszenie do udziału w warsztatach roboczych: liderów gospodarczych; władz samorządowych; mieszkańców; Zapoznanie uczestników z zasadami rozwoju gospodarczego; Ocena lokalnych zasobów i potrzeb; Wypracowanie i ocena nowych propozycji projektów; Wybór i wdrożenie projektów gospodarczych.

Szybkie Reagowanie i Wsparcie Koleżeńskie Działania podejmowane są w odpowiedzi na potrzeby zagrożonych zwolnieniami i zwalnianych pracowników. Podstawowym celem jest ułatwienie procesu powtórnego zatrudnienia pracownikom, których dotknęły zmiany związane z restrukturyzacją gospodarki. Na ich potrzeby inicjuje się powstanie: Zespołów Przystosowania Zawodowego, Zespołów Wsparcia Koleżeńskiego. Głównym celem Zespołów jest koordynowanie szeregu usług na rzecz zwalnianych i zagrożonych zwolnieniami pracowników z zakresu pomocy prawnej, edukacyjnej, organizacyjnej i psychologicznej. Świadczone usługi powinny skrócić czas potrzebny pracownikom restrukturyzowanych przedsiębiorstw na znalezienie nowej pracy.

Szybkie Reagowanie i Wsparcie Koleżeńskie Założenia idei Wsparcia Koleżeńskiego: Pokazanie ludziom, że nie są pozostawieni sami sobie; Utwierdzanie poczucia godności i własnej wartości pracowników; Okazanie zrozumienia dla ludzkich przeżyć; Przekonywanie ludzi, ze ich uczucia są naturalne; Pomaganie ludziom w tworzeniu strategii działania. Celem Szybkiego Reagowania jest wczesna interwencja. Według badań pozwala ona skrócić czas potrzebny pracownikom na znalezienie nowej pracy o około 50%.

Wsparcie Koleżeńskie stałe doraźne Realizowane w zakładzie pracy społeczności lokalnej 28

Lokalny Zespół Przystosowania Zawodowego (powiatowy lub gminny) Stanowi alternatywę dla zespołu zakładowego. Zakładany jest w przypadku gdy firma nie chce współpracować lub istnieje konieczność obsługi kilku zwolnień. Gromadzi osoby decyzyjne. Działa na rzecz tworzenia miejsc pracy i kreowania polityki lokalnej. Zespół może być inicjowany przez Specjalistę Partnerstwa Lokalnego

Zespół Przystosowania Zawodowego Władze lokalne Agencja Rozwoju Lokalnego Przewodniczący Pracownicy Kierownictwo Izby Handlowe Urząd Pracy MOPS Stowarzyszenia Promuje dobre stosunki pomiędzy pracownikami i pracodawcami Pomaga utrzymać produktywność Zmniejsza negatywne skutki restrukturyzacji zatrudnienia Przyczynia się do personalizacji usług Koordynuje świadczenia usług dla zwalnianych pracowników Służy jako forum komunikacyjne Ułatwia podstawowe usługi przystosowawcze Zapewnia wsparcie społeczne Jest oddzielony od procesu negocjacji Organizacje Pozarządowe Agencja 30

Wzmacnianie Konkurencyjności Istniejących Przedsiębiorstw „Szybki Start” Jest to podejmowanie działań dla wzmocnienia konkurencyjności firm, które utrzymały się na rynku oraz utrzymania istniejących miejsc pracy poprzez różnorodne szkolenia i działania wspierające.

Szybki Starty - zalety metodologii Uczestnicy szkoleń pozyskują umiejętności zawodowe w szybki i efektywny sposób; Uczestnicy szkoleń mają zapewnione zatrudnienie po ukończeniu kursu; Pracodawcy pozyskują wykwalifikowanych pracowników na konkretne stanowiska w ramach swojego przedsiębiorstwa; Pracodawcy pozyskują pracownika przeszkolonego pod potrzeby w krótkim okresie czasu.

Pozyskiwanie środków finansowych Komponent ten wiąże się z pozyskiwanie źródeł finansowania na realizację zadań wynikających z poprzednich trzech komponentów.

Model Partnerstwa Lokalnego Model Partnerstwa Lokalnego pomaga: społecznościom poprzez Warsztaty Lokalnego Ożywienia Gospodarczego, pracownikom poprzez zastosowanie metod Szybkiego Reagowania, firmom poprzez wzmacnianie konkurencyjności przedsiębiorstw.

Model Partnerstwa Lokalnego Cechy charakterystyczne Modelu Partnerstwa Lokalnego: bazowanie na inicjatywach oddolnych, udział znaczącej reprezentacji społeczności lokalnej, a zwłaszcza środowiska biznesu, budowanie partnerstwa poprzez doświadczenie, proces, a nie jednorazowa aktywność, metody wielokrotnego użytku, uzupełnia, a nie zastępuje.

Model Partnerstwa Lokalnego Czynniki inicjujące zawiązanie partnerstwa lokalnego: 1.     kwestia inspiracji, w tym – środowisk lokalnych, które przyczyniły się do powstania danego partnerstwa lokalnego zasada oddolności i „spontaniczności”, czynnik założycielski” - trzy zasadnicze rodzaje sił sprawczych przyczyniających się do powstania partnerstwa lokalnego: lokalni liderzy lokalny biznes lokalne instytucje publiczne

Lokalne pakty na rzecz rozwoju Różnice pomiędzy partnerstwem a paktem: pakty na rzecz rozwoju stanowią strukturę większą i tematycznie bardziej rozległą; często skupiają w swoich ramach kilka partnerstw lokalnych działających na mniejszym obszarze i w węższym zakresie; ich głównym zadaniem jest koordynowanie działań prorozwojowych prowadzonych przez różne podmioty w ramach określonego środowiska społeczno-gospodarczego.

Partnerstwo projektowe a partnerstwo lokalne powołane jest odrębną umową partnerską, zawartą na potrzeby realizacji konkretnego projektu, relacja partnerska jest krótkotrwała i ściśle zadaniowa partnerstwo projektowe ulega rozwiązaniu po zakończeniu działań partnerzy współpracują ze sobą w sposób systematyczny i trwały, a ich współpraca nie ogranicza się tylko do realizacji konkretnych projektów partnerzy mogą tworzyć partnerstwa projektowe przeznaczone dla potrzeb realizacji konkretnych projektów, które jednak funkcjonują w ramach większej całości zwanej partnerstwem lokalnym. nie jest możliwe, aby wszyscy partnerzy współpracowali równocześnie w realizacji konkretnego działania partnerstwo lokalne trwa po zakończeniu projektu, realizując kolejne zadania

Sukces partnerstwa Sukces partnerstwa związany jest z przestrzeganiem następujących zasad: równość praw sygnatariuszy, dobrowolność uczestnictwa, wspólne rozwiązywanie problemów = zaangażowanie partnerów, oraz otwartość na rozszerzenie partnerstwa, konsekwencja w realizacji działań, uczciwość i wzajemne zaufanie,

Sukces partnerstwa Partnerstwo nie zastępuje władzy lokalnej, ale z nią współpracuje! Partnerstwo umożliwia w większym niż dotychczas stopniu zaabsorbowanie środków z funduszy strukturalnych, szczególnie EFS! Partnerstwo uaktywnia obywateli w procesie zmian – wpływ na środowisko działania biznesu, rozwój przedsiębiorczości obywateli, integracji środowiska dla podejmowania działań lokalnych!

Jak i dlaczego znaleźć partnerów? Mamy! Komu możemy pomóc? Potrzebujemy! Kto nam może pomóc?

Cechy dobrego partnerstwa partnerstwo jest czymś więcej niż tylko sumą swoich części, uwzględnia uczenie się i adaptację do zmian, posiada jawny system komunikacji i przywództwa, oparte jest na wspólnie uzgodnionych celach, partnerzy dzielą ryzyko i korzyści, jest dobrowolne i sprawiedliwe.

Zasady partnerskiej współpracy Zasada inwestycji o charakterze społecznym – rozwój zrównoważony. Zasada autonomii. Zasada etycznych funduszy i równoprawnego dostępu do środków. Zasada stałego doskonalenia. Zasada otwartości. Zasada długotrwałego zaangażowania. Zasada uzgadniania kontaktów zewnętrznych. Zasada rozwiązywania układu partnerskiego bez wskazywania winnych.

Potencjalne ograniczenia i niebezpieczeństwa dla partnerstwa brak wiedzy, umiejętności, zaangażowania, słomiany zapał, brak długotrwałej motywacji. Partnerstwo to przede wszystkim ludzie!

Współpraca trzeciego sektora z biznesem – klaster społeczny Ten szablon może być używany jako plik startowy do tworzenia raportu zawierającego aktualizacje punktów kontrolnych projektu. Sekcje Kliknij prawym przyciskiem myszy slajd, aby dodać sekcje. Sekcje ułatwiają organizowanie slajdów i usprawniają współpracę nad dokumentem. Notatki Użyj sekcji Notatki do wstawiania notatek lub dodatkowych informacji dla odbiorców. Podczas przedstawiania prezentacji notatki są widoczne w widoku prezentacji. Pamiętaj o odpowiednim rozmiarze czcionki (w celu ułatwienia dostępu, widoczności, nagrywania i pracy online). Odpowiednio dobrane kolory Zwróć szczególną uwagę na wykresy, schematy i pola tekstowe. Uwzględnij to, że uczestnicy mogą drukować w trybie czarno-białym lub w skali odcieni szarości. Wykonaj wydruki testowe, aby sprawdzić, czy wszystko jest widoczne po wydrukowaniu w trybie czarno-białym i w skali odcieni szarości. Elementy graficzne, tabele i wykresy Staraj się zachować prostotę — używaj spójnych stylów i kolorów, które nie odwracają uwagi od zawartości. Oznacz etykietą każdy wykres i tabelę. Agnieszka Wróblewska FUNDACJA EOS

Zadania poszczególnych sektorów Sektor publiczny Zapewnienie praworządności poprzez: - tworzenie struktur dla przestrzegania praw gospodarczych, politycznych i społecznych oraz generowanie wsparcia politycznego dla procesu rozwoju; - opracowanie regulacji i standardów, przestrzeganie zobowiązań międzynarodowych - zaspokojenie podstawowych potrzeb i praw obywateli Skoncentrowany na prawach i obowiązkach. Sektor publiczny umożliwia korzystanie z należnych praw, informuje, zapewnia stabilność i usankcjonowanie prawne Sektor gospodarczy Inwestycje i działalność gospodarcza poprzez: - wytwarzanie towarów i świadczenie usług, - miejsca pracy, rozwój gospodarczy, innowacyjność, - maksymalizacja zysków dla inwestorów, aby zapewnić kontynuację inwestycji i umożliwić rozwój przedsięwzięć Skoncentrowany na zyskach. Sektor gospodarczy charakteryzuje inwencja, produktywność, wysoka motywacja i szybkość działania. Sektor społeczny Rozwój społeczny poprzez: - kreowanie możliwości rozwoju; - wspieranie osób potrzebujących i wykluczonych. - stanie na straży dobra publicznego. - osobiste zaangażowanie członków organizacji Skoncentrowany na wartościach. Sektor społeczny charakte­ryzuje wrażliwość, ekspresja, wyobraźnia i otwartość. Powiel ten slajd, jeśli wystąpiło więcej problemów. Ten i powiązane z nim slajdy mogą zostać przeniesione do dodatku lub ukryte w razie potrzeby.

Realizacja celów społecznych Organizacje społeczne Definiowanie celów Biznes Zysk Organizacje społeczne - Realizacja celów społecznych Organizacje społeczne ?

klient ? Biznes – zaspokajanie potrzeb klienta Organizacje społeczne – pomoc klientowi/beneficjentowi organizacji klient

Klaster społeczny przestrzennie skoncentrowana grupa przedsiębiorstw, organizacji trzeciego sektora jednostek samorządu terytorialnego powiązanych siecią pionowych i poziomych zależności, która poprzez skupienie szczególnych zasobów pozwala rozwijać i osiągnąć zamierzone cele (wspólną misję) . Czego dotyczy projekt? Zdefiniuj cel projektu. Czy jest podobny do projektów, które zostały zrealizowane w przeszłości, czy całkiem nowy? Zdefiniuj zakres projektu. Czy jest to projekt niezależny, czy powiązany z innymi projektami? * Ten slajd jest zbędny na cotygodniowych spotkaniach dotyczących stanu projektu.

Najsłynniejszy klaster świata - Sillicon Valley Amerykańska Dolina Krzemowa na przestrzeni 300 mil kwadratowych między Palo Alto i San José w Kalifornii ulokowanych jest obecnie ponad sześć tysięcy firm wysokotechnologicznych, w których pracuje ponad milion osób; większość z tych przedsiębiorstw zajmuje się rozwojem mikroelektroniki i komputerów;

Klastry społeczne- specyfika Misja społeczna długofalowe działania na rzecz poprawy losu osób/grup defaworyzowanych, stymulowanie rozwoju lokalnego rozumianego zarówno jako rozwój społeczny, jak i równolegle gospodarczy. Cele społeczne budowa, uruchomienie i promocja modelu klastra społecznego, jako systemu współpracy podmiotów z różnych sektorów; realizacja wspólnych przedsięwzięć, w szczególności – wspólne projektowanie, wdrażanie i sprzedaż produktów i usług; Powiel ten slajd, jeśli wystąpiło więcej problemów. Ten i powiązane z nim slajdy mogą zostać przeniesione do dodatku lub ukryte w razie potrzeby.

Klastry społeczne Charakterystyczną cechą klastra społecznego jest to, że podmioty w nim skupione współpracują ze sobą, szczególnie w obszarach, gdzie możliwe jest wyzwolenie efektów synergicznych wspólnych działań, np.: wspólne działania w ramach projektów, działania marketingowo-sprzedażowe, design społeczny i inne. * Jeśli któryś z tych problemów spowodował opóźnienie względem harmonogramu lub ma być przedyskutowany później, przedstaw jego szczegóły na następnym slajdzie.

Klastry społeczne Efekt synergiczny klastra społecznego polega przede wszystkim na: dyfuzji know-how, rotacji kadr w ramach klastra, zwiększeniu produktywności i obniżenie kosztów w ramach klastra poprzez skupienie zasobów, np. lokalowe, infrastrukturalne, projektowe, marketingowe, przenikanie kultur organizacyjnych trzech sektorów, przyciąganiu nowych zasobów i przedsiębiorstw, kumulacja kapitału społecznego – zaufania. Powiel ten slajd, jeśli wystąpiło więcej problemów. Ten i powiązane z nim slajdy mogą zostać przeniesione do dodatku lub ukryte w razie potrzeby.

Model „klastra społecznego” Prowadzenie wielu rodzajów działalności: gospodarczej, odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego, akcji charytatywnych; Trójsektorowość działań. Lider klastra – w pełni profesjonalny zespół uzupełniany przez pozostałych partnerów. Bardzo szeroka grupa beneficjentów – rozsądna wiara w możliwości osób z „kręgu wykluczenia”. Źródło: DARIUSZ BOŻEK, FUNDACJA ROZWOJU PRZEDSIEBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ „BYĆ RAZEM”, materiały szkoleniowe.

Model „klastra społecznego” Konkurowanie poprzez wysoką jakość usług, designerskie - własne produkty, rozsądną cenę, umiejętne skojarzenie z misją PES; bogactwo i kompleksowość oferty. Wykorzystanie synergii: zwiększenie zasobów, obniżenie kosztów operacyjnych, kosztów przygotowania produktu, wymiana barterowa, lepsze wykorzystanie maszyn i urządzeń. Pozyskiwanie środków finansowych. Źródło: DARIUSZ BOŻEK, FUNDACJA ROZWOJU PRZEDSIEBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ „BYĆ RAZEM”, materiały szkoleniowe.

Model „klastra społecznego” Dążenie do jednoznacznie pozytywnego postrzegania klastra w społeczności lokalnej – priorytet. Dążenie do rozwoju lokalnej przedsiębiorczości poprzez generowanie nowych produktów, miejsc pracy, rewitalizacje obszarów i budynków, korzystanie z infrastruktury innych partnerów, pozyskiwanie środków. Klaster jako grantodawca oraz inkubator przedsięwzięć, organizacji. Źródło: DARIUSZ BOŻEK, FUNDACJA ROZWOJU PRZEDSIEBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ „BYĆ RAZEM”, materiały szkoleniowe.

Klastry społeczne – efekty dla uczestników klastra możliwość połączenia potencjałów organizacji i biznesu: - potencjał każdej z organizacji uczestniczących w klastrze staje się równy połączonym potencjałom wszystkich organizacji współpracujących, możliwe jest uzyskanie w ten sposób efektu synergii, czyli sytuacji, w której połączone zasoby dają efekt równy nie tylko sumie wszystkich zasobów, ale powiększony o tzw. wartość dodaną, będącą efektem współpracy; - różne zasoby tworzące potencjał organizacji są kapitałem, który znacząco wpływa na efektywność działania; Powiel ten slajd, jeśli wystąpiło więcej problemów. Ten i powiązane z nim slajdy mogą zostać przeniesione do dodatku lub ukryte w razie potrzeby.

Klastry społeczne – efekty dla uczestników klastra możliwość korzystania ze wspólnej sieci kontaktów: media, instytucje, sponsorzy; możliwość wzajemnej nauki i inspiracji: - niewątpliwą korzyścią jest świeżość i energia, która może zostać wniesiona przez uczestników klastra, co może stać się siłą uwalniającą kreatywność i daje usprawnienia działalności tych podmiotów Powiel ten slajd, jeśli wystąpiło więcej problemów. Ten i powiązane z nim slajdy mogą zostać przeniesione do dodatku lub ukryte w razie potrzeby.

Klastry społeczne – efekty dla uczestników klastra rozwój umiejętności współpracy i pracy zespołowej: - rezygnacja z rywalizacji i otwartość na wzajemne potrzeby i wartości oraz nastawienie na realizację celów wspólnych, jako sposobu na realizację indywidualnych potrzeb własnej organizacji, zakłada umiejętności efektywnej współpracy, której brak może powodować wiele konfliktów i trudności i negatywnie wpłynąć na efektywność klastra; Powiel ten slajd, jeśli wystąpiło więcej problemów. Ten i powiązane z nim slajdy mogą zostać przeniesione do dodatku lub ukryte w razie potrzeby.

Klastry społeczne – efekty dla uczestników klastra możliwość korekty dotychczasowych, błędnych sposobów działania: - konsekwencją rozwoju umiejętności i nabywania doświadczeń i wiedzy w wyniku współpracy może być eliminacja wadliwych sposobów działania i zmiana nieefektywnych struktur organizacyjnych; Powiel ten slajd, jeśli wystąpiło więcej problemów. Ten i powiązane z nim slajdy mogą zostać przeniesione do dodatku lub ukryte w razie potrzeby.

Klastry społeczne – efekty dla uczestników klastra wzmacnianie kreatywności przez łączenie sposobów działania i dzielenie się wiedzą i pomysłami: - łączenie pomysłów, dyskusja nad sposobami działania, wspólne dochodzenie do rozwiązań, wymiana doświadczeń, a wreszcie wzajemna inspiracja to procesy, które sprzyjają powstawaniu twórczych rozwiązań Powiel ten slajd, jeśli wystąpiło więcej problemów. Ten i powiązane z nim slajdy mogą zostać przeniesione do dodatku lub ukryte w razie potrzeby.

Klastry społeczne – efekty dla uczestników klastra włączanie w zasięg realizacji projektów szerszego kręgu odbiorców i możliwość realizacji projektów integrujących różne grupy zagrożone wykluczeniem społecznym: realizowanie wspólnych działań przez organizacje posiadające różne grupy beneficjentów pozwala połączyć te grupy co może sprzyjać integracji tych zagrożonych wykluczeniem (np. osoby bezdomne, niepełnosprawni, osoby ubogie, mniejszości itp.) z resztą społeczeństwa; wpływa to na zmniejszenie alienacji grup defaworyzowanych, powodując jednocześnie obniżenie poziomu negatywnych stereotypów na ich temat Powiel ten slajd, jeśli wystąpiło więcej problemów. Ten i powiązane z nim slajdy mogą zostać przeniesione do dodatku lub ukryte w razie potrzeby.

Klastry społeczne – efekty dla uczestników klastra możliwość realizacji działań interdyscyplinarnych: -współpraca organizacji mających odmienne zasoby, różne style i środki działania może owocować projektami interdyscyplinarnymi, umożliwiającymi tworzenie zupełnie nowych jakości nieredukujących się do swych części składowych. możliwość uczestnictwa w realizacji zaawansowanych projektów: - połączenie zasobów i daje większe możliwości w zakresie realizacji bardziej zaawansowanych projektów Powiel ten slajd, jeśli wystąpiło więcej problemów. Ten i powiązane z nim slajdy mogą zostać przeniesione do dodatku lub ukryte w razie potrzeby.

Klastry społeczne – bariery po stronie ngo MODEL „GETTA” Niepodejmowanie działalności gospodarczej, finansowanie PES głównie z projektów, akcji charytatywnych, zbiórek, darowizn, odpłatnej działalności pożytku publicznego. Niewielki stały personel – raczej o charakterze „pomocowym”; nieustanna rotacja „pracowników, uczniów, studentów, beneficjentów”; niewiara w możliwość zatrudnienia beneficjentów i odniesienia sukcesu gospodarczego. Koncentracja na produktach typu „niszowaty kicz” lub bardzo prostych i tanich usługach; brak możliwości realizacji poważnych zleceń. Odwoływanie się do „szlachetnych” motywacji nabywców, klientów, przedsiębiorców. Źródło: DARIUSZ BOŻEK, FUNDACJA ROZWOJU PRZEDSIEBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ „BYĆ RAZEM”, materiały szkoleniowe.

Klastry społeczne – bariery po stronie ngo Model „taniego podwykonawcy” Prowadzenie działalności gospodarczej. Posiadanie stałego, profesjonalnego zespołu; profesjonalna księgowość, sekcja prawna. Niewiara w kompetencje pracowników umożliwiające wykonywanie bardziej zaawansowanych usług/produktów. Współpraca z przedsiębiorcami na zasadzie podwykonawstwa: konkurowanie niską ceną, elastycznością terminów; wykonywanie prostych i seryjnych usług lub produktów Odwoływanie się do motywacji ekonomicznych oraz dalej, ale w mniejszym stopniu prospołecznych przedsiębiorców. Źródło: DARIUSZ BOŻEK, FUNDACJA ROZWOJU PRZEDSIEBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ „BYĆ RAZEM”, materiały szkoleniowe.

Klastry społeczne – bariery po stronie biznesu Niechęć do angażowania się w cele społeczne Brak czasu na uczenie przedsiębiorczości organizacje Kultura organizacyjna wielu ngo – niechęć do podejmowania działalności biznesowej, niechęć do ludzi, którzy zarabiają pieniądze Niewiara w sukces ekonomiczny przedsięwzięcia Realizacja wyłącznie celów biznesowych Przekonanie, iż beneficjenci z grup defaworyzowanych nie są pożądanymi klientami biznesu

Klastry na Lubelszczyźnie Lubelski klaster lotniczy w Lublinie Klaster cebularz lubelski w Chełmie Lokalna Organizacja Turystyczna ''Kraina Lessowych Wąwozów'' w Nałęczowie Lubelski Klaster Ekoenergetyczny w Lublinie Wschodni Klaster Ekologiczny Dom Energooszczędny w Lublinie Klaster ''Dolina Ekologicznej Żywności'' w Lublinie

. FUNDACJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ „BYĆ RAZEM” II SEKTOR III SEKTOR Przedsiębiorstwa JST oraz podmioty ekonomii społecznej Studio Edukacji „Creator”, Laura Majboroda-Andrukiewicz Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Cieszynie Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem” Firma AMR-Stal Mariusz Rudziński Powiatowy Urząd Pracy w Cieszynie Stowarzyszenie Pomocy Wzajemnej „Być Razem” Firma RAST, Tomasz Cholewik Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie Fundacja Kultury Audiowizualnej „Strefa Szarej” Pracownia Krawiecka Stylizacja i Projektowanie, Renata Weber Stowarzyszenia : „Serfenta” , „Delta Partner” Open2be, Michał Paluch Cieszyńskie stowarzyszenie Ochrony Zdrowia Psychicznego „Więź” Uniterm Sp. z o.o, Karol Jagucki Spółdzielnia Socjalna „Nowy Horyzont”

Klastry społeczne - rola Klastry wpływają na zwiększenie konkurencyjności i innowacyjności firm dzięki   połączeniu kluczowych zasobów i procesów wspólnego uczenia się i rywalizacji, które stymulują szybsze innowacje w odniesieniu do produktów i procesów. Klastry wpływają na zbudowanie kapitału informacji, wiedzy, umiejętności i technologii, stymulują rozwój innych firm korzystających z nowych modeli organizacyjnych i technologii, jako realnych   możliwości biznesowych. Powiel ten slajd, jeśli wystąpiło więcej problemów. Ten i powiązane z nim slajdy mogą zostać przeniesione do dodatku lub ukryte w razie potrzeby.

Klastry społeczne - rola Klastry wspierają rozwój lokalny poprzez budowanie partnerstwa publiczno-prywatnego w celu rozwijania konstruktywnego dialogu  dla zidentyfikowania potrzeb lokalnego rozwoju, budują szeroko pojęty kapitał społeczny przyczyniając się do tworzenia społeczeństwa obywatelskiego. Tworzenie sieci przez lokalnych   interesariuszy jest niezbędne dla dalszego rozwoju gospodarczego i społecznego   poszczególnych regionów, a wymiana pomiędzy przedsiębiorcami, społeczeństwem obywatelskim i władzami publicznymi pomaga zdynamizować gospodarki lokalne.

Dziękuje za uwagę