Konferencja „Oddziaływanie polityki spójności na stabilność makroekonomiczną kraju” Elżbieta Bieńkowska Minister Rozwoju Regionalnego Warszawa, 11 lutego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Advertisements

Projekt współfinansowany częściowo przez Unię Europejską (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego)
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
IV Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 24 kwietnia 2009 r. Olsztyn Organizacja Posiedzenia.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
System przepływów finansowych w nowym okresie programowania
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
1 Stan Wdrażania Regionalnych Programów Operacyjnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
Działanie 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa Monitoring informacyjny (stan na 31 sierpnia 2006 r.) Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo.
Banki w systemie wdrażania funduszy strukturalnych w latach
1 Warszawa, wrzesień 2007 r. Możliwości pozyskiwania środków przez Fundusze Pożyczkowe i Gwarancyjne Regionalne Programy Operacyjne Departament.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Wykorzystanie środków z Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności w Nowych Państwach Członkowskich (stan na 31 października 2007) na podstawie Konferencji.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Stan realizacji programów na lata 2004 – 2006 w kontekście przygotowań do zamknięcia pomocy i zapewnienia prawidłowości deklarowanych wydatków Warszawa,
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
1 Zwiększenie dostępności do środków unijnych w ramach PO IG, PO KL, RPO XV Ogólnopolskie Forum Gospodarcze Małych i Średnich Przedsiębiorstw Jarosław.
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego
1 Banki a wspieranie przedsiębiorczości Rola sektora bankowego w systemie absorpcji funduszy strukturalnych UE w latach Banki a wspieranie przedsiębiorczości.
1 Warszawa, Październik 2008 r. Środki niewygasające w 2008 r.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Regionalny Program Operacyjny
Wsparcie dla rozwoju technologii
Państwowy bank rozwoju Współpraca BGK z regionami w perspektywie finansowej Radosław Stępień, Wiceprezes – Pierwszy Zastępca Prezesa Zarządu.
Komunikat Komisji do Rady Europejskiej COM(2008) 800 A European Economic Recovery Plan działania krótkoterminowe o charakterze antycyklicznym mające na.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Krajowa Rezerwa Wykonania Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn, tel. (0-89) , Fax. (0-89)
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Zapis prezentacji:

Konferencja „Oddziaływanie polityki spójności na stabilność makroekonomiczną kraju” Elżbieta Bieńkowska Minister Rozwoju Regionalnego Warszawa, 11 lutego 2009 r., Polonia Palace

 Ocena wpływu polityki spójności na sytuację społeczno- gospodarczą kraju w warunkach spowolnienia gospodarczego  Prezentacja wpływu wydatków z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności na podstawowe wskaźniki makroekonomiczne w oparciu o następujące badania zewnętrzne: Wpływ Narodowego Planu Rozwoju i Narodowej Strategii Spójności na kryteria z MaastrichtWpływ Narodowego Planu Rozwoju i Narodowej Strategii Spójności na kryteria z Maastricht Wpływ wydatków z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności na stan finansów publicznych w latach Wpływ wydatków z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności na stan finansów publicznych w latach Cel konferencji

ogłoszony przez Rząd w dniu 30 listopada 2008 r. plan zawiera działania mające na celu stabilizację finansów publicznych oraz zapewnienie stabilności systemu finansowego państwa w obliczu narastającego kryzysu finansowego (m.in.. zwiększenie gwarancji dla depozytów, kredytów międzybankowych) ogłoszony przez Rząd w dniu 30 listopada 2008 r. plan zawiera działania mające na celu stabilizację finansów publicznych oraz zapewnienie stabilności systemu finansowego państwa w obliczu narastającego kryzysu finansowego (m.in.. zwiększenie gwarancji dla depozytów, kredytów międzybankowych) Rząd wspiera NBP w jego działaniach na rzecz zwiększenia stabilności i płynności systemu bankowego, szczególnie poprzez możliwość udzielenia gwarancji Narodowemu Bankowi Polskiemu Rząd wspiera NBP w jego działaniach na rzecz zwiększenia stabilności i płynności systemu bankowego, szczególnie poprzez możliwość udzielenia gwarancji Narodowemu Bankowi Polskiemu działania na rzecz wzrostu gospodarczego – obniżka podatków PIT (8 mld zł), reforma VAT (2 mld zł), ulgi inwestycyjne dla nowych firm, znoszenie barier inwestycyjnych w telekomunikacji, koszty B+R jako koszty uzyskania przychodu, wspieranie inwestycji w OŹE, wzmocnienie konkurencji w sektorze energetycznym działania na rzecz wzrostu gospodarczego – obniżka podatków PIT (8 mld zł), reforma VAT (2 mld zł), ulgi inwestycyjne dla nowych firm, znoszenie barier inwestycyjnych w telekomunikacji, koszty B+R jako koszty uzyskania przychodu, wspieranie inwestycji w OŹE, wzmocnienie konkurencji w sektorze energetycznym działania związane z szybszym i sprawniejszym wydawaniem środków UE dostępnych w ramach polityki spójności działania związane z szybszym i sprawniejszym wydawaniem środków UE dostępnych w ramach polityki spójności łączna kwota środków skierowanych na działania w ramach planu wyniesie 91,3 mld zł łączna kwota środków skierowanych na działania w ramach planu wyniesie 91,3 mld zł Działania antykryzysowe rządu – Plan stabilności i rozwoju

Środki finansowe z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności pozwalają na złagodzenie osłabienia gospodarczego Środki finansowe z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności pozwalają na złagodzenie osłabienia gospodarczego Wśród działań wspierających pobudzenie wzrostu gospodarczego należy wymienić: Wśród działań wspierających pobudzenie wzrostu gospodarczego należy wymienić: (1) usprawnienia w systemie wdrażania funduszy; (2) zmiany o charakterze legislacyjnym; (3) uproszczenia wprowadzane na poziomie regulacji wspólnotowych. Działania antykryzysowe realizowane w ramach polityki spójności

Począwszy od 2009 r. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego – w porozumieniu z właściwymi instytucjami - wyznacza cele wydatkowania środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności na dany rok. Kwoty wyznaczone w ten sposób na każdy rok, będą przyjmowane jako cele przez Radę Ministrów, która będzie miała także nadzór nad ich realizacją. Minimalny poziom wydatków kwalifikowanych certyfikowanych do KE w 2009 r. określa się na 16,8 mld zł. Usprawnienia w systemie wdrażania funduszy (1)

W celu poprawy koordynacji wdrażania funduszy Unii Europejskiej utworzony został Międzyresortowy zespół do spraw wykorzystania funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej, w skład którego wchodzą: ministrowie i marszałkowie (członkowie zespołu) orazministrowie i marszałkowie (członkowie zespołu) oraz dyrektorzy departamentów odpowiadających za wdrażanie poszczególnych priorytetów programów operacyjnych (zastępcy członków).dyrektorzy departamentów odpowiadających za wdrażanie poszczególnych priorytetów programów operacyjnych (zastępcy członków). Usprawnienia w systemie wdrażania funduszy (1)

Akcja „Proste fundusze” Jej celem jest permanentny przegląd systemu wdrażania, pozyskiwanie informacji o utrudnieniach w dostępie do środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności oraz bieżące wypracowywanie uproszczeń. Usprawnienia w systemie wdrażania funduszy (1)

Znowelizowano ustawę Prawo zamówień publicznych (terminy składania ofert, wadium dla MŚP, informowanie o zmianach w SIWZ, weszła w życie 11 października 2008 r.) Znowelizowano ustawę Prawo zamówień publicznych (terminy składania ofert, wadium dla MŚP, informowanie o zmianach w SIWZ, weszła w życie 11 października 2008 r.) Uchwalono ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (weszła w życie 15 listopada 2008 r.) Uchwalono ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (weszła w życie 15 listopada 2008 r.) Przyjęto nowelizacje ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności (weszła w życie 20 grudnia 2008 r.) Przyjęto nowelizacje ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności (weszła w życie 20 grudnia 2008 r.) Zmiany o charakterze legislacyjnym (2)

Główne obszary zmian w ustawie o finansach publicznych: rozszerzenie na wszystkie programy operacyjne zasady, iż wydatki niewygasające na realizację programów pozostają na przełomie roku na rachunkach beneficjentów,rozszerzenie na wszystkie programy operacyjne zasady, iż wydatki niewygasające na realizację programów pozostają na przełomie roku na rachunkach beneficjentów, objęcie Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy zakresem dotacji rozwojowej,objęcie Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy zakresem dotacji rozwojowej, doprecyzowanie zasad przepływu środków przekazywanych w formie dotacji rozwojowej,doprecyzowanie zasad przepływu środków przekazywanych w formie dotacji rozwojowej, zwolnienie z obowiązku składania zabezpieczenia umowy o dotacji rozwojowej wszystkich jednostek sektora finansów publicznych, BGK oraz fundacji, których jedynym fundatorem jest Skarb Państwa,zwolnienie z obowiązku składania zabezpieczenia umowy o dotacji rozwojowej wszystkich jednostek sektora finansów publicznych, BGK oraz fundacji, których jedynym fundatorem jest Skarb Państwa, Zmiany o charakterze legislacyjnym (2)

Główne obszary zmian w ustawie o finansach publicznych (c.d.): wydłużenie terminu rozliczenia dotacji przekazywanych na realizację projektów ramach programów operacyjnych z 30 do 60 dni od zakończenia realizacji projektu,wydłużenie terminu rozliczenia dotacji przekazywanych na realizację projektów ramach programów operacyjnych z 30 do 60 dni od zakończenia realizacji projektu, ułatwienia dla samorządów w zakresie wdrażania programów poprzez:ułatwienia dla samorządów w zakresie wdrażania programów poprzez: a)umożliwienie wprowadzania przez zarząd województwa zmian w planie wydatków nie tylko w zakresie RPO, ale również programów, dla których zarząd jest IP, b)wskazanie, iż odsetki od środków dotacji rozwojowej otrzymanej przez samorząd województwa w formie zaliczki przeznaczone są na realizację programów jako wkład własny samorządu. Zmiany o charakterze legislacyjnym (2)

Formułowane we współpracy z innymi państwami członkowskimi propozycje uproszczeń w zakresie polityki spójności na poziomie UE zmierzają w kierunku: -uproszczenia i ujednolicenia zasad wdrażania programów, -nadania odpowiedniej rangi polityce spójności na tle innych polityk wspólnotowych, a także -wypracowania bieżących zmian w już istniejącym prawodawstwie oraz wydawanych na jego podstawie interpretacji KE. Uproszczenia wprowadzane na poziomie regulacji wspólnotowych (3)

Do najważniejszych propozycji KE można zaliczyć: dopuszczenie możliwości ujmowania w deklaracjach wydatków przesyłanych do KE wydatków poniesionych w tzw. „dużych projektach” - jeszcze przed oficjalną decyzją KE - o przyjęciu tych projektów do współfinansowania,dopuszczenie możliwości ujmowania w deklaracjach wydatków przesyłanych do KE wydatków poniesionych w tzw. „dużych projektach” - jeszcze przed oficjalną decyzją KE - o przyjęciu tych projektów do współfinansowania, rozszerzenie skali zaliczek dla beneficjentów projektów (realizowanych w ramach pomocy publicznej) możliwych do ujęcia w deklaracji wydatków do KE nawet do 100% wartości dofinansowania,rozszerzenie skali zaliczek dla beneficjentów projektów (realizowanych w ramach pomocy publicznej) możliwych do ujęcia w deklaracji wydatków do KE nawet do 100% wartości dofinansowania, zwiększenie o dodatkowe 2% w stosunku do alokacji, zaliczki wypłacanej w ramach EFRR i EFS Państwom Członkowskim przez KE w roku 2009, co może przynieść budżetowi państwa ponad 3 mld zł dodatkowego dochodu.zwiększenie o dodatkowe 2% w stosunku do alokacji, zaliczki wypłacanej w ramach EFRR i EFS Państwom Członkowskim przez KE w roku 2009, co może przynieść budżetowi państwa ponad 3 mld zł dodatkowego dochodu. Uproszczenia wprowadzane na poziomie regulacji wspólnotowych (3)

Do najważniejszych z propozycji KE można zaliczyć (c.d.): wprowadzenie możliwości rozliczania kosztów ogólnych w programach współfinansowanych z Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego na zasadzie ryczałtu, co powinno przyczynić się do szybszego wydatkowania środków europejskich,wprowadzenie możliwości rozliczania kosztów ogólnych w programach współfinansowanych z Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego na zasadzie ryczałtu, co powinno przyczynić się do szybszego wydatkowania środków europejskich, ułatwienia zarządzania instrumentami inżynierii finansowej,ułatwienia zarządzania instrumentami inżynierii finansowej, przeprowadzanie przeglądu celów i priorytetów programów polityki spójności pod kątem silniejszego ukierunkowania działań i środków na inwestycje w obszarach mających potencjał szybki wzrostu lub w sektorach najbardziej dotkniętych kryzysemprzeprowadzanie przeglądu celów i priorytetów programów polityki spójności pod kątem silniejszego ukierunkowania działań i środków na inwestycje w obszarach mających potencjał szybki wzrostu lub w sektorach najbardziej dotkniętych kryzysem trwa proces finalizacji na poziomie prawnym wydłużenia ostatecznego terminu kwalifikowalności wydatków w ramach programów na lata do 30 czerwca 2009 r.trwa proces finalizacji na poziomie prawnym wydłużenia ostatecznego terminu kwalifikowalności wydatków w ramach programów na lata do 30 czerwca 2009 r. Uproszczenia wprowadzane na poziomie regulacji wspólnotowych (3)

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ul. Wspólna 2/4 Dziękuję za uwagę