prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
1 OPINIA WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO w sprawie zgodności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego z celami Strategii Rozwoju Kraju 2007.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Program wsparcia działań proinnowacyjnych w przemyśle okrętowym w Strategii Rozwoju Regionu i innych dokumentach planowania strategicznego Województwa.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Polska w Programach Ramowych UE
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
KONCEPCJA ZACHODNIOPOMORSKIEGO KLASTRA MORSKIEGO
Programowanie perspektywy finansowej
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
„Transport morski w systemie transportu intermodalnego”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt badawczy własny finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego BADANIA I MODELOWANIE SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA PROCESAMI EKSPLOATACYJNYMI I USŁUGOWYMI W POLSKICH PORTACH MORSKICH O PODSTAWOWYM ZNACZENIU DLA GOSPODARKI NARODOWEJ Kierownik projektu prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa Szczecin, 29.07.2010 r. 1

prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania ALGORYTM BADAŃ SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA PROCESAMI EKSPLOATACYJNYMI I USŁUGOWYMI W POLSKICH PORTACH MORSKICH O PODSTAWOWYM ZNACZENIU DLA GOSPODARKI NARODOWEJ prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa Szczecin, 29.07.2010 r. 2

GŁÓWNĄ PRZYCZYNĄ NISKIEJ EFEKTYWNOŚCI EKONOMICZNEJ EKSPLOATACJI INFRASTRUKTURY, SUPRASTRUKTURY I TERENÓW PORTOWYCH, A TAKŻE NISKIEJ KONKURENCYJNOŚCI USŁUG PORTOWYCH ŚWIADCZONYCH W POLSKICH PORTACH MORSKICH SĄ NIESKUTECZNE SYSTEMY ZARZĄDZANIA PROCESAMI EKSPLOATACYJNYMI I USŁUGOWYMI. 3/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 3

ZNACZENIE GOSPODARCZE PORTÓW MORSKICH I ZACHODZĄCYCH W NICH GŁÓWNYCH PROCESÓW EKSPLOATACYJNYCH I USŁUGOWYCH ORAZ BRAK SYSTEMOWYCH BADAŃ W ZAKRESIE ZARZĄDZANIA TYMI PROCESAMI, A TAKŻE POTENCJALNA MOŻLIWOŚĆ PRAKTYCZNYCH ZASTOSOWAŃ WYNIKÓW BADAŃ W PEŁNI UZASADNIAJĄ PODJĘCIE TEMATU. 4/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 4

PORTY MORSKIE (W TYM POLSKIE PORTY) SĄ STRATEGICZNYMI WĘZŁAMI EUROPEJSKICH SIECI TRANSPORTOWYCH. TOWARY STANOWIĄCE PRZEDMIOT HANDLU ZAGRANICZNEGO KRAJÓW UE W 90% SĄ OBSŁUGIWANE W PORTACH I TRANSPORTOWANE MORZEM, NATOMIAST W HANDLU WEWNĘTRZNYM POMIĘDZY KRAJAMI UE, W OKOŁO 40%. 5/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 5

W PORTACH EUROPEJSKICH PRZEŁADOWYWANYCH JEST OKOŁO 3,5 BILIONA TON TOWARÓW ROCZNIE ORAZ OBSŁUŻONYCH 350 MILIONÓW PASAŻERÓW. ŚREDNIO 350 000 OSÓB PRACUJE W PORTACH I W SFERZE USŁUG POWIĄZANYCH Z PORTAMI. RAZEM GENERUJĄ WARTOŚĆ DODANĄ OKOŁO 20 BILIONÓW EURO. 6/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 6

PORTY MORSKIE I TRANSPORT WODNY (MORSKI I ŚRÓDLĄDOWY) SĄ NAJWAŻNIEJSZYMI ELEMENTAMI ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO W HANDLU MIĘDZYNARODOWYM. OBSERWOWANY DYNAMICZNY WZROST WOLUMENU ŚWIATOWEGO HANDLU STANOWI STABILNĄ PODSTAWĘ ROZWOJU PORTÓW I TRANSPORTU MORSKIEGO. POLSKIE PORTY MORSKIE ODGRYWAJĄ ISTOTNĄ ROLĘ W WYMIANIE ŁADUNKOWEJ W REJONIE MORZA BAŁTYCKIEGO. 7/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 7

„BEZ PORTÓW MORSKICH UNIA EUROPEJSKA NIE LICZYŁABY SIĘ JAKO ŚWIATOWA POTĘGA EKONOMICZNA. BEZ PORTÓW NIE ISTNIAŁBY EUROPEJSKI RYNEK WEWNĘTRZNY” [1] [1] „W KIERUNKU PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE: EUROPEJSKA WIZJA OCEANÓW I MÓRZ”, KOMISJA UNII EUROPEJSKIEJ, BRUKSELA 2006 8/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 8

PORTY MORSKIE SĄ POSTRZEGANE JAKO BIEGUNY WZROSTU GOSPODARCZEGO, ORGANIZACJE GOSPODARCZE OPARTE NA WIEDZY ORAZ OBSZARY DZIAŁANIA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW REALIZUJĄCYCH FUNKCJE PORTOWE, A PRZEDE WSZYSTKIM JAKO CENTRA LOGISTYCZNO-DYSTRYBUCYJNE. 9/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 9

PORTY MORSKIE WYRÓŻNIAJĄ SIĘ ROZBUDOWANYMI I ZŁOŻONYMI STRUKTURAMI TECHNICZNO-ORGANIZACYJNYMI REALIZUJĄCYMI WAŻNE DLA GOSPODARKI NARODOWEJ ZADANIA GOSPODARCZE I SPOŁECZNE. NALEŻY PODKREŚLIĆ FAKT, ŻE JEDNO MIEJSCE PRACY W PORCIE GENERUJE ŚREDNIO OKOŁO 9 MIEJSC PRACY POZA GRANICAMI PORTU. 10/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 10

PORTY MORSKIE SĄ OBSZAREM (WODNYM I LĄDOWYM), W KTÓRYM SKONCENTROWANY JEST KAPITAŁ, POTENCJAŁ TECHNICZNY (INFRASTRUKTURA I SUPRASTRUKTURA PORTU), WIEDZA, INFORMACJA, INNOWACJE, WYKWALIFIKOWANE KADRY ORAZ PRZEDSIĘBIORSTWA SEKTORA TSL, ŚWIADCZĄCE KOMPLEKSOWE USŁUGI WOBEC OSÓB, ŚRODKÓW TRANSPORTU I ŁADUNKÓW KRAJOWEGO HANDLU ZAGRANICZNEGO I TRANZYTU. 11/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 11

DO NAJWAŻNIEJSZYCH USŁUG ŚWIADCZONYCH W PORTACH ZALICZA SIĘ: ●PRZEŁADUNEK TOWARÓW W OKREŚLONYCH RELACJACH I PRZY ZASTOSOWANIU ODPOWIEDNICH TECHNOLOGII, ●SKŁADOWANIE, ●MANIPULACJE, ●PRZEWOZY WEWNĄTRZPORTOWE, ●CZYNNOŚCI RZECZOZNAWCZE I KONTROLNE, ●SPEDYCJĘ, ●PILOTOWANIE, ●HOLOWANIE I CUMOWANIE STATKÓW, ●ZAOPATRYWANIE STATKÓW W PALIWO, WODĘ, MATERIAŁY SZTAUERSKIE I ENERGIĘ ELEKTRYCZNĄ, ●REMONTY, ●WYNAJEM NABRZEŻY WRAZ Z WYPOSAŻENIEM I USŁUGI LOGISTYCZNO-DYSTRYBUCYJNE. 12/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 12

DO NAJWAŻNIEJSZYCH CECH PROCESÓW USŁUGOWYCH W PORCIE NALEŻĄ: ●NIERZECZOWA FORMA EFEKTU USŁUGOWEGO, ●JEDNOCZESNOŚĆ PROCESU ŚWIADCZENIA I KONSUMPCJI USŁUG, ●NIERYTMICZNOŚĆ I NIERÓWNOMIERNOŚĆ, ●ZMIENNOŚĆ WARUNKÓW PRACY, ●MIĘDZYZAKŁADOWOŚĆ, ●ZŁOŻONOŚĆ I WYSOKA KAPITAŁOCHŁONNOŚĆ. USŁUGI PORTOWE SĄ REALIZOWANE GŁÓWNIE DZIĘKI EKSPLOATACJI KAPITAŁOCHŁONNEGO POTENCJAŁU TECHNICZNEGO SKONCENTROWANEGO W GRANICACH PORTU. 13/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 13

NAJWAŻNIEJSZYM ELEMENTEM KONKURENCYJNOŚCI PORTU MORSKIEGO JEST SUMA POTENCJAŁU PRZEŁADUNKOWO-SKŁADOWEGO ORAZ WACHLARZ USŁUG OFEROWANYCH PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWA SEKTORA TSL DOPASOWANYCH DO POTRZEB KLIENTÓW W ZAKRESIE OBSŁUGI PASAŻERÓW, TOWARÓW I ŚRODKÓW TRANSPORTU. 14/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 14

ZASTOSOWANIE W POLSKICH PORTACH MORSKICH MODELU OPTYMALNEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA PROCESAMI EKSPLOATACYJNYMI I USŁUGOWYMI ZWIĘKSZY EKONOMICZNĄ EFEKTYWNOŚĆ EKSPLOATACJI MAJĄTKU PORTOWEGO ORAZ KONKURENCYJNOŚĆ USŁUG PORTOWYCH. PRZYCZYNI SIĘ TAKŻE DO ZWIĘKSZENIA EFEKTU SYNERGII DZIAŁAŃ PRZEDSIĘBIORSTW SEKTORA TSL ORAZ WARTOŚCI DODANEJ Z DZIAŁALNOŚCI USŁUGOWEJ PORTU. 15/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 15

GŁÓWNYM CELEM BADAŃ JEST OPRACOWANIE MODELU OPTYMALNEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA PROCESAMI EKSPLOATACYJNYMI I USŁUGOWYMI W POLSKICH PORTACH MORSKICH O PODSTAWOWYM ZNACZENIU DLA GOSPODARKI NARODOWEJ ZAPEWNIAJĄCEGO SKUTECZNOŚĆ I EFEKTYWNOŚĆ ZARZĄDZANIA ORAZ KONKURENCYJNOŚĆ USŁUG PORTOWYCH. 16/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 16

BADANIA MAJĄ NA CELU ZDOBYCIE I PROMOWANIE NOWEJ WIEDZY O SYSTEMACH ZARZĄDZANIA PROCESAMI EKSPLOATACYJNYMI I USŁUGOWYMI REALIZOWANYMI W POLSKICH PORTACH MORSKICH. 17/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 17

PROJEKT ZAKŁADA REALIZACJĘ CELÓW OGÓLNOPOZNAWCZYCH W DZIEDZINIE ZARZĄDZANIA PORTAMI, W SZCZEGÓLNOŚCI PROCESAMI EKSPLOATACYJNYMI I USŁUGOWYMI (IDENTYFIKACJA, DEFINIOWANIE, PORZĄDKOWANIE, OKREŚLANIE WSPÓŁZALEŻNOŚCI, MODELOWANIE) ORAZ CELÓW PRAKSEOLOGICZNYCH (PRÓBA TRANSFORMACJI, PRZEMIESZCZENIA I ADAPTACJI STRUKTUR TEORETYCZNYCH DO PRAKTYKI POLSKICH PORTÓW MORSKICH). 18/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 18

WYNIKI PRZEPROWADZONYCH BADAŃ POZWOLĄ NA WYBRANIE NAJLEPSZYCH, SPRAWDZONYCH W PRAKTYCE ROZWIĄZAŃ ORAZ NA ICH WYKORZYSTANIE W PROCESIE TWORZENIA MODELU. 19/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 19

EFEKTEM KOŃCOWYM PROJEKTU BĘDZIE OPRACOWANY MODEL OPTYMALNEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA PROCESAMI EKSPLOATACYJNYMI I USŁUGOWYMI W PORTACH MORSKICH W GDAŃSKU, GDYNI, SZCZECINIE I ŚWINOUJŚCIU WRAZ OKREŚLONYMI WARUNKAMI I SKUTKAMI JEGO WDROŻENIA. 20/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 20

PLANOWANY WYNIK KOŃCOWY BĘDZIE MIAŁ WPŁYW NA ZWIĘKSZENIE ILOŚCI PRZEŁADUNKÓW ORAZ KONKURENCYJNOŚCI POLSKICH PORTÓW MORSKICH O PODSTAWOWYM ZNACZENIU DLA GOSPODARKI NARODOWEJ. MOŻE STAĆ SIĘ PRAKTYCZNYM ROZWIĄZANIEM MODELOWYM DLA POZOSTAŁYCH PORTÓW I PRZYSTANI MORSKICH. 21/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 21

KIERUNEK BADAŃ JEST ZGODNY Z WYTYCZNYMI UE ZAWARTYMI W DOKUMENCIE KE „W KIERUNKU PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UNII: EUROPEJSKA WIZJA OCEANÓW I MÓRZ” ORAZ ZE STRATEGIĄ ROZWOJU POLSKIEJ GOSPODARKI MORSKIEJ DO 2015 R. 22/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 22

PROJEKT JEST ŚCIŚLE POWIĄZANY Z: (1/2) KOMUNIKATEM W SPRAWIE EUROPEJSKIEJ POLITYKI PORTOWEJ, KOM(2007) 616 STRATEGIĄ ROZWOJU KRAJU 2007 – 2015, POLITYKĄ MORSKĄ POLSKI W UE, STRATEGIĄ LIZBOŃSKĄ, TEMATYCZNĄ STRATEGIĄ DLA ŚRODOWISKA MORSKIEGO, KRAJOWYM PROGRAMEM RAMOWYM, IX STRATEGICZNY OBSZAR BADAWCZY INFRASTRUKTURA TRANSPORTOWA. W ZAKRES ZAGADNIEŃ TEGO PRIORYTETU WCHODZĄ ELEMENTY BUDOWY I EKSPLOATACJI ŚRODKÓW TRANSPORTU MORSKIEGO ZE SZCZEGÓLNYM WYRÓŻNIENIEM PROBLEMATYKI NISZ RYNKOWYCH, 23/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 23

PROJEKT JEST ŚCIŚLE POWIĄZANY Z: (2/2) REGIONALNĄ STRATEGIĄ INNOWACJI, KTÓREJ ZAPISY MÓWIĄ O KONIECZNOŚCI PODNIESIENIA INNOWACYJNOŚCI W REGIONIE, SZCZEGÓLNIE POPRZEZ WZMOCNIENIE WSPÓŁPRACY PRZEDSIĘBIORSTW Z JEDNOSTKAMI NAUKOWYMI REGIONU NAKIEROWANYMI NA ROZWÓJ GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY, KIERUNKAMI ZWIĘKSZENIA INNOWACYJNOŚCI GOSPODARKI NA LATA 2007 – 2013, STRATEGIĄ ROZWOJU WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO I POMORSKIEGO, DLA KTÓRYCH ROZWÓJ PORTÓW MORSKICH MA PRIORYTETOWE ZNACZENIE, STRATEGIĄ ROZWOJU NAUKI W POLSCE DO 2013 R. ORAZ PERSPEKTYWICZNĄ PROGNOZĄ DO ROKU 2020. 24/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 24

WDROŻENIE MODELU OPTYMALNEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA PROCESAMI EKSPLOATACYJNYMI I USŁUGOWYMI PO SPEŁNIENIU OKREŚLONYCH WARUNKÓW ORGANIZACYJNYCH, TECHNOLOGICZNYCH, INFORMACYJNYCH, PRAWNYCH I KADROWYCH PODNIESIE KONKURENCYJNOŚĆ POLSKICH PORTÓW MORSKICH ORAZ PRZYNIESIE KORZYŚCI O ZRÓŻNICOWANYM OBSZARZE ODDZIAŁYWANIA. 25/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 25

KORZYŚCI W SKALI KRAJU: WPROWADZENIE DO BUDŻETU PAŃSTWA DODATKOWYCH ŚRODKÓW FINANSOWYCH WYNIKAJĄCYCH Z FISKALNYCH ZOBOWIĄZAŃ PRZEDSIĘBIORSTW I PRACOWNIKÓW SEKTORA TSL, WPŁYW NA OCHRONĘ MIEJSC PRACY W PORTACH MORSKICH OGRANICZAJĄC JEDNOCZEŚNIE ZOBOWIĄZANIA BUDŻETOWE WYNIKAJĄCE ZE WSPARCIA DLA OSÓB UBOGICH I BEZROBOTNYCH, SKIEROWANIE ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA ROZWÓJ NAUKI, PODNIESIENIE KNOW HOW PRACOWNIKÓW MINISTERSTW ZAJMUJĄCYCH SIĘ SEKTOREM GOSPODARKI MORSKIEJ (W TYM PORTAMI), PARLAMENTARZYSTÓW RP ORAZ POLSKICH MENEDŻERÓW SEKTORA TSL W ZAKRESIE UWARUNKOWAŃ PRAWNYCH, ORGANIZACYJNYCH, INWESTYCYJNYCH I KADROWYCH ROZWOJU PORTÓW ORAZ METOD I INSTRUMENTÓW ZDOBYWANIA PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ NA RYNKU USŁUG PORTOWYCH. 26/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 26

KORZYŚCI W SKALI REGIONU ZACHODNIOPOMORSKIEGO I POMORSKIEGO, MIAST PORTOWYCH, PORTÓW I PRZEDSIĘBIORSTW: (1/2) ZWIĘKSZENIE INNOWACYJNOŚCI I AKTYWNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW SEKTORA TSL, ZWIĘKSZENIE WPŁYWU ŚRODKÓW FINANSOWYCH POCHODZĄCYCH Z LOKALNYCH ZOBOWIĄZAŃ FISKALNYCH PRZEDSIĘBIORSTW, WPŁYW NA OŻYWIENIE GOSPODARCZE REGIONÓW, ZWIĘKSZENIE EFEKTYWNOŚCI EKSPLOATACJI OBIEKTÓW I SYSTEMÓW TECHNICZNYCH (TERMINALI KONTENEROWYCH, BAZ PRZEŁADUNKOWO-SKŁADOWYCH, CENTRÓW LOGISTYCZNYCH, TERMINALI PROMOWYCH) W PROCESIE REALIZACJI USŁUG PORTOWYCH, OSZCZĘDNOŚĆ ZUŻYCIA ENERGII PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWA PORTOWE REALIZACJI USŁUG, 27/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 27

KORZYŚCI W SKALI REGIONU ZACHODNIOPOMORSKIEGO I POMORSKIEGO, MIAST PORTOWYCH, PORTÓW I PRZEDSIĘBIORSTW: (2/2) ZMNIEJSZENIE NEGATYWNEGO ODDZIAŁYWANIA PROCESÓW EKSPLOATACYJNYCH I USŁUGOWYCH NA ŚRODOWISKO NATURALNE W PORTACH MORSKICH, ZWIĘKSZENIE SKUTECZNOŚCI I EFEKTYWNOŚCI DECYZJI W SFERZE EKSPLOATACYJNO-USŁUGOWEJ PORTÓW MORSKICH, STWORZENIE PODSTAWY DO POWSTANIA, ZORGANIZOWANEJ W FORMIE KLASTRA, GRUPY PRZEDSIĘBIORSTW TSL, WNIESIENIE ORYGINALNEGO WKŁADU NAUKOWEGO W DZIEDZINIE ZARZĄDZANIA PROCESAMI, INTEGRACJA PRAKTYKI GOSPODARCZEJ ZE SFERĄ NAUKI ORAZ BUDOWA GOSPODARKI PORTOWEJ OPARTEJ NA WIEDZY. 28/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 28

ZADANIA BADAWCZE 29/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 29

Zadanie 1 Analiza i usystematyzowanie dorobku naukowego w zakresie teorii eksploatacji, teorii eksploatacji portów morskich, technologii, organizacji i ekonomiki usług portowych, teorii i inżynierii zarządzania, zarządzania procesami eksploatacyjnymi i usługowymi. Ocena stanu wiedzy w zakresie przedmiotu badań Cel Celem zadania pierwszego jest zapoznanie się z najnowszą literaturą naukową, publikacjami i projektami na temat teorii eksploatacji, cząstkowej teorii eksploatacji portów, technologii, organizacji i ekonomiki usług portowych, teorii i inżynierii zarządzania oraz zarządzania procesami eksploatacyjnymi i usługowymi. Na podstawie zebranych informacji dokonana zostanie szczegółowa analiza porównawcza istniejących poglądów prowadząca do aktualizacji wiedzy w badanym obszarze. Przedstawione zostaną definicje pojęć oraz metody i problemy badawcze z dziedziny zarządzania procesami eksploatacyjnymi i usługowymi występujące w polskich portach morskich. Wyniki badań stanowić będą teoretyczną podstawę dalszych analiz i rozwiązań modelowych. 30/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 30

Zadanie 2 Identyfikacja i analiza najlepszych praktyk (best practices) w zakresie zarządzania stosowanych w wybranych portach UE przy użyciu metod benchmarkingu Cel Celem zadania drugiego jest dokonanie analizy porównawczej i oceny najlepszych praktyk w zakresie zarządzania procesami eksploatacyjnymi i usługowymi w portach UE. 31/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 31

Zadanie 3 Polityka morska i portowa UE. Strategia rozwoju polskich portów morskich. Strategia inwestycyjna na lata 2007 – 2015 realizowana w polskich portach. Mierniki oceny i warunki realizacji inwestycji portowych Cel Celem zadania trzeciego jest analiza polityki morskiej i portowej UE oraz strategii inwestycyjnej realizowanej w polskich portach od 2007 r. W wyniku przeprowadzonych badań określone zostaną aktualne mierniki oceny stanu oraz warunki realizacji i monitoringu programów inwestycyjnych do 2015 r. warunkujących przystosowanie portów do zapotrzebowania sektora „Transport, Spedycja, Logistyka” (TSL) na usługi portowe. 32/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 32

Zadanie 4 Analiza procesów eksploatacyjnych i usługowych realizowanych w polskich portach morskich w latach 2005 – 2009. Prognoza przeładunków do 2015 r. Mierniki oceny procesów eksploatacyjnych i usługowych. Determinanty konkurencyjności usług portowych Cel Celem zadania czwartego jest dokonanie systemowych badań sfery eksploatacyjnej portów oraz zachodzących w niej procesów użytkowania infrastruktury i suprastruktury portów, ukierunkowanych na kompleksowe świadczenie usług. Dokonana zostanie ocena procesów usługowych w układzie rodzajowym, ilościowym i wartościowym. Analizie zostaną poddane kierunki przepływów ładunków polskiego handlu zagranicznego i tranzytu (Im, Ex, Tranzyt) oraz usługi świadczone wobec pasażerów i środków transportu (stan istniejący, prognoza). W wyniku badań przedstawiona zostanie szczegółowa ocena stanu oraz kierunków doskonalenia procesów eksploatacyjnych. Stworzone zostaną mierniki oceny procesów eksploatacyjnych i usługowych stanowiące podstawę trafnych i skutecznych decyzji regulujących procesy eksploatacyjne i usługowe. Mierniki oceny pozwolą na monitoring i porównanie aktualnych stanów procesów eksploatacyjnych i usługowych ze stanami z poprzednich okresów bądź też ze stanami planowanymi oraz wzorcowymi. Przy zastosowaniu metod i technologii informatycznych możliwe stanie się wytyczenie optymalnych przyszłych stanów systemu eksploatacji portu oraz określenie skali wartości mierników wyznaczających jego równowagę. Ważnym elementem analizy będą procesy przekształceń własnościowych i organizacyjno-prawnych w sferze eksploatacyjnej i usługowej mające na celu przystosowanie portów do struktur funkcjonujących w UE. Ponadto sprecyzowane zostaną determinanty długofalowej konkurencyjności usług portowych w polskich portach morskich. 33/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 33

Zadanie 5 Analiza systemów zarządzania procesami eksploatacyjnymi i usługowymi w polskich portach morskich. Kryteria i determinanty optymalizacji decyzji podejmowanych w sferze eksploatacyjno-usługowej portów Cel Celem zadania piątego jest identyfikacja, charakterystyka i ocena systemów zarządzania procesami eksploatacyjnymi i usługowymi oraz wyznaczenie kryteriów i warunków optymalizacji decyzji operacyjnych, taktycznych i strategicznych podejmowanych w sferze eksploatacyjno-usługowej portów morskich powiązanej ze sferą administracyjno-zarządczą. Badaniom zastaną poddane problemy zarządzania bezpieczeństwem portów oraz ochroną środowiska naturalnego. Przedmiotem analizy będzie także wykorzystanie portowych kadr zatrudnionych w sferze eksploatacyjno-usługowej portów. Wyniki badań stanowić będą podstawę budowy modelu optymalnego systemu zarządzania działalnością eksploatacyjną i usługową w porcie morskim. 34/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 34

Zadanie 6 Model optymalnego systemu zarządzania procesami eksploatacyjnymi i usługowymi w portach morskich. Podsystem informacyjno-decyzyjny. Podsystem eksploatacyjno-usługowy Cel Celem zadania szóstego jest stworzenie modelu optymalnego systemu zarządzania procesami eksploatacyjnymi i usługowymi w porcie morskim zapewniającego skuteczność i efektywność tych procesów. W modelu zostanie wyróżniony podsystem informacyjno-decyzyjny i eksploatacyjno-usługowy. Do głównych kryteriów optymalizacji decyzji można zaliczyć minimalny czas i koszty obsługi ładunków, pasażerów i środków transportu, maksymalne dostosowanie potencjału eksploatacyjno-usługowego do rynku usług portowych, wysoką jakość i bezpieczeństwo obsługi oraz maksymalną wartość dodaną w przedsiębiorstwach sektora TSL. W modelu zostaną przedstawione nowe rozwiązania natury organizacyjnej, informacyjnej i prawnej, wpływające na podniesienie sprawności i bezpieczeństwa eksploatacji elementów struktury przestrzennej i technicznej portów oraz zapewniające bezkonfliktowe kojarzenie interesów i integrację przedsiębiorstw sektora TSL. Model w formie algorytmicznej i opisowej zostanie przedstawiony w opracowaniu zwartym. 35/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 35

Zadanie 7 Warunki i efekty wdrożenia modelu optymalnego systemu zarządzania procesami eksploatacyjnymi usługowymi w polskich portach morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej Cel Celem zadania siódmego jest określenie warunków zewnętrznych (politycznych, ekonomicznych, społecznych, prawnych, rynkowych) i wewnętrznych (przestrzennych, technicznych, technologicznych, organizacyjnych, informacyjnych, kadrowych) wdrożenia i kontroli funkcjonowania opracowanego modelu optymalnego systemu zarządzania procesami eksploatacyjnymi i usługowymi w polskich portach morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Przedstawione zostaną także efekty wdrożenia systemu. 36/36 Kierownik projektu: prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa 36

prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt badawczy własny finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego BADANIA I MODELOWANIE SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA PROCESAMI EKSPLOATACYJNYMI I USŁUGOWYMI W POLSKICH PORTACH MORSKICH O PODSTAWOWYM ZNACZENIU DLA GOSPODARKI NARODOWEJ Kierownik projektu prof. ndzw. dr hab. Czesława Christowa Szczecin, 29.07.2010 r. 37