JAKIE SĄ RÓŻNICE W SYSTEMIE SZKOLNICTWA W POLSCE I W NIEMCZECH?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Wizyta Studyjna – Dobre Praktyki w Niemczech”
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi w Przemyslu
Egzamin maturalny w 2012 roku.1 Egzamin maturalny w 2012 roku Warszawa,12 września 2012 r.
Sposób i warunki funkcjonowania międzyszkolnych/pozaszkolnych punktów katechetycznych Warszawa
Organizacja nauczania indywidualnego
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Nabór Optivum Narzędzie do zarządzania procesem rekrutacji elektronicznej do szkół ponadgimnazjalnych 26 marca 2017.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Rekrutacja elektroniczna do szkół ponadgimnazjalnych 2010/2011
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA
Jak to robią inni ? – wybrane zagadnienia organizacji poradnictwa zawodowego na świecie – planowanie kariery zawodowej jako przedmiot szkolny Jak to robią
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
ROCZNY PLAN PRACY ZESPOŁU SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 4 IM. JANA KLIŃSKIEGO W GNIEŹNIE NA ROK SZKOLNY 2011/2012.
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Podstawa programowa a wybór podręcznika
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
Zasady rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych
SYSTEM EDUKACJI W POLSCE
EGZAMIN MATURALNY ROK SZKOLNY 2013/2014 DALEJ. Deklaracja Potwierdzeniem chęci zdawania egzaminu maturalnego jest złożenie deklaracji ostatecznej w terminie.
Rekrutacja do gdańskich przedszkoli i szkół na rok szkolny 2014/2015
Matura 2011 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. (Dz.U. nr 83, poz. 562 z późn. zm.)
ELEKTRONICZNA REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH.
Egzaminy pisemne Niemiecki (180 Min) Matematyka (135 Min) Pierwszy język obcy ( angielski) (45 Min)
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Zasady rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych na podbudowie gimnazjum w województwie wielkopolskim 2014/2015.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Publiczne Gimnazjum nr 36 im. Krzysztofa Kieślowskiego w Łodzi ZASADY NABORU DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2014/2015.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
System edukacyjny w Hiszpanii
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
System edukacji w Polsce
1 Egzamin gimnazjalny 2014 Zasady rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych.
Niemiecki model edukacji zawodowej
Nauka w szkole niemieckiej
Informator dla rodziców
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
Egzamin gimnazjalny: r. godz historia, wos r. godz j. polski r. godz przedmioty przyrodnicze
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie dualne.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Zmiany w prawie oświatowym
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
WARTO WIEDZIEĆ…...
Zapis prezentacji:

JAKIE SĄ RÓŻNICE W SYSTEMIE SZKOLNICTWA W POLSCE I W NIEMCZECH?

System oświaty – ustanowiona przez państwo struktura organizacyjna, zapewniająca w szczególności realizację prawa do kształcenia, wychowania i opieki. Obejmuje ona przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, policealne, artystyczne oraz inne placówki oświatowe.

Zgodnie z art. 70 ust. 1 Konstytucji RP każdy ma prawo do nauki Zgodnie z art. 70 ust. 1 Konstytucji RP każdy ma prawo do nauki. Nauka jest obowiązkowa od 6. do 18. roku życia, ale status instytucji obowiązkowych mają jedynie szkoła podstawowa i gimnazjum. W 1920r. wprowadzono w Niemczech powszechny obowiązek szkolny, który obejmuje dzieci i młodzież w wieku od 6 do 18 lat.

System szkolnictwa w Niemczech tworzy dość skomplikowaną strukturę, co jest konsekwencją federacyjnego charakteru tego państwa. Kompetencje w dziedzinie oświaty podzielone są miedzy państwo (BUND) i Landy (kraje związkowe). Konstytucja Niemiec gwarantuje każdemu krajowi związkowemu znaczną niezależność w dziedzinie kultury i edukacji.

Każdy Land posiada własne Ministerstwo Oświaty Każdy Land posiada własne Ministerstwo Oświaty. Władze danego Landu odpowiadają, za politykę edukacyjną na swoim terenie. Bund ponosi odpowiedzialność za tworzenie ustawowych ram prawnych oraz za szkolnictwo wyższe. Z tego powodu występują znaczne różnice w programach nauczania i celach kształcenia w każdym z nich. Dlatego uczeń, który wyprowadza się do innego Landu, musi się liczyć nie tylko ze zmianą podręczników, lecz także z całkowitą zmianą organizacji systemu kształcenia oraz terminów dni wolnych.

Himmelfahrt / Pfingsten 2014 Bundesland Winter 2014 Ostern / Frühjahr Himmelfahrt / Pfingsten 2014 Sommer 2014 Herbst 2014 Weihnachten 2014 Baden-Württemberg - 14.04.-25.04. 10.06.-21.06. 31.07.-13.09. 27.10.-30.10. 22.12.-05.01. Bayern 03.-07.03.+14.-26.04. 30.07.-15.09. 27.10.-31.10. 24.12.-05.01. Berlin 03.02.-08.02. 14.04.-26.04. 02.05. + 30.05. 09./10.07.-22.08. 20.10.-01.11. 22.12.-02.01. Brandenburg 16.04.-26.04. 10.07.-22.08. Bremen 30.01.-31.01. 03.04.-22.04. 10.06. 31.07.-10.09. 27.10.-08.11. Hamburg 31.01. 03.03.-14.03. 28.04.-02.05. + 30.05. 10.07.-20.08. 13.10.-24.10. 22.12.-06.01. Hessen 28.07.-05.09. 22.12.-10.01. Mecklenburg-Vorpommern 03.02.-15.02. 14.04.-23.04. 06.06.-10.06. 14.07.-23.08. 20.10.-25.10. Niedersachsen 02.05. / 30.05. / 10.06. Nordrhein- Westfalen 07.07.-19.08. 06.10.-18.10. Rheinland-Pfalz 11.04.-25.04. 30.05. / 20.06. 20.10.-31.10. 22.12.-07.01. Saarland 03.03.-08.03. 28.07.-06.09. Sachsen 17.02.-01.03. 18.04.-26.04. 30.05. 21.07.-29.08. 22.12.-03.01. Sachsen-Anhalt 01.02.-12.02. 14.04.-17.04. 30.05.-07.06. 21.07.-03.09. Schleswig-Holstein  16.04.-02.05. 13.10.-25.10. Thüringen 17.02.-22.02. 19.04.-02.05.

We wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej edukacja szkolna to pierwszy, obowiązkowy etap kształcenia. Jednak między poszczególnymi krajami występują duże różnice strukturalno - programowe i kulturowo - religijne.

Powierzchnia Republiki Federalnej Niemiec jest większa od powierzchni Polski o prawie 45 tys. km², przy czym na km² w RP przypada o ponad stu mieszkańców mniej. Jest to istotny element dla edukacji. Polskie klasy są często dość liczne, jednak jeszcze gorzej prezentuje się sytuacja w Niemczech.

Pod względem narodowościowym i wyznaniowym Polska i Niemcy także się różnią. Polska jest krajem raczej jednolitym, zarówno pod względem religijnym (katolicy stanowią ok. 90%), jak i narodowościowym ( od 2,5% do 4% ludności stanowią mniejszości narodowe). W Niemczech, wśród 82 mln mieszkańców, około 10% ludności stanowią obcokrajowcy. Najliczniejszą grupę reprezentują Turcy, następnie Jugosłowianie oraz Polacy i Grecy.

Ponadto występują dwie inne mniejszości, Serbołużyczan w Saksonii i Brandenburgii oraz Duńczyków zamieszkujących w Schleswig – Holstein. Dlatego obok urzędowego języka niemieckiego, występują również języki serbo–łużyckie, duński oraz fryzyjski. Sytuacja edukacyjna tych grup różni się od siebie. Serbołużyczanie i Duńczycy mogą tworzyć własne szkoły, nauka odbywa się w nich w ich językach, a w programie nauczania znajdują się treści związane z tradycjami i kulturą danej mniejszości.

Przedstawiciele pozostałych grup etnicznych uczestniczą w systemie oświatowym organizowanym przez administrację danego kraju związkowego, których program skierowany jest do niemieckich dzieci i młodzieży. Finansowanie oświaty niemieckiej jest głównie zadaniem władz poszczególnych krajów związkowych. Natomiast w Polsce za finansowanie oświaty odpowiada przede wszystkim MEN oraz samorządy lokalne.

Liczba etapów szkolnych ma duże znaczenie, gdyż stanowią one narzędzie selekcji uczniów w ciągu całej kariery szkolnej. Pod tym względem zdecydowanie niemiecki system oświaty jest bardziej skomplikowany i ograniczający. W Polsce po każdym etapie nauki, uczeń podejmuje trudną decyzję o wyborze swojej ścieżki oświatowej, która zależna jest od jego zdolności, zainteresowań, ale też niekiedy od miejsca zamieszkania czy życzeń rodziców.

Jest on jednak bardziej przyjazny dla ucznia niż system niemiecki, który decyduje o ścieżce oświatowej dwunastoletnich dzieci, które trafiając do Haupt- i Realschule zostają pozbawieni możliwości podjęcia studiów na poziomie uniwersyteckim.

Przedszkole Uczęszczanie do przedszkola (Kindergarten) nie jest obowiązkowe w Niemczech, a rodzice mają obowiązek płacić czesne. Ze względu na długie listy oczekiwania, niektórzy zapisują swoje pociechy do przedszkoli zaraz po narodzinach dziecka, by mieć pewność, że dostanie ono miejsce, gdy już będzie w odpowiednim wieku.

Szkoła podstawowa (Grundschule) trwa 4 lata (w Berlinie Szkoły podstawowe Szkoła podstawowa (Grundschule) trwa 4 lata (w Berlinie i Brandenburgii 6 lat) i każdy musi do niej uczęszczać. Do wyboru są trzy szkoły: gimnazjum, Realschule oraz Hauptschule. Celem szkoły podstawowej jest nauka umiejętności czytania i pisania oraz podstaw matematyki. Początkowo dzieci nie są oceniane za pomocą ocen, lecz w sposób opisowy (opinia).

Pierwszy dzień w szkole jest bardzo ważny dla niemieckich uczniów Pierwszy dzień w szkole jest bardzo ważny dla niemieckich uczniów. Jednym ze zwyczajów jest dawanie wówczas dzieciom torby pełnej słodyczy. Wybór szkoły jest także bardzo ważny. Decyzja podejmowana jest w ostatnim roku nauki. Rodzice otrzymują rekomendację od nauczyciela, który na podstawie ocen, wyników w nauce oraz zdolności i zainteresowań ucznia wydaje opinię i proponuje określony typ szkoły.

Każdą ze szkół kończy inny egzamin: w gimnazjum (Gymnasium), które trwa 9 lat - matura (Abitur); w szkole realnej (Realschule), która trwa ok. 6 lat - tzw. Mittlere Reife; w szkole głównej (Hauptschule), trwającej ok. 5 lat - tzw. Hauptschulabschluss; Czwartym typem jest szkoła ogólna – Gesamtschule. Dalsza edukacja zależna jest od tego, jaką z powyższych szkół się skończyło

GIMNAZJUM (das Gymnasium) Gimnazjum trwa 9 lat. Uczęszczają do niego uczniowie wykazujący się najlepszymi osiągnięciami. Do klasy 11 obowiązuje tzw. system kursowy. Przed przystąpieniem do egzaminu maturalnego (Abitur) każdy uczeń musi ukończyć ustaloną liczbę kursów, na podstawie których układany jest jego profil egzaminów końcowych. Każdy uczeń musi zdawać egzamin z j. niemieckiego, j. obcego i wybranego przedmiotu. Świadectwo maturalne upoważnia do podjęcia studiów.

SZKOŁA REALNA (die Realschule) Nauka obejmuje z reguły 5-6 lat, a ukończenie szkoły realnej (Realschulabschluss) warunkuje podjęcie nauki zawodu i pracy na średnim szczeblu w różnych dziedzinach gospodarki – handel, przemysł, służba publiczna, rzemiosło, niektóre zawody medyczne. Szkoła ta kładzie większy nacisk na naukę matematyki i języków obcych niż na zdolności manualne.

SZKOŁA GŁÓWNA (die Hauptschule) Trwa od 5 do 6 lat (klasy 5-9 lub 10). przygotowuje uczniów do edukacji zawodowej. Po ukończeniu szkoły głównej uczeń otrzymuje tzw. Haupstchulabschluss, który stanowi podstawę przyjęcia do szkoły zawodowej (die Berufsschule) oraz podpisania umowy rozpoczynającej praktyczną naukę zawodu w rzemiośle (die Lehre), handlu czy przemyśle. Szkoły zawodowe trwają 3 lata.

SZKOŁA OGÓLNA (die Gesamtschule) Jest połączeniem wszystkich wymienionych już typów szkół, nie występuje we wszystkich landach. W zależności od zdolności i postępów ucznia, może on brać udział (tak jak w gimnazjum) w kursach o mniejszych lub większych wymaganiach. Tutaj również uczeń może zdawać egzamin maturalny.

Podstawą szkolnictwa zawodowego w Niemczech jest tzw Podstawą szkolnictwa zawodowego w Niemczech jest tzw. „system dualny” (das duale System), który łączy kształcenie praktyczne/zawodowe (w szkole zawodowej). Uczniowie chodzą do szkoły zawodowej 3 lata (początkowo 3-4 dni w tygodniu później tylko 1 dzień) i przyuczani są do zawodu bezpośrednio na stanowisku pracy. Za praktykę zawodową uczeń otrzymuje wynagrodzenie.

Do niedawna Niemcy byli bardzo dumni ze swojego poziomu kształcenia, jednak przeprowadzony przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w 2002 roku Programme for International Student Assessment (PISA - Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) wydał druzgocącą opinię na temat kształcenia w RFN. Od tamtej pory trwa poważna debata na temat reform edukacji w Niemczech.

Schemat systemu szkolnictwa w Polsce i w Niemczech

Ciekawostki   Ferie letnie trwają jedynie 6 tygodni. Za to są ferie wiosenne i przerwy świąteczne są dłuższe. Rok szkolny rozpoczyna się po wakacjach letnich - dokładna data rozpoczęcia zależna jest od landu. Dzieci rozpoczynające naukę w szkole podstawowej dostają na "osłodę życia" tekturowy stożek pełen słodyczy, tzw. "Schultüte". Najlepszą oceną jest jedynka, a najgorszą szóstka.

Prezentację przygotowały Paulina Biszczanik, Milena Połap, Roksana Pustuła oraz Joanna Religa pod kierunkiem p. Marty Buczak. Dziękujemy za uwagę.

Źródła informacji: http://www.justlanded.com/polski/Niemcy/Niemcy-Przewodnik/Wyksztalcenie/Niemiecki-system-szkolnictwa; http://www.justlanded.com/polski/Niemcy/Niemcy-Przewodnik/Wyksztalcenie/Niemiecki-system-edukacji; http://www.edu.edu.pl/porady/system-szkolnictwa-w-niemczech/5280; http://www.deutsch.edu.pl/niemcy_szkola.html; http://www.zssilesia.edu.pl/strony_przedmiotowe/niemiecki/szkolnictwo.html; http://www.feiertage-newsletter.de/ferien-kalender/schulferien-2014.html