G ł ówny Inspektorat Weterynarii 10-12 wrze ś nia 2014r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Eugleniny.
Advertisements

Wzmacniacz operacyjny
Ultra i Infradźwięki.
Prąd elektryczny Paweł Gartych kl. 4aE.
Ruch fali autorzy: Magda i Marta Pysznik
Zobaczyć niewidoczne ....
Genetyczne aspekty w onkologii ginekologicznej
Z historii naszej szkoły…
,,W przyjaźni z przyrodą”
Struna – rozwi ą zanie dAlemberta Ewa Jench WFiIS AGH.
PORÓD PRAWIDŁOWY - PATOFIZJOLOGIA CIĄŻY i PORODU
PORÓD PRAWIDŁOWY - PATOFIZJOLOGIA CIĄŻY i PORODU
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA PRZEPROWADZONEGO ZA POMOCĄ ANKIET CEL PRZEPROWADZONEGO BADANIA: INŻYNIER BUDOWNICTWA – ZAWÓD Z PRZYSZŁOŚCIĄ Projekt wsp ó łfinansowany.
Prąd elektryczny Opór elektryczny.
25 PRZYKAZA Ń. 1. Nie dyskutuj z go ś ciem, który ma nad Tob ą pó ł litra przewagi!
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
Gumowy Surowiec.
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Stanica wodna KIETLICE nad mamrami
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
… opowie ść Micha ł a. "Najlepsz ą drog ą do odnalezienia samego siebie jest zagubienie si ę w s ł u ż eniu innym GHANDI.
Oprac. Wioletta Sadowska. Komputer i Internet umo ż liwiaj ą dost ę p do szybkiej informacji U ł atwiaj ą naukowcom i studentom prowadzenie bada ń Dostarczaj.
AIDS i HIV.
Prezentację przygotowała: Pwd. Małgorzata Stępień Propozycja programowa dla gromad zuchowych i drużyn PONAD GRANICAMI.
Nasza szkoła xD Zespó ł Szkó ł Rolniczych W Z ł otowie.
Czynniki wpływające na kursy walut
Choroby genetyczne.
Klasa 3F mia ł a przyjemno ść uczestniczy ć w zaj ę ciach prowadzonych przez Pani ą Magd ę Ko ł b ę, zorganizowanych przez.
Szkolne Rowerowe Ko ł o Krajoznawczo – Turystyczne PTTK KWADRANS SP – maja 2004 r. odby ł o si ę w naszej szkole uroczyste spotkanie z Prezesem Oddzia.
Przykłady skrzyżowań ze znakami
O tym, że fundusze europejskie są doskonałym narzędziem, które pomagają podnosić poziom nauczania i kwalifikacji młodych ludzi, nie trzeba już dzisiaj.
Krajobraz i jego elementy
Zaćmienie Słońca.
Pobudzenia seksualnego Zakochania Złości i gniewu
PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA PRZEPROWADZONEGO ZA POMOCĄ ANKIET INŻYNIER BUDOWNICTWA – ZAWÓD Z PRZYSZŁOŚCIĄ Projekt wsp ó łfinansowany jest ze środk ó w.
Narwiański Park Narodowy
PARK NARODOWY GÓR STOŁOWYCH
D LA C IEBIE MÓG Ł BYM ZROBI Ć WSZYSTKO, CO ZECHCESZ POWIEDZ TYLKO …
Mateusz Siuda klasa IVa
Energia mechaniczna.
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Gimnazjum nr 1 w Reszlu w roku szkolnym 2007/2008.
Przedszkola.
„JESTEŚ ŚWIADOMY, JESTEŚ BEZPIECZNY”
Dziś Twoje urodzinki ! Usiądź wygodnie i oglądaj ! ;D
Badania przesiewowe chorób uk ł adu moczowego u dzieci 4-letnich zamieszka ł ych w Ostrowie Wielkopolskim _____________________________________________________.
Ogłuszanie elektryczne
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA
Z okazji Ś wi ą t Bo ż ego Narodzenia w naszej szkole odbyły si ę warsztaty plastyczne dla klas 1-3 prowadzone przez Panie z firmy Werbena.
IV Prywatne Liceum Ogólnokszta ł c ą ce ul. Basztowa 17, Kraków tel ;
KLASA 1C I 2A W Palmiarni cz ęść 2. Storczyki urzeka ł y ludzi swym pi ę knem i intrygowa ł y tajemniczo ś ci ą ju ż w staro ż ytno ś ci. S ł owa, którymi.
UWOLNIJ SIĘ Z SIECI.
Wykonała Natalia Pałczyńska Va.  Ś cieki komunalne  Zanieczyszczenia biologiczne  Sp ł ywy z terenów rolniczych  Ś cieki z zak ł adów produkcyjnych.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
CROSS-PROMOCJA Batonik MilkyWay+Guma Orbit dla Dzieci
Michał Kostrzewa Politechnika Warszawska
Ś limaki otrzyma ł y miano szkodników, poniewa ż „podjadaj ą ” troch ę z naszych ogródków. To prawda, ale jedz ą te ż ro ś liny, które bardzo szybko si.
Nie tylko wybory… Jak m ł odzi ludzie mog ą wp ł ywa ć na rzeczywisto ść i aktywnie uczestniczy ć w demokracji?
Główny Inspektorat Weterynarii września 2014 r.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Elementy akustyki Dźwięk – mechaniczna fala podłużna rozchodząca się w cieczach, ciałach stałych i gazach zakres słyszalny 20 Hz – Hz do 20 Hz –
Radosław Stefańczyk 3 FA. Fotony mogą oddziaływać z atomami na drodze czterech różnych procesów. Są to: zjawisko fotoelektryczne, efekt tworzenie par,
Resuscytacja krążeniowo – oddechowa osoby dorosłej.
Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie dziecka. Aktywność fizyczna wpływa na:  Sferę emocjonalną  Sferę intelektualną  Sferę społeczną.
PIERWSZA POMOC. Etapy udzielania pierwszej pomocy 1. Zabezpieczenie miejsca zdarzenia.
A Ą B C Ć D E Ę F G H I J K L Ł M N Ń O Ó P R S Ś T U W Y Z Ź Ż.
Zapis prezentacji:

G ł ówny Inspektorat Weterynarii wrze ś nia 2014r.

Ś winie:  Niedotlenienie wynikaj ą ce ze zwi ę kszonego ci ś nienia CO 2 we krwi  Minimalna st ęż enie CO % Drób:  Niedotlenienie Azot, argon oraz mieszaniny gazów z 2% zawarto ś ci ą 0 2  Niedotlenienie wynikaj ą ce ze zwi ę kszonego ci ś nienia CO 2 we krwi Azot lub argon + 30% CO 2 z 2% zawarto ś ci ą 0 2  Niedotlenienie wynikaj ą ce ze zwi ę kszonego ci ś nienia CO 2 we krwi 40% CO % % N 2 a nast ę pnie 80% CO 2  CAS system- og ł uszanie w ró ż nych fazach do 60% CO 2

Odwracalne lub nieodwracalne  45% CO 2 przez 2 minuty Wi ę kszo ść zwierz ą t umiera, pozosta ł e odzyskuj ą ś wiadomo ść po 26 sek.  90% argon przez 2 minuty odzyskanie ś wiadomo ś ci po 15 sek.  40% CO 2 +30%O 2 +30%N 2 przez 2 minuty 10% zwierz ą t umiera, pozosta ł e odzyskuj ą ś wiadomo ść po 30 sek. U DROBIU OG Ł USZANIE MUSI BY Ć NIEODWRACALNE

System pojedy ń czego og ł uszania System grupowego og ł uszania

 podwy ż szone ci ś nienie parcjalne CO 2 we krwi i niedotlenienie  wzrost zawarto ś ci CO 2 we krwi  wypieranie O 2  CO 2 +H 2 O HCO 3 i H +  kwasica oddechowa i metaboliczna  spadek pH p ł ynu mózgowo-rdzeniowego(z 7.4 do 6.8)

 Chemoreceptory wra ż liwe na CO 2  Podra ż nienie ś luzówki nosa i p ł uc  Niewydolno ść oddechowa: hiperwentylacja i uczucie duszno ś ci  Ptaki maj ą w p ł ucach chemoreceptory które powoduj ą zmniejszenie cz ę stotliwo ś ci oddychania

Cofanie si ę Dyszeni e Pobudzenie Utrata postawy czas (s) Cofanie si ę Dyszeni e Pobudzenie Utrata postawy czas (s)

 Rozlu ź niona tusza  bezdech (brak ruchów oddechowych)  Rozszerzenie ź renic  Brak spontanicznego mrugania oczami  Brak odruchu rogówkowego  Brak odpowiedzi na bod ź ce bólowe  Brak wokalizacji

 Czas trwania zale ż y od koncentracji CO 2 oraz czasu ekspozycji.  Przed ł u ż ona ekspozycja na wysokie st ęż enie powoduje og ł uszenie nieodwracalne.

 Azot i argon 2% obj ę to ś ci O 2  Niedotlenienie depolaryzacja i zaburzenie metabolizmu wewn ą trzkomórkowego w neuronach prowadz ą ce do ś mierci  Nie jest awersyjny dla ś wi ń i drobiu  Nie powoduje ż adnych objawów niewydolno ś ci oddechowej

Czas ekspozycji (minuty) Czas pomiędzy ogłuszeniem a rozpoczęciem wykrwawiania (sekundy) 3 <25 5 <45 7 (90% argon) <60 >7 (90% argon aż do śmierci świń) Nie ma zanaczenia (Raj, 1999)

 Mniej ni ż 40% CO 2  Mniej ni ż 5% O 2  30%CO %O % N 2 nast ę pnie 80%CO 2  Niedotlenienie na skutek zwi ę kszonego ci ś nienia CO 2  Awersja i czas potrzebny do utraty przytomno ś ci zale ż y od CO 2,

 w grupie (w ł a ś ciwa liczba zwierz ą t)  w ł a ś ciwa obs ł uga  koncentracja gazu  ci ą g ł a kontrola oraz rejestracja koncentracji gazu  odpowiedni system ostrzegaj ą cy o niew ł a ś ciwej koncentracji gazu  kalibracja urz ą dze ń  czas ekspozycji  krótki czas pomi ę dzy og ł uszeniem a cieciem dla ostatniego zwierz ę cia w grupie  Kontrola w ł a ś ciwego og ł uszenia tak ż e podczas wykrwawiania  zapasowe urz ą dzenia do og ł uszania

 Og ł uszanie w kontenerach, w których zwierz ę ta by ł y transportowane  Ż adna cz ęść cia ł a zwierz ę cia nie powinna wystawa ć z kontenera.  Zbyt du ż a liczba ptaków w kontenerze mo ż e prowadzi ć do nierównomiernego dostarczania gazu oraz do gromadzenia si ę ptaków na przeno ś niku ta ś mowym.  Ryzyko niepotrzebnego pobudzenia u ptaków, niew ł a ś ciwego og ł uszenia oraz wzrost liczby uszkodze ń tuszy.

 G ę sto ść za ł adunku powinna by ć kontrolowana przed wej ś ciem ptaków do komory lub podczas opró ż niania kontenerów na podstawie wagi i wielko ś ci partii ptaków.  Kontenery powinny by ć kontrolowane pod k ą tem uszkodze ń.

 Nale ż y rozwa ż y ć czy ptaki, które nie nadaj ą si ę do uboju, powinny by ć wyj ę te z kontenerów przed og ł uszaniem czy te ż powinny zosta ć poddane og ł uszeniu i oddzielone pó ź niej.  Podobnie nale ż y rozwa ż y ć czy martwe ptaki nale ż y usun ąć przed czy po og ł uszeniu.  Cia ł a martwych ptaków s ą sztywne i zimne i powinny by ć zdj ę te z linii ubojowej.