Warsztaty diagnostyczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Znaczenie agroturystyki dla rozwoju regionu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Blok tematyczny 1c Wyzwania na nową perspektywę - projekty środowiskowe a aspekty gospodarcze (model projektu) IV Międzynarodowa Konferencja „Dbając o.
Wiślana Trasa Rowerowa w Województwie Pomorskim
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Województwo pomorskie –
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wrzesień 2006 r. kwiecień 2006.
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
Rola strategii w planowaniu rozwoju gminy
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego (możliwości finansowania przedsięwzięć edukacyjnych) Oprac.: Paweł Kryzan, Jarosław Usowicz.
Dobre praktyki we wdrażaniu funduszy strukturalnych Województwo świętokrzyskie.
Rozwój turystyki wiejskiej i agroturystyki Doświadczenia XX - lecia
Instytut Rynku Hotelarskiego Popyt na usługi hotelowe w 2006 oraz tendencje na najbliższe lata.
Spotkania konsultacyjne
Spotkanie organizacyjne
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Wsparcie dla rozwoju technologii
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Warsztaty strategiczne Grudzień 2014
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego 1 Przedstawienie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata Karina Bedrunka.
Konferencja Gdańsk - PODR
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Paczków dnia r..
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Strategia rozwoju turystyki w województwie świętokrzyskim na lata
Zapis prezentacji:

Warsztaty diagnostyczne Strategia rozwoju turystyki w województwie świętokrzyskim na lata 2014-2020 Warsztaty diagnostyczne Zadanie współfinansowane ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki

Agenda spotkania Po co tu jesteśmy? Cele spotkania Jak będziemy wspólnie pisać Strategię? Metodyka, zakres i terminy Gdzie jesteśmy? Rozwój turystyki w regionie Czy wszystko się udało? Wdrożenie Strategii rozwoju turystyki w województwie świętokrzyskim na lata 2006-2014 W którą stronę idziemy? Wizja rozwoju

Cele spotkania Gdzie jesteśmy? Diagnoza sytuacji wyjściowej – stan turystyki w województwie świętokrzyskim, w zakresie przede wszystkim: Funkcjonowania produktów turystycznych Zrealizowanych inwestycji w latach 2006-2014 Segmentacji rynku Wizerunku oraz podejmowanych działań promocyjnych Co zrobiliśmy? Sukcesy i porażki 2006-2014 – analiza stanu wdrożenia Strategii rozwoju turystyki w województwie świętokrzyskim na lata 2006-2014 Na co stawiamy? Zapisy do Strategii rozwoju turystyki 2014-2020 – wypracowanie i uzgodnienie konkretnych rozwiązań w sprawach kluczowych

Koncepcja realizacji Strategii Metoda partycypacyjno-ekspercka: warsztaty diagnostyczne, warsztaty strategiczne, forum internetowe www.rot.swietokrzyskie.travel Diagnoza: syntetyczne ujęcie potencjału, koncentracja na analizie działań zrealizowanych w latach 2006-2014, zdiagnozowanie największych potencjałów rozwojowych oraz problemów kluczowych. Część strategiczna: zasada koncentracji sił i środków, precyzyjne określenie kierunków działań – priorytetów rozwojowych, stworzenie kryteriów wsparcia produktów i infrastruktury w latach 2014-2020, określenie założeń działań promocyjnych, w tym wizerunkowych.

Zakres Strategii 1. Wprowadzenie do Strategii. 1.1. Założenia strategiczne. 1.2 Spójność strategii z dokumentami strategicznymi. 1.3. Objaśnienie podstawowych pojęć. 2. Diagnoza strategiczna. 2.1 Podstawowe uwarunkowania rozwoju turystyki w województwie świętokrzyskim 2.1.1 Podstawowe trendy 2.1.2 Charakterystyka obszaru 2.1.3 Stopień realizacji Strategii rozwoju turystyki województwa świętokrzyskiego 2006-2016 2.2 Synteza potencjału turystycznego oraz stanu zagospodarowania turystycznego województwa świętokrzyskiego w kontekście zrealizowanych projektów RPO WŚ 2007-2013 2.3 Dostępność komunikacyjna wewnętrzna i zewnętrzna w świetle nowych inwestycji 2.4 Wizerunek województwa świętokrzyskiego (w tym analiza działań marketingowych 2006-2014) 2.5 Ocena produktów turystycznych województwa 2.6 Popyt turystyczny 2.7 Inne czynniki rozwoju turystyki w województwie świętokrzyskim 2.8 Analiza wyników diagnozy 2.8.1 SWOT 2.8.2 Drzewo problemów 2.8.3 Problemy kluczowe

Zakres Strategii 3. Koncepcja rozwoju turystyki w województwie świętokrzyskim. 3.1 Opis struktury części strategicznej 3.2 Wizja 3.3 Misja 3.4 Cele i programy operacyjne w ramach obszarów koncentracji działań (w tym rozbudowana promocja). 4. Wdrożenie. 4.1 Struktura zarządzania Strategią 4.2 Harmonogram realizacji 4.3 Źródła finansowania 4.4 Monitoring i ewaluacja Słownik Spis tabel i rysunków Załączniki: Katalog identyfikacji Wizualnej

Harmonogram realizacji Termin realizacji Strategii - 31 grudnia 2014 r. Warsztaty diagnostyczne w 4 miastach województwa – październik/listopad 2014 r. Opracowanie części diagnostycznej – do 10 listopada 2014 r. Opracowanie części strategicznej – do 1 grudnia 2014 r. Warsztaty strategiczne w 4 miastach województwa - 3-16 grudnia 2014 r. Zamknięcie projektu - ostateczne dopracowanie części strategicznej – 31 grudnia 2014 r.

Funkcjonowanie produktów turystycznych

PRODUKT MIEJSCA/OBIEKT – 32 Funkcjonowanie produktów turystycznych PRODUKT WYDARZENIE - 13 PRODUKT MIEJSCA/OBIEKT – 32 PRODUKT LINIOWY - 5 PRODUKT SIECIOWY - 1 PRODUKT OBSZAR – 3 PRODUKT POTENCJALNY - 25

Funkcjonowanie produktów turystycznych Nazwa produktu Potencjał do wyróżnienia rynkowego- budowy marki produktu Gospodarcze i społeczne znaczenie dla regionu Stopień komercjalizacji Dymarki Świętokrzyskie w Nowej Słupi Bardzo wysoki. Bardzo duże. + Festiwal Krzemienia Pasiastego w Sandomierzu Duże. - Jarmark Jagielloński i Turniej Rycerski w Sandomierzu Wysoki Festiwal im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju Średni. Średnie. Festiwal Bluesowo-Rockowy im. Miry Kubasińskiej „Wielki Ogień” w Ostrowcu Świętokrzyskim Festiwal Kultury Dziecięcej w Pacanowie Wysoki. Kuźnice Koneckie Międzynarodowy Harcerski Festiwal Kultury Młodzieży Szkolnej w Kielcach Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Jędrzejowie Jarmark Agroturystyczny w Tokarni Sabat Czarownic Targi Turystyki Wiejskiej i Agroturystyki AGROTRAVEL

PRODUKT MIEJSCA/OBIEKT Funkcjonowanie produktów turystycznych Nazwa produktu Potencjał do wyróżnienia rynkowego- budowy marki produktu Gospodarcze i społeczne znaczenie dla regionu Stopień komercjalizacji PRODUKT MIEJSCA/OBIEKT Baseny mineralne Solec-Zdrój Bardzo wysoki. Bardzo duże. +++ Bałtowski Kompleks Turystyczny Bardzo wysoki Busko- Zdrój – zrewitalizowany Park Zdrojowy wraz z centrum miasta i bazą uzdrowiskową ++ Centrum Edukacyjne „Szklany Dom” -Dworek Stefana Żeromskiego Średni Średnie. + Centrum Kulturowo-Archeologiczne w Nowej Słupi Wysoki Duże. Europejskie Centrum Bajki im. Koziołka Matołka w Pacanowie Średni. Średnie Geopark Kielce Jaskinia Raj wraz z Pierwszym Centrum Neandertalczyka Kielce – zrewitalizowane Śródmieście Wysoki. - Muzeum Archeologiczne i Rezerwat "Krzemionki Muzeum Narodowe w Kielcach wraz z oddziałami. Muzeum im. Przypkowskich w Jędrzejowie Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach

PRODUKT MIEJSCA/OBIEKT Funkcjonowanie produktów turystycznych Nazwa produktu Potencjał do wyróżnienia rynkowego- budowy marki produktu Gospodarcze i społeczne znaczenie dla regionu Stopień komercjalizacji PRODUKT MIEJSCA/OBIEKT Muzeum Wsi Kieleckiej Park Etnograficzny w Tokarni Bardzo wysoki. Duże. + Opatów – zabytkowe centrum wraz z Podziemną Trasą Turystyczną i kolegiatą św. Marcina Wysoki. Średnie. Osada Średniowieczna wraz z karczmą w Hucie Szklanej ++ Ośrodek edukacyjno-muzealny „Świętokrzyski Sztetl” im. Mejera Małego Park Rozrywki i Miniatur Sabat Krajno Średni. Pustelnia Złotego Lasu w Rytwianach Regionalne Centrum Naukowo-Technologiczne w Podzamczu k. Chęcin Sielsko na Wygodzie Szydłów – Polskie Carcassonne Sandomierz – zrewitalizowane centrum wraz z bulwarem nad Wisłą i infrastrukturą w Górach Pieprzowych - Święty Krzyż Świętokrzyski Park Narodowy Targi Kielce Bardzo duże. +++ Tor Kielce w Miedzianej Górze Chęciny – zabytkowe centrum wraz z zamkiem królewskim Zamek rycerski w Sobkowie Zamek „Krzyżtopór” w Ujeździe Zespół Pałacowy w Kurozwękach Żywe Muzeum Porcelany w Ćmielowie

Nazwa produktu Potencjał do wyróżnienia rynkowego- budowy marki produktu Gospodarcze i społeczne znaczenie dla regionu Stopień komercjalizacji PRODUKT LINIOWY Ciuchcia Expres Ponidzie Średni. Średnie. + Szlak Ojca Mateusza w Sandomierzu Wysoki. Duże. - Szlak kajakowy na rzece Nidzie ++ Świętokrzyski Szlak Literacki Świętokrzyski Szlak Archeologiczno-Geologiczny PRODUKT SIECIOWY Szlak Przygody PRODUKT OBSZAR Ponidzie Sandomierski Szlak Jabłkowy (Szlak Agroturystyczny, Szlak Aktywny, Szlak Apetyczny, Szlak Artystyczny, Szlak Winiarski) Szlak Kulinarny Ponidzia i Powiśla

Nazwa produktu Potencjał do wyróżnienia rynkowego- budowy marki produktu Gospodarcze i społeczne znaczenie dla regionu Stopień komercjalizacji PRODUKTY POTENCJALNE Bałtowskie Bezdroża Średni. Średnie. + Festiwal Krzemienia Pasiastego w Sandomierzu Wysoki. Duże. - Krzemionkowskie spotkania z epoką kamienia Festiwal Filmów Niezwykłych w Sandomierzu Świętokrzyski Rajd Pielgrzymkowy Żelazne Korzenie wraz z Jarmarkiem u Starzecha w Starachowicach Europejskie Święto Jabłka w Obrazowie Świętokrzyski Szlak Architektury Drewnianej Świętokrzyski Szlak Architektury Drewnianej i Średniowiecznej Małopolska Droga św. Jakuba Piekielny Szlak w powiecie koneckim Szlak ariański w Rakowie Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej Turniej Sołtysów w Wąchocku Średnia. Piknik Archeologiczny RYDNO Międzynarodowe Zawody Łazików Marsjańskich w Podzamczu k. Chęcin Szlak wokół Słońca Szlak Cysterski Święto Śliwki w Szydłowie Święto Krówki Opatowskiej w Opatowie Świętokrzyskie Święto Pszczoły w Bałtowie Partyzanckie Spotkania Wąchock-Wykus Harcerski Rajd Świętokrzyski Starachowicka Kolejka Wąskotorowa Wąchock – kompleks edukacyjno-rekreacyjny Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej Pani Świętokrzyskiej w Kałkowie-Godowie

Potencjał do wyróżnienia rynkowego – budowy marki produktu Funkcjonowanie produktów turystycznych – stopień skomercjalizowania wszystkich produktów Funkcjonowanie produktów turystycznych – stopień skomercjalizowania produktów obiekt/miejsce Potencjał do wyróżnienia rynkowego – budowy marki produktu Gospodarcze i społeczne znaczenie dla regionu

Stan turystyki w województwie świętokrzyskim

Oś priorytetowa 1. Rozwój przedsiębiorczości Flagowe inwestycje zrealizowane w latach 2006-2014 Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego Oś priorytetowa 1. Rozwój przedsiębiorczości Działanie 1.1 Bezpośrednie wsparcie sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw Oś priorytetowa 2. Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa innowacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu. Działanie 2.3. Promocja gospodarcza i turystyczna regionu Oś priorytetowa 5. Wzrost jakości infrastruktury społecznej oraz inwestycje w dziedzictwo kulturowe. Działanie 5.2. Podniesienie jakości usług publicznych poprzez wspieranie placówek edukacyjnych i kulturalnych Działanie 5.3. Inwestycje w sferę dziedzictwa kulturowego, turystyki i sportu Oś priorytetowa 6. Wzmocnienie ośrodków miejskich i rewitalizacja małych miast Działanie 6.2. Rewitalizacja małych miast

38 największych inwestycji na obszarze infrastruktury turystycznej Flagowe inwestycje zrealizowane w latach 2006-2014 RPO PROW Innowacyjna Gospodarka Rozwój Polski Wschodniej Program Szwajcarski 38 największych inwestycji na obszarze infrastruktury turystycznej

Flagowe inwestycje zrealizowane w latach 2006-2014 Świętokrzyski Szlak Archeologiczno-Geologiczny Centrum Kulturowo-Archeologiczne Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach Europejskie Centrum Bajki w Pacanowie

Baseny mineralne w Solcu-Zdroju Flagowe inwestycje zrealizowane w latach 2006-2014 Hotel Odyssey***** Wellness &SPA Baseny mineralne w Solcu-Zdroju Busko-Zdrój Nowa baza hotelowa (Bristol Art&SPA, Słoneczny Zdrój) Baza uzdrowiskowa - modernizacja

Europejskie Centrum Edukacji Geologicznej w Chęcinach Flagowe inwestycje w trakcie realizacji Europejskie Centrum Edukacji Geologicznej w Chęcinach

Segmentacja rynku

Natężenie krajowego ruchu turystycznego w roku 2013 Natężenie ruchu turystycznego w latach 2008-2013 pod względem liczby krajowych wizyt w Świętokrzyskim wyniosło 6,8 mln. Badania wykazują przewagę natężenia podróży krótkookresowych nad długookresowymi. Liczba krajowych wyniosła w przeciągu sześciu lat 4,5 mln, a długookresowych - 2,7 mln.

Wykorzystanie bazy noclegowej Ponad 45% z ogólnej liczby noclegów udzielono w powiecie buskim (611,9 tys.), z czego tylko 21,8% w obiektach hotelowych. Pod względem liczby udzielonych noclegów wyróżniały się również: miasto Kielce – 193,9 tys. (14,4% ogółu udzielonych noclegów w województwie) Powiat kielecki – 191,9 tys. (14,3% ogółu). Źródło: GUS

Skąd przyjeżdżają turyści – podział na województwa i kraje Źródło: Ankiety przeprowadzone wśród biur Informacji Turystycznej w regionie świętokrzyskim

Motywy przyjazdu do województwa świętokrzyskiego Turystów przyciąga do regionu świętokrzyskiego: - atrakcyjność regionu - 24% - ładny krajobraz - 19% - zabytki - 16% Turyści nie wybierają regionu świętokrzyskiego ze względu na: - zbyt duża odległość od regionu (dostępność komunikacyjna) - 35% - brak pieniędzy na wyjazdy - 27% - nie znają województwa - 16% Badanie PENTOR 2011

Motywy przyjazdu do województwa świętokrzyskiego Badanie PENTOR 2011

Jest to aż o 13% więcej niż w 2009 roku. Motywy przyjazdu do województwa świętokrzyskiego W 2011 roku trzeci badany bierze pod uwagę województwo świętokrzyskie jako miejsce krótkiego wypoczynku. Jest to aż o 13% więcej niż w 2009 roku. Badanie PENTOR 2011