INFORMACJE DLA ZDAJĄCEGO EGZAMIN MATURALNY W ROKU 2015
OPIS EGZAMINU Egzamin maturalny jest przeprowadzany jeden raz w ciągu roku szkolnego – w okresie od maja do września. Egzamin maturalny zdawany jest w macierzystej szkole zdającego. Zdający może być skierowany przez dyrektora OKE na część ustną egzaminu z poszczególnych przedmiotów do innej szkoły, jeśli w macierzystej szkole nie ma możliwości powołania przedmiotowego zespołu egzaminacyjnego z tych przedmiotów. W uzasadnionych przypadkach zdający może być kierowany przez dyrektora OKE na część pisemną egzaminu do innej szkoły.
OPIS EGZAMINU Absolwent, przystępując do egzaminu maturalnego, zdaje obowiązkowo w części ustnej: a) język polski (egzamin bez określania poziomu), b) język obcy nowożytny wybrany spośród języków: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i włoskiego (egzamin bez określania poziomu),
OPIS EGZAMINU w części pisemnej: a) język polski na poziomie podstawowym, b) matematykę na poziomie podstawowym, c) język obcy nowożytny, ten sam, co w części ustnej, d) jeden przedmiot dodatkowy na poziomie rozszerzonym (LO) (biologia, chemia, filozofia, geografia, historia, hist. muzyki, hist. Sztuki, informatyka, j. obcy nowożytny, j. polski, matematyka, wos)
OPIS EGZAMINU Absolwent może ponadto przystąpić w danym roku do egzaminu maturalnego z nie więcej niż sześciu (LO – pięciu) przedmiotów dodatkowych: a) w części ustnej: z języka obcego nowożytnego – jeżeli jest to inny język niż zadeklarowany jako przedmiot obowiązkowy – egzamin bez określania poziomu,
OPIS EGZAMINU b) w części pisemnej: z języka polskiego – na poziomie rozszerzonym, z matematyki – na poziomie rozszerzonym, z języka obcego nowożytnego – jeżeli jest to ten sam język, który zadeklarował jako przedmiot obowiązkowy – na poziomie rozszerzonym, z języka obcego nowożytnego – jeżeli jest to inny język niż zadeklarowany jako obowiązkowy – na poziomie podstawowym (tylko technikum) albo rozszerzonym, z biologii, chemii, filozofii, fizyki i astronomii, geografii, historii, historii muzyki, historii sztuki, informatyki, języka łacińskiego i kultury antycznej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego, wiedzy o społeczeństwie, wiedzy o tańcu – na poziomie podstawowym(tylko technikum) albo rozszerzonym, z języka mniejszości narodowej – na poziomie podstawowym(tylko technikum) lub rozszerzonym.
OPIS EGZAMINU Egzamin maturalny z języka obcego nowożytnego jako przedmiotu obowiązkowego jest zdawany w części ustnej i w części pisemnej z tego samego języka. Egzamin maturalny z języka obcego nowożytnego jako przedmiotu dodatkowego może być zdawany w części ustnej albo w części pisemnej, albo w obu tych częściach. Wybór przedmiotów zdawanych na egzaminie maturalnym nie jest zależny od typu szkoły, do której uczęszczał absolwent, ani od przedmiotów nauczanych w tej szkole.
Warunki uzyskania świadectwa dojrzałości Absolwent, który z wszystkich przedmiotów obowiązkowych uzyska co najmniej 30% pkt., otrzyma świadectwo dojrzałości. Wyniki z egzaminów dodatkowych oraz zdawanych w języku obcym będącym drugim językiem nauczania nie mają wpływu na uzyskanie świadectwa. Absolwent, który nie zda wyłącznie jednego egzaminu obowiązkowego w części ustnej albo pisemnej(nie licząc egzaminu z przedmiotu dodatkowego), może przystąpić do niego ponownie w sesji poprawkowej w sierpniu. Prawo to nie dotyczy osób nieobecnych na egzaminie. Absolwent, który otrzyma świadectwo, może w kolejnych sesjach egzaminacyjnych zadeklarować podwyższanie wyników oraz nowe przedmioty dodatkowe. Absolwent, który nie zda więcej niż jednego egzaminu obowiązkowego, może przystąpić do tych egzaminów na zasadach obowiązujących w roku 2015, w kolejnej sesji.
Termin wydania świadectw dojrzałości i aneksów do świadectw dojrzałości z egzaminu maturalnego przeprowadzanego w maju i w czerwcu 2015 roku: 30 czerwca 2015 r.
Harmonogram egzaminu maturalnego 2015 Część ustna: Język obcy: 4 – 29 maja Język polski: 11 – 23 maja (technikum 4-29maja) Część pisemna: 04.05godz. 9j. polski godz. 9matematyka godz. 9j. angielski p. godz 14 j. ang. r godz. 9j.polski r. godz 14 biologia p.i r.
Harmonogram egzaminu maturalnego godz. 9 –matematyka r. godz wos p. i r godz. 9 – fizyka godz.9 – j. niemiecki p godz. 14 –j. niemiecki r godz. 9 – geografia p. i r godz. 9 – chemia p. i r.
Termin dodatkowy Zdający ma prawo, w szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych uniemożliwiających przystąpienie zgodnie z harmonogramem do części ustnej lub pisemnej egzaminu z danego przedmiotu lub przedmiotów, zdawać egzamin w terminie dodatkowym (w czerwcu 2015 r.). Zdający lub jego rodzice (prawni opiekunowie) najpóźniej w dniu, w którym odbywa się egzamin z danego przedmiotu, składają do dyrektora macierzystej szkoły udokumentowany wniosek o umożliwienie przystąpienia do egzaminu w terminie dodatkowym. Dla zdających, którzy uzyskali zgodę dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej na przystąpienie do egzaminu maturalnego w dodatkowym terminie, egzamin ten odbywać się będzie w dniach od 1 do 17 czerwca 2015 r.
Egzamin w terminie poprawkowym Do egzaminu maturalnego w terminie poprawkowym może przystąpić absolwent, który: przystąpił do wszystkich egzaminów z przedmiotów obowiązkowych w maju/czerwcu w części ustnej i pisemnej i żaden jego egzamin nie został unieważniony nie zdał wyłącznie jednego egzaminu obowiązkowego w części ustnej lub pisemnej w terminie 7 dni od daty ogłoszenia wyników egzaminu (nie później niż 7 lipca) złożył do dyrektora szkoły pisemne oświadczenie o ponownym przystąpieniu do egzaminu z danego przedmiotu, zgodnie z deklaracją ostateczną. Terminy egzaminów poprawkowych: ustne sierpnia 2015 pisemne 25 sierpnia 2015 godz. 9:00
Czas trwania egzaminu z poszczególnych przedmiotów:
Ważne terminy dla ucznia w roku szkolnym 20114/ września termin składania przez ucznia do dyrektora szkoły deklaracji wstępnych 30 września termin składania dokumentacji uprawniającej do dostosowania warunków i form egzaminu maturalnego do potrzeb absolwentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 7 lutego ostateczny termin nanoszenia zmian w deklaracjach – (deklaracja ostateczna), weryfikacja danych w deklaracjach 5 marca ogłoszenie harmonogramu egzaminów ustnych 7 marca ogłoszenie informacji o dodatkowych materiałach pomocniczych na egzaminach 4 kwietnia termin złożenia dyrektorowi szkoły bibliografii wykorzystanej do opracowania wybranego tematu (dotyczy języka polskiego – w technikum) 26 kwietnia zakończenie roku szkolnego w klasach maturalnych 4 maja rozpoczęcie sesji egzaminacyjnej (egzamin pisemny z języka polskiego) 8 – 13 czerwca egzamin maturalny w terminie dodatkowym j.polski 1 – 17 czerwca j obcy 30 czerwca rozdanie świadectw dojrzałości do 7 lipca złożenie do dyrektora szkoły pisemnego oświadczenia o przystąpieniu do egzaminu poprawkowego 26 sierpnia pisemny egzamin poprawkowy 24 – 28 sierpnia ustny egzamin poprawkowy 11 września 2015 r.rozdanie świadectw dojrzałości po sesji poprawkowej
Przed egzaminem: Uczeń przekazuje dyrektorowi szkoły bibliografię wykorzystaną do opracowania wybranego tematu do 4 kwietnia /dot. ustnego egzaminu z języka polskiego w technikum/. Bibliografia musi być podpisana imieniem i nazwiskiem. Złożenie bibliografii w wyznaczonym terminie jest warunkiem przystąpienia do części ustnej. Razem z bibliografią zdający przedkłada informację o materiałach pomocniczych i środkach technicznych, którymi zamierza posłużyć się podczas prezentacji,
Przed egzaminem: Zdający ma obowiązek zgłosić się na każdy egzamin punktualnie, zgodnie z harmonogramem ogłoszonym przez dyrektora szkoły. Na egzamin należy zgłosić się z dokumentem tożsamości z aktualnym zdjęciem. Zdający nie może wnosić do sali egzaminacyjnej żadnych urządzeń telekomunikacyjnych i elektronicznych nośników informacji, ani z nich korzystać. Nieprzestrzeganie tej zasady stanowi podstawę do unieważnienia egzaminu. Zdający w trakcie części pisemnej egzaminu może korzystać z materiałów i przyborów pomocniczych, których wykaz ogłasza dyrektor CKE dwa miesiące przed terminem części pisemnej egzaminu na stronie
Egzamin ustny z języka polskiego „stary egzamin” Prezentacja – maks. 20 pkt Kryteria oceny – informator o egzaminie maturalnym z języka polskiego od 2010 r. str Termin: od 4 do 29 maja 2015 „nowy egzamin” Wypowiedź ustna – maks. 40 pkt Kryteria oceny – informator o egzaminie maturalnym z języka polskiego od 2015 r. str (Załącznik 1) Termin: od 11 do 23 maja 2015 (w tym 16 maja – sobota)
Matura z języka od roku szkolnego 2011/2012 Matura ustna – nowa formuła Matura pisemna – bez zmian nie określa się poziomu egzaminu poziom podstawowy poziom rozszerzony Czas trwaniaokoło 15 min120 min120 min (część 1.) 70 min (część 2.) Części egzaminu Rozmowa wstępna Rozmowa z odgrywaniem roli Opis ilustracji i odpowiedzi na trzy pytania Wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na dwa pytania Rozumienie ze słuchu Rozumienie tekstów pisanych Wypowiedź pisemna Rozumienie ze słuchu Rozumienie tekstów pisanych Rozpoznawanie struktur leksykalno- gramatycznych Stosowanie struktur leksykalno- gramatycznych Wypowiedź pisemna Matura ustna – nowa formuła Matura pisemna – bez zmian nie określa się poziomu egzaminu poziom podstawowy poziom rozszerzony Czas trwaniaokoło 15 min120 min120 min (część 1.) 70 min (część 2.) Części egzaminu Rozmowa wstępna Rozmowa z odgrywaniem roli Opis ilustracji i odpowiedzi na trzy pytania Wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na dwa pytania Rozumienie ze słuchu Rozumienie tekstów pisanych Wypowiedź pisemna Rozumienie ze słuchu Rozumienie tekstów pisanych Rozpoznawanie struktur leksykalno- gramatycznych Stosowanie struktur leksykalno- gramatycznych Wypowiedź pisemna
Przebieg części pisemnej egzaminu maturalnego O wyznaczonej godzinie zdający wchodzą do sali według kolejności na liście po okazaniu dokumentu tożsamości, przewodniczący ZN wnosi na salę materiały egzaminacyjne, członkowie ZN rozdają zdającym arkusze egzaminacyjne oraz paski kodowe. Zdający część pisemną egzaminu maturalnego po wejściu do sali egzaminacyjnej i otrzymaniu arkusza na polecenie przewodniczącego zespołu nadzorującego ma obowiązek zapoznać się dokładnie z instrukcją, sprawdzić, czy arkusz jest kompletny, tzn. ma wszystkie strony, czy zawiera wszystkie zadania i czy są one wyraźnie wydrukowane oraz czy otrzymał zestaw tablic/wzorów (dotyczy egzaminu z matematyki, chemii, fizyki i astronomii). Braki zgłasza przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin, który wydaje kompletny arkusz i zestaw tablic/wzorów. Zdający jest zobowiązany czytelnie i w miejscach do tego przeznaczonych zakodować swój arkusz egzaminacyjny i kartę odpowiedzi.
Przebieg części pisemnej egzaminu maturalnego Egzamin rozpoczyna się z chwilą zapisania w widocznym miejscu przez przewodniczącego zespołu nadzorującego godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy z arkuszem egzaminacyjnym. Osoby zgłaszające się na egzamin po tym czasie nie zostaną wpuszczone do sali egzaminacyjnej. Podczas egzaminu zdający nie opuszczają sali egzaminacyjnej. W przypadku konieczności wyjścia z sali, zdający sygnalizuje taką potrzebę przez podniesienie ręki. Po uzyskaniu zezwolenia zespołu nadzorującego na wyjście pozostawia zamknięty arkusz egzaminacyjny na swoim stoliku, a czas nieobecności zdającego jest odnotowywany w protokole przebiegu egzaminu. W przypadku stwierdzenia niesamodzielnej pracy zdającego, zakłócania przez niego przebiegu egzaminu z danego przedmiotu, lub wniesienia na salę egzaminacyjną urządzenia telekomunikacyjnego albo elektronicznego nośnika informacji, przewodniczący zespołu egzaminacyjnego (dyrektor szkoły) przerywa egzamin tego zdającego, unieważnia jego egzamin i nakazuje opuszczenie sali egzaminacyjnej. Fakt ten odnotowuje w protokole przebiegu egzaminu. Zdający ma prawo przystąpić do egzaminu z tego przedmiotu w kolejnej sesji egzaminacyjnej.
Przebieg części pisemnej egzaminu maturalnego Jeśli zdający ukończył pracę przed czasem, odkłada zamknięty arkusz na brzeg stolika, zgłasza ukończenie pracy przewodniczącemu zespołu nadzorującego przebieg egzaminu przez podniesienie ręki i za jego przyzwoleniem wychodzi z sali, nie zakłócając pracy pozostałym zdającym. Po upływie czasu przeznaczonego na rozwiązywanie zadań danej części egzaminu, zdający pozostawia na stoliku swój zamknięty arkusz egzaminacyjny, pamiętając o tym, aby był poprawnie zakodowany i oczekuje na zgodę przewodniczącego zespołu nadzorującego na opuszczenie sali. Nieprzystąpienie do egzaminu maturalnego z przedmiotu lub przedmiotów w części pisemnej nie stanowi przeszkody w zdawaniu pozostałych egzaminów wybranych przez zdającego w części pisemnej.
Sesja dodatkowa Zdający lub jego rodzice (prawni opiekunowie) najpóźniej w dniu, w którym odbywa się egzamin z danego przedmiotu, składają do dyrektora macierzystej szkoły udokumentowany wniosek o umożliwienie przystąpienia do egzaminu w terminie dodatkowym.
Unieważnienie egzaminu. Unieważnienie egzaminu następuje w przypadku: a) stwierdzenia, podczas trwania egzaminu, niesamodzielnego rozwiązywania zadań egzaminacyjnych przez zdającego b) wniesienia przez zdającego do sali egzaminacyjnej urządzenia telekomunikacyjnego lub materiałów i przyborów pomocniczych niewymienionych w wykazie ogłoszonym przez dyrektora CKE albo korzystania przez zdającego w sali egzaminacyjnej z urządzenia n telekomunikacyjnego lub niedopuszczonych do użytku materiałów i przyborów c) zakłócania przez zdającego prawidłowego przebiegu części ustnej lub części pisemnej egzaminu maturalnego w sposób utrudniający pracę pozostałym zdającym d) stwierdzenia, podczas sprawdzania arkuszy egzaminacyjnych, niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez zdających z danego przedmiotu w części pisemnej e) zaginięcia lub zniszczenia prac egzaminacyjnych lub kart odpowiedzi i braku możliwości ustalenia wyniku części pisemnej egzaminu
Warunki zdania egzaminu 1. Zdający zdał egzamin maturalny, jeżeli z każdego egzaminu obowiązkowego w części ustnej i w części pisemnej otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania. 2. Na zdanie egzaminu maturalnego nie mają wpływu wyniki egzaminów z przedmiotów zdawanych jako dodatkowe.
Dostosowanie warunków i form egzaminu maturalnego dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Absolwenci: niepełnosprawni, niedostosowani społecznie lub zagrożeni niedostosowaniem społecznym, posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, absolwenci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, chorzy lub niesprawni czasowo mogą przystąpić do egzaminu w warunkach i formach dostosowanych do ich stanu zdrowia na podstawie odpowiednio opinii lub orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej lub na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza.
Dostosowanie warunków i form egzaminu maturalnego dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 1) Rada Pedagogiczna wskazuje sposób dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu do potrzeb i możliwości absolwentów na podstawie: orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza, wniosku nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wniosku rodziców lub pełnoletniego ucznia, który był objęty w szkole pomocą psychologiczno-pedagogiczną
Dostosowanie warunków i form egzaminu maturalnego dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Opinię /orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, lub zaświadczenie o chorobie przewlekłej wydane przez lekarza zdający przedkłada dyrektorowi szkoły razem z deklaracją: a) do 30 września 2014 r. – uczniowie ostatniej klasy szkoły ponadgimnazjalnej (dokumentacja może być uzupełniona do 7 lutego 2015 r.) b) nie później niż do 7 lutego 2015 r. – absolwenci z lat ubiegłych. Ostateczny termin złożenia tych dokumentów upływa 7 lutego 2015 r. Wyjątek stanowią absolwenci chorzy lub niesprawni czasowo, którzy zaświadczenie o stanie zdrowia mogą złożyć w terminie późniejszym.
Dostosowanie warunków i form egzaminu maturalnego dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2) Dyrektor jako przewodniczący zespołu egzaminacyjnego informuje zdającego na piśmie o dostosowaniu warunków i form przeprowadzania egzaminu do jego dysfunkcji. 3) Zdający składa oświadczenie o skorzystaniu lub rezygnacji z przyznanych mu dostosowań.
Dostosowanie warunków i form egzaminu maturalnego dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dopuszczalne sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego znajdują się w Komunikatcie Dyrektora Centralnej Komisj Egzaminacyjnej wydanym w dniu 30 sierpnia 2014 r.
Egzamin maturalny przeprowadzany na podstawie standardów wymagań Typ szkoły Ostatni egzamin przeprowadza ny w szkole Egzamin organizowan y do roku Uzupełniające LO 2012/132017/18 LO, LP, Technikum uzupełniające dla młodzieży 2013/142018/19 Technikum, Technikum uzupełniające dla dorosłych 2014/152019/20 Dotyczy absolwentów, którzy: - nie przystąpili do egzaminu - nie zdali egzaminu - chcą podwyższyć wyniki - dobierają nowe przedmioty dodatkowe.
Egzamin maturalny przeprowadzany na podstawie standardów wymagań Absolwent, który nie zdał egzaminu, może przystąpić do tego egzaminu w okresie pięciu lat, licząc od października roku, w którym po raz pierwszy przystąpił do egzaminu, nie dłużej jednak niż w terminie określonym w kolumnie 3. dla danego typu szkoły.
Ważne adresy