INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW KLAS I-III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH Poddziałanie 9.1.2 projekt systemowy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Proces zatwierdzania i certyfikacji wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji.
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Województwo Podkarpackie
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Zmiany w projektach w ramach PO KL
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Realizacja programów rządowych Radosna Szkoła i Wyprawka szkolna.
„Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I – III szkół podstawowych” Projekt realizowany w ramach projektów systemowych MEN i beneficjentów.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Realizacja projektów systemowych w ramach Poddziałania i PO KL.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
2 System zabezpieczeń prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO IG IZ PO IG wypracowało rozwiązanie odnoszące się do kwestii.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie zachodniopomorskim Stan na dzień r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Zanim wybierzesz program nauczania
Poddziałanie Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych Założenia projektu systemowego na podstawie „Zasad.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
2 Agenda działań na rzecz równości szans płci PO KL – wyzwania na przyszłość Dorota Bortnowska, Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA cel projektu cele szczegółowe zapewnienie każdemu dziecku realizującemu I etap edukacyjny w szkołach podstawowych.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Wydatek współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego człowiek - najlepsza inwestycja Warszawa, wrzesień 2012r. ZAŁOŻENIA.
Szkoła Podstawowa im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie
I NDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW KLAS I - III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Przygotowanie, nabór i ocena wniosków o dofinansowanie projektu systemowego Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych.
Podsumowanie realizacji projektu Czym skorupka za młodu nasiąknie… Indywidualizacja procesu nauczania w klasach I, II, III szkół podstawowych w Gminie.
Poddziałanie Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych Założenia projektu systemowego na podstawie „Zasady.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW
SŁOWNICZEK Wnioskodawcy – organy prowadzące szkoły podstawowe publiczne i niepubliczne Realizatorzy – szkoły podstawowe Grupa docelowa – uczniowie i uczennice.
Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy kształcenia ogólnego Projekt.
Zespół Administracyjny Oświaty ul. Akademicka Słubice Tel
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Książki naszych marzeń
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
KROK PO KROKU PRZEDSTAWIAMY W JAKI SPOSÓB MOŻNA POZYSKAĆ ŚRODKI NA DZIAŁALNOŚĆ STUDENCKĄ I ZASADY ICH WYDATKOWANIA FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH i DOKTORANCKICH
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Książki naszych marzeń
Uproszczone metody rozliczania wydatków w projektach EFS
Zapis prezentacji:

INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW KLAS I-III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH Poddziałanie projekt systemowy

O co chodzi? Projekt „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I- III szkół podstawowych” wynika z realizacji nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

W PLANIE DZIAŁANIA NA 2011R ZAŁOŻONO ROZPOCZĘCIE REALIZACJI PROJEKTU SYSTEMOWEGO DLA WSZYSTKICH SZKÓŁ PODSTAWOWYCH W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM. ALOKACJA NA PROJEKT W DLA WOJ. ŚLĄSKIEGO

„Zasady przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych w zakresie indywidualizacji nauczania realizowanych przez organy prowadzące szkoły w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki” z dnia 23 kwietnia 2010 Znajdują się na stronie internetowej w zakładce Edukacja

ZASADY OKREŚLAJĄ  zasady przygotowania projektu systemowego;  zadania beneficjentów systemowych oraz innych instytucji w zakresie realizacji projektu systemowego;  formy wsparcia realizowane w ramach projektu systemowego;  zasady finansowania projektu systemowego;

 wnioskodawcami mogą być wyłącznie organy prowadzące, przy czym szkoły mogą być realizatorami projektów  organ prowadzący może składać wnioski w przedziale czasowym , w terminach wyznaczonych przez IP, nie częściej niż 1 raz w roku  dana szkoła może być objęta projektem tylko 1 raz w ciągu całego okresu 2010 – 2013  projektem mogą być objęte szkoły spełniające standardy I, II, III, jednocześnie jeden wniosek powinien obejmować nie mniej niż 70 % szkół danego organu prowadzącego – kryterium dostępu

 zasady rozliczania i monitorowania projektu systemowego;  W sprawach nieuregulowanych w niniejszych Zasadach, obowiązują reguły wynikające z innych dokumentów programowych składających się na System Realizacji PO KL.

WARUNKI FINANSOWANIA PROJEKTÓW Typ szkołyIlość uczniówkwota szkoła małaod 1 do 69 uczniów w klasach I-III zł. szkoła duża70 uczniów i więcej w klasach I-III iloczyn liczby uczniów i kwoty 453,30 zł.

Myszków SP Nr ,00 SP Nr ,00 SP Nr ,00 SP Nr ,00

SP Nr ,00 SP Nr ,00 SP Nr ,00 SP Nr ,00 Razem ,00

Uwaga Jako wyjściową do obliczeń przyjmujemy liczbę uczniów w bieżącym roku szkolnym W budżecie planujemy zakupy w ramach cross-financing na poziomie 10% wartości projektu ( meble- powyżej 350 zł koszt jednostkowy)

WARUNKI OBJĘCIA SZKOŁY PROJEKTEM  Projektem może być objęta szkoła podstawowa która spełnia standardy I, II, III określone w Zasadach  Projekt może dotyczyć realizacji standardu IV i V określonego w Zasadach

standard I W szkole działa zespół nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej który dokonał rozpoznania potrzeb uczniów w klasach I – III, przeanalizował wyniki rozpoznania i dostosował realizowane programy do indywidualnych potrzeb uczniów. Zespół monitoruje realizację programów nauczania i okresowo ocenia skuteczność podejmowanych działań standard II Nauczyciele prowadzący zajęcia w klasach I – III szkoły podstawowej realizują zatwierdzony program nauczania w tym indywidualizują pracę z uczniem na lekcjach, dostosowując metody i formy pracy do potrzeb i możliwości dziecka. standard III Nauczyciele doskonalą swoje umiejętności i posiadają kompetencje niezbędne do realizacji z uczniami klas I – III zajęć wspierających, wynikających z przeprowadzonego w szkole rozpoznania

oświadczenia  Do weryfikacji spełnienia przez szkoły standardów I – III zobowiązany jest organ prowadzący, poprzez m.in. zebranie pisemnych oświadczeń Dyrektorów szkół o spełnianiu standardów ( wzór oświadczenia został przekazany na spotkaniu)  IP podczas kontroli na miejscu również może dokonać sprawdzenia oświadczeń szkół

Zadania jakie mogą być realizowane w ramach projektu a. Zadanie 1 - Zajęcia dodatkowe b. Zadanie 2 – Doposażenie bazy dydaktycznej

Zajęcia dodatkowe, będące kontynuacją indywidualizacji pracy z uczniem  zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym zagrożonych ryzykiem dysleksji;  zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych;  zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy;

 specjalistyczne zajęcia terapeutyczne (np. hipoterapia, muzykoterapia, dogoterapia) dla dzieci niepełnosprawnych;  gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy;  zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych (np.prowadzenie obserwacji przyrodniczych).  zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej;

Doposażenie szkoły w materiały dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt wynikające z procesu indywidualizacji np. specjalistyczne oprogramowanie, pakiety do diagnozowania i korygowania dysfunkcji i dysharmonii rozwojowych, takich jak: wady wymowy, dysleksja, wady postawy, zaburzenia koordynacji ruchowej - odpowiednio do rozpoznanych potrzeb i zaplanowanych zajęć dodatkowych.

 szkoła licząca w klasach I-III do 69 uczniów powinna realizować przynajmniej 2 rodzaje zajęć  szkoła licząca w klasach I-III od 70 uczniów powinna realizować przynajmniej 4 rodzaje zajęć  Liczba godzin przeznaczonych na jeden rodzaj zajęć nie może być mniejsza niż 30 w ciągu jednego roku szkolnego. UWAGA

UWAGA ! Uczniowie i uczennice klas I-III szkół podstawowych mogą być jednocześnie uczestnikami programów rozwojowych szkół oraz programów indywidualizacji procesu nauczania i wychowania, przy zachowaniu zasady braku możliwości podwójnego finansowania tych samych wydatków.

Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach systemowych PO KL RAMY PRAWNE DLA ZASADY RÓWNOŚCI TRAKTAT AMSTERDAMSKI  Art.2„Zadaniem Wspólnoty jest(…) popieranie równości mężczyzn i kobiet”  Art.3„We wszystkich działaniach Wspólnota zmierza do zniesienia nierówności oraz wspierania równości mężczyzn i kobiet”  Art.13„Rada(…)może podjąć środki niezbędne w celu zwalczania wszelkiej dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną”

ZAJĘCIA REALIZOWANE W RAMACH PROGRAMU INDYWIDUALIZACJI POWINNY  uwzględniać tematykę związaną z szacunkiem i otwartością na inność wśród dzieci, czy postrzeganiem ról kobiecych i męskich w różnych sytuacjach życiowych.  budować wśród uczennic/uczniów świadomość możliwości dokonywania wyborów bez względu na społeczne oczekiwania wobec danej płci.  Zakupione materiały dydaktyczne i sprzęt powinien służyć kształtowaniu w uczniach i uczennicach poczucia równości i być wykorzystywany w nauczaniu niestereotypowego postrzegania ról kobiecych i męskich w społeczeństwie.

ZARZĄDZANIE PROJEKTEM Równościowe zarządzanie polega przede wszystkim na uświadomieniu osób zaangażowanych w realizację projektu nt. obowiązku przestrzegania zasady równości szans kobiet i mężczyzn. Przykładem równościowego zarządzania projektem może być: przeszkolenie/poinformowanie osób zaangażowanych w realizację projektu na temat możliwości i sposobów zastosowania zasady równości płci w odniesieniu do problematyki tego konkretnego projektu zapewnienie, iż kadra zarządzająca ma doświadczenie w realizacji projektów zgodnie z zasadą równości szans Równościowe zarządzanie nie polega na zatrudnieniu do obsługi projektu 50% mężczyzn i 50% kobiet, ani na jednozdaniowej deklaracji, iż projekt będzie zarządzany równościowo.

Procedura oceny projektu systemowego

PROCEDURA Podmiot, który będzie realizował projekt w trybie systemowym, wypełnia wniosek o dofinansowanie Projektu PO KL, zawierając w nim dane dotyczące danego projektu. Wypełniony wniosek składany jest w dwóch egzemplarzach papierowych oraz w wersji elektronicznej (plikxml)

ZASADY KONSTRUOWANIA BUDŻETU PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Budżet projektu konstruowany jest na zasadach ogólnych, zgodnie z Zasadami finansowania PO KL oraz Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL.

ZASADY KONSTRUOWANIA BUDŻETU PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W ramach projektu systemowego organ prowadzący szkołę przedstawia we wniosku o dofinansowanie projektu zakładane koszty projektu w formie budżetu zadaniowego, czyli koszty bezpośrednie (tj. koszty kwalifikowane poszczególnych zadań realizowanych przez organ prowadzący szkołę w ramach projektu, które są bezpośrednio związane z jego realizacją.

ZASADY KONSTRUOWANIA BUDŻETU PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH KOSZTY NIEKWALIFIKOWANE Koszty zarządzania (koszty związane z wdrożeniem projektu) Koszty związane z wdrożeniem standardów I- III oraz koszty działań związane z realizacją szerszego programu rozwojowego realizowanego w danej szkole (wykraczające poza standardy IV-V)

ZASADY KONSTRUOWANIA BUDŻETU PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Zaleca się wyodrębnienie m.in. zadań zgodnych z ze Standardami IV i V: a. Zadanie 1 - Zajęcia dodatkowe b. Zadanie 2 – Doposażenie bazy dydaktycznej

ZATWIERDZANIE PROJEKTU SYSTEMOWEGO Po otrzymaniu wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego, instytucja prowadząca nabór projektów systemowych dokonuje jego weryfikacji i zatwierdzenia zgodnie z trybem przewidzianym w dokumencie pt. Zasady dokonywania wyboru projektu w ramach PO KL. Ocena dokonywana jest w oparciu o kryteria ogólne oraz kryteria szczegółowe, wśród których znajduje się kryterium dostępu dotyczące w 2010 r. minimalnej liczby szkół spełniających standardy I, II i III przez szkoły podlegające danemu organowi prowadzącemu. Weryfikacji powyższego kryterium dostępu, instytucja oceniająca dokonuje na podstawie treści wniosku o dofinansowanie, w którym beneficjent systemowy oświadcza, że szkoły objęte projektem w momencie przystąpienia do projektu osiągnęły wymagane Standardy.

NIE ZATWIERDZANIE PROJEKTU SYSTEMOWEGO Instytucja oceniająca projekt może nie zatwierdzić projektu systemowego w przypadku gdy beneficjent systemowy nie spełnił kryteriów dostępu, nie przedłożył skorygowanej wersji wniosku o dofinansowanie realizacji projektu nie uwzględnił uwag instytucji oceniającej.

ROZLICZANIE I MONITOROWANIE PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Projekty systemowe są rozliczane i monitorowane na zasadach ogólnych, określonych w Systemie Realizacji PO KL. Wydatki w projektach ponoszone są przez organy prowadzące szkoły / szkoły. Wydatki ponoszone w ramach projektu systemowego muszą być zgodne m.in. z: a) Ustawą o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, b) Szczegółowym Opisem Priorytetów PO KL, c) Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL, d) Zasadami finansowania PO KL, e) zasadami określonymi w niniejszym dokumencie.

ROZLICZANIE I MONITOROWANIE PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Co do zasady przekazywanie środków na realizację projektów dokonywane jest w formie zaliczek wypłacanych zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie projektu. Zgodnie z Zasadami finansowania PO KL w szczególnie uzasadnionych przypadkach (np. w przypadku projektów bardzo krótkich lub o bardzo niskiej wartości) wysokość pierwszej transzy może dotyczyć 100% wartości dofinansowania na dany projekt. Decyzję w tym zakresie podejmuje instytucja zawierająca umowę o dofinansowanie projektu.

Rozliczanie wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu systemowego organu prowadzącego szkołę jest dokonywane na podstawie wniosku beneficjenta o płatność zawierającego postęp rzeczowo–finansowy, w tym część sprawozdawczą. Zasady wypełniania wniosku o płatność zostały zawarte w dokumentach pt. Zasady finansowania PO KL (część finansowa) oraz Zasady systemu sprawozdawczości PO KL (część rzeczowa). Częstotliwość składania wniosków o płatność określa umowa o dofinansowanie projektu. Zgodnie z art. 190 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, każdy wydatek kwalifikowalny jednostek sektora finansów publicznych powinien zostać ujęty we wniosku o płatność w terminie do 3 miesięcy od dnia jego poniesienia4.

Dokumenty księgowe projektu systemowego podlegają wyodrębnionej ewidencji wydatków projektu, stanowią podstawę sporządzenia wniosku o płatność i są archiwizowane w siedzibie organu prowadzącego szkołę / szkoły zgodnie z zasadami przyjętymi w ramach programu. Projekty indywidualizacji wpisują się w realizację wskaźnika „Liczba szkół, które zrealizowały projekt dot. indywidualizacji nauczania”. Kwestie rozliczeń, monitorowania i kontroli projektów nieuregulowane w niniejszych Zasadach, są realizowane na podstawie zasad ogólnych określonych w Systemie Realizacji.

Dziękuję za uwagę Krystyna Jasińska Urząd Miasta w Myszkowie W prezentacji wykorzystano materiały Ze szkoleń RO EFS w Częstochowie Myszków 5 styczeń 2011