Ewaluacja wewnętrzna – metody narzędzia i ich tworzenie oraz proste metody ewaluacji własnej pracy.
Ewaluacja zewnętrzna Przeprowadzana cyklicznie Przeprowadzana przez zespół zewnętrznych ewaluatorów Przeprowadzana w odniesieniu do wymagań - całościowa lub problemowa Prowadzona z wykorzystaniem wystandaryzowanych narzędzi Ewaluacja wewnętrzna Jest autonomicznym działaniem szkoły Prowadzona w dowolnym momencie Skoncentrowana na bieżących potrzebach placówki Przeprowadzana w odniesieniu do wybranych wymagań, określonych w rozporządzeniu lub do innych zagadnień, uznanych w szkole lub placówce za istotne Jest brana pod uwagę podczas ewaluacji zewnętrznej
Ewaluacja wewnętrzna w szkole Ja nauczyciel My, zespół zadaniowy My, pracownicy szkoły
Dyrektor wraz z radą pedagogiczną ustala zagadnienia ewaluacji wewnętrznej na dany rok szkolny a zakres ten umieszcza w planie nadzoru pedagogicznego.
Zagadnienia zapisane w planie nadzoru pedagogicznego mogą być sumą badań ewaluacyjnych poszczególnych nauczycieli, bądź wynikać z potrzeb całej społeczności.
Jakie mogą być źródła określania obszarów i celów ewaluacji wewnętrznej? Na jakiej podstawie możemy wyznaczać w szkole cele, zagadnienia ewaluacji? ???
Ja nauczyciel Mój system oceniania.Moje metody pracy. Frekwencja na moich lekcjach. Motywacja uczniów do nauki na moich lekcjach. Potrzeby nauczycieli -szkoły
My zespół Praca biblioteki szkolnej.Organizacja wycieczek.Działalność świetlicy.
Badanie (w działaniu) = (mój/ nasz) problem do rozwiązania + proces zdobywania informacji + wyjaśnienia, które pozwolą (mnie/nam) lepiej zrozumieć naturę problemu + działanie, które doprowadzi (mnie/nas) do zmiany na lepsze + refleksja (ewaluacja)
Badanie w działaniu Identyfikacja problemu: Uczniowie nie odrabiają prac domowych Zbieranie informacji: pytam uczniów, analizuję treść prac domowych itp Analiza Typologizuję odpowiedzi uczniów, szukam związków miedzy tym, co mówią uczniowe, a treścią zadań i wynikami. Odkrywam, że prace domowe są trudniejsze od tego co roblliśmy na lekcji. Decyzje: postanawiam zadawać prace domowe o podobnym poziomie trudności, co zadania robione na lekcji Działanie/ zmiana: zadaję do domu zadania o poodobnym poziomie trudności, co zadania realizowane na lekcji Ewaluacja: sprawdzam, jakie jest poziom odrabiania prac przez uczniów i na tej podstawie kontynuuję moje działania lub je modyfikuje
Elementy składowe projektu ewaluacji /skrót/ 1. Przedmiot i cele ewaluacji – czego i po co chcemy się dowiedzieć ? 4. Metody, techniki i narzędzia badawcze. Jakich metod badawczych i narzędzi użyjemy ? 6. Harmonogram badań ewaluacyjnych. Jakie są zadania i terminy? 2. Pytania kluczowe Na jakie pytanie chcielibyśmy uzyskać odpowiedź? 3. Kryteria ewaluacji Które dane pozyskane w ewaluacji będą z punktu widzenia szkoły użyteczne 5. Próba badawcza, dobór populacji Od kogo zasięgniemy opinii ?
Planowanie ewaluacji Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Po co będziemy przeprowadzać ewaluację w szkole/placówce? Jak wyniki ewaluacji mogą być wykorzystane? Identyfikacja odbiorców ewaluacjiDla kogo będziemy prowadzić ewaluację? Kto będzie głównym odbiorcą ewaluacji? Kto jeszcze może być zainteresowany wynikami? Identyfikacja zasobów (czasowych, ludzkich) Ile możemy przeznaczyć na ewaluację czasu? Jak go wykorzystać efektywnie? Jak podzielić się pracą w zespole prowadzącym ewaluację? Jakie informacje mogę pozyskać przed „wyjściem w teren”?
Projektowanie ewaluacji (1) Określenie przedmiotu ewaluacjiJak sformułowaliśmy temat badania ewaluacyjnego? Jakie obszary w ramach przedmiotu ewaluacji można/trzeba wyróżnić w prowadzonym badaniu ewaluacyjnym? Sformułowanie pytań kluczowych (badawczych) Czego chcemy się dowiedzieć? Na jakie pytania ma odpowiedzieć ewaluacja? Określenie kryteriów ewaluacjiCo jest „wartością” w badanym przedmiocie ewaluacji? Jakimi kryteriami będę się posługiwać ewaluatorzy w formułowaniu wniosków ewaluacyjnych?
Projektowanie ewaluacji (2) Dobór metod badawczychJakie metody badawcze powinniśmy zastosować, aby zebrać możliwie pełne informacje? Od kogo będziemy pozyskiwać informacje? W jaki sposób będą dobierani respondenci? Określenie ram czasowych ewaluacji (harmonogramu) Kiedy będzie realizowane badanie? Ile czasu jest na realizację badań terenowych, na analizę danych, pisanie raportu ? Określenie formatu raportu i sposobu upowszechniania wyników Jaką formę będzie miał raport ewaluacyjny? Jaka będzie struktura raportu? Komu i przy jakiej okazji raport zostanie przedstawiony?
Przedmiot i cele ewaluacji: Czego i po co chcemy się dowiedzieć? Ważne jest dokładne określenie tego, co badamy. Wybieramy kwestie priorytetowe – co jest dla nas w tym momencie najważniejsze? Co nas najbardziej interesuje? Możemy uwzględnić wymagania dla szkół, szczególnie zapisy dotyczące charakterystyk Pamiętajmy o naszych ograniczeniach i realnych możliwościach: czasowych, finansowych, organizacyjnych, ludzkich.
16
Pomocnicza rola wskaźników Żeby stwierdzić zaistnienie jakiegoś faktu należy potwierdzić, że „coś” miało miejsce. Rzeczywistość szkolna jest na tyle złożona - w celu jej uporządkowania i zrozumienia musimy posłużyć się pewnymi jej uproszczeniami, taką właśnie - „upraszczającą” rzeczywistość - rolę spełniają wskaźniki. Wskaźniki opisują w postaci obserwowalnej i mierzalnej cechy wystąpienia faktu.
Pytania kluczowe: na jakie pytania chcielibyśmy uzyskać odpowiedź? Są to pytania, na które szukamy odpowiedzi podczas prowadzonej ewaluacji. Wynikają bezpośrednio z wybranego obiektu ewaluacji, ew. jego obszarów. Powinny odnosić się do każdego obszaru. Konkretyzują przedmiot ewaluacji.
Kryteria ewaluacji: po czym można poznać jakość? Jakie wartości są/będą dla nas ważne w działaniach, które badamy? Wartości te powinny zostać odzwierciedlone w ewaluacji w postaci kryteriów ewaluacyjnych. (np. partnerstwo, zespołowość, adekwatność działań do potrzeb, skuteczność, refleksyjność, spójność działań)?
Określenie respondentów, metody, techniki, narzędzia badawcze: jakich metod badawczych użyjemy? Kto udzieli nam informacji? Dobierając metody mamy na uwadze przedmiot ewaluacji i pytania kluczowe, które określają czego dokładnie chcemy się dowiedzieć. Zalecana – elastyczność w doborze metod. Zalecane – proste, przyjazne dla respondentów narzędzia nie wymagające pracochłonnych analiz. Należy pamiętać o triangulacji, czyli różnorodności metod badawczych.
Metody ilościoweMetody jakościowe Pozwalają na sformułowanie odpowiedzi na pytania: „Ile?”, „Jak często?” Obejmują gromadzenie i analizę informacji liczbowych, tzw. twarde dane. Wykorzystywane są do poznania częstości występowania badanego zjawiska/opinii dotyczących badanych kwestii. Umożliwiają wnioskowanie na temat całej populacji w oparciu o badania przeprowadzone na próbie tej populacji. Praktyczne w badaniu na większą skalę - dużych grup respondentów. Reprezentatywna próba daje możliwość szerokich uogólnień. Pozwalają na sformułowanie odpowiedzi na pytania: „Jak?”, „Dlaczego?” Umożliwiają zrozumienie kontekstu, w jakim funkcjonują osoby badane, dotarcie do rzeczywistych motywów ich działań, tzw. miękkie dane. Praktyczne w przypadku badania małych prób. Rezygnuje się z postulatu reprezentatywności. Nie ma znaczenia liczba przebadanych osób. Są niezbędne do właściwej interpretacji danych ilościowych. Metody badawcze:
BADANIE ANKIETOWEWYWIAD OBSERWACJAANALIZA DANYCH ZASTANYCH Metody badawcze
Badanie ankietowe: Celem pytań zadawanych w ankietach jest uzyskanie wiedzy, na ile powszechne są opinie na temat badanych kwestii. To najlepsza metoda zbierania danych dla populacji zbyt dużej by obserwować ją bezpośrednio. Narzędziem jest kwestionariusz/ankieta. Ankieta zawiera konkretny zestaw pytań/stwierdzeń.
ZaletyWady badaniem można objąć dużą grupę osób, anonimowość, swoboda wypowiedzi, brak sugestii ze strony innych, niskie koszty realizacji, dotarcie w krótkim czasie do dużej liczby osób, łatwość realizacji i analizy danych. nadużywanie tego narzędzia powoduje znudzenie respondentów, niechęć do wypełniania kolejnych ankiet, brak możliwości pogłębienia i doprecyzowania odpowiedzi respondentów, brak osobistego kontaktu z badanym uniemożliwia uzyskanie dodatkowych danych. Badanie ankietowe
Rodzaje pytań jednokrotny wybór wielokrotny wybór hierarchizacja otwarte
Indywidualny wywiad pogłębiony Jest interakcją między prowadzącym wywiad a respondentem. Narzędziem są dyspozycje do wywiadu (scenariusz). Scenariusz zawiera listę celów wywiadu, pytania badawcze, szczegółowy plan wywiadu z porządkiem tematycznym, z określonymi przedziałami czasu na poszczególne kwestie poruszane podczas wywiadu. Badacz często posiłkuje się także pytaniami pomocniczymi, naprowadzającymi lub rozszerzającymi omawiane kwestie, aby uzyskać jak najbardziej wyczerpujące, precyzyjne i prawdziwe informacje. Jego podstawową cechą jest elastyczność - możliwość wprowadzania zmian w trakcie realizacji wywiadu.
Zogniskowany wywiad grupowy (fokus ) Sformalizowana dyskusja w grupie odpowiednio dobranych osób w celu spontanicznej, interaktywnej wymiany poglądów na zadany temat. Moderator dąży do szczegółowego poznania doświadczeń, odczuć, opinii, doświadczeń, sposobu rozumowania, języka respondentów, w związku z omawianym zagadnieniem
Obserwacja: Istnieje wiele metod obserwacyjnych różniących się przede wszystkim stopniem ingerencji obserwatora w obserwowane sytuacje, sposobami rejestracji i analizy oraz czasem trwania (obserwacja jawna/niejawna; uczestnicząca/nieuczestnicząca). Metoda przede wszystkim jakościowa, ale można też zbierać informacje ilościowe. Często stosowana jako uzupełnienie innych metod:
To, co mówią ludzie ułatwia wyjaśnienie zachodzących wydarzeń a to co obserwujemy ułatwia wyjaśnienie tego, co mówią ludzie.
Obserwacja Przygotowanie do przeprowadzenia obserwacji Przemyślenie sposobu zachowania się obserwatorów w danej sytuacji – zachowania zależą od tego, czy obserwacja jest jawna, czy ukryta. Przemyślenia wymaga sytuacja wyjścia, zakończenia obserwacji, a także momentu odkrycia przez badanych faktu bycia obserwowanym. Trzeba się zastanowić nad sposobem i miejscem robienia notatek. Przygotowania techniczne, problem działania w terenie – przygotowanie sobie sprzętu, np. magnetofonu, przemyślenie sposobu dokonywania opisu, robienia notatek. Wypełnienie arkusza obserwacji Opis zaobserwowanych wydarzeń. Najczęściej jest to opis chronologiczny lub opis według dyspozycji; ocena merytoryczna: czy udało się nam osiągnąć cel obserwacji, czy uzyskaliśmy dostateczną ilość informacji na badane problemy; musimy ocenić, czy z jakichś powodów wystąpiły braki informacyjne. ocena metodologiczna: czy dyspozycje były dobrym narzędziem do prowadzenia obserwacji, czyli czy obserwator nie miał wątpliwości co badać; czy dobrze wybrano sytuacje do obserwacji; czy zaplanowany sposób zachowania obserwatora okazał się skuteczny; opinia, ocena obserwatora na temat tego w jakim stopniu opis jest adekwatny do rzeczywistości; wnioski i sugestie co do dalszych obserwacji podobnego typu.
Analiza danych zastanych To dane, które mają charakter wtórny – nie zostały stworzone na potrzeby danego badania. Typy danych: dane statystyczne, wyniki egzaminów, listy obecności, statut szkoły, foldery promocyjne, dokumenty projektowe, raporty z przeprowadzonych analiz i ewaluacji, kronika klasy lub szkoły, różnego rodzaju zapisy w dziennikach klasowych, sprawozdania dotyczące różnych spraw z życia szkolnego, strona internetowa szkoły itp. Mogą dostarczyć kontekstu, uzupełnić dane zebrane innymi metodami; ale mogą być też zasadniczym źródłem danych.
Wybór metod dostępny w pliku Worda /ewaluacja inne metody/ Alternatywne metody ewaluacji IDENTYFIKACJA PRZESZKÓD FOTOOCENA FOKUS KSIĄŻKA RAPORTOWA TROP W TROP HOSPITACJA KOLEŻEŃSKA
Dobór metod Kogo pytamy i jak Co obserwujemy Co analizujemy Pytanie kluczowe
Analiza danych w ewaluacji
Raport jako zaproszenie do dyskusji InformacjaRefleksjaDecyzje
RAPORT EWALUACJI Raport: To dopowiedzi ma pytanie kluczowe + wnioski które nasuwają się po analizie kryterium Forma Raportu RAPORT PISEMNY, SESJA PLAKATOWA, PREZENTACJA MULTIMEDIALNA itp., -zawsze dostosowany do odbiorców, -jasny, czytelny, przejrzysty, atrakcyjny graficznie, -UPOWSZECHNIENIE wyników ewaluacji (np. na posiedzeniu rady pedagogicznej, zebraniu z rodzicami, przez umieszczenie na stronie internetowej lub organu prowadzącego itp. Raport jako zaproszenie do dyskusji. Raport rzetelny, obiektywny, nie pomijający kwestii drażliwych, kontrowersyjnych, opinii mniejszościowych. - Wnioski i rekomendacje nie powinny być ogólnymi tezami, lecz odnosić się do konkretnej rzeczywistości. - Niezbędne cechy wniosków i rekomendacji są: wnikliwość, szczegółowość, jasne i precyzyjne sformułowanie.