Dyglosja dr Monika Rymaszewska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GIMNAZJUM SPOŁECZNE MTE W MILANÓWKU `
Advertisements

Wzmacniacz operacyjny
Co przyczyni się do mojego sukcesu w FM GROUP?
CZWOROKĄTY Prezentacja została wykonana przez Kacpra Jackiewicza.
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
EFEKTYWNO ŚĆ A SPRAWIEDLIWO ŚĆ JAKO PROBLEM EKONOMICZNY ( EFEKTYWNO ŚĆ A SPRAWIEDLIWO ŚĆ J. WILKIN) Mirosława Jaskólska.
REKLAMY INTERNETOWE Autorka : Patrycja Kempa. REKLAMA – co to takiego ?! REKLAMA - to informacja po łą czona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma.
Farmersi od środka Czyli jak podejmowa ć decyzje by wygra ć i inne informacje Dla początkujących.
„Nie ma dzieci- są ludzie […].” Janusz Korczak
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
Gumowy Surowiec.
Konkurs EKO-BIURO. Rok 2012 mija pod has ł em anga ż owania si ę naszej placówki w dzia ł ania skoncentrowane wokó ł promocji odnawialnych ź róde ł energii,
Mgr Miros ł aw Urbaczewski. W łą czenie si ę do ruchu to rozpocz ę cie jazdy po wcze ś niejszym postoju lub zatrzymaniu si ę, nie wynikaj ą ce z warunków.
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
RAZEM PRZECIW PRZEMOCY
ROK KAROLA GODULI. Stowarzyszenia Przyjació ł Szkó ł im. Karola Goduli Rudzkie placówki o ś wiatowe, maj ą c na uwadze jak wa ż n ą rol ę odegra ł Karol.
Dziedzictwo kulturowe
Bogactwa naturalne.
Czynniki wpływające na kursy walut
PROJEKT WIELOSTRONNY CZAS REALIZACJI: 01 SIERPNIA 2009 DO 31 LIPCA 2011 KWOTA DOFINANSOWANIA: EURO.
20 lat wspólnie Dwadzie ś cia lat temu ż ycie było du ż o trudniejsze ni ż dzisiaj. Po ka ż dy towar, nawet najdrobniejszy trzeba było sta ć w kolejkach.
Ko ł o j ę zyka angielskiego. Opiekun: Renata Lewandowska CELE OGÓLNE: Rozwijanie zainteresowa ń i zdolno ś ci j ę zykowych uczniów Rozszerzanie wiadomo.
Poetka ludowa na sta ł e zwi ą zana z Ziemi ą Ż u ł awsk ą, tworzy i mieszka w Wiercinach w gminie Nowy Dwór Gda ń ski. Pisze nie tylko wiersze, tworzy.
Ul. Kuźnicza Wrocław
Biologia ekologia - nauka badająca wzajemne zależności między organizmami, oraz między organizmami a ich środowiskiem, jak równie strukturę i funkcjonowanie.
Wybory to podstawowy mechanizm demokracji, dzi ę ki któremu decydujemy o naszej przyszło ś ci. Poprzez oddanie głosu na jednego z kandydatów, którego popieramy.
Odmiany alotropowe węgla
SPÓJRZ I PODZIWIAJ opracowała A.Goebel-Kutela
PARK NARODOWY GÓR STOŁOWYCH
Mateusz Siuda klasa IVa
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
UŁAMKI ZWYKŁE ?.
Równowaga rynkowa.
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA
IV Prywatne Liceum Ogólnokszta ł c ą ce ul. Basztowa 17, Kraków tel ;
Młodociani uzależnieni od środków odurzających lub psychotropowych.
Z wizytą w Bullerbyn Prezentację przygotowała Danuta Gierczak
Rozporz ą dzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i s ł uchaczy oraz przeprowadzania.
Podręczniki dla klas I – III Szkoła Podstawowa
Szko ł a demokracji Martyna Pankowska 3c Zuzanna G ł ogowska 3c.
Wykona ł y: Julia W. i Ola S. z klasy 6c.  Pogrzeb ż uru i ś ledzia by ł obyczajem zwi ą zanym z do ść rygorystycznym przestrzeganiem postu i obchodzonym.
Dziecko widzem i aktorem. Cele: Poznawanie ró ż nych form teatralnych. Odkrywanie własnych mo ż liwo ś ci i uzdolnie ń artystycznych. Rozwijanie zainteresowa.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA.
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
1 FRAZEOTRANSLACJA ORAZ JEJ ZNACZENIE W KSZTAŁCENIU I DOSKONALENIU TŁUMACZY MONIKA SUŁKOWSKA Instytut Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytet Śląski,
„Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyka niemieckiego?”
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
Środki językowe w reklamie Analiza wybranych tekstów reklamowych.
Czyli… kilka słów o języku hiszpańskim oraz o tym dlaczego warto uczyć się tego pięknego języka?
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Przygotowała Szkoła Podstawowa nr 5 im. Zjednoczonej Europy, kl. 6b Nikotyna - legalny narkotyk.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
Przemoc w szkole Przemysław Urbański Mikołaj Wesołowski Dawid Zawadzki.
Porównywarki cen leków w Polsce i na świecie. Porównywarki w Polsce.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
W świecie fantazji…. Po co stosuje się środki poetyckie?
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Komunikatory Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach - Janowie.
W społeczności ludzkiej i zwierzęcej funkcjonują rozmaite systemy znaków, za pomocą których jednostka nawiązuje więź z gromadą i przekazuje jej informacje.
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Zapis prezentacji:

Dyglosja dr Monika Rymaszewska Socjolingwistyka Dyglosja dr Monika Rymaszewska

Dyglosja dwa języki współistnieją w obrębie jednej społeczności i dopełniają się wzajemnie w swej funkcji funkcje owych systemów znajdują się wobec siebie w stosunku dopełniającym, odpowiadając funkcjom jednego języka w zwykłej (niedyglosyjnej) sytuacji O zjawisku dyglosji mówi się np. w przypadku opozycji: dialekt vs. wersja literacka języka lub wersja potoczna języka vs. wersja literacka języka.

Dyglosja przykłady (wg definicji Fergusona): wersja standard + dialekty wersja standard nieużywana codziennie, zazwyczaj pisana i związana z tradycją literacką, obrzędami etc.; wersje lokalne mówione – używane na co dzień wersja standard używana w mowie codziennej, dialekty również użycie poszczególnych wariantów języka

Dyglosja przykłady wersja standard nie jest dla nikogo językiem naturalnym, przyswajanym w dzieciństwie wersja standard jest dla wielu osób językiem naturalnym język naturalny wykształcanie się wersji standardowej wersja standard nie krystalizuje się z wariantów codziennych wersja standard utworzona na bazie dialektu regionalnego

Dyglosja a socjolekt Dyglosja pojawia się także w społecznościach, które oficjalnie nie uznają obecności kilku języków. Np.w środowiskach, które używają w różnych sytuacjach różnych dialektów, rejestrów, czy czegokolwiek innego i nie jest to związane z obecnością wariantu wyłącznie pisanego i wyłącznie mówionego. * Socjolekt (ang. sociolect, social dialect ) - gwara środowiskowa), odmiana języka charakterystyczna dla jakiejś grupy społecznej (żargon uczniowski, gwara środowiskowa (więzienna, przestępcza, mafijna); uznana przez inne grupy społeczne “za gorszą” na podstawie stereotypowej oceny niektórych charakterystycznych cech

Socjolekt uczniowski Socjolekt uczniowski jest źródłem nowych, niezbanalizowanych środków ekspresji tworząc: neologizmy (kujon), eufemizmy (czuję się odlotowo, frazeologizmy (nie ściemniaj, kuć matmę); typowe powiedzonka (daj se luz, spadaj na drzewo); nazwy przedmiotów (histra, matma, angol), szkoły (buda), stopni (pała, but), inne dotyczące nauki, przezwiska uczniów (kujon); ekspresywne okrzyki i wyzwiska (czasem przekleństwa), zapożyczenia (sorry, OK.!, WOW! ). Socjolekt wyrażony gwarą uczniowską jest zjawiskiem autentycznym, żywą odmianą języka ogólnopolskiego. Słownik Encyklopedyczny - Język polski (1999)

Dyglosja: charakterystyka Cechy charakterystyczne sytuacji dyglosyjnej: Opis wariantów dyglosyjnych: high variety (H) i low variety (L). Funkcja – w niektórych sytuacjach może zostać użyty wyłącznie wariant H, w innych tylko L. Wiedza na temat tego, kiedy stosować który jest podstawą dla osoby, funkcjonującej w dyglosyjnym środowisku,

Dyglosja: charakterystyka Prestiż – wariant H jest zazwyczaj postrzegany jako bardziej prestiżowy, lepszy, o bardziej logicznej konstrukcji i bogatszym słownictwie. Wariant L jest wg niektórych nieumiejętnie używanym wariantem H, Spuścizna literacka – literatura występuje właściwie wyłącznie w wariancie H; jest spora część bywa zazwyczaj bardzo stara. Twórczość w wariancie L także się zdarza, najczęściej jednak odmawia się jej prawa do bycia tą „prawdziwą”,

Dyglosja: charakterystyka Sposób nabywania – wariant L to mother tongue, wariant H poznawany jest wtórnie, najczęściej w procesie oficjalnej edukacji; odróżnia to sytuację dyglosyjną od sytuacji z językiem standard i dialektami, Standaryzacja – wariant H jest językiem standardowym, to znaczy dysponuje skodyfikowaną gramatyką, tradycją studiów gramatycznych, ustaloną ortografią etc.

Dyglosja: charakterystyka Warianty L nie mają tego wszystkiego, a ich kodyfikowanie jest przeprowadzane najczęściej przez obcokrajowców, by umożliwić naukę języka codziennego. Wśród wariantów L daje się jednak wyodrębnić taki, który cieszy się największym prestiżem i staje się standardem regionalnym.

Dyglosja: charakterystyka Stabilność – sytuacje dyglosyjne (na przykład grecka i arabska) trwają już ponad tysiąc lat; Stabilność warunkowana jest przez jasno określone funkcje obu wariantów. Im lepiej określone i rozdzielone zastosowanie L i H, tym stabilniejsza dyglosja.  

Para dyglosyjna Dyglosyjna będzie każda sytuacja, w której w oficjalnej sytuacji nigdy nie użyje się jakiegoś wariantu, uważanego za gorszy, lub nieodpowiedni. ◦ osobne języki, ◦ dialekty wraz z językiem standard, ◦ odległe od siebie, lecz spokrewnione, warianty. Parę dyglosyjną może więc stworzyć cokolwiek, jeżeli tylko zaistnieje sprzyjający dyglosyjnemu użyciu consensus społeczny.

Wariant dyglosyjny to związek lingwistyczny, obejmujący: ◦ gramatykę – wariant H posiada zazwyczaj lepiej rozwinięty system odmiany czasowników i rzeczowników, ◦ leksykę – zasób słów obu wariantów nieco się różni; na przykład wariant H ma właściwie wyłączność na słownictwo związane z nauką, sztuką, polityką, za to L na to, którym opisuje się uwarunkowania rodzinne etc., ◦ fonologię – systemy fonologiczne obu wariantów mogą być zbieżne, różnić się trochę lub zupełnie.

code-switching (zmiana kodu) Zmiana kodu w obrębie jednej domeny lub sytuacji społecznej - nowy uczestnik nie zna języka - różnica w statusie i wspólnotowości - aby zasygnalizować przynależność do grupy etnicznej (Kia ora) Hi! (Maori) - krótkie frazy dla celów społecznych (za granicą użycie języka tamtejszego obszaru do mieszkańców) – podkreślenie chęci przynależności, szacunek - motywowane tożsamością i związkiem między uczestnikami interakcji językowej, dystans społeczny - zmiana tematu, domeny interakcji, poziomu formalności, dystansu społecznego - dla rozładowania emocji, funkcja afektywna (łatwiej w najbliższym kodzie, szcz,bezpiecznie jeśli rozmówca go nie zna) - podkreślenie autorytetu - funkcja emfatyczna

Warsztat Czasem zmianę kodu można przewidzieć (zmiana sytuacyjna) znając czynniki społeczne dla danego kontekstu. Jaki kod można przewidzieć dla poniższych sytuacji i dlaczego? Mieszkaniec Kartuz rozmawiając z bliskim kolegą w kolejce w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, podchodzi do okienka i zaczyna rozmawiać z urzędnikiem. Trzech chińskich studentów dzieli stancję w Londynie. Omawiają składniki dania, które gotują. Jeden z nich zaczyna przedstawiać skład chemiczny każdego ze składników.