Zrównoważony rozwój XXI w. Ekologiczny kompromis czy wyzwanie?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Advertisements

Arkadiusz Wojciechowski
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Temat: Modele rozwoju gospodarczego
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Podstawy wiedzy ekonomicznej
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Priorytet 1 Zdrowie Biotechnologie, rozwój instrumentów i technologii na rzecz ludzkiego zdrowia Badania na rzecz ludzkiego zdrowia mające zastosowanie.
Charakterystyka finansów publicznych
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Dr inż. Sebastian Saniuk
Podejrzenia, Standardy, Oczekiwania oraz Rozliczalność Martin Coyle Action for Advocacy.
Projekt „Drogowskaz dla NGO”
Wprowadzenie do mikroekonomii
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
Świat – UE - Polska prospekt 2050
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Społeczna odpowiedzialność biznesu szansą na zrównoważony rozwój
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Wyzwania przedsiębiorczości
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Ekonomia w pigułce.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
PAŃSTWA EUROPY PÓŁNOCNEJ
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Makroekonomia I Ćwiczenia
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
w praktyce pedagogicznej
Ekonomia stosowana 1 Czynniki produkcji.
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
przedmiot i metody analizy
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Gospodarowanie a środowisko Wykład 13 WNE UW. Związek gospodarowania ze środowiskiem i zanieczyszczeniami Zasoby i środowisko naturalne Przetwarzanie.
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje
Gospodarowanie a środowisko Konspekt 13 WNE UW Jerzy Wilkin.
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Proces przewodzenia i kontrolowania
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Kurs szkoleniowy w zakresie ochrony zasobów Dziedzictwa Kulturowego i Kulinarnego
Zapis prezentacji:

Zrównoważony rozwój XXI w. Ekologiczny kompromis czy wyzwanie? SEMINARIUM DLA AKTYWNYCH OBYWATELI W SPRAWACH WŁASNEGO ŚRODOWISKA Zrównoważony rozwój XXI w. Ekologiczny kompromis czy wyzwanie? Słupsk, 31 sierpnia 2012

Markiza de Pompadour: Żyjmy hucznie i wesoło, a po nas choćby potop! - aprés nous le déluge ? 2/36

Na obecnym poziomie cywilizacji możliwy jest taki rozwój, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone bez umniejszania szans przyszłych pokoleń na ich zaspokojenie. 3/36

TRZY FILARY ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU 4/36

TRZY KOMPONENTY ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU 5/36

TRZY ELEMENTY SKŁADOWE ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU 6/36

EKONOMIA CO SIĘ OPŁACA ??? 7/36

ŁAD GOSPODARCZY (ekonomiczny) POTRZEBY LUDZKIE, ZASOBY, WYBÓR EKONOMICZNY: Nieograniczone potrzeby a ograniczone zasoby zmuszają do dokonywania wyborów CZYNNIKI PRODUKCJI – POTRZEBY wszystkie nakłady w procesie produkcji do wytwarzania dóbr i usług ZIEMIA PRACA KAPITAŁ ZIEMIA- powierzchnia oraz wszelkie bogactwa naturalne, które mogą być wykorzystane w procesie produkcji; PRACA - wykorzystywanie energii ludzkiej i umiejętności w działalności gospodarczej KAPITAŁ - potrzebne do prowadzenia działalności gospodarczej budynki, maszyny, urządzenia (kapitał rzeczowy), oraz środki finansowe, w tym papiery wartościowe, pieniądze JAK SOBIE POMAGAMY? PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ - umiejętność właściwego zorganizowania procesu produkcji i racjonalnego wykorzystania zasobów, którymi dysponujemy CO PRZESZKADZA? RZADKOŚĆ ZASOBÓW - w danym czasie istnieje określona ilość dóbr, istniejące zasoby są niewystarczające dla zaspokojenia sumy istniejących potrzeb 8/36

ZASOBY NATURALNE 9/36

ŁAD GOSPODARCZY (ekonomiczny) cd. KRYTERIUM EFEKTYWNOŚCI – konflikt interesów efektywność ekonomiczna - dobro prywatne efektywność ekologiczna - dobro publiczne POSZUKIWANIE KOMPROMISU Każdy człowiek stara się znaleźć najbardziej opłacalne wykorzystanie posiadanego kapitału, mając często na względzie tylko swój pożytek; niekiedy ten wysiłek zgodny jest z interesem społecznym np. powszechne zainteresowanie konsumentów jakością żywności wpłynęło na wprowadzenie korzystnych społecznie standardów produkcji żywności. 10/36

DOBROBYT GOSPODARCZY Postuluje się, by potocznie rozumiany dobrobyt oceniany był z perspektywy gospodarstwa domowego i uwzględniał nie tylko bieżący dochód i konsumpcję, ale także zasób majątku gospodarstwa. Ma to związek z ekonomiczną oceną zrównoważonego rozwoju, która opiera się głównie na rachunku PKB, mierzącym bieżący strumień dochodów – niemiarodajny dla poziomu życia przeciętnego obywatela Przyrost netto majątku gospodarstwa domowego można oceniać na podstawie badań w skali mikroekonomicznej, przede wszystkim w formie sondaży ekonomicznych i społecznych. 11/36

ŁAD GOSPODARCZY dobrobyt z perspektywy norweskiej 12/36

ŁAD GOSPODARCZY dobrobyt z perspektywy polskiej 13/36

ŁAD GOSPODARCZY dobrobyt z perspektywy ukraińskiej 14/36

DOBROBYT GOSPODARCZY a efekty zewnętrzne Uboczny skutek działalności danego podmiotu gospodarczego, którego konsekwencje (pozytywne bądź negatywne) ponosi szersze grono odbiorców niezależnie od swojej woli. Typowe przykłady: emisja szkodliwych gazów przez fabrykę zanieczyszczanie rzek ściekami przez zakład chemiczny W obu przykładach społeczeństwo ponosi koszty w postaci zanieczyszczonego powietrza i zatrutej rzeki, a fabryka i zakład obciążone są tylko kosztami produkcji, nie płacąc społeczeństwu odszkodowania za powstałe szkody Efekty zewnętrzne zachodzą poza rynkiem, co jest główną przyczyną trudności przy określaniu wartości i egzekwowaniu rekompensaty. Efekty stanowią koszty lub korzyści o charakterze ekonomicznym, jednak nie wyłącznie finansowym. Jest to kluczowe zagadnienie ekonomii dobrobytu, odgrywające znaczącą rolę w problematyce ochrony środowiska 15/36

RODZAJE EFEKTÓW ZEWNĘTRZNYCH Koszty - negatywne efekty zewnętrzne Występują, gdy producent przerzuca część kosztów na osoby trzecie; powstają wówczas straty u podmiotów niezwiązanych z działalnością, która doprowadziła do powstania kosztu a nie uczestniczą w odnoszeniu korzyści z tej działalności. Korzyści - pozytywne efekty zewnętrzne Występują, gdy działalność podmiotu może powodować korzyści u osób trzecich a sam podmiot nie otrzymuje za nie pełnego wynagrodzenia. Przykład: budowa drogi dojazdowej do własnej posiadłości. Dzięki drodze uzyskuje się korzyść w postaci większego komfortu dojazdu, ale efekt ten dotyczy również sąsiadów posesji niepłacących za użytkowanie drogi. Podmiot budując samodzielnie drogę ponosi całość kosztów, a nie otrzymuje wszystkich korzyści, jakie z tego płyną. Efekty te mają wpływ na „filar środowiskowy” zrównoważonego rozwoju 16/36

ŚRODOWISKO 17/36

ŁAD ŚRODOWISKOWY Najważniejsze zasady przedstawione w Karcie Ziemi: suwerenność państw w zakresie dysponowania swymi zasobami, z jednoczesną gwarancją, że ich działania w obrębie praw i kontroli nie będą powodowały szkód ekologicznych w innych krajach; ochrona środowiska będzie integralną częścią procesów rozwojowych, nie będzie rozpatrywana oddzielnie, działania ponadnarodowe mające na celu ochronę i przywracanie zdrowia i integralności ekosystemu (ich odpowiedzialność jest wspólna, ale zróżnicowana, co musi mieć przełożenie na nacisk w kwestiach środowiskowych, stosowanych technologiach i finansowaniu tych działań); eliminacja niezrównoważonych systemów produkcji lub konsumpcji oraz promowanie odpowiedniej polityki demograficznej; dostarczenie obywatelom informacji dotyczących środowiska, możliwości uczestnictwa w procesie podejmowania decyzji oraz dostępu do postępowania sądowego i administracyjnego, w tym rekompensat i naprawy szkód; wprowadzenie adekwatnego do potrzeb rozwojowych prawodawstwa środowiskowego i standardów środowiskowych; . 18/36

ŁAD ŚRODOWISKOWY cd. współpraca w celu zapobiegania lokowania i transferu do innych państw działalności i substancji mogących spowodować znaczące szkody ekologiczne lub szkodliwych dla zdrowia ludzkiego; stosowanie prewencyjnego podejścia do ochrony środowiska oraz podejmowanie działań w zakresie pomocy państwom poszkodowanym; zapewnienie systemu natychmiastowego powiadamiania o ewentualnych bądź rzeczywistych katastrofach ekologicznych względem innych państw oraz pokojowe rozwiązywanie konfliktów na tle środowiskowym; respektowanie prawa międzynarodowego w zakresie ochrony środowiska w czasie konfliktów zbrojnych oraz ochrona środowiska i zasobów naturalnych ludności znajdującej się w opresji, okupacji lub niewoli. 19/36

ŁAD ŚRODOWISKOWY w wersji norweskiej 20/36

ŁAD ŚRODOWISKOWY w wersji polskiej 21/36

ŁAD ŚRODOWISKOWY w wersji ukraińskiej 22/36

SPOŁECZEŃSTWO

SPOŁECZEŃSTWO Dynamika i charakter rozwoju gospodarczego zależą od jakości i ilości zasobów społecznych. Działania i procesy społeczne w zrównoważonym rozwoju spełniają kontrowersyjną rolę narzędzia odpowiedzialnego za nieprawidłowe relacje między gospodarką a środowiskiem. Konieczne jest zatem zaangażowanie lokalnych społeczności w tej dziedzinie na rzecz zmiany postaw społecznych, co przełoży się na poziom i jakość życia oraz wyznaczy społecznie akceptowalne cele środowiskowe 24/36

ŁAD SPOŁECZNY To stan funkcjonowania i przebiegu zachowań jednostek zapewniający istnienie, trwanie i rozwój zbiorowości jako całości. Kapitał ludzki stanowi człowiek dysponujący wiedzą, umiejętnościami, systemem wartości, zdolnością do innowacji, współpracy, aktywnością życiową i przedsiębiorczością, z czego część zdolności ma charakter naturalny, a większość jest efektem poczynionych wcześniej inwestycji. Ład społeczny to także: - porządek wynikający z organizacji życia społecznego, oparty na stałych zasadach, normach i wartościach - sposób zachowania poszczególnych jednostek i zbiorowości wobec siebie wyznaczony przez prawo, moralność, obyczaje, tradycje, systemy światopoglądowe, ideologiczne, uznawane wartości - współpraca, umiejętność uzgadniania rozbieżnych interesów,  kompromis, akceptowanie przez członków zbiorowości wspólnej hierarchii wartości, . 25/36

ŁAD SPOŁECZNY cd. - określany jest z perspektywy poziomu życia, dobrobytu społecznego i jakości życia. - podstawową zasadą jest godne życie i możliwość samorealizacji poszczególnych członków społeczności, wyraża się dbałością o kulturowe zróżnicowanie, ochronę zdrowia ludzkiego, sprawiedliwy podział, wyrównywanie szans, wzmacnianie spójności społecznej (w tym zmniejszanie dysproporcji społecznych, przeciwdziałanie marginalizacji i dyskryminacji) oraz podnoszenia jakości środowiska naturalnego, m.in. poprzez ograniczanie szkodliwego wpływu produkcji i konsumpcji na stan środowiska i ochronę zasobów przyrodniczych Przestrzeganie tych zasad prowadzi do rozwoju społecznego, a zaniechanie - do działań destrukcyjnych, konfliktowych, które powodują dezorganizację zagrażającą rozpadem określonej zbiorowości 26/36

DOBROBYT SPOŁECZNY Poziom zaspokojenia ogółu indywidualnych potrzeb, w tym m.in. w zakresie osiągnięć techniki, oświaty, opieki medycznej, bezpieczeństwa, poziomu i warunków życia, dostępu do innowacji itp. Niemożliwy do zmierzenia, gdyż odnosi się do jednostek lub większych zbiorowości, a dobrobyt społeczny nie jest suma dobrobytów jednostkowych. 27/36

ŁAD SPOŁECZNY dobrobyt w wersji norweskiej 28/36

ŁAD SPOŁECZNY dobrobyt w wersji polskiej 29/36

ŁAD SPOŁECZNY dobrobyt w wersji ukraińskiej 30/36

TRZY ELEMENTY SKŁADOWE ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU znośny wykonalny sprawiedliwy 31/36

WYZWANIE „Zrównoważony rozwój Ziemi to rozwój, który zaspokaja podstawowe potrzeby wszystkich ludzi oraz zachowuje, chroni i przywraca zdrowie oraz integralność ekosystemu Ziemi, bez zagrożenia możliwości zaspokojenia potrzeb przyszłych pokoleń i bez przekraczania długookresowych granic pojemności ekosystemu Ziemi„ [ONZ] Społeczeństwo powinno żyć, uwzględniając rachunek kosztów swoich decyzji. Zrównoważony rozwój oznacza, że wzrost gospodarczy prowadzi do zwiększania spójności społecznej (w tym m.in. zmniejszania rozwarstwienia społecznego, wyrównywania szans, przeciwdziałania marginalizacji i dyskryminacji) oraz podnoszenia jakości środowiska naturalnego, m.in. poprzez ograniczanie szkodliwego wpływu produkcji i konsumpcji na stan środowiska i ochronę zasobów przyrodniczych. W języku potocznym pojęcie to rozumiane jest w zależności od środowiska społecznego jako zachowanie „proekologiczne", zaś w biznesie utożsamiane z sukcesem i innowacyjnością. 32/36

Współpraca mieszkańców Pomorza, administracji publicznej oraz organizacji „proekologicznych” i otoczenia biznesu 1. Działania diagnostyczno-badawcze zgromadzenie i usystematyzowanie wiedzy nt. stanu świadomości i gotowości do działań „proekologicznych” na Pomorzu określenie zasad współpracy między stworzenie narzędzi badawczych pozwalających na monitorowanie jakości działań 33/36

Współpraca cd. 2. Działania metodyczno-edukacyjne współpraca odbywać się będzie poprzez podejmowanie działań realizowanych podczas kolejnych seminariów i inicjatyw na rzecz powołania Forum 3. Upowszechnianie i promocja realizowanych zadań Istotną formą promocji będą cykliczne seminaria w różnych miejscach naszego województwa Dla sprawniejszej komunikacji oraz upowszechnienia celów Projektu założono stronę internetową oraz skrytkę elektroniczną do kontaktów w ramach Projektu Zaplanowano powołanie Forum oraz kontakty medialne 34/36

CO MOŻEMY WSPÓLNIE ZROBIĆ? Monitoring instytucjonalny i społeczny – wypracowanie modelu współpracy Interaktywny dostęp do informacji „ekologicznych” Powołanie Forum organizacji „proekologicznych” Badania ankietowe mieszkańców Pomorza „Ekologia a obywatel” Prezentacja wyników według wybranych kryteriów (wiek, płeć) Utworzenie bazy dobrych praktyk 35/36

Zapraszamy do współpracy Grażyna Szester FPE w Gdańsku