Adam Linsenbarth Instytut Geodezji i Kartografii Warszawa Europejska Infrastruktura Danych Przestrzennych w świetle finalnej wersji programu INSPIRE XIII.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
16 décembre 2013 Slide N° 1 5 mars 2009 Slide N° 1 Urbact Secretariat URBACT II Europejski Program Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego.
Advertisements

REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
7-8 października 2003, I Seminarium Integrujące Komponenty B.1 i B.2Projekt Usuwania Skutków Powodzi - Polska, kredyt nr 4264 POL 1 System Monitoringu.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Konieczna Koordynacja – Informacja nt. prac Grupy roboczej ds. Społeczeństwa Informacyjnego w ramach Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
1 Sprawozdanie z realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich II i III kwartał 2004 r.
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 01Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka,
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Informacja o liście proponowanych obszarów siedliskowych Natura 2000 Jak przebiegał proces wyznaczania obszarów siedliskowych Natura 2000? Ministerstwo.
MIASTA – PARTNERZY PROJEKTU Płock – Miasto (Partner) wiodący + lider bloku tematycznego Włocławek, Elbląg – Partner projektu – lider bloku tematycznego.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Tło powstania decyzji Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (art.2, art.13) Strategia Lizbońska Agenda Społeczna Zielona Księga – Równość
Polskie i europejskie aspekty infrastruktury informacji przestrzennej
1 Europejska Strategia Środowiska i Zdrowia - udział Polski w jej wdrażaniu COM(2003)338 final - 11 czerwiec 2003 Nina Wuczyńska Instytut Medycyny Pracy.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Rola CEIOPS i Nadzorów Narodowych w projekcie Solvency II
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Regionalny Program Operacyjny
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
AKTUALNA PROBLEMATYKA GIS W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Inteligentna specjalizacja jako warunek ex-ante dla programów operacyjnych w latach Marcin Łata Departament Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Upowszechnianie produktu projektu MJUP. Ramowy harmonogram 2011 Zadanie 5 - Zarządzanie projektem Zadanie 4 - Upowszechnianie produktu Zadanie 3 - Opracowanie.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Misja i zadania EFSA oraz Polskiego Punktu Koordynacyjnego
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Aktualizacja Strategii Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego Mariusz Frankowski Dyrektor Mazowieckiej Jednostki.
Stan wypełnienia warunkowości ex ante dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata Olsztyn, 22 stycznia 2016.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
XIV Ogólnopolskie Sympozjum – Krakowskie Spotkania z INSPIRE
Zapis prezentacji:

Adam Linsenbarth Instytut Geodezji i Kartografii Warszawa Europejska Infrastruktura Danych Przestrzennych w świetle finalnej wersji programu INSPIRE XIII Konferencja PTIP Warszawa,

Kalendarium wydarzeń początek programu E-ESDI - powołanie grupy ekspertów zmiana nazwy na „INSPIRE” - powołanie grup roboczych - opracowanie position papers opracowanie raportów narodowych - przeprowadzenie konsultacji ` internetowej - przygotowanie materiałów do procesu legislacyjnego

Zmiany założeń projektu Odstąpiono od ukierunkowania INSPIRE na potrzeby środowiska Odstąpiono od ustalenia priorytetów dla danych podstawowych Określono listę 17 grup tematycznych oraz 60 komponentów Program ma zaspokoić potrzeby nie tylko sektora publicznego ale także potrzeby osób trzecich

Ważniejsze założenia Metadane – kraje członkowskie będą zobowiązane do prowadzenia bazy metadanych dotyczących ustalonych komponentów Harmonizacja danych – po zatwierdzeniu specyfikacji przez Komitet INSPIRE kraje członkowskie muszą je stosować dla nowych danych i dla aktualizacji istniejących danych Powinny zostać opracowane procedury transformacji istniejących danych

Ważniejsze założenia (c.d) Dostęp do danych  Ustalenie zasad wymiany danych pomiędzy jednostkami publicznymi  Wolny wgląd do danych  Ustanowienie przez kraje członkowskie zasad dostępu do danych dla innych użytkowników Wdrożenie  Ustanowienie przez poszczególne kraje struktur organizacyjnych i procedur wdrażania

Nowe struktury organizacyjne The National Focal Points The Spatial Data Interest Groups – (SIG) INSPIRE – Permanent Body The INSPIRE Committee

Komitet Doradczy INSPIRE ciało doradcze KE (mandat nadzorczo-kontrolny) ciało doradcze KE (mandat nadzorczo-kontrolny) rola doradcza (dyrektywa zasadnicza i rozporządzenia wykonawcze) rola doradcza (dyrektywa zasadnicza i rozporządzenia wykonawcze) platforma łącznikowa pomiędzy krajami UE platforma łącznikowa pomiędzy krajami UE łączność z grupami specjalistycznymi łączność z grupami specjalistycznymi

Narodowe Ośrodki Infrastruktury Infor. Reprezentacja krajów członkowskich w Komitecie INSPIRE Koordynacja wdrażania programu na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym Funkcja nadzorczo-doradcza Przedkładanie raportów o stanie wdrażania programu Organizacja i funkcjonowanie w ramach ogólnych zasad

Specjalistyczne grupy robocze zasadnicze ogniwo wdrażania programu kontakty : użytkownik dostawca danych tematyczne grupy specjalistyczne sektorowe grupy gospodarki narodowej regionalne grupy problemowe serwis internetowy Zespół Doradczy – (SIG – Advisory body) -koordynacja współpracy pomiędzy grupami pilotowanie wdrażania

Stałe Biuro INSPIRE Samodzielne biuro utworzone przy K.E. Zaplecze techniczno organizacyjne Komitetu Stały budżet Program wieloletni Platforma pomiędzy ogniwami organizacyjnymi Prowadzenie stałego portalu programu Organizowanie przetargów na warunki techniczne

Stałe Biuro INSPIRE (c.d) Formułowanie programów naukowo-badaw. Określenie zasad udostępniania danych Inicjowanie prac nad tworzeniem przepisów wykonawczych do dyrektywy oraz aneksów tematycznych Prowadzenie permanentnej analizy skutków wdrażania programu Reprezentowanie EU na forum Globalnej Infrastruktury Danych Przestrzennych

Harmonogram działań Faza przygotowawcza (Preparatory phase) - przed zatwierdzeniem dyrektywy programu Faza przejściowa (Preparatory Phase) - tworzenie warunków do formalnego wdrożenia Faza wdrożenia (Implementation Phase) - wdrażanie i monitorowanie programu

Faza przygotowawcza ( ) Przygotowania do utworzenia stałego biura Koordynacja i realizacja strategii wdrożenia Uruchomienie projektów dot.warunków technicznych w ramach 6.P.R. Uruchomienie projektów pilotowych Przygotowanie wytycznych dotyczących metadanych Uruchomienie projektu badawczego dotyczącego „clearinghouse”

Faza przygotowawcza (c.d.) Studia nad europejską siecią telekomunikacyjną Uruchomienie portalu internetowego z połączeniami do ośrodków narodowych i regionalnych Utworzenie 10 grup specjalistycznych Grupa Ekspertów będzie działała jako prekursor Komitetu INSPIRE Finansowanie z budżetu UE (9,8 mln E) Obsługa 10 osobowy personel

Faza przejściowa ( ) Działalność operacyjna Komitetu INSPIRE wpierana przez stałe biuro w KE Działalność operacyjna Komitetu INSPIRE wpierana przez stałe biuro w KE Zakres działalności: Zakres działalności: - wspomaganie KE w ustanawianiu warunków technicznych i wytycznych - wspomaganie KE w ustanawianiu warunków technicznych i wytycznych Przygotowanie krajów członkowskich do wdrożenia programu INSPIRE Przygotowanie krajów członkowskich do wdrożenia programu INSPIRE Wysokość budżetu : 13,5 mln Euro Wysokość budżetu : 13,5 mln Euro Ilość personelu: 20 osób Ilość personelu: 20 osób

Faza wdrożenia ( ) Operacyjne działanie struktur organizacyjno- koordynacyjnych Dalsze działanie specjalistycznych grup roboczych Monitorowanie i ocena wdrażania programu Wprowadzanie niezbędnych korekt i uzupełnień legislacyjnych Aktualizacja i modernizacja warunków technicznych

Faza wdrożenia (c.d) Opracowanie nowych przepisów wykonawczych do dyrektyw celem wypełnienia luk Pełna integracja z innymi programami UE Wysokość budżetu 4,5 – 8,5 mln euro/na rok Ilość personelu: 20 osób

Ramowy zakres dyrektywy Cel i zakres ESDI Opis danych przestrzennych Prawa dostępu do danych Zasady wdrożenia systemu Zagadnienia monitorowania i raportowania