WARSZTAT: WSPÓŁPRACA SAMORZĄDÓW I ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W ZAKRESIE TWORZENIA POLITYK PUBLICZNYCH, SŁUBICE, 17-18 PAŹDZIERNIKA 2014 ROKU Modelowe taNGO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
NIZIELSKI & BORYS C o n s u l t i n G
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Rozwój społeczności lokalnych
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Ekonomia społeczna w sektorze NGO omówienie wyników pracy podczas seminarium w Krakowie.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
System ewaluacji NPR i NSRO
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Mrągowo KONFERENCJA organizacji pozarządowych Jak organizować współpracę organizacji pozarządowych z samorządem? Arkadiusz Jachimowicz Elbląskie.
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
Centra Organizacji Pozarządowych
Jan Herbst Cyfrowa przyszłość: Perspektywy i wyzwania dla samorządu, firm i obywateli Diagnozowanie sytuacji społeczno-ekonomicznej - od statystyki.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
DOBRE PRAKTYKI SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI R ZESZÓW 21 LISTOPADA 2012 ROKU.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Spotkanie mieszkańcówSpotkanie mieszkańców z Burmistrzem Byczyny z Burmistrzem Byczyny Spotkanie dotyczyć usprawnienia przepływu informacji i poprawy przekazu.
Prof. Aleksander Surdej
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Województwo Opolskie otwarte na współpracę z NGO Prezentacja założeń projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
Współpraca Miasta Białegostoku z organizacjami pozarządowymi
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2015 rok.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
w województwie pomorskim
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
Zapis prezentacji:

WARSZTAT: WSPÓŁPRACA SAMORZĄDÓW I ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W ZAKRESIE TWORZENIA POLITYK PUBLICZNYCH, SŁUBICE, PAŹDZIERNIKA 2014 ROKU Modelowe taNGO - rozwijamy współpracę międzysektorową

Współpraca międzysektorowa próby usystematyzowanych wspólnych działań, gdzie samorząd i organizacje pozarządowe dzięki współpracy przekraczają swoje ograniczenia (biurokracja wsparta jest spontanicznym zaangażowaniem, a akcyjność uzupełniona o stabilność funkcjonowania), łączenie potencjałów i zasobów dla lepszego realizowania wspólnie ustalonych celów, bazowanie na wspólnie uznanych zasadach (zasada pomocniczości, zasada suwerenności stron, zasada partnerstwa, zasada efektywności, zasada uczciwej konkurencji, zasada jawności).

Współpraca międzysektorowa – poziomy Różne poziomy współpracy: przy jednym działaniu - partnerstwo projektowe gdy dotyczy większej grupy organizacji i form reprezentacji - partnerstwo strategiczne, programowe, dialog obywatelski system działań ujętych w dokumentach strategicznych i operacyjnych, podejmowanych przez różne jednostki organizacyjne i wykorzystujących różne narzędzia i rozwiązania organizacyjne – lokalny model współpracy

Model współpracy (i) Zagadnienie współpracy organizacji pozarządowych i jednostek samorządu terytorialnego podzielone na trzy bloki, nazywane „płaszczyznami”: Płaszczyzna I. Współpraca jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych w zakresie tworzenia polityk publicznych Polityka publiczna to całość długofalowych zamierzeń i towarzyszący im system rozwiązań prawnych, przyjętych i realizowanych przez władzę publiczną we współpracy z obywatelami, organizacjami na rzecz społeczności zamieszkującej obszar działania jednostek samorządu terytorialnego.

Model współpracy (ii) Płaszczyzna II. Współpraca samorządu z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji zadań publicznych Zadania publiczne to działania podejmowane przez administrację samorządową na podstawie ustaw określających ich zakres kompetencji. Płaszczyzna III. Infrastruktura współpracy, tworzenie warunków do społecznej aktywności „Infrastruktura” to ogół lokalnie ukształtowanych czynników wpływających na funkcjonowanie organizacji pozarządowych oraz współpracę pomiędzy sektorem samorządowym a trzecim sektorem (pozarządowym). Czynniki te w poważnej mierze stymulowane są przez działania administracji lokalnej.

Płaszczyzna I. Współpraca w tworzeniu polityk publicznych i. diagnozowanie lokalnych problemów i wyzwań ii. wzajemne informowanie się partnerów o planach, zamierzeniach i kierunkach działań iii. współtworzenie strategii i programowanie polityk publicznych iv. konsultowanie założeń projektów i aktów normatywnych v. wdrażanie polityk publicznych, w tym tworzenie rozwiązań prawnych i instytucjonalnych vi. ocenianie oraz pomiar efektów realizacji polityk i programów (ewaluacja)

Płaszczyzna II. Współpraca w realizacji zadań publicznych i. realizacja zadań publicznych z wykorzystaniem form finansowych ii. realizacja zadań publicznych z wykorzystaniem form niefinansowych iii. partnerstwo projektowe w realizacji zadań publicznych

Płaszczyzna III. Infrastruktura współpracy, tworzenie warunków do społecznej aktywności i. system wspierania inicjatyw obywatelskich i organizacji pozarządowych ii. wspieranie procesów integracji sektora organizacji pozarządowych iii. partnerstwo lokalne

Sześć (wybranych) zakresów tematycznych i. diagnozowanie lokalnych problemów i wyzwań ii. konsultowanie założeń projektów i aktów normatywnych iii. realizacja zadań publicznych z wykorzystaniem form finansowych iv. realizacja zadań publicznych z wykorzystaniem form niefinansowych v. system wspierania inicjatyw obywatelskich i organizacji pozarządowych vi. wspieranie procesów integracji sektora organizacji pozarządowych

1. Diagnozowanie lokalnych problemów i wyzwań  Polityki publiczne tworzone są wokół problemów.  Współczesne problemy są dużo bardziej złożone niż nam się wydaje. Dlatego wymagają profesjonalnego podejścia.  Zgodnie z zasadą efektywności samorząd i organizacje koncentrują swoje najlepsze zasoby do stworzenia rzetelnej diagnozy, która przyniesie obraz lokalnej społeczności, ocenę stanu jej aktywów i pasywów, silnych i słabych stron.

1. Diagnozowanie lokalnych problemów i wyzwań Aby dotrzeć do obrazu jakości lokalnego życia należy/można przeanalizować takie wymiary funkcjonowania lokalnej społeczności, jak:  aktywność ekonomiczna (funkcjonowanie na rynku pracy),  sytuacja dochodowa i sposób gospodarowania dochodami,  wyżywienie,  zasobność materialna,  warunki mieszkaniowe,  korzystanie z pomocy społecznej,  kształcenie dzieci,  uczestnictwo w kulturze i wypoczynku,  korzystanie z usług systemu ochrony zdrowia,  ubezpieczenia i zabezpieczenia emerytalne,  itp.

2. Konsultowanie założeń projektów i aktów normatywnych Konsultacje społeczne to zorganizowany sposób uzyskiwania przez administrację opinii, stanowisk od podmiotów (a więc osób i instytucji), których pośrednio lub bezpośrednio dotkną skutki proponowanych przez administrację działań. Plany tych działań mogą być zawarte m.in. w projektach aktów prawnych, w projektach różnego rodzaju programów, strategii, ale także w projektach budżetów jednostek publicznych. Konsultacje są obowiązkiem ustawowym.

Siedem zasad konsultacji

3. Realizacja zadań publicznych z wykorzystaniem form finansowych Kilka form przekazywania środków na realizację zadań, np.:  ogłaszanie konkursów na realizację zadań publicznych,  złożenie przez organizację oferty z własnej inicjatywy,  zadania zlecane w trybie pozakonkursowym,  przetargi, w tym z zastosowaniem klauzul społecznych,  …

4. Realizacja zadań publicznych z wykorzystaniem form niefinansowych 1. Możliwości współpracy niefinansowej, choć ograniczone obowiązującym prawem, są bardzo szerokie i w dużym stopniu zależą od dobrej woli i pomysłowości stron. 2. Współpraca niefinansowa może dotyczyć m.in. wsparcia merytorycznego, bezpłatnego udostępnianie zasobów rzeczowych, korzystania z narzędzi, promocji (bezpłatne konsultacje czy porady prawne, korzystanie z przestrzeni wspólnej, z wyposażenia, z patronatów).

5. System wspierania inicjatyw obywatelskich i organizacji pozarządowych 1. System to powiązane ze sobą elementy realizujące jakąś funkcję, w tym przypadku wspieranie inicjatyw tak indywidualnych jak zorganizowanych. 2. System wspierania to zespół instytucji i procesów tworzących zaplecze merytoryczne, techniczne dla działań obywatelskich. Podstawowymi instytucjami są instytucje samorządowe i pozarządowe organizacje wspierające. Instytucje te często wyodrębniają różnego rodzaju wyspecjalizowane struktury, takie jak centra informacji, centra wspierania organizacji pozarządowych, centra wolontariatu itp.

6. Wspieranie procesów integracji sektora organizacji pozarządowych 1. Nie tylko liczba i jakość organizacji pozarządowych przesądza o jakości współpracy, ale także to, czy organizacje umieją ze sobą współpracować. 2. Procesy samoorganizacji mogą iść w dwóch, (niekoniecznie wykluczających się) kierunkach:  swoistego samorządu (rada, forum), gdzie próbuje się stworzyć reprezentację środowiska, lub  w kierunku federacyjnym, gdzie organizacje tworzą mniej lub bardziej formalne koalicje, które reprezentują jedynie zrzeszonych w nich członków.

Partycypacja obywatelska …partycypacja, czyli uczestnictwo. To sposób na aktywne branie udziału w wydarzeniach, które nas dotyczą. Możliwość zabierania głosu, uczestniczenia ludzi w działaniach i decyzjach. …obywatelska, czyli dotycząca nas jako obywateli. To taki rodzaj partycypacji, który opiera się na komunikacji z władzą. Skupia się na wzajemnym wspieraniu władzy oraz obywateli we wspólnym podejmowaniu decyzji.

Wartość partycypacji obywatelskiej Największa wartość z realizacji procesu partycypacyjnego to budowanie lokalnej wspólnoty. Duże znaczenie ma także uwzględnienie wszystkich zainteresowanych danym zagadnieniem (interesariuszy) oraz wypracowanie rozwiązania, które odpowiada na potrzeby wszystkich zainteresowanych.

Etapy procesu partycypacyjnego (I-III) zebranie informacji odnośnie dotychczasowej sytuacji przedmiotu procesu partycypacyjnego Diagnoza zaproszenie interesariuszy do planowanego procesu informuje o procesie i zachęca do udziału Komunikowanie główny etap całego procesu, w trakcie którego interesariusze dzielą się opinią na temat przedmiotu oraz wypracowują rozwiązania/stanowiska Zasięganie opinii

Etapy procesu partycypacyjnego (IV-V) upublicznienie i przekazanie informacji wszystkim interesariuszom na temat podjętych decyzji wraz ze szczegółowym uzasadnieniem Informacja zwrotna ocena zrealizowanego procesu, czy zakładany cel został zrealizowany, czy zastosowane metody i narzędzia okazały się skuteczne, co sądzą o procesie interesariusze i organizatorzy Ewaluacja

Realizacja diagnozy Krok 1. określam problem badawczy i cel badania Krok 2. zbieram i weryfikuję dane zastane Krok 3. ustalam kto i w jaki sposób jest powiązany z tematem (problemem/zagadnieniem) Krok 4. przeprowadzam badanie Krok 5. tworzę mapę potrzeb i oczekiwań poszczególnych interesariuszy Krok 6. podsumowuję wyniki w formie raportu.

Dziękuję za uwagę.