W ramach decentralizacji polskiej oświaty – powiaty przejmują do prowadzenia szkoły „średnie” i specjalne LataDziałanie państwaDziałania powiatu 1999Przejęcie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

historia od dnia 21 czerwca 1996 r.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczniów Technikum Urządzeń Sanitarnych w ZSP Nr 3 w Łodzi we współpracy z MSG sp. z o.o. Łódź,
Informacja o stanie realizacji Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Szkoła nie musi być zamknięta. Realizacja polityki oświatowej w Opolu. Centrum Nauk Przyrodniczych przy PG nr 6, jako przykład zagospodarowania budynku.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania usługami oświatowymi w gminach wiejskich moderator: Wojciech Marchlewski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi.
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Statystyka szkolna wskaźniki efektywności nauczania
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Analiza porównawcza ZESPOŁÓW SZKÓŁ W POWIECIE EŁCKIM.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Informacje JST o stanie realizacji zadań oświatowych
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Alina Kozińska-Bałdyga Rymanów, 13 luty O czym będę mówiła? Małe Szkoły – inicjatywy obywatelskie na wsi Małe Przedszkole w Każdej Wsi – program.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Województwo Zachodniopomorskie Urząd Miejski w Koszalinie
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Raport z badań Diagnoza potrzeb podnoszenia kwalifikacji wychowawczych organizacji obywatelskich w zakresie prowadzenia Placówek Wsparcia Dziennego oraz.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty - Targówek m.st. Warszawy INFORMACJE DOTYCZĄCE SPECJALNEJ ORGANIZACJI NAUKI I METOD PRACY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z ORZECZENIEM.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
PORTAL EDUKACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO - KOSZALIN Koszalin, marzec 2010 UM Koszalin: Biuro Informatyki Wydział Edukacji Województwo Zachodniopomorskie.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
Pedagogika, studia II stopnia
Niektóre skutki zmian w oświacie
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zmiany w prawie oświatowym
Struktura szkolnictwa w Stanach Zjednoczonych
Przykładowy model podziału środków
rekrutacja Rok szkolny 2019/2020
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty
Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

W ramach decentralizacji polskiej oświaty – powiaty przejmują do prowadzenia szkoły „średnie” i specjalne LataDziałanie państwaDziałania powiatu 1999Przejęcie od państwa szkół ponadpodstawowych przez powiaty Przejęliśmy od kuratora 10 szkół średnich i ~ uczniów. Dwie szkoły w Janowcu i Klementowicach przekazaliśmy później innym. Obecnie w naszych szkołach jest ~4200 uczniów 2000Wprowadzenie obecnego algorytmu podziału subwencji, a od 2000 – 2012 – stały wzrost subwencji oświatowej corocznie uzgadnianej przez rząd z samorządami U nas rozregulowane szkoły wymagały dodatkowych środków powyżej subwencji – braliśmy je głównie z pieniędzy przeznaczonych na drogi powiatowe (!) wpompowując pieniądze w chore organizacje Stopniowe zwiększanie roli organu prowadzącego i pomniejszanie roli kuratoriów Przejście szkół powiatu na formę „zakłady budżetowe” - tylko na 4 lata – pozwoliło na „mieszczenie się” budżetów szkół w subwencji i ich rozwój Wprowadzenie nowoczesnych form monitorowania szkół (egzaminy zewnętrzne, EWD- edukacyjna wartość dodana), następuje istotna poprawa wyników uczniów polskich w międzynarodowych badaniach PISA Przejście od budżetów parametryzowanych algorytmem MEN do ustalanych uznaniowo spowodowało ponowne rozregulowanie finansów szkół – dyrektor z partnera stał się klientem. Brak reakcji na niż demograficzny, odkładanie trudnych i coraz trudniejszych problemów dopasowywania sieci szkół do liczby uczniów doprowadzi do zapaści finansów powiatu i psucia dobrej (jeszcze) naszej oświaty. Nie zdobędziemy dodatkowych środków poza subwencją, a przecież statutowo mamy zapewniać jak najlepsze warunki edukacji naszej młodzieży.

Niepowodzenia odniesione w procesie decentralizacji Problemy krajoweProblemy powiatu Trudności dostosowania sieci szkół i poziomu zatrudnienia nauczycieli do spadającej liczby uczniów. Dopasowanie sieci szkół do liczby uczniów powinno być procesem ciągłym, jak u gospodarnych holendrów, belgów, finów, czy wielu JST wielkopolski Karta nauczyciela w wysokim stopniu chroni miejsca pracy nauczycieli, utrudnia racjonalne zarządzanie kadrami. W efekcie spadkowi liczby uczniów nie towarzyszy analogiczny spadek liczby nauczycieli. Nasza sieć szkół obejmuje aktualnie ~40% stanu lat 90- tych i jest dalece niedostosowana. Jej korektę ułatwi przyjęcie klarownych zasad rozliczania np. z:  minimalnej liczby oddziałów rekrutacji,  przekraczanie budżetu na poziomie subwencji. Przyjęcie np., że szkoła, która nie dokona rekrutacji do X oddziałów, lub (i) przekroczy budżet ma rok do poprawy, a powtórka prowadzi do wszczęcia procedury zamykania. Zasady takie stosują m.in. JST zachodniej Polski. Tylko część samorządów jest zainteresowana wzięciem odpowiedzialności za jakość nauczania. Nas radnych, nie interesuje jakość nauczania w naszych szkołach! Trudno pogodzić się ze stosowaną praktyką znacznego zmniejszania budżetów najlepszym szkołom poniżej wartości wynikającej z algorytmu subwencji - w imię ratowania słabszych, często niegospodarnych i o najgorszych wynikach!

Gospodarność dyrektorów szkół i powiatu  Dopasowanie liczby nauczycieli i pracowników administracji do zmniejszającej się liczby uczniów jest elementarnym kryterium gospodarności dyrektora szkoły, płace bowiem stanowią 80 – 90% budżetów szkół.  Dzieje się jednak tak wówczas gdy dyrektor jest partnerem, a budżet jego szkoły jest ustalany według znanych, trwałych, ściśle związanych z wartością subwencji zasad. Dyrektor, aby był gospodarny, musi mieć pewność, że pieniądze zaoszczędzone czy dodatkowo pozyskane są jego, a następny tworzony budżet nie będzie „krojony” w imię „im wystarczy”.  Przy budżetach tworzonych uznaniowo (czy nawet negocjacyjnie) w oderwaniu od wartości subwencji, może się czuć oszukany i w związku z tym dawać sobie prawo do oszukiwania.  Swoisty kontrakt zawarty między dyrektorami, a organem prowadzącym jest narzędziem stosowanym z powodzeniem przez wiele JST. Wykres obrazuje stopień gospodarności dyrektorów szkół (uwzględniania celów organu prowadzącego).

Wydatki na zadania oświatowe w latach Pomimo wzrostu wartości „finansowego standardu A” z 4717 do 4.942zł (o 225zł!), budżety szkół „na statystycznego ucznia” zmniejszają się z 6.417zł w 2011r do w 2012r. Jak podzielić te dodatkowe środki? Uznaniowo – dać tym, którym braknie (i zawsze będzie brakło bo są niegospodarni), czy według algorytmu, by wyrównać?

Jakość, subwencja, a plan finansowy szkoły 0zł = Wartość subwencji "na jednego ucznia"  Zewnętrzne miary jakości nauczania; wyniki matur, egzaminów zawodowych i edukacyjna wartość dodana (ewd), wskazują najlepsze szkoły w powiecie to ILO wśród liceów i ZST wśród szkół zawodowych. Są wizytówką i chlubą powiatowej oświaty.  Jak to się ma do przyznanych im budżetów na ucznia? Dlaczego są najniższe!  Jakie mają szanse konkurowania np. z bogatymi szkołami „prezydenta”? Jak mogą unowocześniać swoją bazę dydaktyczną, jak organizować dodatkowe zajęcia?  Dokąd prowadzi filozofia finansowania im mniejsza szkoła tym większe środki (!) „na ucznia”? Odpowiadamy za całość oświaty, czy utrzymanie każdej szkoły za wszelką cenę?

Komu więcej, komu mniej? Śr. Powiatu : 6475zł Samorząd powiatowy jest nie tylko administratorem odpowiedzialnym formalnie za „zakładanie i prowadzenie” placówek oświatowych. W sensie społecznym jego odpowiedzialność rozciąga się także na jakość pracy szkół i osiągnięcia uczniów. Jakość oświaty zależy od jakości współpracy samorząd – dyrektor, a tu muszą obowiązywać standardy, standardy, standardy … Analiza wykresu „wydatki na ucznia w 2011” (a podobnie w 2012) prowadzi do wniosku że jedynym standardem jest „janosikowe” zabrać tym co jeszcze mają, aby dać tym co nie mają, nawet jeżeli są rozrzutni i niegospodarni. A inni patrzą i wyciągają wnioski „jak wyrwać od nich dla swojej szkoły”.

Dziękuję za uwagę Proszę o apolityczną dyskusję, bo tematyka finansowania i prowadzenia oświaty jest z definicji problematyką gospodarczą. Materiał opracowałem na podstawie – danych przekazanych nam przez panią Skarbnik, – uczestnictwa w konferencji „Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym. Józef Siekierski Komisja Budżetu i Finansów