II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

Działania Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego na rzecz Rodziny
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Organizacje pozarządowe
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Izabela Rzewuska kl.IIIc
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
PRACA SOCJALNA.
Administracja publiczna
ROLA I ZADANIA POWIATU W SYSTEMIE OPIEKI ZDROWOTNEJ NA PRZYKŁADZIE POWIATU OLKUSKIEGO POWIAT OLKUSKI.
OTWARTY KONKURS OFERT NA REALIZACJĘ W FORMIE WSPIERANIA ZADAŃ PUBLICZNYCH WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W DZIEDZINIE POMOCY SPOŁECZNEJ W ROKU 2012 uchwała.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Wykonanie dochodów i wydatków Województwa Dolnośląskiego w latach 1999 – 2011, przewidywane wykonanie 2012 r. oraz projekt uchwały budżetowej na 2013 r.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Instytut Spraw Publicznych
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ „Czy referendum lokalne.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
ĆWICZENIA I mgr Paulina Ilnicka-Jordan
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
Sposób rejestracji CIS Opracował: Wojciech Zarzycki.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Gminy Miejskiej Słupsk z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok Urząd Miejski w Słupsku.
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE
Rola pomocy społecznej w polityce społecznej miasta Gdańsk, 27 maja 2015 r. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie „Nasze wsparcie – Twoja samodzielność”
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
„POLSKA – PAŃSTWA NORDYCKIE. SAMORZĄDOWY WYMIAR WSPÓŁPRACY MIĘDZYNARODOWEJ” Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych w ramach konkursu.
Planistyczne działania wspierające.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
LOGISTYKA W SEKTORZE PUBLICZNYM Moduł H 8. Dla kogo ten moduł – cele Kształcenie wyspecjalizowanych kadr zarządzających sektorem publicznym, Sektor publiczny.
TECHNIK ADMINISTRACJI Czas trwania nauki: 2 lata.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
Działania Powiatu Lęborskiego w zakresie pozyskiwania
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Senior w środowisku lokalnym
Rządowa administracja zespolona w administracji
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Lokalne źródła prawa administracyjnego – zarys systemu pytanie 12
Strategia rozwoju gminy Nieporęt
Zapis prezentacji:

II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako zadanie samorządu województwa mgr Dominika Cendrowicz Blok Prawa Komputerowego

WOJEWÓDZTWO, REGION, REGIONALIZACJA  Województwa samorządowe zostały utworzone w związku z wprowadzeniem z dniem 1 stycznia 1999r. trójstopniowego zasadniczego podziału terytorialnego państwa.  Województwa stanowią największe jednostki podziału terytorialnego państwa.

WOJEWÓDZTWO, REGION, REGIONALIZACJA Proces tworzenia województw samorządowych wynikał z wymogów konstytucyjnych oraz ze zjawiska regionalizacji.

II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Województwa samorządowe realizują zadania publiczne z zakresu:  edukacji publicznej,  promocji,  ochrony zdrowia,  pomocy społecznej,  polityki prorodzinnej,  kultury fizycznej i turystyki,  przeciwdziałania bezrobociu,  aktywizacji lokalnego rynku pracy.

ZADANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA:  nastawione są na rozwój regionalny i społeczny.  mają charakter bardziej ogólny i strategiczny w porównaniu z zadaniami realizowanymi przez gminy i powiaty.

POMOC SPOŁECZNA JAKO ZADANIE SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA  Ważne miejsce wśród zadań realizowanych przez samorząd województwa zajmują zadania z zakresu pomocy społecznej.  Pomoc społeczna w nowoczesnym państwie stanowi jedną z instytucji polityki społecznej, a jej głównym celem jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

KOMPETENCJE ORGANÓW SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ Zadania samorządu województwa z zakresu pomocy społecznej wykonują jego organy, a także powołane specjalnie w tym celu jednostki organizacyjne.

Kontakt organów samorządu województwa z adresatami świadczeń z pomocy społecznej praktycznie nie istnieje, a załatwianie spraw przez samorząd województwa w drodze decyzji administracyjnej praktycznie nie występuje.

PODZIAŁ ZADAŃ Z ZAKRESU POMOCY SPOŁECZNEJ W WOJEWÓDZTWIE SAMORZĄDOWYM:  zadania o charakterze analitycznym i planistycznym,  zadania związane z kształceniem kadr pomocy społecznej,  zadania związane z tworzeniem i prowadzeniem regionalnych jednostek pomocy społecznej,  zadania z zakresu sprawozdawczości.

ZADANIA O CHARAKTERZE ANALITYCZNYM  Do zadań o charakterze analitycznym należy obowiązek sporządzania oceny zasobów pomocy społecznej, która uwzględnia lokalną sytuację społeczną i demograficzną.

ZADANIA O CHARAKTERZE PLANISTYCZNYM  Są to z adania związane z opracowaniem, aktualizacją i realizacją strategii wojewódzkiej w zakresie polityki społecznej, która stanowi integralną część strategii rozwoju województwa i obejmuje swoim zakresem programy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, wyrównywania szans osób niepełnosprawnych, pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

ZADANIA W ZAKRESIE POLITYKI SPOŁECZNEJ  Są to zadania, które wymagają współdziałania samorządu województwa z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, a w szczególności z gminami i powiatami z terenu danego województwa.

ZADANIA W ZAKRESIE POLITYKI SPOŁECZNEJ C.D.  Samorząd województwa już na etapie formułowania strategii rozwoju województwa i realizacji polityki jego rozwoju podejmuje taką współpracę m. in. z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa, z samorządem gospodarczym i zawodowym, z administracją rządową, a w szczególności z wojewodą, z innymi województwami, organizacjami pozarządowymi, szkołami wyższymi i jednostkami naukowo- badawczymi.

ZADANIA W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA KADR POMOCY SPOŁECZNEJ  Są to zadania z zakresu organizowania kształcenia kadr pomocy społecznej, które obejmują m. in. prowadzenie publicznych szkół służb społecznych, dla których samorząd województwa jest organem prowadzącym.

ZADANIA W ZAKRESIE PROWADZENIA REGIONALNYCH OŚRODKÓW POLITYKI SPOŁECZNEJ  ROP-sy to wyspecjalizowane jednostki organizacyjne, których głównym celem jest realizacja zadań z zakresu pomocy społecznej.  Stanowią odpowiednik gminnych (miejskich) ośrodków pomocy społecznej oraz powiatowych centrów pomocy rodzinie.  Są to samorządowe jednostki budżetowe.  Podstawą ich działania jest statut oraz plan dochodów i wydatków.

OPRACOWANO NA PODSTAWIE  Dolnicki B.,Samorząd terytorialny, Warszawa  Dolnicki B., Koncepcja województwa samorządowego, [w:] Prawo administracyjne w okresie transformacji ustrojowej, E. Knosala, A. Matan, G. Łaszczyca, Kraków  Golinowska S., Pomoc społeczna w koncepcjach współczesnego państwa opiekuńczego. Wnioski dla Polski, „Polityka społeczna” 1998, Nr 7.  Kulesza M., Budowanie samorządu. Wybór tekstów ze „Wspólnoty” , Warszawa  Leoński Z., Samorząd terytorialny w RP, Warszawa  Miemiec M., Województwo [w:] Prawo administracyjne, J. Boć (red.), Wrocław  Miruć A., Zasada pomocniczości w prawie pomocy społecznej, „Administracja. Teoria. Dydaktyka. Praktyka” 2008, Nr 3.  Nitecki S., Komentarz do ustawy o pomocy społecznej wraz z przepisami wykonawczymi, Wrocław  Sierpowska, I. Ustawa o pomocy społecznej. Komentarz, Warszawa 2009.