II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako zadanie samorządu województwa mgr Dominika Cendrowicz Blok Prawa Komputerowego
WOJEWÓDZTWO, REGION, REGIONALIZACJA Województwa samorządowe zostały utworzone w związku z wprowadzeniem z dniem 1 stycznia 1999r. trójstopniowego zasadniczego podziału terytorialnego państwa. Województwa stanowią największe jednostki podziału terytorialnego państwa.
WOJEWÓDZTWO, REGION, REGIONALIZACJA Proces tworzenia województw samorządowych wynikał z wymogów konstytucyjnych oraz ze zjawiska regionalizacji.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Województwa samorządowe realizują zadania publiczne z zakresu: edukacji publicznej, promocji, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, polityki prorodzinnej, kultury fizycznej i turystyki, przeciwdziałania bezrobociu, aktywizacji lokalnego rynku pracy.
ZADANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA: nastawione są na rozwój regionalny i społeczny. mają charakter bardziej ogólny i strategiczny w porównaniu z zadaniami realizowanymi przez gminy i powiaty.
POMOC SPOŁECZNA JAKO ZADANIE SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA Ważne miejsce wśród zadań realizowanych przez samorząd województwa zajmują zadania z zakresu pomocy społecznej. Pomoc społeczna w nowoczesnym państwie stanowi jedną z instytucji polityki społecznej, a jej głównym celem jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
KOMPETENCJE ORGANÓW SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ Zadania samorządu województwa z zakresu pomocy społecznej wykonują jego organy, a także powołane specjalnie w tym celu jednostki organizacyjne.
Kontakt organów samorządu województwa z adresatami świadczeń z pomocy społecznej praktycznie nie istnieje, a załatwianie spraw przez samorząd województwa w drodze decyzji administracyjnej praktycznie nie występuje.
PODZIAŁ ZADAŃ Z ZAKRESU POMOCY SPOŁECZNEJ W WOJEWÓDZTWIE SAMORZĄDOWYM: zadania o charakterze analitycznym i planistycznym, zadania związane z kształceniem kadr pomocy społecznej, zadania związane z tworzeniem i prowadzeniem regionalnych jednostek pomocy społecznej, zadania z zakresu sprawozdawczości.
ZADANIA O CHARAKTERZE ANALITYCZNYM Do zadań o charakterze analitycznym należy obowiązek sporządzania oceny zasobów pomocy społecznej, która uwzględnia lokalną sytuację społeczną i demograficzną.
ZADANIA O CHARAKTERZE PLANISTYCZNYM Są to z adania związane z opracowaniem, aktualizacją i realizacją strategii wojewódzkiej w zakresie polityki społecznej, która stanowi integralną część strategii rozwoju województwa i obejmuje swoim zakresem programy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, wyrównywania szans osób niepełnosprawnych, pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
ZADANIA W ZAKRESIE POLITYKI SPOŁECZNEJ Są to zadania, które wymagają współdziałania samorządu województwa z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, a w szczególności z gminami i powiatami z terenu danego województwa.
ZADANIA W ZAKRESIE POLITYKI SPOŁECZNEJ C.D. Samorząd województwa już na etapie formułowania strategii rozwoju województwa i realizacji polityki jego rozwoju podejmuje taką współpracę m. in. z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa, z samorządem gospodarczym i zawodowym, z administracją rządową, a w szczególności z wojewodą, z innymi województwami, organizacjami pozarządowymi, szkołami wyższymi i jednostkami naukowo- badawczymi.
ZADANIA W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA KADR POMOCY SPOŁECZNEJ Są to zadania z zakresu organizowania kształcenia kadr pomocy społecznej, które obejmują m. in. prowadzenie publicznych szkół służb społecznych, dla których samorząd województwa jest organem prowadzącym.
ZADANIA W ZAKRESIE PROWADZENIA REGIONALNYCH OŚRODKÓW POLITYKI SPOŁECZNEJ ROP-sy to wyspecjalizowane jednostki organizacyjne, których głównym celem jest realizacja zadań z zakresu pomocy społecznej. Stanowią odpowiednik gminnych (miejskich) ośrodków pomocy społecznej oraz powiatowych centrów pomocy rodzinie. Są to samorządowe jednostki budżetowe. Podstawą ich działania jest statut oraz plan dochodów i wydatków.
OPRACOWANO NA PODSTAWIE Dolnicki B.,Samorząd terytorialny, Warszawa Dolnicki B., Koncepcja województwa samorządowego, [w:] Prawo administracyjne w okresie transformacji ustrojowej, E. Knosala, A. Matan, G. Łaszczyca, Kraków Golinowska S., Pomoc społeczna w koncepcjach współczesnego państwa opiekuńczego. Wnioski dla Polski, „Polityka społeczna” 1998, Nr 7. Kulesza M., Budowanie samorządu. Wybór tekstów ze „Wspólnoty” , Warszawa Leoński Z., Samorząd terytorialny w RP, Warszawa Miemiec M., Województwo [w:] Prawo administracyjne, J. Boć (red.), Wrocław Miruć A., Zasada pomocniczości w prawie pomocy społecznej, „Administracja. Teoria. Dydaktyka. Praktyka” 2008, Nr 3. Nitecki S., Komentarz do ustawy o pomocy społecznej wraz z przepisami wykonawczymi, Wrocław Sierpowska, I. Ustawa o pomocy społecznej. Komentarz, Warszawa 2009.