PROJEKT SYSTEMOWY „TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Agnieszka Krawczyk Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
Okres realizacji projektu: 2009 – 2013
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Regionalna Konferencja: Aktywna integracja na Lubelszczyźnie Janów Lubelski, r. Paweł Wiśniewski – Prezes Zarządu Janowskiego Stowarzyszenie.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Tworzenie i rozwijanie standardów usług instytucji pomocy i integracji społecznej Marek Borowski Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Informacje Wstępne Materiał przygotowany na potrzeby realizacji projektu MPHASIS - Piotr Olech.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
PRACA SOCJALNA.
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
Centra Organizacji Pozarządowych
Model firmy społecznej i możliwości legislacyjne związane z tym narzędziem aktywizacji zawodowej w kontekście Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 PROJEKT SYSTEMOWY 1.18 TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
SEMINARIUM REGIONALNE Niewidoczna czy nieistniejąca?
Alina Karczewska WRZOS
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Projekt Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w Wielkopolsce współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na wykonanie pilotażowego wdrażania standardów usług i modeli instytucji.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
projekt Krajowego Programu Rozwiązywania Problemu Bezdomności .
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Projekt 1.18 Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej, Zadanie 2 – główne założenia. Pozna ń, 13 XII 2011r. Anna Kruczek.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Alina Karczewska WRZOS
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej ( ) Aktywna Pomoc Społeczna - Konferencja Pracowników Socjalnych 7-9 listopada.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na pilotażowe wdrażanie standardów usług i modeli instytucji pomocy i integracji.
Urząd Miejski w Modliborzycach
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
Projekt „Monitorowanie Losów Dziecka - standard postępowania pracowników socjalnych - narzędzie służące ochronie dzieci przed przemocą w rodzinie” 1.
Plan działań 2013 Walne Zgromadzenie r. Gdańsk.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Ekonomia społeczna – istota problemu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Komplementarność EFS z PO PŻ
Zapis prezentacji:

PROJEKT SYSTEMOWY „TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ”

Główny cel: podniesienie profesjonalizmu i zwiększenie skuteczności instytucji pomocy i integracji społecznej w rozwiązywaniu problemu wykluczenia społecznego. Sposób osiągnięcia celu: opracowanie, przetestowanie oraz wdrożenie standardów instytucji i usług pomocy oraz integracji społecznej.

Podstawowe informacje o projekcie: Projekt realizowany w ramach Priorytetu I „Zatrudnienie i integracja społeczna” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie: „Wsparcie systemowe instytucji pomocy i integracji społecznej” Okres realizacji: marzec 2009 – kwiecień 2014 Realizatorzy projektu: inicjator działań: Departament Pomocy i Integracji Społecznej w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej lider: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich (CRZL). partnerzy: jedenaście organizacji pozarządowych Projekt realizowany jest przez partnerstwo publiczno-społeczne.

Zadania wchodzące w skład projektu: zadanie 1 Zarządzanie projektem zadanie 2 Standardy Instytucji i Usług Pomocy Społecznej zadanie 3 Standardy Pracy Socjalnej zadanie 4 Gminny Standard Wychodzenia z Bezdomności zadanie 5 Standardy Informatyzacji Instytucji Pomocy i Integracji Społecznej

„Działania w zakresie wdrażania standardów pracy socjalnej Projekt „Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej” Zadanie 2 „Działania w zakresie wdrażania standardów pracy socjalnej i funkcjonowania instytucji pomocy i integracji społecznej”

Realizatorzy: Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych „WRZOS” (lider) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Powiatowych i Miejskich Ośrodków Pomocy Rodzinie „CENTRUM” Samorządowe Stowarzyszenie Ośrodków Pomocy Społecznej "FORUM”

Cel Zadania 2 rozwój systemu pomocy i integracji społecznej poprzez opracowanie i wdrożenie wybranych : modeli instytucji: ośrodków pomocy społecznej, powiatowych ośrodków pomocy rodzinie, miejskich ośrodków pomocy społecznej/miejskich ośrodków pomocy rodzinie, centrów integracji społecznej standardów usług pracy socjalnej z: osobą z niepełnosprawnością, osobą starszą, osobą pozostającą bez pracy, rodziną z dzieckiem, rodziną doświadczającą przemocy , standaryzowano również narzędzi pracy socjalnej :

Zadanie realizowano w kilku etapach: diagnoza model edukacja i szkolenia pilotaż rekomendacje upowszechniania efektów

Trzy publikacje dotyczące modeli instytucji: Ważne publikacje   „Krajowy Raport Badawczy” pod redakcją dr. hab. Ryszarda Szarfenberga Produkty końcowe: Rekomendacje organizacyjne i metodyczne w zakresie standardów usług i modeli instytucji pomocy i integracji społecznej: - „Standardy pracy socjalnej. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne” - „Standardy usług pomocy społecznej: interwencji kryzysowej, usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania, poradnictwa specjalistycznego, w tym poradnictwa specjalistycznego dla osób niepełnosprawnych, członków rodzin osób niepełnosprawnych oraz osób wspierających osoby niepełnosprawne”. Trzy publikacje dotyczące modeli instytucji: „Model realizacji usług o określonym standardzie w mieście na prawach powiatu. Rekomendacje organizacyjne”; „Model realizacji usług o określonym standardzie w gminie. Rekomendacje organizacyjne” „Model realizacji usług o określonym standardzie w powiecie. Rekomendacje organizacyjne”; publikacje zostały przedłożone do odbioru MPiPS i CRZL dn. 31 grudnia 2013r.

Standard środowiskowej pracy socjalnej Projekt „Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej” Zadanie 3 Standard środowiskowej pracy socjalnej

Partnerzy realizujący zad. 3 Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich – lider partnerstwa Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL Instytut Spraw Publicznych

Charakterystyka Standard : zorientowany jest na aktywizujące wsparcie grup społecznych, środowisk i społeczności lokalnych zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym, jego cechą jest wyprzedzające reagowanie na sytuację społeczno-zawodową osób zagrożonych społeczną marginalizacją i wykluczeniem, zakłada wykorzystanie 3 nowych ról zawodowych pracowników socjalnych: animatora, mediatora i lokalnego polityka społecznego, ma formę wsadu merytorycznego do projektów aktów prawnych, możliwych do wykorzystania przez MPiPS, zwłaszcza w zakresie prawnych regulacji prowadzenia pracy socjalnej, zawartych w Ustawie o pomocy społecznej.

Zakres Standard obejmuje: profil kompetencji zawodowych, warsztat metodyczny pracy środowiskowej, zasady profesjonalizacji i ścieżki rozwoju zawodowego pracowników socjalnych (proces standaryzacji, relacja kształcenie formalne i nieformalne).

Role organizatora społeczności lokalnej Pracownik socjalny jako animator społeczny Pracownik socjalny jako organizator sieci społecznych (networker) Pracownik socjalny jako lokalny polityk społeczny

Materiały Opracowanie dostępne na stronie: 1. „RAMOWY MODEL ŚRODOWISKOWEJ PRACY SOCJALNEJ/ ORGANIZOWANIA SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ„ 2. „ORGANIZOWANIE SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ. ANALIZY, KONTEKSTY, UWARUNKOWANIA” Opracowanie dostępne na stronie: http://www.cal.org.pl/projekty-2/ogolnopolskie/mediator

Upowszechnianie Przeszkolenie 3000 kluczowych pracowników instytucji pomocy i integracji społecznej. Dystrybucja (do lokalnych instytucji pomocy i integracji społecznej, ROPS oraz samorządów lokalnych) pakietu edukacyjno-samokształceniowego oraz „Biblioteki Innowatora” zawierającej wybrane materiały i publikacje opracowane w trakcie realizacji projektu.

Model Gminny Standard Wychodzenia z Bezdomności Projekt „Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej” Zadanie 4 Model Gminny Standard Wychodzenia z Bezdomności

Gminny Standard Wychodzenia z Bezdomności jest : modelem rozwiązywania problemu bezdomności na poziomie lokalnym elementem szerszej polityki społecznej obejmującym działania na trzech poziomach: prewencji, interwencji i integracji pakietem wystandaryzowanych usług - skierowanych do osób bezdomnych i zagrożonych bezdomnością - w takich obszarach jak: partnerstwo lokalne, praca socjalna, mieszkalnictwo i pomoc doraźna, zdrowie, zatrudnienie i edukacja, streetworking.

Realizatorzy zadania 4: Lider partnerstwa - Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Sześciu partnerów odpowiedzialnych za merytoryczną stronę realizacji projektu - organizacje zajmujące się tematyką bezdomności: Pomorskie Forum na rzecz Wychodzenia z Bezdomności, Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta, Zarząd Główny, Związek Organizacji Sieć Współpracy BARKA, Stowarzyszenie MONAR, Caritas Kielce, Stowarzyszenie „Otwarte Drzwi” z Warszawy.

Dlaczego model GSWB? Potrzeba realizacji systemowego projektu w zadaniu 4 wynika ze skali problemu bezdomności oraz deficytów w czterech obszarach mający wpływ na zmniejszenie skali bezdomności. Obszary te dotyczą: polityki społecznej, regulacji systemowych, diagnozy, współpracy, Wszystkie one wpływają na potrzebę stworzenia i wdrożenia w Polsce standardów usług w sferze bezdomności, które podniosą skuteczność systemu rozwiązywania i łagodzenia skutków problemu bezdomności

obszar polityki społecznej brak całościowej polityki społecznej wobec bezdomności brak przepisów regulujących całość funkcjonowania polityki społecznej ( brak ustawy o prowadzeniu polityki społecznej) brak spójnej wizji polityki społecznej prowadzonej przez różne resorty brak koordynacji i współpracy międzyresortowej Bezdomność uważana za problem wyłącznie pomocy społecznej brak jednolitego planu strategicznego walki z problemem bezdomności w skali kraju jak również często lokalnej

obszar regulacji systemowych: istniejące rozwiązania mają charakter interwencyjny (akcyjny) „radzenie sobie” zamiast systemowego rozwiązywania problemu – brak uregulowań w zakresie prewencji i integracji prawo gwarantuje dostęp do pojedynczych, podstawowych usług nastawionych na przetrwanie – nie gwarantuje ciągłej oferty nastawionej na wyjście z bezdomności brak narzędzi finansowania pomocy ukierunkowanej na reintegrację brak standardów jakości usług – czym np. różnią się usługi oferowane przez schroniska od noclegowni? prawo definiuje jakie świadczenia przysługują bezdomnym, nie definiuje jednak jak je świadczyć brak gwarancji jakości świadczonych usług (rejestrów, formalnego nadzoru)

obszar diagnostyczny: brak rzetelnej diagnozy ilościowej i jakościowej problemu system oparty na poglądach i osądach, a nie na rzetelnej wiedzy brak systemów monitorowania problemu, proponowane rozwiązania mają charakter akcyjny brak rzetelnych danych o osobach poza systemem pomocy (bezdomność uliczna) brak spójnego rozumienia problemu bezdomności – słabość definicyjna brak partycypacji osób bezdomnych w tworzeniu polityki społecznej – czy ktoś w ogóle zastanawia się nad ich potrzebami? Czy raczej traktujemy ich przedmiotowo narzucając określony, jedynie słuszny, zakres pomocy?

obszar współpracy brak współpracy (a wręcz konkurencja) pomiędzy podmiotami świadczącymi usługi brak konsolidacji idei, wartości i kierunków podejmowanych działań nieuregulowane zasady współpracy pomiędzy sektorem publicznym a pozarządowym – liczne antagonizmy i konflikty brak podstaw do współpracy z innymi interesariuszami problemu bezdomności (służby mundurowe, służba zdrowia, mieszkalnictwo, wymiar sprawiedliwości, itd.)

Etapy realizacji projektu: faza diagnozy (9.2009 - 6.2010), 10 m-cy faza modelu (7.2010 - 6.2011), 12 m-cy faza edukacji (7.2011 - 2.2012), 8 m-cy faza pilotażu (3.2012 - 8.2013), 18 m-cy faza rekomendacji (6.2013 - 11.2013), 6 m-cy faza upowszechniania (12.2013 - 4.2014), 5 m-cy - przedłużona do 12.2014

Faza diagnozy : pierwsze, wszechstronne przygotowana przez ponad 100 ekspertów zdiagnozowanie problemu bezdomności w Polski, seminaria, debaty Diagnoza praktyczna w zakresie 6 usług i standardów Diagnoza naukowa i badawcza

Faza Modelu: sześć zespołów eksperckich opracowuje Model GSWB, powstają programy szkoleń, metodologia mierzenia bezdomności (diagnoz lokalnych), realizowane są wizyty studyjne, debaty, konferencje, seminaria, konkurs na partnerstwa lokalne

Faza Pilotażu:

Partnerstwa Lokalne testujące Model GSWB:

Pilotaż w liczbach 30 streetworkerów (1300 osób objętych wsparciem), Ponad: 30 streetworkerów (1300 osób objętych wsparciem), 60 specjalistów pracy socjalnej, 20 specjalistów zatrudnienia i edukacji, 20 specjalistów ochrony zdrowia, dziesiątki szkoleń, kursów, stażów, sklep społeczny, spotkania, seminaria, konferencje, kampanie społeczne, edukacja w szkołach, szkolenia (ponad 3 tys. osób przeszkolonych), 40 mieszkań treningowych/chronionych/ wspieranych (132 miejsca), 5 ogrzewalni, 3 schroniska, 2 noclegownie, 6 pomieszczeń treningowych, 2 punkty wydawania żywności i odzieży,4 Punkty Informacyjno-Konsultacyjne, 2 świetlice, 2 łaźnie,1 stołówka, 1 Centralny Magazyn Żywności, 1 Punkt Pomocy Obywatelskiej, 1 pralnia ( 40 pracowników, ok. 1,5 tys. klientów)

Rezultaty pilotażu: Ogólnopolska Federacja na rzecz Rozwiązywania Problemu Bezdomności Liderzy w rozwiązywaniu problemu bezdomności – około 500 specjalistów Niemal 7500 osób bezdomnych i zagrożonych bezdomnością skorzystało z pilotażu , w tym aż 3365 z pracy socjalnej, Liczba IPWzB lub kontraktów –1375 osób, Liczba osób usamodzielnionych – 211 osób, 44 lokali komunalnych, DPS 42 osoby Liczba osób, które podjęły zatrudnienie – 240 Liczba podmiotów partnerstw lokalnych – 145, liczba spotkań 513 Wysoki poziom satysfakcji uczestników – niemal 75% pozytywnych wskazań Opracowanie strategii wdrażania Modelu GSWB Akty prawne, karty rekomendacji Krajowy Program Rozwiązywania Problemu Bezdomności

Upowszechnianie Uwagi do Modelu i standardów, projektów aktów prawnych, propozycje rozwiązań systemowych Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2014-2020 Konferencja Międzynarodowa 26-27 marca 2014r. Podręcznik Model Gminny Standard Wychodzenia z Bezdomności 550 jednostek opieki społecznej w całym kraju objętych doradztwem w zakresie wdrażania GSWB