Uczeń z autyzmem w zabrzańskiej oświacie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Sześciolatek idzie do szkoły
Organizacja nauczania indywidualnego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Prawa i obowiązki rodziców w świetle ustawy o systemie oświaty
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/ Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Narada dyrektorów
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Indywidualne nauczanie
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Wstęp Dlaczego zmieniły się zasady rekrutacji do przedszkoli i szkół publicznych? Od dnia 18 stycznia 2014 roku obowiązuje znowelizowana ustawa o systemie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
II Ogólnopolska Debata Łódź, 10 kwietnia 2014 r. Efektywne kształcenie osób z niepełnosprawnościami szansą na ich sukces zawodowo-społeczny.
Ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 7)
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Uczeń z niepełnosprawnością w systemie oświaty – regulacje prawne
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Podstawy prawne rekrutacji do klas integracyjnych Ustawa o systemie oświaty (t.j. z 2015 r. poz.2156 ze zmianami); Zgodnie z zapisami ustawy od roku szkolnego.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Kształcenie specjalne
Zapis prezentacji:

Uczeń z autyzmem w zabrzańskiej oświacie Wydział Oświaty II Regionalna Konferencja Zabrze, dn. 20.05.2014 r.

Demografia

Zabrzański system oświaty 244 jednostki oświatowe, w tym: 172 publiczne jednostki oświatowe prowadzone przez JST 163 szkoły i placówki dla dzieci i młodzieży 9 szkół dla dorosłych 7 publicznych jednostek oświatowych prowadzonych przez osoby prawne 65 niepublicznych jednostek oświatowych 25 szkół i placówek dla dzieci i młodzieży 40 szkół dla dorosłych

Zabrzański system oświaty 38 publicznych + 5 niepublicznych przedszkoli 37 publicznych + 3 niepubliczne szkoły podstawowe 29 publicznych + 2 niepubliczne gimnazja 18 zespołów szkół ponadgimnazjalnych 19 organów prowadzących 26 szkół niepublicznych ponadgimnazjalnych 1 Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego 1 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna 2 Młodzieżowe Domy Kultury 2 Ogniska Pracy Pozaszkolnej 1 Miejska Bursa Szkolna 1 Ośrodek Szkolno-Wychowawczy niepubliczny 1 Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy niepubliczny

Zabrzański system oświaty - liczba uczniów ogółem

Zabrzański system oświaty - liczba etatów nauczycieli ogółem

Budżet miasta w zakresie zadań oświatowych w latach 2009 - 2012 Wyszczególnienie 2009 2010 2011 2012 wykonanie wydatków oświatowych 193 212 168 204 300 160 218 901 425 238 819 805 subwencja 130 460 044 137 952 383 147 874 005 160 151 244 dotacje 2 164 508 2 608 855 1 945 329 2 114 671 wykonanie wydatków na zadania inwestycyjne 8 215 323 11 041 439 9 528 006 13 385 718 dofinansowanie Miasta Zabrze 68 802 939 74 780 361 78 610 097 89 939 608 dofinansowanie Miasta Zabrze w % 34 % 35 % 34,5% 35,7% 7

Kształcenie dzieci z autyzmem w szkołach specjalnych i integracyjnych Przedszkole nr 34 z oddziałami integracyjnymi, Przedszkole nr 48 z oddziałami integracyjnymi, Społeczne Przedszkole Integracyjne „Skrzat”, Niepubliczne językowo-sportowe przedszkole z oddziałami integracyjnymi „Miriada” Szkoła Podstawowa nr 8 z oddziałami integracyjnymi, Szkoła Podstawowa nr 14 z oddziałami integracyjnymi, Szkoła Podstawowa nr 42 z oddziałami integracyjnymi, Gimnazjum nr 9, Gimnazjum nr 21, Gimnazjum nr 29, Zespół Szkól Specjalnych nr 38, Zespół Szkól Specjalnych nr 39, Zespół Szkól Specjalnych nr 40, Zespół Szkól Specjalnych nr 41. Razem – 14 publicznych i niepublicznych jednostek organizacyjnych.

Dane wg SIO stan na dzień 30 wrzesień 2013 r. Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych z autyzmem w tym z zespołem Aspergera W roku szkolnym 2013/2014 w przedszkolach i oddziałach wychowania przedszkolnego kształci się: w oddziałach integracyjnych 17 uczniów, w oddziałach specjalnych 15 uczniów. W roku szkolnym 2013/2014 w szkołach kształci się: w oddziałach ogólnodostępnych 10 uczniów, w oddziałach integracyjnych 47 uczniów, w oddziałach specjalnych 1 uczeń, nauczaniem indywidualnym objęto 3 uczniów. Dane wg SIO stan na dzień 30 wrzesień 2013 r.

W przedszkolach publicznych W szkołach publicznych Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych z autyzmem w tym z zespołem Aspergera Dane wg SIO 30.09.2011 30.09.2012 30.09.2013 W przedszkolach publicznych z więcej niż jedną niepełnosprawnością 6 5 7 z jedną niepełnosprawnością 40 27 32 ogółem z innymi dysfunkcjami 70 69 80 W szkołach publicznych 23 29 41 47 51 61 771 658 599

Przepisy prawa oświatowego dotyczące kształcenia specjalnego Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z póź. zm.), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2013 r. poz. 1257), Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 414),

Przepisy prawa oświatowego dotyczące kształcenia specjalnego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1490), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2012r. , poz. 982), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 sierpnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2013r. , poz. 957).

Procedura postępowania Komunikat nr 4/2014 z dnia 19 lutego 2014 r. wydany przez Wydział Oświaty określa procedurę postępowania w sprawie zapewniania niepełnosprawnym dzieciom i młodzieży zalecanych form kształcenia specjalnego lub pomocy a także transportu do przedszkola, szkoły albo ośrodka. Komunikat opublikowany jest w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Zabrze w zakładce „Oświata” (http://www.zabrze.magistrat.pl). Szczegółowe informacje w zakresie realizacji procedury można uzyskać w Wydziale Oświaty pod nr tel. (32) 373 35 45. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane są przez Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zabrzu: ul. 3-maja 91, tel. (32) 271 19 51.

Procedura postępowania W przypadku ubiegania się o przyjęcie dziecka do szkoły ogólnodostępnej w trakcie roku szkolnego lub o przyjęcie dziecka do oddziału specjalnego albo integracyjnego: Rodzice lub opiekunowie prawni dziecka powinni zgłosić się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej z wnioskiem o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Poradnia rozpoznaje wniosek, przeprowadza odpowiednie badania i Zespół Orzekający wydaje rodzicom lub opiekunom orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Rodzice wypełniają wniosek, który stanowi wzór do wydanej procedury, a który można uzyskać bezpośrednio ze strony internetowej (BIP), w szkole lub w Wydziale Oświaty.

Procedura postępowania Wypełniony wniosek wraz z załączonym orzeczeniem rodzice składają w wybranej szkole celem uzyskania potwierdzenia spełniania warunków do realizacji wydanych zaleceń zawartych w orzeczeniu (pkt 5 wniosku). Szkoła po dokonaniu potwierdzenia może wniosek najdalej w terminie 3 dni od daty złożenia bezpośrednio przesłać do Wydziału Oświaty lub też wydać go rodzicom, którzy powinni złożyć go osobiście w Wydziale Oświaty. Wydział Oświaty rozpoznaje wniosek i przygotowuje pismo Prezydenta Miasta w sprawie zapewnienia realizacji orzeczonej formy kształcenia specjalnego. W przypadku ubiegania się o przyjęcie dziecka do klasy pierwszej ogólnodostępnej przed rozpoczęciem roku szkolnego dzieci niepełnosprawne objęte są postępowaniem rekrutacyjnym.

Dowóz uczniów Zgodnie z obowiązującymi przepisami uprawnieni uczniowie niepełnosprawni objęci są zorganizowanym bezpłatnym transportem i opieką w czasie przewozu z miejsca zamieszkania do szkoły i z powrotem lub otrzymują zwrot kosztów przejazdu ucznia oraz opiekuna na podstawie odrębnej umowy. Uczniowie z autyzmem w tym z zespołem Aspergera znajdują się w grupie uczniów uprawnionych do bezpłatnego dowozu. Zgodnie z linią orzecznictwa bezpłatny transport może dotyczyć wyłącznie dowozu do najbliższej szkoły od miejsca zamieszkania ucznia.

Procedura organizacji dowozu Rodzice otrzymują od Prezydenta Miasta zapewnienie realizacji kształcenia specjalnego, które zawiera informację o zakwalifikowaniu lub nie do dowozu do szkoły. W przypadku informacji o kwalifikowaniu się do dowozu rodzice składają zgłoszenie o potrzebie zorganizowania dowozu w szkole. Przekazują niezbędne informacje o stanie zdrowia dziecka ważne dla organizowanego dowozu. Szkoła po przeanalizowaniu zgłoszeń przekazuje zbiorcze zestawienie do Wydziału Oświaty. Wydział Oświaty organizuje przetarg na usługę dowozu uczniów do szkół w mieście. Po rozstrzygnięciu przetargu i podpisaniu stosownych umów szkoła jest informowana co do trasy, przystanków oraz godzin przyjazdu i odjazdu. Szkoła lub wykonawca informują rodziców o szczegółach zorganizowanego dowozu.

Dowożenie uczniów do szkół Rok 2010 2011 2012 2013 Plan 2014 Zadanie budżetowe 1 591 464,02 1 383 557,26 1 445 309,61 1 142 719,03 1 600 000,00 Liczba uczniów 440 417 427 393 360

Dziękuję za uwagę