LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
18 czerwca 2009 Działania ukierunkowane na realizację idei dobrego rządzenia w Priorytecie V PO Kapitał Ludzki – Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji.
European Commission - Directorate General for Agriculture Polityka Rozwoju Wsi w powiększonej Unii Europejskiej Propozycja Komisji Europejskiej na lata.
Bieżące prace MRR związane z nową perspektywą w kontekście RLKS/CLLD Daniel Baliński Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwo Rozwoju.
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
System ewaluacji NPR i NSRO
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Leśny Krąg Naturalna Przedsiębiorczość w Leśnym Kręgu.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Narodowa Strategia Spójności
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Krajowa Sieć Leader + Prezentacja założeń oraz dotychczasowej realizacji projektu Sieci L+ Problematyka sieciowania - rola i zadania Lokalnej Grupy Działania.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Kołobrzeg 14 marzec 2013 r. LGR w przyszłym okresie programowania
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Założenia do Programu Leader na lata PROPOZYCJE
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Organizowane przez LGD „Qwsi”.  Stowarzyszenie LGD „Qwsi” powstało w 2008 r. (rejestracja w KRS w lutym 2009 r.) w celu realizacji 4 osi priorytetowej.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
„Środa z Funduszami dla… społeczności lokalnych”
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Fundusze unijne od podstaw Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz inicjatywy europejskie dr Marek Szuszman.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Podejście Leader w latach :
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Zapis prezentacji:

LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

LEADER – skromne początki, rosnąca rola LEADER I (1991-1993) LEADER II (1994-1999) LEADER + (2000-2006) oś 4 LEADER w ramach programów rozwoju obszarów wiejskich (2007-2013) RLKS/LEADER (2014-2020)

LEADER – sukcesy i porażki 2004 -2018; 14 lat wdrażania W wielu przypadkach całkowita zależność od środków publicznych LGD różnej prędkości i jakości działań merytorycznych, finansowych i instytucjonalnych Dominacja sektora publicznego nie tylko w samej LGD, ale także w jej organie decyzyjnym Niechęć do sieciowania Sukcesy LGD jako generator rozwoju w swoich regionach; LGD jako animator lokalny kultury, społeczny Dialog różnych sektorów LGD jako promotor produktów lokalnych, turystycznych LGD jako ambasador swoich regionów LGD jako łącznik pomiędzy miastem a wsią

LEADER/RLKS – co dalej? Co należy zrobić? Jaką drogę wybrać? Komunikat Komisji Europejskiej pt. „Przyszłość rolnictwa i produkcji żywności” z dnia 29 listopada 2017 r. „Oddolne, realizowane na szczeblu lokalnym podejście LEADER okazało się (1)skutecznym sposobem budowania lokalnego potencjału, a także (2)wspierania włączenia społecznego, (3)ograniczania ubóstwa i (4)tworzenia miejsc pracy w lokalnej gospodarce. Aby w pełni uruchomić potencjał obszarów wiejskich, należy zapewnić lepszą synergię i koordynację działań z władzami samorządowymi i lokalnymi agencjami.”

LEADER/RLKS – co dalej? Wartość dodana (korzyści uzyskane dzięki odpowiedniemu i skutecznemu stosowaniu metody LEADER) Mierzona na podstawie: zwiększenia kapitału społecznego wśród zaangażowanych stron, poprawy w zarządzaniu unijnym programem pomocowym na poziomie lokalnym i horyzontalnym w kontekście LEADER/RLKS oceny pozytywnych efektów osiągniętych dzięki LEADER/RLKS (przekładających się na zakładane rezultaty i oddziaływanie wdrażanego programu unijnego). Kapitał społeczny /Umiejętności społeczne Wzmocnienie kapitału społecznego, który należy przede wszystkim rozumieć jako nabywanie umiejętności społecznych, tzn. nawiązywania i utrzymywania kontaktów, jak również funkcjonowania w mniej lub bardziej formalnych powiązaniach (sieciach).

RLKS w regulacjach unijnych/ LEADER – jako metoda rozwoju społeczno - gospodarczego Należałoby wskazać: podstawowe elementy charakteryzujące tę metodę, w szczególności partnerstwo, zintegrowanie sektorów, oddolność, współpracę Zdefiniowanie roli LGD w systemie wdrażania funduszy unijnych, by raz na zawsze uniknąć dublowania się zadań realizowanych przez poszczególne instytucje Wykorzystanie tej metody w sposób horyzontalny w każdym państwie członkowskim Jednym z najlepszych sposobów zapewnienia realizacji tego celu byłoby odrębne rozporządzenie/rozdział w przepisach horyzontalnych nt. RLKS

Jaka LGD po 2020 r.? – efektywna administracja, aktywna LGD Funkcje administracyjne LGD vs. funkcje animacyjne LGD Dalsza profesjonalizacja LGD vs. współpraca ze społeczeństwem Czerpanie z doświadczeń innych podmiotów i inicjatyw

LSR po 2020 r. – filary rozwoju O szerokim zakresie vs. o wąskim zakresie Zintegrowana vs. wielosektorowa Ukierunkowana

Finansowanie podejścia LEADER/RLKS po 2020 r. Wielofunduszowość vs. wieloproceduralność

7 cech podejścia LEADER w kontekście 20 lat doświadczeń jego wdrażania - wyzwania lokalne partnerstwo – sprawne partnerstwo oddolność i współuczestnictwo – obciążenia administracyjne tworzenie powiązań i współpraca – wzmocnienie sieciowania innowacje – ukierunkowanie społeczne

7 cech podejścia LEADER w kontekście 20 lat doświadczeń jego wdrażania - wyzwania zintegrowanie i wielosektorowość działań – zharmonizowana wielofunduszowość terytorialność – pomost miasto-wieś lokalne finansowanie i zarządzanie – większa samodzielność

LEADER/RLKS po 2020 r. – potrzeba dyskusji Jak zharmonizować zasady wdrażania RLKS, aby umożliwić jego bardziej efektywne i jednolite wdrażanie? Jaka powinna być rola LGD, tak aby zapewnić skuteczne działanie partnerstwa? Czy konieczne jest dostosowanie zadań i wymagań do zróżnicowanych potencjałów LGD? Jaki powinien być charakter i zakres LSR, tak aby był to dokument wskazujący kierunki rozwoju lokalnego? W jaki sposób uprościć rozliczanie finansowania LGD i LSR? Jak poprawić skuteczność wykorzystania RLKS w ramach innych niż EFRROW funduszy?

Podejście tradycyjne …… Wójt; Radni; Rada Gminy Administracja Administracja projekt projekt projekt projekt projekt projekt projekt organizacje społeczne prywatne podmioty gospodarcze instytucje publiczne

Nowe podejście ….. Płużnicki Model Współpracy władz gminy z organizacjami pozarządowymi FUNDUSZE projekt projekt Wójt; Rada Gminy, Radni, Administracja; Lokalna społeczność; Partnerstwo projekt projekt projekt projekt projekt organizacje społeczne prywatne podmioty gospodarcze instytucje publiczne

Dziękuję za uwagę