Narada w sprawie współpracy regionalnej przy opracowaniu Podkarpackiego i Powiatowych Programów Ochrony Zdrowia Psychicznego ze szczególnym uwzględnieniem.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Advertisements

Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Opiekun osób starszych
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
„Aktywni zawodowo” program promocji zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi w Gdyni.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W POLSCE.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
SOSW jest placówką przeznaczoną dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. Szkoła Podstawowa Specjalna.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Oś Priorytetowa 8 Aktywni na rynku pracy
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Rozwiązywanie problemów alkoholowych w gminie

Działania MCPS na rzecz rozwoju ekonomii społecznej II posiedzenie Mazowieckiego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Sześciolatek idzie do szkoły
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kętach
Punkty Konsultacyjno-Doradcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin PROMYKI 2017.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
KATEDRA DYDAKTYKI SPORTU
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
EFS W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Blanka Skrzypkowska-Brancewicz
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Ochrona dzieci przed krzywdzeniem w Specjalistycznych Placówkach Wsparcia Dziennego na przykładzie działalności ELEOS Prawosławnego Ośrodka Miłosierdzia.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Marszałek Województwa Podkarpackiego
„Ludzi można spostrzec zamykając oczy” Jan Paweł II
Gdańsk, luty 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego.
Termin realizacji: r. – r.
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
REGIONALNY PROGRAM OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO
Punkty konsultacyjne w ramach projektu Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty Wsparcie szkół ogólnodostępnych w realizacji zadań związanych.
Gdańsk, marca 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego.
Współpraca z placówkami wspierającymi rozwój ucznia
OŚRODEK KOORDYNACYJNO- REHABILITACYJNO- OPIEKUŃCZY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 2 W GDAŃSKU.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Pomoc dla Seniorów świadczona w ramach krakowskiego systemu pomocy społecznej, w tym przez MOPS w Krakowie.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Psychiatria dzieci i młodzieży
Wspomaganie pracy szkół
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Zapis prezentacji:

Narada w sprawie współpracy regionalnej przy opracowaniu Podkarpackiego i Powiatowych Programów Ochrony Zdrowia Psychicznego ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży 19 stycznia 2018, Rzeszów

Zadania samorządu wojewódzkiego w NPOZP UPOWSZECHNIENIE ŚRODOWISKOWEGO MODELU OPIEKI PSYCHIATRYCZNEJ Strategia rozwoju zasobów ochrony zdrowia psychicznego z uwzględnieniem map potrzeb zdrowotnych w zakresie CZP - plan umiejscowienia CZP PSYCHIATRYCZNA OPIEKA ZDROWOTNA Programu zwiększenia dostępności i zmniejszenia nierówności w dostępie do różnych form środowiskowej psychiatrycznej opieki zdrowotnej /sieć CZP oraz placówki dla dzieci i młodzieży/ OPARCIE SPOŁECZNE Program poszerzenia, zróżnicowania i unowocześniania pomocy i oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi w zakresie pomocy i oparcia społecznego AKTYWIZACJA ZAWODOWA Program rozwoju zróżnicowanych form wspieranego i wspomaganego zatrudnienia oraz przedsiębiorczości społecznej dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych

CENTRUM ZDROWIA PSYCHICZNEGO wg. NPOZP Kompleksowa opieka zdrowotna nad osobami z zaburzeniami psychicznymi na określonym obszarze terytorialnym w formie pomocy doraźnej, ambulatoryjnej, dziennej, szpitalnej i środowiskowej Zespół dziecięco-młodzieżowy może, jeżeli uzasadniają to potrzeby i zasoby lokalne, funkcjonować w ramach jednego podmiotu leczniczego, w integracji z CZP dla dorosłych (wyspecjalizowany zespół dziecięco-młodzieżowy CZP) - na obszarze jednostki samorządu terytorialnego wielkości powiatu, dużego miasta, dzielnicy wielkiego miasta (50-200 tyś mieszkańców, w tym 9-36 tyś. dzieci i młodzieży)

Lokalny Program Ochrony Zdrowia Psychicznego – zadania powiatu ZAPEWNIENIE OSOBOM Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI WIELOSTRONNEJ OPIEKI ADEKWATNEJ DO ICH POTRZEB UPOWSZECHNIENIE ŚRODOWISKOWEGO MODELU PSYCHIATRYCZNEJ OPIEKI ZDROWOTNEJ UDZIELANIE WSPARCIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEGO UCZNIOM, RODZICOM I NAUCZYCIELOM UPOWSZECHNIENIE ZRÓŻNICOWYNYCH FORM POMOCY I OPARCIA SPOŁECZNEGO AKTYWIZACJA ZAWODOWA OSÓB Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI SKOORDYNOWANIE DOSTĘPNYCH FORM OPIEKI I POMOCY .

SKOORDYNOWANIE DOSTĘPNYCH FORM OPIEKI I POMOCY ZADANIE POWIATU SKOORDYNOWANIE DOSTĘPNYCH FORM OPIEKI I POMOCY . 1/ powołanie lub kontynuacja działania lokalnego zespołu koordynującego realizację Programu; skład zespołu ustala się w sposób zapewniający właściwą reprezentację samorządu powiatu lub gminy, placówek realizujących zadania z zakresu ochrony zdrowia psychicznego, pozarządowych organizacji samopomocowych; zarząd powiatu zapewni działaniom zespołu niezbędną pomoc administracyjną; 2/ opracowanie lub aktualizacja lokalnego programu ochrony zdrowia psychicznego, zawierającego szczegółowy plan zapewnienia mieszkańcom koordynowanych, medycznych i społecznych świadczeń CZP; 3/ realizacja, koordynowanie i monitorowanie lokalnego programu ochrony zdrowia psychicznego;

Powiatowe programy ochrony zdrowia psychicznego w województwie podkarpackim na dzień 19 stycznia 2018 W trakcie opracowania? Opracowane i przyjęte ? Powiat przemyski ziemski

powiat przemyski /ziemski/ powiat łańcucki ? Powiatowe zespoły koordynujące w województwie podkarpackim na dzień 19 stycznia 2018 powiat przemyski /ziemski/ powiat łańcucki ?

Powiatowe zespoły koordynujące, w skład których wchodzą eksperci od zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży np. dyrektor PPP… na dzień 19 stycznia 2018 ?

Regionalny podzespół ds Regionalny podzespół ds. dzieci i młodzieży Sieć powiatowych podzespołów ds. dzieci i młodzieży Powiat 1 Dzieci Dorośli Powiat 2 Powiat 3 Powiat 25 Dzieci Dorośli Jednolita metodologia – program ramowy dla wszystkich

Ramowy program ochrony zdrowia psychicznego z uwzględnieniem dzieci i młodzieży Opis modelu bio-psycho- społecznego, wielodyscyplinarność i międzyresortowość w podejściu do ochrony zdrowia psychicznego Mapa epidemiologiczna potrzeb zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży Mapa zasobów instytucjonalnych i kadrowych Cele, zadania, plan działania, finanse Monitoring i ewaluacja /wskaźniki/

Model bio-psycho-społeczny zdrowia psychicznego Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) definiuje zdrowie psychiczne jako dobrostan, w którym jednostka realizuje swoje możliwości, potrafi poradzić sobie z różnorodnymi sytuacjami życiowymi, jest w stanie uczestniczyć w życiu społecznym oraz produktywnie pracować (uczyć się).

Źródło: Mapa potrzeb zdrowotnych MZ, dane dotyczą woj. podkarpackiego; rok 2014

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w edukacji § 3 .2. Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole wynika w szczególności: 1) z niepełnosprawności; (niepełnosprawność intelektualna F7* psychiczna F84) 2) z niedostosowania społecznego; (F91 – zaburzenie zachowania) 3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym; F91, F84 (spectrum autyzmu) 4) z zaburzeń zachowania lub emocji; F9* 5) ze szczególnych uzdolnień; 6) ze specyficznych trudności w uczeniu się; F7*, F81 7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych; F80 8) z choroby przewlekłej; F50 – zaburzenie odżywiania 9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych; F43.0 10) z niepowodzeń edukacyjnych; F7*, F8*, F9* 11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi; 12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi według województw w roku szkolnym 2016/2017 wg SIO stan na 30.09.2016 r. niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym niedostosowani społecznie zagrożeni niedostosowaniem społecznym zagrożeni uzależnieniem z zaburzeniami zachowania z zaburzeniami psychicznymi z autyzmem w tym z zespołem Aspergera Przedszkole 72 76 562 Szkoła podstawowa 911 382 9 29 728 Gimnazjum 946 374 40 123 204 Zasadnicza szkoła zawodowa 623 13 20 4 16 Liceum ogólnokształcące 11 2 39 Technikum 64 1 Szkoła specjalna przysposabiająca do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z więcej niż jedną niepełnosprawnością 443 Sześcioletnia ogólnokształcąca szkoła muzyczna I stopnia 5 Sześcioletnia szkoła muzyczna I stopnia Czteroletnie liceum plastyczne Zespół wychowania przedszkolnego Punkt przedszkolny 54 2 629 1 289 70 160 1 634

Statystyka przyjęć w 2011 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczne w Krośnie Upośledzenie umysłowe – (8 % przypadków) Zaburzenia emocji i zachowania – ( 9 % ) zaburzenia zachowania i adaptacji o różnym stopniu nasilenia, ADHD, ADD, zaburzenia funkcjonowania społecznego (np. mutyzm wybiórczy), zaburzenia emocji i nastroju, zaburzenia lękowe w tym fobie, zaburzenia odżywiania, moczenie mimowolne i encopresis Zaburzenia rozwoju ( 83 % ) specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych (dysleksja rozwojowa, dyskalkulia), całościowe zaburzenia rozwojowe (autyzm) zaburzenia mowy i komunikacji

Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej Dzieci w rodzinach z trudnościami opiekuńczo-wychowawczymi – to grupa ryzyka zaburzeń rozwoju psychospołecznego. Dzieci nie są etykietowane zaburzeniami psychicznymi. W kryzysie jest rodzina.

Mapa potrzeb zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży Zagrożenie prawidłowego rozwoju OCHRONA ZDROWIA /POZ, Pediatria, PZP / Populacja dzieci i młodzieży 100% 1,4 % Problemy z zachowaniem i emocjami stanowiące ryzyko zakłócenia rozwoju psychospołecznego /np. problemy wychowawcze/ EDUKACJA /pomoc psychologiczno-pedagogiczna/ 20 % POMOC SPOŁECZNA /poradnictwo specjalistyczne, świetlice środowiskowe, ośrodki wsparcia itp. / Dzieci i młodzież z problemami wymagającymi pomocy psychologicznej lub psychiatrycznej . Zaburzenia psychiczne F* wg. ICD-10 WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI /sądy rodzinne, kuratorzy rodzinni, Niebieska Karta, ośrodki młodzieżowe 10 % Źródło: Informacja o realizacji działań wynikających z NPOZP w 2014 Źródło: Czesław Czabała, 2009

Dziecko – Rodzina – Szkoła - Otoczenie społeczne Funkcjonalne Środowiskowe Centrum (Sieć) Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w skali powiatu Subwencja edukacyjna Płatnik świadczeń zdrowotnych Pomoc społeczna – dotacje celowe i zadania własnych ZDROWIE ochrona zdrowia psychicznego bio-psycho-społeczna POMOC SPOŁECZNA wsparcie dziecka i rodziny EDUKACJA pomoc psychologiczno-pedagogiczna F0* F1* F2* F3* F4* F5* F6* F7* F8* F9* Dziecko – Rodzina – Szkoła - Otoczenie społeczne

Centrum Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży współdziała w rozwiązywaniu problemów zdrowia psychicznego SYSTEM POMOCY SYSTEM INTERWENCJI DZIECKO RODZINA ZDROWIE POMOC SPOŁECZNA EDUKACJA SĄD RODZINNY PRZECIW-DZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE Interwencja /ingerencja/ dla ochrony dobra dziecka i członków rodziny Zasada podmiotowości dziecka i rodziny

Lokalny Zespół Koordynujący Ochronę Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży sąd rodzinny, zespół kuratorów sądowych, zespół interdyscyplinarny przeciwdziałania przemocy w rodzinie, komisja rozwiązywania problemów alkoholowych System ochrony dziecka i nadzoru nad rodziną Lokalny Zespół Koordynujący Ochronę Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży System edukacji System pomocy społecznej ośrodek wsparcia dziennego, świetlica socjoterapeutyczna, ośrodek interwencji kryzysowej, specjalistyczne usługi opiekuńcze, zespół orzekania o niepełnosprawności, placówka opiekuńczo-wychowawcza przedszkole, szkoła, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, młodzieżowy ośrodek wychowawczy System ochrony zdrowia psychicznego

Strategia Rozwoju Województwa Podkarpackiego 2.4 Włączenie społeczne 2.5 Zdrowie publiczne Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2014-2020 Program Ochrony Zdrowia Psychicznego Program Pomocy Społecznej 2016-2023 Program Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych 2008-2020 Program Przeciwdziałania Narkomanii 2017-2020 Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie 2014-2020 Program Rozwoju Ekonomii Społecznej 2016-2020 Program Promocji Zdrowia (SANEPID) Program Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej 2014-2020

Szkolenia i monitoring Formy szkoleń: konferencje, seminaria, wykłady, warsztaty, e-learning, superwizje Przedmiot: 1/ wiedza: naukowa i kliniczna oraz praktyka : profilaktyka terapia, wspomaganie na poziomie pracy z dzieckiem, rodziną, szkołą 2/ wiedza i praktyka dotycząca organizacji, zarządzania i kształtowania lokalnej polityki społecznej, zdrowotnej, edukacyjnej, w tym dzielenie się dobrymi praktykami /FORUM/ Obszary tematyczne: Zaburzenia neurorozwojowe Uzależnienia i Zachowania ryzykowne - samookaleczenia i samobójstwa Zaburzenia więzi – emocji i zachowania Zaburzenia odżywiania …. Podmioty organizujące szkolenia: uczelnie wyższe, szkoły, stowarzyszenia, podmioty lecznicze … Źródło finansowania: środki unijne, Narodowy Program Zdrowia, samorząd, odpłatne

Współpraca Poziom wojewódzki: zespół redakcyjny – systematyczne konsultacje z zespołami powiatowymi: strona internetowa, korespondencja elektroniczna, narady /sieć kontaktów z zespołami powiatowymi + eksperci różnych specjalności/ Poziom powiatowy: zespoły koordynujące – prace nad lokalnym programem ochrony zdrowia psychicznego Cele do osiągnięcia: 1. Opracowanie programów ochrony zdrowia psychicznego – wpływ na kształtowanie lokalnej polityki społecznej i przygotowanie do reformy środowiskowej opieki psychiatrycznej – utworzenie sieci Centrum Zdrowia Psychicznego 2. Wykorzystanie środków unijnych z podkarpackiego RPO: przygotowanie koncepcyjne i organizacyjne; mobilizacja zasobów instytucjonalnych i kadrowych w połowie 2018 roku 3. Perspektywa uruchomienia środków programu POWER na szkolenia kadr ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w 2019 roku

Harmonogram 15 lutego - FORUM część podkarpacka – prezentacja profilaktyki i ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w różnych kontekstach instytucjonalnych – diagnoza potrzeb i zasobów – dobre praktyki współpracy wielodyscyplinarnej i międzyinstytucjonalnej; doświadczenie ograniczeń /zaproszenie do wystąpień, referatów/ 2 marca - FORUM część ogólnopolska – prezentacja prac systemowych i legislacyjnych w MZ, MEN, MRPiPS – dyskusja wielodyscyplinarna i międzyresortowa /zaproszenie do panelu/ Kwiecień/maj – FORUM z prezentacją ramowego programu ochrony zdrowia psychicznego z uwzględnieniem dzieci i młodzieży dla województwa i powiatów

Ludność faktycznie mieszkająca w powiatach /tyś./ OPIEKA PSYCHIATRYCZNA 2017 ODDZIAŁ CAŁODOBOWY 48 108 DZIENNY AUTYZM AUTYZM PZP 53 67 ZLŚ 136 62 70 168 56 78 187 80 74 121 135 62 62 66 74 47 115 112 OPIEKA PSYCHIATRYCZNA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY LESKO 95 27 22 Ludność faktycznie mieszkająca w powiatach /tyś./ na terenie województwa podkarpackiego Stan na 31 XII 2016

Podstawowa opieka zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży Dziecko /nastolatek/ Środowisko życia – rodzina, szkoła… Przedszkole Szkoła nauczyciele Lekarz rodzinny i pielęgniarka POZ Koordynacja ogólna - międzyinstytucjonalna SĄD Rodzinny POMOC SPOŁECZNA Interwencja kryzysowa, poradnictwo specjalistyczne, świetlica socjoterapeutyczna Pracownik socjalny, Asystent rodziny, Kurator sądowy EDUKACJA Poradnia psychologiczno-pedagogiczna Psycholog i Pedagog szkolny Pomoc Koordynacja przypadku Zespół Mobilny Zespół terapeutyczny – pomoc psychologiczno-społeczna w konsultacji z lekarzem, bez oddziaływań biologicznych Psychiatra OPIEKA SPECJALISTYCZNA

Środowiskowe Centrum Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży Opieka podstawowa Dziecko /nastolatek/ Środowisko życia – rodzina, szkoła… POZ Szkoła Centrum Koordynacji EDUKACJA Pomoc psychologiczno-pedagogiczna POMOC SPOŁECZNA Interwencja kryzysowa, poradnictwo specjalistyczne, Zespół terapeutyczny /ambulatoryjno-mobilny/ SĄD Opieka specjalistyczna Oddział dzienny Klasa terapeutyczna Ośrodek wsparcia dziennego, świetlica socjoterapeutyczna.. POW, Rodzina zastępcza /terapeutyczna/ MOW MOS Oddział cało-dobowy Hostel

Regionalna Sieć Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży Obszar Poziom Opis Powiat Środowiskowe Centrum Pomocy Psychologicznej dla Dzieci i Młodzieży usługi psychologiczne, psychoterapeutyczne, wspomaganie rozwoju, terapia zaburzeń rozwojowych w regularnej konsultacji z psychiatrą dziecięcym z ŚCZP DzM i superwizja we współpracy z edukacją i pomocą społeczną Subregion (ok.500 tyś., 5-6 powiatów) Środowiskowe Centrum Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży standardowe usługi ambulatoryjne, mobilne z oddziałem dziennym Województwo Specjalistyczne Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży specjalistyczne programy terapeutyczne z oddziałem całodobowym ŚCZP DzM ŚCZP DzM ŚCPP ŚCPP ŚCPP ŚCPP ŚCPP ŚCPP ŚCPP ŚCPP ŚCPP ŚCPP SCZP DzM ŚCPP ŚCPP ŚCPP ŚCPP ŚCPP ŚCZP DzM ŚCZP DzM ŚCPP ŚCPP ŚCPP ŚCPP ŚCPP

Zbieranie danych i analiza dla województwa i wszystkich powiatów /zdrowie, edukacja, pomoc społeczne, sądy rodzinne/ Opracowanie programu „szablonu” do kopiowania - lokalne programy ochrony zdrowia psychicznego – metodologicznie jednolite – możliwość porównywania i scalania danych – wnioski i harmonogram działań każdy formułuje autonomicznie. Monitoring corocznie – Forum i zbieranie danych na poziomie powiatów i województwa Szkolenia / konferencje / seminaria – Poziom wiedzy i praktyki terapeutycznej, pomocowej, profilaktycznej Poziom organizacji, zarządzania i kształtowania lokalnej polityki społecznej, zdrowotnej, edukacyjnej dzielenie dobrymi praktykami – współpraca środowisk akademickich /referaty, artykuły/, praktyków /warsztaty/, zarządzających /seminaria i panele/. Obszary tematyczne: Zaburzenia neurorozwojowe Uzależnienia od środków odurzających i behawioralne Zaburzenia więzi – emocji i zachowania Zaburzenia odżywiania Samookaleczenia i samobójstwa Uwzględnienie profilaktyki: Narodowy Program Zdrowia

Harmonogram 15 luty FORUM część podkarpacka na temat modelu 2 marca FORUM część ogólnopolska Bieżące konsultacje i prace redakcyjne analityczne Szeroka narada regionalna analiza danych – ramowy program ochrony zdrowia psychicznego - przedstawiciele zespołów powiatowych i wojewódzkiego RPO środki unijne Działania rutynowe – lokalne i regionalne – konferencje , szkolenia, promocja dobrych praktyk – raz na rok lub częściej

Ludność faktycznie mieszkająca w powiatach /tyś./ 48 108 53 67 136 62 70 168 56 78 187 80 74 121 135 62 62 66 74 47 115 112 LESKO 95 27 22 Ludność faktycznie mieszkająca w powiatach /tyś./ na terenie województwa podkarpackiego Stan na 31 XII 2016

W ilu powiatach istnieją stare lub powstały nowe zespoły ds W ilu powiatach istnieją stare lub powstały nowe zespoły ds. opracowania powiatowych programów ochrony zdrowia psychicznego? Jeżeli funkcjonują te zespoły, to czy w ich skład wchodzą przedstawiciele placówek, jednostek, organizacji, które zajmują się zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży, w jaki zakresie (promocja, profilaktyka, terapia) Czy wokół problematyki zp dz i m powstały interdyscyplinarne, wielo-instytucjonalne i między-resortowe „podzespoły”?

CENTRUM ZDROWIA PSYCHICZNEGO Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego Art. 5a. Podmiot leczniczy prowadzący centrum zdrowia psychicznego zapewnia kompleksową opiekę zdrowotną nad osobami z zaburzeniami psychicznymi na określonym obszarze terytorialnym w formie pomocy doraźnej, ambulatoryjnej, dziennej, szpitalnej i środowiskowej. - na obszarze jednostki samorządu terytorialnego wielkości powiatu, dużego miasta, dzielnicy wielkiego miasta (50-200 tyś mieszkańców. Zespół dziecięco-młodzieżowy może, jeżeli uzasadniają to potrzeby i zasoby lokalne, funkcjonować w ramach jednego podmiotu leczniczego, w integracji z CZP dla dorosłych (wyspecjalizowany zespół dziecięco-młodzieżowy CZP)

Formy opieki /liczba dzieci i młodzieży/ Rok 2014 Oddziały całodobowe 7 311 Oddziały dzienne 2 399 Opieka ambulatoryjna 105 123 382 - liczba lekarzy psychiatrów dziecięcych wykonująca zawód w 2016 roku

Strategia Rozwoju Województwa Podkarpackiego 2.4 Włączenie społeczne 2.5 Zdrowie publiczne Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2014-2020 Program Ochrony Zdrowia Psychicznego Program Pomocy Społecznej 2016-2023 Program Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych 2008-2020 Program Przeciwdziałania Narkomanii 2017-2020 Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie 2014-2020 Program Rozwoju Ekonomii Społecznej 2016-2020 Program Promocji Zdrowia (SANEPID) Program Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej 2014-2020

INFORMACJA O REALIZACJI DZIAŁAŃ WYNIKAJĄCYCH Z NARODOWEGO PROGRAMU OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO W 2014 ROKU Opieka psychiatryczna nad dziećmi i młodzieżą Do najczęstszych zaburzeń psychicznych wśród dzieci i młodzieży w wieku do 18 r.ż., zgłaszających się do poradni zdrowia psychicznego i leczenia uzależnień należą zaburzenia zachowania i emocji, rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym F9*, oraz zaburzenia nerwicowe związane ze stresem F43. Pierwszą przyczyną hospitalizacji w placówkach psychiatrycznych są podobnie jak w przypadku poradni zdrowia psychicznego zaburzenia zachowania i emocji F9*, drugą natomiast zaburzenia spowodowane używaniem substancji psychoaktywnych F1*. /str.9/

INFORMACJA O REALIZACJI DZIAŁAŃ WYNIKAJĄCYCH Z NARODOWEGO PROGRAMU OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO W 2014 ROKU Informacja Ministra Edukacji Narodowej

INFORMACJA O REALIZACJI DZIAŁAŃ WYNIKAJĄCYCH Z NARODOWEGO PROGRAMU OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO W 2014 ROKU Informacja Ministra Edukacji Narodowej

INFORMACJA O REALIZACJI DZIAŁAŃ WYNIKAJĄCYCH Z NARODOWEGO PROGRAMU OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO W 2014 ROKU Informacja Ministra Edukacji Narodowej

INFORMACJA O REALIZACJI DZIAŁAŃ WYNIKAJĄCYCH Z NARODOWEGO PROGRAMU OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO W 2014 ROKU Informacja Ministra Edukacji Narodowej

INFORMACJA O REALIZACJI DZIAŁAŃ WYNIKAJĄCYCH Z NARODOWEGO PROGRAMU OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO W 2014 ROKU Informacja Ministra Edukacji Narodowej W poradniach zatrudniani są specjaliści przygotowani do realizacji, określonych w obowiązujących aktach prawnych, zadań związanych z działalnością: diagnostyczną, terapeutyczną, profilaktyczną i doradczą. Są to w szczególności: psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi, jak również rehabilitanci ruchowi oraz lekarze różnych specjalności. W roku szkolnym 2013/2014 publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne objęły diagnozą psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną i lekarską 1 084 299 dzieci i młodzieży.

Nazwa świadczeniodawcy Średni okres pobytu w dniach Zakres świadczeń Nazwa świadczeniodawcy Liczba leczonych Liczba osobodni Średni okres pobytu w dniach Świadczenia dzienne psychiatryczne rehabilitacyjne dla dzieci i młodzieży Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej Nr 1 w Rzeszowie 26 1 097 42,2 Kliniczny Szpital Wojewódzki Nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie 137 5 535 40,4 Centrum Medyczne w Łańcucie Sp. z o.o. 66 3 999 60,6

Powiat zamieszkania pacjenta Średni okres pobytu w dniach Zakres świadczeń Powiat zamieszkania pacjenta Liczba leczonych Liczba osobodni Średni okres pobytu w dniach Świadczenia dzienne psychiatryczne rehabilitacyjne dla dzieci i młodzieży bieszczadzki 1 27 27,0 jarosławski 11 497 45,2 jasielski 15 15,0 krośnieński 2 31 15,5 leżajski 4 4,0 lubaczowski 113 113,0 łańcucki 41 2 670 65,1 mielecki 28 28,0 niżański 44 44,0 przemyski 5,5 przeworski 10 380 38,0 ropczycko-sędziszowski 6 196 32,7 rzeszowski 39 1 919 49,2 sanocki 6,0 stalowowolski 7 93 13,3 strzyżowski 107 17,8 tarnobrzeski 25 25,0 leski 13 13,0 Krosno 69 69,0 Przemyśl 45 22,5 Rzeszów 75 3 597 48,0 Tarnobrzeg 9,9

Modelowa mapa potrzeb zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży Zagrożenie prawidłowego rozwoju EDUKACJA /pomoc psychologiczno-pedagogiczna/ Populacja dzieci i młodzieży 100% Problemy z zachowaniem i emocjami stanowiące zagrożenie dla prawidłowego i optymalnego rozwoju psychicznego /problemy zdrowia psychicznego - problemy relacyjne / OCHRONA ZDROWIA /POZ, Pediatria, PZP/ POMOC SPOŁECZNA /poradnictwo specjalistyczne, świetlice środowiskowe, ośrodki wsparcia itp. / Zaburzenia psychiczne F* spełniające kryteria ICD-10 WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚC /sądy rodzinne, kuratorzy rodzinni, Niebieska Karta, ośrodki młodzieżowe 10 %

Modelowa mapa potrzeb zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży Dzieci i młodzież z problemami F* ? EDUKACJA ZDROWIE Dzieci i młodzież z zaburzeniami psychicznymi F* Ze spełnionymi kryteriami ICD-10 CZP DM POMOC SPOŁECZNA SĄD RODZINNY

Zagadnienia Nazywanie, Rozumienie, definiowanie zaburzeń psychicznych – problemy wychowawcze, Model bps – optymalny obraz slajd Model skoordynowanej wspomagania, opieki psychiatrycznej – utrata kontroli nad zachowaniem – problem dorosłych – cierpienie psychiczne – perspektywa dziecka, młodego Wieloświat – widzenie różnymi oczami, widzenie w różnym zakresie widma fal elektro Regulacje wewnątrz-resortowe – praktyki koordynacji między-resortowej (zespół terapeutyczny – zespół interdyscyplinarny, wieloprofesjonalny, multiprofesjonalny, wielo-instytucjonalny, wielo-resortowy) Za wiedzą, za zgodą rodziców, z udziałem rodziców /opiekunów prawnych/ Pomaganie / interwencja

Delivering for Mental Health (Scottish Executive 2006) A secondary school with a population of 1000 young people, with a total associated primary school population of 1000 will have 200 children and young people directly affected by a mental disorder: of these 100 would have a clinically significant conduct disorder, 80 an emotional disorder and 20 would be hyperactive. In addition, 200 young people would be experiencing mental health difficulties that affected their day to day life. Na 10.000 uczniów w powiecie 1000 ma zaburzenia psychiczne, 500 przejawia znaczące klinicznie zaburzenia zachowania, 400 ma zaburzenia emocjonalne, 100 ma zaburzenia neurorozwojowe /nadpobudliwość psychoruchową o podłożu neurochemicznym, autyzm/. Ponadto 1000 młodzieży doświadcza problemów zdrowia psychicznego wpływających na ich codzienne życie. Razem wsparcia i opieki wymaga 2000 dzieci i młodzieży szkolnej. Rzeszów – 8,3 tyś dzieci 3-6, 32,1 tyś uczniowie

Czym się różni praca wychowawcza ze wspomaganiem rozwoju, terapia, profilaktyka Co jest chore, zaburzone w jednostce, a co w relacjach

Forum PODKARPACKIE FORUM ZDROWIA PSYCHICZNEGO DZIECI I MŁODZIEŻY   Wprowadzenie: 3 marcu 2017 roku weszło w życie Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego, którego celem jest upowszechnienie i rozwój środowiskowej opieki psychiatrycznej skoordynowanej z systemem oparcia społecznego. W związku z powyższym trwają prace nad zbudowaniem wielo-resortowego, kompleksowego, skoordynowanego, skutecznego i efektywnego systemu wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, opieki psychiatrycznej, ochrony ich dobra ze wspieraniem rodzin. Zadaniem administracji rządowej jest stworzenie warunków prawnych i finansowych do realizacji zakładanych celów. Samorząd wojewódzki i powiaty mają opracować programy ochrony zdrowia psychicznego tak, aby zabezpieczyć swoim mieszkańcom, w tym dzieciom i młodzieży, kompleksowe i skoordynowane usługi edukacyjne, zdrowotne i społeczne. Do tego ma służyć „powiatowa” sieć Centrum Zdrowia Psychicznego z koordynacją merytoryczną i organizacyjną. To wymaga refleksji i dialogu, jak to zrealizować. Razem szukamy najlepszych rozwiązań. FORUM jest otwartym dialogiem w kręgu:  - osób kształtujących politykę zdrowotną, edukacyjną i społeczną państwa - osób zarządzających i organizujących usługi zdrowotne, edukacyjne i społeczne na poziomie samorządu;  - osób bezpośrednio udzielających pomocy, wsparcia, terapii - osób potrzebujących pomocy i korzystającymi ze świadczeń – dzieci, młodzież i ich rodziny ( w tym przypadku   Miejsce: sala audytoryjna w Podkarpackim Urzędzie Marszałkowskim w Rzeszowie/pomieści 250 osób, sprzęt audiowizualny, nagrywanie, a nawet możliwość transmisji on-line/. Harmonogram: 19 stycznia – narada podkarpackich liderów dobrych praktyk w ochronie zdrowia psychicznego (wstępna prezentacja koncepcji wielopoziomowej i wielo-resortowej ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w oparciu o grudniową notatkę do Ministra Króla  15 lutego – PODKARPACKIE FORUM ZDROWIA PSYCHICZNEGO DZIECI I MŁODZIEŻY część I regionalna – referaty praktyków i zarządzających podkarpackich o diagnozie problemów i potrzeb zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, o dobrych praktykach i doświadczeniach współpracy lokalnej, o barierach i potrzebach zmian z perspektywy pracowników zdrowia, edukacji, pomocy społecznej, a może i sądu rodzinnego. /wystąpienia mogą być nagrywane i publikowane w Internecie, co pozwoliłoby na ewentualne zapoznanie się z nimi ekspertom rządowym /. Liderzy dobrych praktyk to osoby, które mają zawodowe doświadczenia w pracy pomocowej i terapeutycznej z dziećmi, młodzieżą i ich rodzinami oraz mają praktykę w zarządzaniu (ordynatorzy oddziałów, dyrektorzy poradni i placówek, kierownicy projektów itp.) 2 marca (termin do potwierdzenia) – PODKARPACKIE FORUM ZDROWIA PSYCHICZNEGO DZIECI I MŁODZIEŻY część II ogólnopolska – wystąpienia ekspertów ministerialnych o pracach legislacyjnych i rozwiązaniach systemowych ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wsparcia rodziny i pomocy dziecku zagrożonemu przemocą i zaniedbaniem. Konferencja byłaby prowadzona metodą otwartego dialogu. Część A Wystąpienia ekspertów i pracowników ministerstw: MZ, MEN, MRPiPS  Prof. Małgorzata Janas-Kozik -  ordynator Oddziału Klinicznego Psychiatrii i Psychoterapii Wieku Rozwojowego - Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach; Zespół ds. zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży w Ministerstwie Zdrowia Tomasz Rowiński  - Instytut Psychologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie; Zespół ds. zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży w Ministerstwie Zdrowia; Temat: „Środowiskowe Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży - próba tworzenia wielopoziomowego wsparcia niepełnoletnich w województwie podkarpackim”  Jolanta Wilewska – dyrektor Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego (DWKI) w Ministerstwie Edukacji Narodowej Elżbieta Neroj - radca generalny Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego (DWKI) w Ministerstwie Edukacji Narodowej Katarzyna Napiórkowska - naczelnik Departamentu Polityki Rodzinnej w Ministerstwie Rodziny Pracy i Polityki Społecznej Iwona Mazur  - Zakład Organizacji i Zarządzania na Wydziale Nauk o Zdrowiu Uniwersytet Medyczny im. Powstańców Śląskich we Wrocławiu; ekspert ds. promocji i profilaktyki zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz zarządzania w ochronie zdrowia Część B Dyskusja panelowa /zespół reflektujący/ liderzy lokalnych dobrych praktyk na Podkarpaciu i głosy z Sali w przedmiotowej sprawie  Cześć C Dyskusja panelowa /zespół reflektujący/ Goście i podsumowanie 

Mapa potrzeb zdrowia psychicznego i więzi u dzieci i młodzieży Mapa zasobów instytucjonalnych, oferta świadczeń i koszty Cele i plan działań, finansowanie Wskaźniki i monitorowanie

POZ PZP DzM SZPITAL

Hospitalizacja z powodu zaburzeń nerwicowych związanych ze stresem i postacią somatyczną

Hospitalizacja z powodu zaburzeń hiperkinetycznych i zaburzeń zachowania (2014)

Uproszczony model finansowania psychiatrii wieku rozwojowego – wygodny dla płatnika Pn Wt Śr T ZLŚ – wizyta domowa po kryzysie R R T I T

Całościowy opis pracy terapeutycznej

Możliwe przyczyny objawów nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) wg. Richard Saul zab. neurochemiczne trudności w uczeniu się niepokój zab. napadowe zab. przetwarzania sensorycznego stres społeczny zespół Aspergera zab. obsesyjno-kompulsywne uzdolnienia zespół Tourette’a schizofrenia FAS zab. snu wada wzroku wada słuchu zab. afektywne dwubiegunowe, depresja alergie nadczynność tarczycy niedobór żelaza guzy przysadki mózgowej nadużywanie substancji psychoaktywnych zatrucie metalami ciężkimi zespół łamliwego chromosomu X nadużywanie gier komputerowych

Hospitalizacja z powodu zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży (2014) według dokumentu Mapa potrzeb zdrowia psychicznego – Ministerstwo Zdrowia - styczeń 2017

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w edukacji § 3 .2. Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole wynika w szczególności: 1) z niepełnosprawności; (niepełnosprawność intelektualna F7* psychiczna F84) 2) z niedostosowania społecznego; (F91 – zaburzenie zachowania) 3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym; F91, F84 (spectrum autyzmu) 4) z zaburzeń zachowania lub emocji; F9* 5) ze szczególnych uzdolnień; 6) ze specyficznych trudności w uczeniu się; F7*, F81 7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych; F80 8) z choroby przewlekłej; F50 – zaburzenie odżywiania 9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych; F43.0 10) z niepowodzeń edukacyjnych; F7*, F8*, F9* 11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi; 12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

Pomoc w różnych kontekstach instytucjonalnych Ochrona zdrowia psychicznego Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w edukacji Porada lekarska diagnostyczna –porada … obejmująca: b) ocenę stanu psychicznego i somatycznego, …e) ustalenie rozpoznania i planu terapeutycznego; Porada psychologiczna diagnostyczna – porada… mająca na celu: a) wykonanie pogłębionej diagnostyki osobowości, b) ocenę procesów poznawczych, c) ocenę innych dyspozycji psychicznych, d) wykonanie niezbędnych konsultacji specjalistycznych, e) ustalenie diagnozy psychologicznej i planu terapeutycznego; Porada kompleksowo–konsultacyjna dla osób z autyzmem dziecięcym prowadząca do ustalenia rozpoznania, diagnozy funkcjonalnej, zaleceń w formie indywidualnego programu terapeutyczno–rehabilitacyjnego Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu. Pomoc jest udzielana uczniom, ich rodzicom i nauczycielom. Wspieranie rodziny i dziecka w pomocy społecznej Udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów …. psychologicznych… wychowawczych z dziećmi… ; udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych

MODEL BIO-PSYCHO-SPOŁECZNY PODEJŚCIE RESORTOWE PODEJŚCIE ZINTEGROWANE

Centrum Zdrowia Psychicznego według Rozporządzenia NPOZP CZP (dla dorosłych) ściśle współdziała w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych i społecznych pacjentów z podmiotami świadczącymi oparcie społeczne, aktywizację społeczno-zawodową i inne aktywności pomocowe na terenie odpowiedzialności terytorialnej centrum.

Krąg troski i odpowiedzialności za zdrowie psychiczne DZIECKO/PACJENT RODZINA TERAPEUCI ZARZĄDZAJĄCY POLITYCY OTWARTY DIALOG

Zaproszenie na szkolenie pt Zaproszenie na szkolenie pt. „METODOLOGIA TWORZENIA LOKALNEGO PROGRAMU OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO” 28 listopada 2017 godz. 9:00 – 13:00 Sala Audytoryjna Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie

Mapa potrzeb zdrowia psychicznego F0* F1* F2* F3* F4* F5* F6* F7* F8* F9* Kryzys psychiczny bez negatywnych skutków społecznych i zawodowych, bez instytucjonalnego oparcia społecznego i aktywizacji zawodowej Zaburzenia emocji i zachowania u dzieci i młodzieży Kryzys psychiczny –psychotyczny, afektywny z farmakoterapią lekami refundowanymi, zwolnieniem lekarskim, hospitalizacją, oparciem społecznym, aktywizacją zawodową, - niepełnosprawność psychiczna, renta Zaburzenia rozwoju psychicznego u dzieci i młodzieży Upośledzenie umysłowe - niepełnosprawność intelektualna Uzależniena