Budowanie partnerstwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Advertisements

„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Organizacje pozarządowe
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Koncepcja utworzenia Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
PLAN DZIAŁANIA NA ROK 2009 PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Olsztyn, 4 listopada 2008.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Mrągowo KONFERENCJA organizacji pozarządowych Jak organizować współpracę organizacji pozarządowych z samorządem? Arkadiusz Jachimowicz Elbląskie.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
PROGRAMY WSPÓŁPRACY SAMORZĄDÓW Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
Centra Organizacji Pozarządowych
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zakres realizacji projektów partnerskich określony przez IZ PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
DOBRE PRAKTYKI SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI R ZESZÓW 21 LISTOPADA 2012 ROKU.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
1 NGO a samorząd terytorialny. Źródła przychodów NGO województwo Kujawsko Pomorskie – badania UM 2008.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Regionalny Program Operacyjny
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Województwo Opolskie otwarte na współpracę z NGO Prezentacja założeń projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Gminy Miejskiej Słupsk z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok Urząd Miejski w Słupsku.
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
Współpraca Miasta Białegostoku z organizacjami pozarządowymi
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Kierunki rozwoju ekonomii społecznej w świetle nowej perspektywy finansowej UE.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
ROPS Poznań Konsultacje z PUP grupa docelowa projektu i instrumenty aktywizacji edukacyjnej PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ.
Realizacja projektów subregionalnych Spotkanie Tarnowskiej Organizacji Turystycznej Brzesko, dnia
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Zatrudnianie nauczycieli
Spotkanie informacyjne
Zapis prezentacji:

Budowanie partnerstwa Mateusz Eichner, Piotr Bańczyk

Partnerstwo Lokalne -Definicja „Międzysektorowa sformalizowana lub niesformalizowana lokalna inicjatywa społeczna w ramach której grupa podmiotów planuje i realizuje działania ukierunkowane na rozwiązywanie problemów społecznych występujących na danym terytorium”.

Partnerstwo jako sposób na rozwiązywanie problemów lokalnych ŚRODOWISKO PARTERSTWO PROBLEM SPOŁECZNY CEL DZIAŁANIA Rozwój społeczności lokalnej jest procesem społecznej zmiany, a jego nadrzędną wartością jest oparcie rozwoju lokalnego o siły tkwiące we własnym środowisku.

Cechy partnerstwa: Wspólny cel Równość partnerów Zasady zarządzania wypracowane wspólnie i wszystkim znane Dobrowolność udziału w partnerstwie Chęć i motywacja potencjalnych partnerów do uczestniczenia w partnerstwie Efekt społecznej synergii Równoważność/ równowaga wszystkich partnerów, głos każdego z partnerów jest tak samo ważny Świadomość swoich słabych i mocnych stron Wspólny obszar problemowy dla wszystkich

Cechy partnerstwa: Krytyczne bycie wewnątrz partnerstwa Świadomość oczekiwań partnerów – nie można kryć swoich intencji, jawność zamiarów Uzupełnianie zasobów, łączenie kapitałów Partnerstwo to proces dynamiczny, „dzieje się” Partnerzy są współodpowiedzialni za efekty Wspólne wartości – zaufanie, lojalność, odpowiedzialność

ĆWICZENIE –Korzyści i minusy współpracy + Dla organizacji pozarządowych - Dla organizacji pozarządowych + Dla samorządu - Dla samorządu

Dlaczego Partnerstwa? Dają możliwość wzmocnienia własnej skuteczności poprzez wspólne działanie, Eliminują dublowanie zadań, Ułatwiają uzyskania powszechnego poparcia w konkretnych zadaniach -lobbing, Dają milowość zdobycia większego rozgłosu -PR, Umożliwiają łatwiejszy dostęp do ludzi, czasu, pieniędzy –optymalizacja zasobów Budują KAPITAŁ SPOŁECZNY Preferowane są przy ubieganiu się o środki zewnętrzne

Czynniki motywujące do nawiązania partnerskiej współpracy Realizacja wspólnego celu Podobny rodzaj organizacji Doświadczenie i praktyka działania, wzajemne korzystanie ze swoich umiejętności Zidentyfikowanie problemu podobnego rodzaju Praca na rzecz podobnej grupy docelowej Możliwość pozyskania większych środków

Czynniki motywujące do nawiązania partnerskiej współpracy możliwość działania na większym obszarze Wymogi grantodawcy Tworzenie reprezentacji branżowych Wymiana informacji, doświadczeń, lepszy przepływ informacji, pozyskanie nowych kontaktów i znajomości Racjonalność ekonomiczna w rozwiązywaniu problemów

ĆWICZENIE Co sprzyja budowaniu partnerstwa w społeczności lokalnej? Co przeszkadza budowaniu partnerstwa w społeczności lokalnej?

Wskaźniki sprzyjające budowaniu partnerstwa w lokalnej społeczności Świadomość problemów, potrzeb. Oddolna potrzeba zmiany istniejącego stanu rzeczy Mały obszar geograficzny. Kapitał społeczny –silne więzi międzyludzkie. Elastyczność i otwartość, zdolność do zmian. Umiejętność prowadzenia dyskusji, osiągania konsensusu i podejmowania współpracy –gotowość do prowadzenia debaty. Lokalni liderzy. Pozytywne doświadczenia we wcześniejszej wspólnej pracy. Brak konfliktów interpersonalnych –osobowych pomiędzy osobami kierującymi kluczowymi instytucjami.

Partnerstwa Lokalne–kto może tworzyć Ośrodki szkoleniowe Biura Pośrednictwa Pracy Izby Handlowe, Rzemiosło Władze lokalne Firmy OWSS Problem terytorium Agencje Rozwoju Organizacje pozarządowe Ośrodki Pomocy Społecznej Powiatowe Rady Zatrudnienia Lokalne media PUP

Analiza interesariuszy partnerstwa? Grupa docelowa Co nam mogą dać? Co my im możemy dać? Bariery Np.. Urząd Gminy

KLUCZOWE ELEMENTY POPRAWNIE FUNKCJONUJĄCEGO LOKALNEGO PARTNERSTWA konsekwentny i stanowczy lider/koordynator Zrównoważenie pomiędzy zbytnią biurokratyzacją a nieformalną strukturą Systematyczne gromadzenie danych i analiz dotyczących społeczności lokalnej. Otwartość na nowych członków partnerstwa, konsultacja społeczna i angażowanie innych podmiotów Elastyczność i otwartość na zmianę skoncentrowanie się na ludziach w Lokalnym Partnerstwie i „pielęgnowanie” wypracowanych relacji Wypracowana procedura pozyskiwania niezbędnych środków finansowych na realizację celów wypracowanie przejrzystych struktur i procesu decyzyjnego, wspólne podejmowanie decyzji

Etapy tworzenia i rozwoju partnerstwa 1. Analiza środowiska problemu – obejmuje wszystkie instytucje i zjawiska związane z problemem Dokonuje się jej poprzez określenie instytucji i organizacji oraz zjawisk sprzyjających naszym działaniom, instytucji i organizacji hamujących nasze działania. Praca ze społecznością lokalną nad jej rozwojem to towarzyszenie jej w rodzeniu własnej przyszłości.

Etapy tworzenia i rozwoju partnerstwa 2. Wstępna analiza potencjalnych partnerów – odpowiadamy na następujące kwestie: Jaki jest status prawny potencjalnego partnera Jego główne cele i klienci, którym pomaga Dlaczego jest istotny dla rozwiązania problemu Co może wnieść do partnerstwa Co może zyskać na współpracy z innymi, jaka może być jego motywacja w przystąpieniu do partnerstwa

Etapy tworzenia i rozwoju partnerstwa 3. Spotkania grupy partnerskiej: Wzajemne poznanie się partnerów Ustalenie obowiązujących wartości i reguł Ustalenie przez wszystkich partnerów wspólnego projektu

Partnerstwo instytucji MODEL PARTNERSTWA LOKALNEGO Partnerstwo osób = STOWARZYSZENIE Partnerstwo instytucji REPREZENTACJA

bezpośrednia realizacja MODEL PARTNERSTWA LOKALNEGO Sformalizowany bezpośrednia realizacja KOORDYNACJA Niesformalizowany pośrednia realizacja SIEĆ

PARTNERSTWO SFORMALIZOWANE Projektowe Lokalne

ĆWICZENIE Perspektywy dla rozwoju Bariery rozwoju partnerstwa?

Współpraca z samorządem Outsourcing usług społecznych Mateusz Eichner

Należy wyróżnić dwa całkowicie odrębne sposoby realizacji projektu z udziałem więcej niż jednego podmiotu: partnerstwo - co oznacza wspólną realizację projektu przez beneficjenta i podmioty z sektora lub spoza sektora finansów publicznych określone bądź na podstawie ustaw: z dnia z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001 r. poz. 142, poz. 1591 jt. z późn. Zm bądź na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz na podstawie umów i porozumień o charakterze cywilnoprawnym;

przekazanie realizacji zadań w projekcie lub zakup usług w ramach projektu - co oznacza możliwość zlecenia części zadań podmiotom z sektora lub spoza sektora finansów publicznych na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm), ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 t.j.) oraz ustawy z dnia z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno – prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19 , poz. 100). W tych przypadkach przepisy dopuszczają możliwość realizacji zlecenia zadania w projekcie, pod warunkiem wskazania we wniosku o dofinansowanie, które zadania i dlaczego projektodawca zamierza powierzyć wykonawcom, oraz w jaki sposób i według jakich kryteriów będzie ich wyłaniał.

W przypadku przekazania realizacji zadań w projekcie lub zakupu usług w ramach projektu stosowane są właściwe - wymienione wcześniej - przepisy prawne zaś we wniosku o dofinansowanie nie ma konieczności imiennego wskazywania wykonawców. Warunkiem takiego sposobu realizacji projektu jest to, iż beneficjent wskaże we wniosku o dofinansowanie projektu usługi, które zamierza zlecać innym podmiotom.

Zlecanie zadań organizacjom pozarządowym w świetle nowelizacji ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie Formy jednostek administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi, które dotychczas wskazywała ustawa – nadal w niej pozostały. Do tych form zaliczamy zatem: zlecanie zadań publicznych w formie powierzenia lub wspierania; wzajemne informowanie się o kierunkach prowadzonych działań; konsultowanie projektów aktów normatywnych; tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym. umowa o wykonanie inicjatywy lokalnej; umowy partnerstwa określone w Ustawie o prowadzeniu polityki rozwoju.

Zlecanie zadań organizacjom pozarządowym w świetle nowelizacji ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie Podstawowym trybem zlecania realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym i podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 pozostaje otwarty konkurs ofert. Wybór trybu musi zapewniać wysoką jakość wykonania zadania. Nowy sposobem przekazywania środków na realizację zadania publicznego jest tzw. tryb małych zleceń.

Zlecanie zadań organizacjom pozarządowym w świetle nowelizacji ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie W otwartych konkursach ofert będą mogły startować wyłącznie organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 (w tym spółdzielnie socjalne). skrócenie minimalnego okresu na zbieranie ofert: do 21 dni (z 30 dni); brak obowiązku publikowania ogłoszeń o otwartym konkursie ofert w prasie (BIP i tablica) obowiązek powołania komisji konkursowych; możliwość ogłoszenia otwartego konkursu ofert na podstawie projektu uchwały budżetowej; zapis o tym, że każdy może żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty; możliwość zlecenia przeprowadzenia konkursu organizacji pozarządowej; możliwość złożenia przez organizacje oferty wspólnej (dwie lub więcej organizacji).

Partnerstwo projektowe W przypadku realizacji projektu w partnerstwie partnerzy są wskazywani imiennie we wniosku o dofinansowanie projektu. Projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, aby mógł zostać uznany za partnerski, musi spełnić wymagania określone ustawą o z dnia 6 grudnia 2006 r. zasadach prowadzenia polityki rozwoju, oraz musi być zgodny z zasadami określonymi w niniejszymi dokumencie. Niniejszy dokument nie obejmuje projektów o współpracy ponadnarodowej, oraz projektów innowacyjnych

Niezależnie od podziału zadań i obowiązków w ramach partnerstwa odpowiedzialność za prawidłową realizację projektu ponosi Beneficjent (lider partnerstwa), jako strona umowy o dofinansowanie. Dlatego też struktura zarządzania powinna jednak wyraźnie oddzielać zarządzanie strategiczne (realizowane przez wszystkich partnerów) oraz zarządzanie administracyjne (administrowanie projektem przez beneficjenta).

Realizacja projektów partnerskich w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki wymaga spełnienia łącznie następujących warunków: posiadania lidera partnerstwa, który jest jednocześnie beneficjentem projektu uczestnictwa partnerów w realizacji projektu na każdym jego etapie, co oznacza również wspólne przygotowanie wniosku o dofinansowanie projektu oraz wspólne zarządzanie projektem; adekwatności udziału partnerów, co oznacza odpowiedni udział partnerów w realizacji projektu (wniesienie zasobów ludzkich, organizacyjnych, technicznych lub finansowych odpowiadających realizowanym zadaniom); zawarcia pisemnej umowy lub porozumienia partnerów, określającego podział zadań i obowiązków pomiędzy partnerami.

Nie może zostać zawarte partnerstwo jednostek, pomiędzy którymi istnieje podległość polegająca na zawarciu partnerstwa przez podmiot z jej własną podległą jednostką. W przypadku administracji samorządowej i rządowej oznacza to, iż organ administracji nie może uznać za partnera podległej mu jednostki budżetowej, zakładu budżetowego lub gospodarstwa pomocniczego.

Umowa partnerska powinna zawierać: cel partnerstwa; odpowiedzialność lidera/beneficjenta projektu oraz partnerów wobec osób trzecich za zobowiązania partnerstwa; zadania i obowiązki partnerów w związku z realizacją projektu, plan finansowy w podziale na wydatki wszystkich uczestników partnerstwa oraz zasady zarządzania finansowego, w tym przepływów finansowych i rozliczania środków zasady komunikacji i przepływu informacji w partnerstwie; zasady podejmowania decyzji w partnerstwie (zasady wspólnego zarządzania); pełnomocnictwo, lub upoważnienie do reprezentowania partnerów przez beneficjenta; sposób wewnętrznego monitorowania i kontroli realizacji projektu.

Partnerstwo publiczno-prywatne Umowa (koncesja) zawarta na czas określony, pomiędzy jednostką administracji publicznej (partnerem publicznym) a agentem (partnerem prywatnym), na mocy której firma finansuje utworzenie infrastruktury potrzebnej do świadczenia usługi publicznej, a następnie świadczy tę usługę przez czas ważności koncesji i pobiera opłatę za świadczenie tej usługi. Źródło: USTAWA z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym

Partner a podwykonawca Podwykonawcą jest instytucja realizująca część projektu w drodze zamówienia, wyłoniona zgodnie z prawem zamówień publicznych i wytycznymi określonymi przez Instytucję Zarządzającą Podwykonawca nie uczestniczy we wszystkich etapach budowania i realizacji projektu podwykonawca nie może być znany w momencie składania wniosku Może on zostać wyłoniony w trakcie realizacji projektu Jeśli jest znany w momencie składania wniosku, wpisujemy jego dane do wniosku

Założenia do Program Współpracy Wsparcie finansowe Wsparcie pozafinansowe

Projekt współfinansowany z środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego