Dr Mariola Racław ISNS UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Zintegrowany system informacji warunkiem skutecznej aktywizacji zawodowej Osób Niepełnosprawnych 15 grudnia 2011 r.
Perspektywa Finansowa
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wdrażanie w województwie pomorskim
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Część I - Wprowadzenie i pojęcia podstawowe
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie DOŚWIADCZENIA I STAN REALIZACJI PARTNERSTWA ZADANIOWEGO.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
ZASOBY POMOCY SPOŁECZNEJ WAŻNIEJSZE TEZY. Na przestrzeni 2010 – 2012 na podobnym poziomie jest liczba rodzin z Gminy Kleszczewo korzystająca z pomocy.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Młodzieżowe Centrum Kariery oraz Punkt Pośrednictwa Pracy
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Edukacyjne uwarunkowania polskiego modelu flexicurity
REGIONALNY SYSTEM WSPIERANIA MŁODZIEŻY Wyzwania, potrzeby, rekomendacje.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
UMOWA SPOŁECZNA PRACA. Tegoroczne kampanie wyborcze toczą się w dwudziestopięciolecie powstania Solidarności. To szczególne zobowiązanie i nie wolno o.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
European Commission, DG Employment, Social Affairs and Inclusion Unit F4 Poland, Slovakia, Czech Republic 1 Europejski Fundusz Społeczny w nowym okresie.
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Kierunki rozwoju ekonomii społecznej w świetle nowej perspektywy finansowej UE.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Monika Bełdowska, Centrum Wolontariatu w Warszawie Konferencja MCPS
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Rozwiązywanie problemu niepełnosprawności w Polsce i w Europie – dylematy wyboru Marek Rymsza ISNS Uniwersytet Warszawski Konferencja z okazji Jubileuszu.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
Konkurs Katowice r..
Regionalna Sieć Tematyczna Województwa Warmińsko - Mazurskiego
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Konkurs Katowice r..
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Regionalna Polityka Rynku
Komplementarność EFS z PO PŻ
Zapis prezentacji:

Dr Mariola Racław ISNS UW Niepełnosprawni absolwenci szkół wyższych Potencjał, który staje się problemem instytucji Dr Mariola Racław ISNS UW

Nowy paradygmat w polityce społecznej wobec niepełnosprawności 01 Nowy paradygmat w polityce społecznej wobec niepełnosprawności Odchodzenie od modelu medycznego, polegającego na traktowaniu osób niepełnosprawnych jako przedmiotu opieki, oddziaływania osób i instytucji, na rzecz podejścia podmiotowego uznającego ich prawa i wolności. Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych (2006, 2008 UE, 2012 PL). Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności 2010- 2020: Odnowione zobowiązanie do budowania Europy bez barier.

02 Założenia koncepcja disablity mainstreaming zalecająca stopniowe włączanie problematyki niepełnosprawności w główny nurt polityki państwa i tworzenie rozwiązań instytucjonalnych włączających osoby niepełnosprawne w główny nurt życia społecznego.

Prawo do edukacji Karta praw 03 Prawo do edukacji Karta praw Prawo do edukacji to zagwarantowanie osobom niepełnosprawnym dostępu do edukacji na wszystkich poziomach (w tym do szkolnictwa wyższego) oraz wszelkich usprawnień niezbędnych w procesie kształcenia. To także stworzenie systemu włączającego kształcenia umożliwiającego integracje dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Strategia UE opowiada się za upowszechnieniem modelu edukacji włączającej, stworzenia dla uczniów i studentów dostępu do kształcenia otwartego i programów uczenia się przez całe życie.

Prawo do pracy Karta praw 04 Prawo do pracy Karta praw Prawo do pracy to umożliwienie osobom niepełnosprawnym zarabiania na życie przez pracę, swobodnie wybraną w otwartym, integracyjnym i dostępnym środowisku pracy. Wprowadzanie wszelkich usprawnień w miejscu pracy i zakaz dyskryminacji, zapewnienie dostępu do usług rynku pracy i szkoleń zawodowych. Strategia UE w kwestii zatrudnienia - to umożliwienie znacznie większej liczbie osób niepełnosprawnych zarabiania na życie na otwartym rynku pracy.

05 Boom edukacyjny W roku akademickim 1997/98 liczba studentów niepełnosprawnych wynosiła 828 osób (0,08% ogółu studiujących), a w 2011/12 - 30 249 (tj. 1,71% ogółu studiujących). Współczynnik aktywności zawodowej odnotowany wśród niepełnosprawnych osób z wyższym wykształceniem wzrósł w trakcie dekady o 10 pkt procentowych (z 23,5% w 2003 r. do 32,7% w 2012 r.)

06 i zagrożenia W 2011 r. udział niepełnosprawnych studentów wśród ogółu młodzieży akademickiej (dla Polski 1,71%) był większy w relatywnie biedniejszych i słabiej rozwiniętych gospodarczo województwach: lubuskim, kujawsko-pomorskim i warmińsko–mazurskim (po 2,78%), pomorskim (2,33%), świętokrzyskim (2,23%), podkarpackim (2,10%). Regionalne i lokalne strategie powinny koncentrować się zarówno na motywowaniu pracodawców do zatrudniania młodych niepełnosprawnych, jak i przekształcać sektor prac chronionych w atrakcyjne miejsce zatrudnienia dla wykształconych osób

07 Polski system rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz reintegracji osób niepełnosprawnych PFRON - fundusz celowy – tzw. model kwotowy Trzy wzajemnie komplementarne (w założeniach) instytucje aktywizacji zawodowej i społecznej, tj. ZPCh, ZAZ, WTZ. Aktywizacja niepełnosprawnych odbywa się w czterech systemach: pośrednictwa pracy (UP), rehabilitacji (system PFRON-owski), pomocy społecznej (OPS, PCPR) oraz reintegracji (CIS, KIS, WISE).

Dyskwalifikująca wada systemu wsparcia zatrudnienia 08 Dyskwalifikująca wada systemu wsparcia zatrudnienia Niskie efekty zatrudnieniowe Motywowanie i wspieranie pracodawców – ograniczone skutki instrumentów ekonomicznych Niespójne działania i rozfragmentaryzowanie oferty wsparcia niepełnosprawnych Stoją w sprzeczności z założoną orientacją polityki społecznej (aktywizacja przez zatrudnienie), ale i z obserwowanymi przeobrażeniami w społeczeństwie – zmieniają się praktyki społeczne: edukacja i praca staje się „sposobem na niepełnosprawność”.

09 Badania Moduł IV: E. Giermanowska, A. Kumaniecka-Wiśniewska, M. Racław, E. Zakrzewska-Manterys, Wejście na rynek pracy absolwentów szkół wyższych. Integracja społeczna i zawodowa. Wywiady biograficzne z 60 absolwentami szkół wyższych z różnymi typami niepełnosprawności z pięciu wybranych ośrodków akademickich (Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów, Warszawa).

10 Wyniki badań ścieżki życiowe i wybory odbiegały od „stereotypowego” wizerunku biernego, zamkniętego (uwięzionego) w domu niepełnosprawnego, okres studiowania dla wielu z nich okazywał się przełomowy, powodował przemianę biograficzną (otwarcie na innych i nowe wyzwania), to okres poszukiwania pracy był często traumatycznym przeżyciem, brakowało spójności między światem instytucji wsparcia a oczekiwaniami absolwentów.

11 Dylematy (1) Centralizacja vs. decentralizacja działań? Gdzie ulokować odpowiedzialność oraz jaki powinien być wkład finansowy samorządów i władz centralnych? Badania: nikły udział służb wsparcia społecznego w aktywizowaniu niepełnosprawnych w środowisku lokalnym. Brak kompleksowości działań - zintegrowanie działań instytucji wokół niepełnosprawnego i jego rodziny.

Dylematy (1) Rekomendacja: 12 Dylematy (1) Rekomendacja: utworzenie funkcji koordynatora, który czuwałby nad integracją lokalnych działań kierowanych do osoby niepełnosprawnej (diagnoza potencjału lokalnego, informator o lokalnych potrzebach i kierowanie „problemów” do odpowiednich instytucji. dostęp do asystentów osób niepełnosprawnych, pomoc logistyczna i w organizacji dnia codziennego i „usamodzielnianie” osoby niepełnosprawnej. Takie osoby już funkcjonują, jednak w niewielu środowiskach.

13 Dylematy (2) Indywidualizacja wsparcia a standaryzowane schematy działań. Jak tworzyć programy wsparcia, aby kompleksowo zaspokajały mocno zindywidualizowane potrzeby – w dobie standaryzowania usług społecznych? Badania: Biografie badanych ukazały niepowtarzalność przebiegu ścieżek życia i trudność w stworzeniu „uśrednionego” portretu młodego niepełnosprawnego absolwenta szkoły wyższej. Potrzeby, zakres wsparcia społecznego i instytucjonalnego różniły się w zależności od stopnia i rodzaju niepełnosprawności, miejsca zamieszkania, miejsca nauki itd.

Dylematy (2) Rekomendacja: 14 Dylematy (2) Rekomendacja: zwrot ku wspólnocie lokalnej daje możliwość tworzenia pakietu usług „szytych na miarę” dla osoby potrzebującej wsparcia. Pakiet ten składałby się z wiązki usług (standaryzowanych), mógłby dynamicznie się zmieniać w zależności od stanu zdrowia niepełnosprawnego i innych okoliczności życiowych.

15 Dylematy (3) Granice integracji wyznaczone przez samych niepełnosprawnych; jakich programów „integracyjnych” chcą sami niepełnosprawni (i którzy)? Czy wszyscy powinni podlegać presji „integracyjnej”? Utopia a inżynieria społeczna. Badania: nie padł postulat konieczności działań integracyjnych; pojawiły się sugestie uwrażliwienia otoczenia na „inność” powodowaną dysfunkcją (konieczność dostosowań architektonicznych, odmienność wrażeń i doświadczeń zmysłowych itd.).

Dylematy (3) Rekomendacja: 16 Dylematy (3) Rekomendacja: ostrożność we wprowadzaniu programów „integracyjnych”, ale konieczność przemyślenia działań mogących uwrażliwiających otoczenie na potrzeby, problemy i oczekiwania osób niepełnosprawnych, z pełnym udziałem tych ostatnich; partycypacyjny sposób planowania i wdrażania zmian.

17 Dylematy (4) Szukanie równowagi pomiędzy funkcją osłonową i aktywizującą programów publicznych; jak tworzyć programy by nie wprowadzać presji pracy i nie tworzyć nowych podziałów społecznych? Badania: badani na ogół odgrywali role „integranta”, poddającego się wymogom doskonalenia do rynku pracy, ale też – z racji swojego stanu zdrowia – byli w dużym zakresie beneficjentami systemu zabezpieczenia. Stereotypowe postrzeganie niepełnosprawnych jako osób z definicji biernych, beneficjentów programów wsparcia sprzyjało ich wykluczeniu z życia społecznego i dezaktywizacji na rynku pracy.

Dylematy (4) Rekomendacja: 18 Dylematy (4) Rekomendacja: wyeliminować wszelkie bariery, które mogą pełnić funkcję demotywującą, vide: renta socjalna, przyznawana młodym, którzy stali się niepełnosprawnymi w okresie przed podjęciem zatrudnienia. Dlatego za konieczne uznajemy oddzielnie tego świadczenia od dochodów uzyskiwanych z pracy, lub automatyczne jego przyznawanie po utracie zatrudnienia.

19 Podsumowanie Efekt odwrócenia (R. Boudon) – „śmietanka”, której nikt nie zbiera (zjawisko zaniechanego creamingu) Ekonomizacja instytucji obsługujących młodych niepełnosprawnych a nie ich potencjału Niedokończony proces emancypacji (niepokoje społeczne i frustracje jednostek)

Dziękuję za uwagę Mariola Racław, ISNS UW