Projekt Foresight „Akademickie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
Informacja wprowqadzająca dla uczestników spotkania plenarnego
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko- Pomorskiego Zespoły tematyczne Pierwsze plenarne spotkanie grupy eksperckiej Przysiek,
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Projekt „Regionalna Strategia Innowacji – RSI 2030”
Life Science Kluster Kraków Kraków, ul. Gronostajowa 7
Projekt pt.: Wsparcie dla rozwoju i adaptacji na Dolnym Śląsku Realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz krajowego wkładu publicznego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Budowa powiązań z otoczeniem gospodarczym Panel.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka GRUPA WSPARCIA Akademickie Mazowsze 2030.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka I Posiedzenie Rady Programowej projektu foresight.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Model uczelni Oczekiwane modele rozwoju Zarysy.
Foresight „Akademickie Mazowsze 2030” Model Absolwenta
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Foresight – Wróżenie z fusów czy kształtowanie.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka PANEL I. Strategiczne kierunki kształcenia.
Konieczna Koordynacja – Informacja nt. prac Grupy roboczej ds. Społeczeństwa Informacyjnego w ramach Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
DREWNO W GOSPODARCE UE I POLSKI
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Dr inż. Jerzy Koszałka IV Regionalne Forum Innowacji Gdańsk, 10 czerwca 2005 r. REGIONAL INNOVATION STRATEGY FOR POMERANIA REGION - complement and action.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Dr Krzysztof Borodako Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
KONFERENCJA: Województwo Świętokrzyskie wobec wyzwań rozwojowych w świetle Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz strategii zintegrowanych Kielce,
NARODOWY PROGRAM FORESIGHT Idea * Metodologia * Działania MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Iwona Nowicka Katowice, 24 października 2006 r. Iwona.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Prognoza wpływu zmian demograficznych na liczbę
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko- Pomorskiego Analiza strategiczna - opracowanie celów strategicznych i kierunków działań
Informacja z realizacji działań Biura Ewaluacji RPO w 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
TRENDY PRZYSZŁOŚCI DLA POLSKI do roku 2020+
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
NARODOWY PROGRAM FORESIGHT „POLSKA 2020” MODUŁ STATYSTYCZNO-MODELOWY FUNKCJE, ZAKRES INFORMACYJNY, ZNACZENIE SEMINARIUM
Bydgoszcz, r. Rola laboratoriów RCI-II w rozwoju badań naukowych Uniwersytetu Dariusz Boroński Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza - dotychczasowe wyniki z realizacji projektu Dr inż. Aleksander Buczacki Warszawa, 26 kwietnia 2007 r.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Gdańsk, r. Departament Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJA DOT. DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH w ramach PO KL 2007 – 2013 w województwie pomorskim.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Tomasz Klajbor Kierownik Realizacji Projektu IV Regionalne Forum Innowacji Gdańsk, 10 czerwca 2005 r. Proces Wdrażania Regionalnej Strategii Innowacji.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Projekt Foresight „Akademickie
Zapis prezentacji:

Projekt Foresight „Akademickie Mazowsze 2030”

Informacje podstawowe: Projekt Foresight regionalny szkół wyższych Warszawy i Mazowsza „Akademickie Mazowsze 2030” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 – 2013 Działania 1.1, Poddziałania 1.1.1

Informacje podstawowe: Projekt realizowany w konsorcjum 6 uczelni warszawskich: Politechnikę Warszawską – lidera Akademię im Leona Koźmińskiego Polsko – Japońską Wyższą Szkołę Technik Komputerowych, Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego, Szkołę Główną Handlową, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie Czas realizacji Projektu: 05/2009-05/2012

Czym jest Foresight? Foresight jest procesem systematycznego i wszechstronnego rozpoznawania dalekosiężnych trendów rozwojowych w nauce i technologii oraz identyfikacji obszarów o kluczowym znaczeniu dla maksymalizacji korzyści społecznych i gospodarczych. (dr Jacek Kuciński) Foresight jest procesem kreowania kultury myślenia społeczeństwa o przyszłości, w którym zarówno naukowcy jak i przedstawiciele świata gospodarki oraz administracji publicznej biorą udział w wyznaczaniu strategicznych kierunków badań i rozwoju technologicznego w celu przysporzenia jak największych korzyści społecznych i ekonomicznych. (prof. Michał Kleiber)

Czym jest Foresight? Podstawowymi elementami projektów foresight są: Myślenie o przyszłości (analiza sytuacji i trendów rozwoju), Dyskutowanie o przyszłości (poglądy różnych środowisk), Określenie czynników kluczowych (np. czynniki polityczne, ekonomiczne, społeczne, kulturowe, środowiskowe, techniczne), Sporządzanie wizji przyszłości (budowa scenariuszy), Konsultacje (analiza wielu możliwych „przyszłości”), Kształtowanie przyszłości (rekomendacje).   Foresight nie ma charakteru projektu naukowego, lecz jest kombinacją: intuicji, metod badawczych, analizy antycypacyjnej i badania rozwoju trendów. (dr Jacek Kuciński) .

Rodzaje foresightów: W literaturze światowej rozróżnia sie dwa rodzaje projektów foresight: regionalny i technologiczny. Podział ten wynika z celu, na jaki jest ukierunkowany projekt (cel: odpowiedź na pytanie o przyszłość technologii czy o przyszłość regionu?). Czasami wyróżnia się również foresight branżowy (np. w zakresie wytwarzania i wykorzystywania energii) oraz ich kombinacje.

Elementy foresightu regionalnego Projekt „Akademickie Mazowsze 2030” jest foresightem regionalnym: Elementami foresightu regionalnego są: Identyfikacja kluczowych dla danego regionu kierunków rozwoju; Uzyskanie konsensusu społecznego co do kierunków rozwoju; Identyfikacja kluczowych organizacji potrzebnych do osiągnięcia zamierzonych kierunków; Stworzenie sieci współpracy pomiędzy jednostkami, które podejmą zaplanowane działania; Budowa scenariuszy. (dr Jacek Kuciński)

Cele „FAM 2030” CEL GŁÓWNY Określenie strategicznych dziedzin kształcenia i modeli ewolucji szkół wyższych w perspektywie 2030 roku w Gospodarce Opartej na Wiedzy dla Warszawy i Mazowsza. Projekt ma wskazać najbardziej obiecujące kierunki kształcenia, badań naukowych i polityki regionalnej, spójne z prognozowanym rozwojem regionu

Cele „FAM 2030” CELE SZCZEGÓŁOWE Wynikiem projektu będzie: Określenie strategicznych dziedzin kształcenia na potrzeby GOW w 4 obszarach nauki. Określenie modelu ewolucji i działania szkół wyższych różnych typów w kierunku organizacji kształcącej efektywnie na potrzeby GOW. Identyfikacja uwarunkowań społecznych i gospodarczych niezbędnych do skutecznego wdrożenia wyników projektu. Wytypowanie skutecznych ścieżek postępowania ułatwiających współpracę między szkołami wyższymi i sferą gospodarczą. Określenie ścieżek wdrażania projektu poprzez budowę powiązań szkolnictwem podstawowym i średnim a wyższym w regionie.

Cele „FAM 2030” Praktyczne cele projektu to: dostosowanie oferty kształcenia do potrzeb rynku pracy; wzrost zasobu kadr nowoczesnej gospodarki; wspieranie konkurencyjności przedsiębiorstw na Mazowszu; ukierunkowanie preferencji w polityce samorządowej, dotyczącej edukacji wyższej.

Etapy realizacji projektu: Działania w projekcie dzielą się na 4 etapy: Etap I - Przygotowanie projektu Etap II - Diagnoza sytuacji Etap III – Prognozy: budowanie scenariuszy Etap IV - Rozpowszechnianie wyników projektu

POSZCZEGÓLNE ZADANIA BADAWCZE ETAP 1. PRZYGOTOWANIE PROJEKTU W ramach tego etapu zrealizowano Działanie 1. Przygotowanie projektu (okres 05/2009- 05/2010), które obejmowało następujące prace: Powołanie Komitetu Sterującego; Wybór ekspertów i top-ekspertów projektu; Stworzenie portalu informacyjnego www.akademickiemazowsze2030.pl Przegląd wyników na temat istniejącej wiedzy z zakresu projektu – raport UKSW Organizacja konferencji otwierającej projekt. Osiągnięty rezultat: zorganizowanie prac projektowych i uruchomienie projektu.

POSZCZEGÓLNE ZADANIA BADAWCZE ETAP 2. DIAGNOZA SYTUACJI W ramach tego etapu zrealizowano Działanie 2. Desk research (okres 01/2010 – 09/2010), które obejmowało następujące prace: Analiza narodowych foresightów i innych dokumentów prognostycznych, pod kątem problematyki projektu – raport SGGW Analiza strategii, modeli działania oraz ścieżek wiodących szkół wyższych na świecie – raport PW Analiza potencjału szkół wyższych Warszawy i Mazowsza – raport SGH Osiągnięte rezultaty: raporty z przeprowadzonych badań desk research

POSZCZEGÓLNE ZADANIA BADAWCZE ETAP 2. DIAGNOZA SYTUACJI W ramach tego etapu realizowane jest również Działanie 3. Analiza SWOT i PEST (okres 05/2010 – 01/2011), które obejmuje: Zorganizowanie paneli ekspertów; Zorganizowanie paneli top-ekspertów; Przeprowadzenie analizy PEST (identyfikacja najważniejszych czynników zewnętrznych (gospodarczych, społecznych itd.) definiujących ramy funkcjonowania szkolnictwa wyższego); Identyfikacja kluczowych czynników rozwoju szkolnictwa wyższego Warszawy i Mazowsza; Analizę SWOT dla szkół wyższych Warszawy i Mazowsza. Planowane rezultaty: opracowanie i wydanie raportu z analiz SWOT i PEST zawierającego wybór kluczowych czynników wpływających na rozwój szkolnictwa wyższego Warszawy i Mazowsza.  

POSZCZEGÓLNE ZADANIA BADAWCZE Etap 3. PROGNOZY – BUDOWA SCENARIUSZY W ramach tego etapu realizowane będzie Działanie 4. Budowanie ścieżek rozwoju (okres 01/2011 – 03/2011), które obejmuje: - panel ekspertów, którego celem jest określenie ścieżek rozwoju (hipotez) przyszłości dla strategicznych obszarów kształcenia, dla funkcjonowania uczelni wyższych. Planowany rezultat: zbudowanie scenariuszy rozwoju sytuacji w szkolnictwie wyższym Warszawy i Mazowsza przy uwzględnieniu wpływu na kluczowe obszary kształcenie oraz sposoby funkcjonowania uczelni.

POSZCZEGÓLNE ZADANIA BADAWCZE W ramach Etapu 3 realizowane będzie również Działanie 5 Budowanie scenariuszy (okres 04/2011 – 09/2011), które obejmować będzie: Zorganizowanie paneli ekspertów; Zorganizowanie paneli top-ekspertów; Opracowanie 5-6 konkretnych scenariuszy rozwoju sytuacji oraz reakcji szkół wyższych na zmiany w otoczeniu zewnętrznym, reakcji pod względem dziedzin kształcenia oraz funkcjonowania szkół; Zorganizowanie I rundy badania Delphi; Wybór 3 scenariuszy o najwyższym prawdopodobieństwie wystąpienia; Zorganizowanie II rundy badania Delphi; Przeprowadzenie krzyżowej analizy wpływów. Planowany rezultat: przygotowanie 3 scenariuszy rozwoju otoczenia zewnętrznego i uczelni wyższych Warszawy i Mazowsza do roku 2030

POSZCZEGÓLNE ZADANIA BADAWCZE W ramach Etapu 3 realizowane będzie również Działanie 6 Konsultacje scenariuszy (okres 10/2011 – 01/2012), które obejmować będzie: Konsultacje społeczne wyników – konsultacje ze środowiskiem biznesowym, samorządowym, studenckim; Weryfikacja wyników po konsultacjach; Zorganizowanie paneli eksperckich; Zorganizowanie panelu top-ekspertów; Zorganizowanie badania Omnibus. Planowany rezultat: ostateczne opracowani 3 scenariuszy rozwoju otoczenia zewnętrznego i uczelni wyższych Warszawy i Mazowsza do 2030 roku.

POSZCZEGÓLNE ZADANIA BADAWCZE Etap IV Rozpowszechnienie wyników projektu (okres 02/2012 – 05/2012) W ramach tego etapu realizowane jest Działanie 7. Rozpowszechnienie wyników projektu (okres 02/2012 – 05/2012), które obejmować będzie: Opracowanie raportu z prac przeprowadzonych w ramach projektu; Opracowanie raportu merytorycznego z projektu; Zorganizowanie konferencji podsumowującej projekt; Zakończenie i rozliczenie projektu. Planowane rezultaty projektu: przygotowanie i publikacja raportu opisującego wyniki projektu, upublicznienie scenariuszy rozwoju otoczenia zewnętrznego i uczelni Warszawy i Mazowsza w perspektywie 2030 roku.

Struktura FAM 2030:

Raporty „FAM 2030” „Kwerenda na temat istniejącej wiedzy z zakresu projektu Foresight regionalny dla szkół wyższych Warszawy i Mazowsza „Akademickie Mazowsze 2030.” „Scenariusze i strategie rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce i za granicą. Analiza foresightów i dokumentów strategicznych.” „Analiza strategii, modeli działania oraz ścieżek wiodących szkół wyższych na świecie.” Analiza potencjału szkół wyższych Warszawy i Mazowsza. Podręcznik metodyki foresight dla ekspertów projektu Foresight regionalny dla szkół wyższych Warszawy i Mazowsza „Akademickie Mazowsze 2030” Raporty w wersji elektronicznej dostępne są na www.akademickiemazowsze2030.pl

Polecane raporty foresight: Z uwagi na fakt, iż wyniki tych badań mogą wyznaczyć ogólne ramy dla dyskusji o przyszłości szkolnictwa wyższego w regionie, rekomendowane są także następujące raporty: Narodowy program foresight „Polska 2020” Foresight kadr nowoczesnej gospodarki .

KONTAKT Z BIUREM PROJEKTU: Biuro ds. Rozwoju Politechnika Warszawska ul. Polna 50 tel. (022) 234 59 78  Więcej informacji na: www.akademickiemazowsze2030.pl

„Foresight regionalny Akademickie Mazowsze 2030” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 – 2013. Realizowany w ramach Działania 1.1, Poddziałania 1.1.1 www.akademickiemazowsze2030.pl 01 www.akademickiemazowsze2030.pl Warszawa, 11.11.2009