Program „Trzy żywioły”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

„ZAGRAJMY O SUKCES” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Procedury współpracy gimnazjów z Biurem Projektu e-Akademia Przyszłości. Warszawa r.
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Dodatkowe zajęcia dydaktyczne
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
"Badacz i humanista-wrocławski gimnazjalista - dostosowanie oferty edukacyjnej wrocławskich gimnazjów do potrzeb ich uczniów w kontekście przygotowania.
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Organizacja pracy w POWUZ Zadania nauczycieli POWUZ i opiekunów.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wymogi w zakresie planowania i dokumentowania realizacji zajęć
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Absencja uczniowska w szkole - pilotaż 5 listopada 2007r. VIII LO w Łodzi Temat: Wdrażanie rozwiązań – wymiana doświadczeń. Opracowanie narzędzia do monitoringu.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Kierunki rozwoju platformy eduPortal w projekcie
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Człowiek najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Praca metodą projektu edukacyjnego
WITAMY W. Nowy nadzór Dlaczego zajęliśmy się tym projektem ? Obecny stan oświaty – bez katastrofy, przeciętność, Obecny stan oświaty – bez katastrofy,
Okres realizacji: – Partnerstwo czterech podmiotów: Lider – Dobre Kadry. Centrum badawczo-szkoleniowe. Sp.z o.o., Partner 1 –
Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Monte Cassino w Ustrobnej
Powiat Pilski w partnerstwie z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Raport z ewaluacji wewn ę trznej w Zespole Szkó ł Ogólnokszta ł c ą cych w Pacynie rok szkolny 2011/2012r.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy.
Regulamin szkolnego konkursu „Super klasa”
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
1. Ucz i ucz się z TIK! 2. Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie. 3. Nie kradnij i nie daj się okraść! 4. Komunikujmy się! 5. Komputery pod.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Projekt Przedmiot Program nauczania. Innowacyjny, interdyscyplinarny program nauczania.
LOGO Szkoła Współpracy. SZKOLNY PLAN AKTYWNEJ WSPÓŁPRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 W SANOKU ROK SZKOLNY 2014/2015, 2015/2016.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
WIZYTA UPOWSZECHNIAJĄCA D a l i k ó w część 1 „N a s z a Droga do Projektu”
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Opracowała: Monika Zając, Szkoła Podstawowa nr 23.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Młody Fizyk Eksperymentuje – I Pracownia Fizyczna dla Licealistów
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Praca metodą projektu edukacyjnego
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
czwarte spotkanie Zespołu
ŚWIETLICA SZKOLNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 150
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Zapis prezentacji:

Program „Trzy żywioły” Program dla wybranego etapu edukacyjnego Skrypty dla nauczyciela: opis wybranych zagadnień, problemów scenariusze zajęć w szkole scenariusze zajęć laboratoryjnych scenariusze zajęć terenowych instrukcje, karty pracy Skrypty dla ucznia (2 poziomy zaawansowania) Sprzęt (doposażenie szkół) Dostęp do akredytowanych analiz laboratoryjnych Szkoły otrzymają w sierpniu Ekoprojekt bada „przesyłki ze szkół”. Na stronie udostępnia mapy satelitarne (interaktywne)

„uśredniona” sytuacja szkoły

liczba uczniów w grupie: 16 – 22 zmiany składu grup: koniec semestru 2 grupy w szkole 2011- 2013 55 uczniów 1 grupa w szkole 2011- 2013 25 uczniów 50 godzin/ 1 grupa/1 zespół nauczycieli/1 semestr + zajęcia Uniwersytet Wrocławski + praca samodzielna uczniów 50 godzin zajęć z uczniami (2 nauczycieli: 20+30, 10+40)

Wyjazdy, opieka nad uczniami - w ramach zobowiązań szkoły wobec nauczyciela Zajęcia terenowe – często dłuższe niż w szkole

Realizacja zajęć, podejmowanie wszelkich działań w ramach projektu jest jednoznacznie określona poprzez dokumenty prawne.

Program „Trzy żywioły” problemy badawcze Działalność człowieka wpływa na zmiany w środowisku naturalnym Postęp i sukces cywilizacyjny osiągamy kosztem środowiska naturalnego Zmiany cywilizacyjne determinują funkcjonowanie organizmów żywych w środowisku Zjawiska przyrodnicze tworzą barwy Cywilizacja i natura wpływają na zdrowie człowieka

Materiał nauczania

Materiał nauczania - struktura opracowania zagadnienie zadania treści hipoteza w ramach wybranego problemu badawczego i żywiołu propozycje zadań do zrealizowania obszary wiedzy, które mogą być skutkiem zrealizowanych zadań

zagadnienie zadania treści Z maska tlenową na spacer – zanieczyszczenie powietrza Prezentowanie własnych spostrzeżeń, doświadczeń i wiedzy ………… Badanie składu i właściwości powietrza atmosferycznego (wilgotność, temperatura, gęstość, obecność tlenu, tlenku węgla (IV)). Budowa stacji meteorologicznej i monitoringu zanieczyszczeń powietrza Wykrywanie w wybranych miejscach, różnymi metodami, zanieczyszczenia powietrza (tlenki siarki, węgla , azotu, substancje organiczne, pyły) Opracowanie merytoryczne i graficzne wyników badań (diagramy, tabele) przy użyciu technologii komputerowej. Tworzenie map wybranego rejonu z miejscami o szczególnym zanieczyszczeniu powietrza. …………………. Budowa, skład i rola atmosfery ziemskiej. Skład powietrza atmosferycznego. Właściwości fizyczne powietrza atmosferycznego. Rola składników powietrza w funkcjonowaniu organizmów żywych. Obieg tlenu w środowisku. Obieg węgla w środowisku. Proces fotosyntezy, proces oddychania. Migracja zanieczyszczeń. Metody biologiczne i fizyko-chemiczne stosowane w badaniach jakości powietrza. Organizmy wskaźnikowe zanieczyszczeń powietrza. ………………… ………………....

merytoryczne wsparcie opiekunów żywiołów – Uniwersytet Wrocławski Podział szkół merytoryczne wsparcie opiekunów żywiołów – Uniwersytet Wrocławski

Grupa I Grupa II GrupaIII XIX Liceum Ogólnokształcące, Warszawa LI Liceum Ogólnokształcące, Warszawa Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 5, Wrocław Technikum nr 10, Wrocław Gimnazjum, Sułów Gimnazjum, Żmigród Gimnazjum nr 13, Wrocław Gimnazjum Samorządowe nr 2, Bolesławiec Zespół Szkół Integracyjnych, Wrocław Szkoła Podstawowa nr 15, Wrocław Szkoła Podstawowa nr 10 z Oddziałami Sportowymi, Bielawa Szkoła Podstawowa nr 10, Głogów Szkoła Podstawowa, Niemstów Szkoła Podstawowa nr 76, Wrocław Szkoła Podstawowa nr 4, Bolesławiec Zespół Szkół Licealnych i Usługowych, Jelenia Góra I Liceum Ogólnokształcące, Oleśnica Liceum Ogólnokształcące, Ostrzeszów Liceum Ogólnokształcące, Gilowice Gimnazjum nr 28, Wrocław, Gimnazjum, Nielubia, Gimnazjum, Świerzawa, Gimnazjum, Czarny Bór, Szkoła Podstawowa nr 2, Ziębice, Szkoła Podstawowa nr 61, Wrocław, Szkoła Podstawowa, Podgórzyn Szkoła Podstawowa nr 1, Żywiec, Szkoła Podstawowa nr 1, Kowary, Szkoła Podstawowa, Gierałtowiec, Złotoryja, Szkoła Podstawowa Integracyjna, Jędrzychów, Polkowice, Szkoła Podstawowa, Wilków Osiedle, Złotoryja Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Kędzierzyn Koźle, Zespół Szkół Ekonomiczno-Handlowych, Żnin Liceum Ogólnokształcące nr XV , Wrocław Zespół Szkół nr 1, Lubin Publiczne Gimnazjum w Pęgowie, Oborniki Śląskie Zespół Szkół Specjalnych/Gimnazjum dla Dzieci i Młodzieży z Upośledzeniem Umysłowym w Stopniu Lekkim, Lubin Gimnazjum nr 1, Złotoryja Publiczne Gimnazjum nr 6, Wałbrzych Szkoła Podstawowa nr 27, Wrocław Szkoła Podstawowa nr 1, Syców Szkoła Podstawowa nr 118, Wrocław Szkoła Podstawowa, Kopaniec Szkoła Podstawowa, Ścinawa Szkoła Podstawowa nr 8, Oława Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5, Strzelin,

luty 2013 – czerwiec 2013 Problemy wybrane Prezentacje sumujące (inicjatywa uczniów, badania przekrojowe) Prezentacje sumujące luty 2012 – czerwiec 2013 Konkursy (obozy naukowe dla uczniów)

Podsumowanie przedsięwzięcia lipiec 2013 – październik 2013 Podsumowanie przedsięwzięcia

Zadania szkolnego opiekuna projektu Zaplanowanie zasad rekrutacji uczniów do projektu Zaplanowanie we współpracy z zespołem nauczycieli realizacji przedsięwzięć (Współopracowanie i nadzorowanie harmonogramu zadań, wyznaczenie odpowiedzialnych nauczycieli) Koordynowanie pracy nauczycieli, wspieranie pracy uczniów Zorganizowanie spotkania z rodzicami i ustalenie zasad współpracy (SP, G) Monitorowanie działań zgodnie z harmonogramem, z uwzględnianiem wprowadzanych zmian Najważniejsze zadania to opracowanie harmonogramu działań, monitorowanie, koordynowanie i bieżące weryfikowanie realizacji zaplanowanych działań

Monitorowanie strony www. innowacyjnyekolog Monitorowanie strony www.innowacyjnyekolog.pl (odpowiedzialność za przepływ informacji) Monitorowanie i współtworzenie zakładki własnej szkoły na stronie www.innowacyjnyekolog.pl Bieżące informowanie Lidera projektu o zmianach w realizacji zaplanowanych zadań Bezpośredni kontakt z Partnerem 1 (Uniwersytet Wrocławski) i Partnerem 2 (EKO Projekt) w zakresie ustalania zasad współpracy oraz terminów wybranych działań. Najważniejsze zadania monitorowanie strony www, Współtworzenie własnej strony Kontakt z Liderem i Partnerem 1

Ewidencja godzin pracy nauczycieli zgodnie z wytycznymi Lidera. Monitorowanie dokumentowania realizowanych działań (dzienniki zajęć, frekwencja, promocja działań) Przygotowanie sprawozdania z bieżącej realizacji projektu w szkole (co 2 miesiące). Ewidencja godzin pracy nauczycieli zgodnie z wytycznymi Lidera. Przekazywanie dokumentacji do Biura Projektu. Dokumentacja, w tym sprawozdawczość i ewidencja godzin pracy

Rekrutacja uczniów (propozycja) Informacja o projekcie skierowana do uczniów/rodziców strona internetowa szkoły tablica ogłoszeń Zgłoszenie udziału w projekcie wg obowiązującej procedury w ramach realizacji projektów EFS Deklaracja ucznia/rodzica pisemne oświadczenie Testy diagnozujące umiejętność kreatywnego myślenia umiejętności interpersonalne wiedza Autoprezentacja ucznia (motywacja do uczestnictwa w projekcie) zainteresowania plany dalszego rozwoju dotychczasowe osiągnięcia Zgłoszenie udziału w projekcie – uczniowie wypełniają druki obligatoryjne (takie jak wypełniali nauczyciele)

Rekrutacja uczniów (c.d.) Rekomendacja wychowawcy klasy/ nauczyciela przedmiotu różnorodność możliwości edukacyjnych uczniów w zespole różnorodność możliwości społecznych uczniów w zespole umiejętności/predyspozycje do współpracy sumienność, obowiązkowość, podejmowanie inicjatyw zdolność do rezygnowania ze swoich pomysłów/racji na rzecz innych radzenie sobie w sytuacjach trudnych zainteresowania ekologią (osiągnięcia w konkursach, zaangażowanie w działalność ekologiczną).

Sprawozdanie za okres od ……….. do ………… Szkoła        Adres szkoły Opiekun szkolny Zespół nauczycieli (skład, realizacja działań) Liczba uczniów w grupie Średnia frekwencja uczniów na zajęciach w okresie sprawozdawczym Liczba zespołów projektowych w ramach grupy Żywioł  Problem badawczy Zrealizowane zadania w ramach wybranego projektu Liczba zespołów realizujących zadanie Kryteria doboru uczniów do zespołów projektowych w ramach wybranego zadania Praca uczniów w grupie (efektywność, osiągnięcia) Zrealizowane prezentacje w ramach wybranego problemu Prezentacja zrealizowana na forum Opis/analiza działań Prawie wszystkie elementy uzupełniamy „z rozwinięcia” poprzez kliknięcie, lub wpisują się automatycznie. Szkolny opiekun „samodzielnie” wypełnia ostatni wiersz (opis) – ma do dyspozycji określoną liczbę znaków.

Harmonogram zadań Rekrutacja uczniów Do 15.09.2011r. (SP do 20.06.211r.) Wybór problemów badawczych w ramach realizowanych żywiołów w kolejnych semestrach Do 30.09.2011r. informacja do Biura Projektu Opracowanie zestawu pomocy dydaktycznych i sprzętu w ramach wybranych problemów badawczych (w oparciu o propozycje UW) Wytypowanie nauczyciela do uczestnictwa w wyjazdach studyjnych do Partnera 3 (Niemcy) Do 30.06.2011r. Problemy badawcze należy zaplanować na 2 lata, co wynika z konieczności złożenia zapotrzebowania na doposażenie szkoły (sprzęt, środki, urządzenia laboratoryjne). W warunkach szkolnych najczęściej opracowujemy plany długofalowe, bo w przeciwnym razie mamy do czynienia z działaniami akcyjnymi, które nie są skutecznym narzędziem edukacji.

Dokumentacja pracy szkół w projekcie (wzory do pobrania) Informacja o projekcie dla uczniów/rodziców Zgłoszenie udziału w projekcie Deklaracja uczestnictwa dla uczniów/rodziców Regulamin realizacji projektu w szkole Dziennik zajęć + listy obecności na zajęciach w danym dniu Sprawozdanie okresowe Regulamin konkursu w ramach realizacji projektu Wszystkie informacje, które otrzymali dyrektorzy, teraz nauczyciele obejmuje regulamin realizacji projektu. Ważny będzie też regulamin konkursu, bo od wyników konkursów będą uzależnione składy grup uczniów na obozach naukowych.

Współpraca w ramach monitoringu działań Panele dyskusyjne w ramach realizowanych problemów badawczych (z udziałem przedstawicieli Lidera) Wybrany etap edukacyjny Wrocław 1 raz w semestrze Przegląd prezentacji efektów pracy zespołów uczniowskich w ramach konkursu Wybrany rejon kraju Centralne miejsce rejonu

Wymagania w ramach realizacji projektów EFS Uzgadnianie zmian z Liderem projektu Potwierdzanie udziału w zajęciach przez uczniów Obowiązkowa obecność ucznia na zajęciach Dokumentowanie projektu na papierze firmowym Promowanie projektu

Dziękujemy za uwagę