Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Badanie jakości pracy szkoły i opracowywanie wyników
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS POROZUMIENIE O PROGRAMIE ZAJĘĆ Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Metoda Development Center w praktyce
Jak konstruować kwestionariusze ankiet?
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
Metody badawcze w socjologii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
WEWNĘTRZNE MIERZENIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Pedagogika ogólna.
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Kilka uwag ogólnych o danych zastanych (wtórnych)
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Referencje w procesie selekcji kandydatów do pracy
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Organizacja nadzoru pedagogicznego Sprawny system przepływu informacji Prawidłowość doboru pracowników do charakteru realizowanych zadań Terminowość zadań
Zadawanie pytań.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Metody zbierania danych empirycznych
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Cele szkolenia Jak pracować efektywnie i we właściwy sposób podczas przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projektowanie kwestionariusza
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Praca metodą projektu edukacyjnego
ANKIETOWANIE Opracowanie: Prof. UAM dr hab. Jan Grzesiak
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Co chcieliśmy osiągnąć?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zapis prezentacji:

Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet IX, Działanie 9.4. Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty www.nauczyciele.org.pl

Techniki i narzędzia ewaluacji MODUŁ II Techniki i narzędzia ewaluacji Opracowała Izabela Suckiel

SESJA 3. Metody, techniki i narzędzia badawcze w ewaluacji. Cele sesji - uczestnik zajęć potrafi: dostrzec różnorodność klasyfikacji metod i technik badawczych, podać przykłady głównych metod i technik możliwych do zastosowania w ewaluacji. Opracowała Izabela Suckiel

Klasyfikacja Władysława Zaczyńskiego Źródło: „Praca badawcza nauczyciela”, WSiP 1997 Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Badanie naukowe Wieloetapowy proces zróżnicowanych działań/czynności mających zapewnić obiektywne, dokładne i wyczerpujące poznanie wycinka rzeczywistości przyrodniczej, technicznej, społecznej lub kulturowej. Opracowała Izabela Suckiel

Metoda badania naukowego Celowo dobrany i zaplanowany sposób poznania naukowego. Wyboru metody dokonuje się ze względu na: przedmiot badań cel badań zasób posiadanych środków Opracowała Izabela Suckiel

Klasyfikacja wg W. Zaczyńskiego METODA Obserwacji TECHNIKI zewnętrzna uczestnicząca ciągła próbek czasowych zbiorowa jednostkowa Opracowała Izabela Suckiel

Klasyfikacja wg W. Zaczyńskiego METODA Eksperymentu pedagogicznego TECHNIKI jednej grupy dwóch grup równoległych rotacji Opracowała Izabela Suckiel

Klasyfikacja wg W. Zaczyńskiego METODA Wywiadu TECHNIKI wywiad ustny, czyli właściwy wywiad pisemny, czyli ankieta Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Narzędzia badawcze to materialne środki pomocnicze badania, są to arkusze obserwacyjne, kwestionariusze wywiadów lub ankiet Opracowała Izabela Suckiel

Klasyfikacja wg W. Zaczyńskiego Monografia i sondaż diagnostyczny to ogólne zamysły badawcze, a nie metody Test pedagogiczny jest narzędziem badawczym Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Autor wymienia także analizę dokumentów i wyodrębnia dwa podstawowe sposoby analizy: Metody klasyczne Metody ilościowe Opracowała Izabela Suckiel

Klasyfikacja Mieczysław Łobocki Źródło: „Metody badań pedagogicznych”, PWN, 1978 Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Nie ma jednoznacznego rozumienia metod i technik badawczych Nie istnieje klasyfikacja w pełni wyczerpująca i rozłączna Opracowała Izabela Suckiel

Metody i techniki badawcze: To określone sposoby postępowania badawczego, mające wiele cech wspólnych. Różnica polega na bardziej ogólnym lub bardziej szczegółowym sposobie podejścia badawczego. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Ogólny sposób postępowania badawczego nazwiemy metodą, a szczegółowy- określający możliwie dokładnie przebieg procesu badawczego - techniką badawczą. Technika podporządkowana jest określonej metodzie i pełni wobec niej rolę służebną. Jest uszczegółowioną odmianą metody badań. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Metody obserwacja, eksperyment pedagogiczny, testy osiągnięć szkolnych metoda socjometryczna, metoda sondażu diagnostycznego, analiza dokumentów. Opracowała Izabela Suckiel

Metoda sondażu diagnostycznego Techniki: ankieta rozmowa i wywiad Opracowała Izabela Suckiel

Metoda analizy dokumentów Wybrane techniki: technika analizy treściowej technika analizy formalnej Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Inne metody badań: studium indywidualnych przypadków metoda monograficzna Opracowała Izabela Suckiel

Klasyfikacja Krzysztofa Konarzewskigo Źródło: „Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna” WSiP 2002 Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Metoda-ustalony i zaaprobowany przez społeczność naukową sposób wykonywania czynności w ramach badania naukowego. Trzy klasy metod: metody doboru próbki metody zbierania danych metody analizowania danych Opracowała Izabela Suckiel

Metody zbierania danych Dane jakościowe gromadzimy następującymi metodami: obserwacja jakościowa wywiad przeszukiwanie archiwów Dane ilościowe gromadzimy następującymi metodami: obserwacja ilościowa ankieta pomiar zmiennych nieobserwowalnych (testy, skale postaw, metody epizodów, socjometria) Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Na użytek naszego kursu przyjmujemy cztery podstawowe metody zbierania danych OBSERWACJA WYWIAD ANALIZA DOKUMENTÓW ANKIETA Opracowała Izabela Suckiel

Kiedy uzyskane informacje uznamy za rzetelne? jeśli pochodzą z różnych źródeł - liczba i różnorodność źródeł, jeśli próba badawcza jest odpowiednio dobrana – wiarygodność statystyczna, jeśli źródła informacji są trafnie dobrane – trafność doboru źródeł informacji, jeśli pytania badawcze są właściwie sformułowane – trafność pytań badawczych, jeśli zbieranie informacji odbywa się zgodnie z procedurami – przestrzeganie procedur, jeśli poparte są dowodami (dokumenty, cytaty, itp.) – udokumentowane, Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel SESJE 4 – 5 Obserwacja Cele sesji - uczestnik zajęć potrafi: opisać rodzaje obserwacji i zasady ich prowadzenia, opracować arkusze obserwacji, prowadzić obserwację. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel OBSERWACJA Dlaczego warto obserwować? Możliwość zrozumienia kontekstu, pełniejszy obraz badanego zjawiska, Możliwość dostrzeżenia faktów, o których osoby ankietowane lub udzielające wywiadu będą mówić niechętnie. Rodzaje obserwacji: jawna lub niejawna, krótka lub długotrwała, wielokrotna, fragmentaryczna lub całościowa. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Ważne ! pamiętaj, co jest celem obserwacji, przygotuj dyspozycje do obserwacji lub arkusz obserwacji, opisuj fakty, nie interpretuj, pamiętaj, że wpływasz na badaną sytuację, też jesteś obserwowany, w prowadzonych notatkach oddzielaj spostrzeżenia osób obserwowanych, opis, własne interpretacje. Opracowała Izabela Suckiel

ĆWICZENIE Dyspozycje do obserwacji lekcji: W jakiej fazie lekcji wystąpiło ocenianie? Kto i w jakiej sytuacji jest oceniany? („chętni”, wskazani przez nauczyciela, „zagrożeni”, „przeszkadzający”, itp.) Co podlega ocenie (praca domowa, aktywność na lekcji, prezentacja przygotowanego materiału, itp.) Jaką formę ma ocena? (wpisanie stopnia - gdzie?, omówienie, itp.) Czy nauczyciel uzasadnia, komentuje, ocenę? Opracowała Izabela Suckiel

SESJE 6 – 7 Wywiad indywidualny i grupowy Cele sesji - uczestnik zajęć potrafi: tworzyć kwestionariusze wywiadu, zaplanować i przeprowadzić wywiad indywidualny wg dyspozycji do wywiadu, prowadzić wywiady grupowe (fokusy). Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel WYWIAD Nieformalna rozmowa Wg skategoryzowanej listy pytań ( z kwestionariuszem) Wywiad z dyspozycjami Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Wywiad w postaci nieformalnej rozmowy – polega na spontanicznym zadawaniu pytań osobie badanej w trakcie naturalnej interakcji. Pytania wynikają z aktualnego kontekstu, a badana osoba może być nieświadoma prowadzonego wywiadu. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Wywiad z zastosowaniem skategoryzowanej listy pytań – przygotowane wcześniej pytania zadawane są w takiej samej formie i w takim samym porządku wszystkim respondentom. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Wywiad w oparciu o przygotowane wcześniej dyspozycje – prowadzony jest wg ogólnych pytań, kwestii przygotowanych wcześniej, a które są ważne z punktu widzenia badacza. Tym rodzajem wywiadu obejmuje się zwykle wielu respondentów. Tak przygotowany wywiad zwiększa pewność, że wszystkie istotne problemy zostaną omówione, choć porządek pytań i ich forma mogą być różne. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel WYWIAD INDYWIDUALNY GRUPOWY – FOKUS Opracowała Izabela Suckiel

INDYWIDUALNY WYWIAD POGŁĘBIONY Pogłębiona, swobodna rozmowa badacza z 1 respondentem Prowadzona najczęściej w warunkach naturalnych (w domu, w pracy, w miejscu publicznym), niekiedy w specjalnym studio badawczym lub w pomieszczeniach przysposobionych Rejestrowana z reguły audio, niekiedy video Rzadziej obserwowana przez lustro weneckie Czas trwania – ok. 1 godziny Opracowała Izabela Suckiel

Wywiad (Pomocne wskazówki H. Mizerka) W każdej fazie prowadzenia wywiadu pamiętaj o celu i przedmiocie badania Podstawową zasadą prowadzenia wywiadu jest stworzenie takich warunków, aby respondent mógł wyrazić swój własny sposób rozumienia świata, w swoim własnym języku Zadawaj rzeczywiście otwarte pytania Zadawaj pytania jasne i zrozumiałe dla respondenta Zadawaj jedno pytanie w tym samym czasie Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Stosuj pytania pomocnicze dla uzyskania istotnych szczegółów Przedstaw jasno, jakich informacji potrzebujesz i po co ich potrzebujesz Aktywnie słuchaj, dawaj świadectwo, że istotnie słuchasz Unikaj pytań naprowadzających Pamiętaj o różnicy między wywiadem pogłębionym a przesłuchaniem, Zachowaj całkowita neutralność w stosunku do wypowiedzi respondenta Pilnie obserwuj niewerbalne reakcje respondenta na poszczególne pytania Traktuj respondenta z szacunkiem. Opracowała Izabela Suckiel

Ćwiczenie - Przygotowujemy i przeprowadzamy wywiad indywidualny Ustalamy temat wywiadu. Określamy główne problemy, które trzeba w wywiadzie poruszyć. Formujemy dyspozycje (główne pytania) do wywiadu. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Przykład Temat: Jaka jest opinia uczniów na temat funkcjonowania WSO ? Główne problemy: Kryterialne ocenianie, przekazywanie uczniom informacji zwrotnej, systematyczność oceniania. Dyspozycje do wywiadu: Czy uczniowie znają kryteria oceniania, jak je rozumieją, czy je akceptują? Czy nauczyciele uzasadniają oceny, w jaki sposób, na ile jest to dla ucznia przydatne, motywujące? Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Omówienie ćwiczenia Czy otrzymaliśmy planowane informacje? Jaka jest opinia nauczycieli na badany temat? Jakie są zalety i wady wywiadu indywidualnego? Jak czuliśmy się w roli pytającego i pytanego? Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel WYWIAD GRUPOWY - FOKUS Dyskusja w grupie złożonej z moderatora i 6-10 respondentów Prowadzona najczęściej w specjalnym studiu badawczym (tzw. fokusowni) lub w pomieszczeniach przysposobionych (rzadziej w warunkach naturalnych, np.. W poczekalni na lotnisku) Rejestrowana z reguły na video Często obserwowana przez lustro weneckie Czas trwania – do 2 godzin Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel WYWIAD GRUPOWY - FOKUS Podstawowy mechanizm, na którym opierają się fokusy, to tzw. dynamika grupy. Jest to zarówno „motor”, jak i największa trudność w stosowaniu tej techniki. Opracowała Izabela Suckiel

SESJA 8 Analiza dokumentów Cele sesji - uczestnik zajęć potrafi: planować i prowadzić analizę dokumentów, Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Dokument każda rzecz mogąca stanowić źródło informacji, na podstawie którego można opisywać oraz wydawać uzasadnione opinie na temat ludzi, przedmiotów i procesów. Opracowała Izabela Suckiel

Przeprowadzając analizę dokumentu pamiętaj, że: 1. Każda osoba przeprowadzająca analizę patrzy na dokument oczyma “outsidera” 2. Dokumenty spełniają wiele funkcji: dokumentacyjną, komunikacyjną, selekcyjną, prognostyczną... – warto się zastanowić, jaką funkcję spełnia analizowany dokument. 3. Informacja często znajduje się w ukrytych kontekstach dokumentu. Poszukiwanie bywa często żmudne i czasochłonne. 4. Nie pozbawiaj elementów dokumentu kontekstu, może to zmienić ich sens. 5. Szukaj związków pomiędzy informacją pozyskaną w czasie analizy dokumentu, a informacja zdobytą w inny sposób. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Analiza dokumentów Analiza dokumentów musi być dokumentowana. Przygotuj dyspozycje do analizy: co chcesz sprawdzić? Jakich informacji szukasz? W notatkach skup się na faktach. Nie oceniaj i nie interpretuj. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel SESJE 9 - 10 Ankieta Cele sesji - uczestnik zajęć potrafi: tworzyć ankiety, analizować i interpretować wyniki ankiet. Opracowała Izabela Suckiel

Błędy popełniane przy tworzeniu kwestionariusza ankiety ĆWICZENIE Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Czy jesteś informowany o terminie i zakresie prac klasowych? Tak Nie Czasami Pytanie odnosi się do więcej niż jednego zagadnienia. Zawężanie alternatyw odpowiedzi. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Czy akceptuje Pani / Pan system oceniania funkcjonujący w naszej szkole? Zdecydowanie tak Raczej tak Raczej nie Częściowo Założenie, że zna system oceniania. Nieprawidłowa skala odpowiedzi. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Jak często chodzisz do kina? Nigdy Raz w roku Raz w miesiącu Raz w tygodniu Tylko w niedziele W wolnych chwilach Złe skalowanie Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Jak Pani nagradza swoje dziecko za dobre stopnie? A) chwalę B) daję pieniądze C) zabieram do kina Założenie, że nagradza. Ograniczona liczba odpowiedzi. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Czy oceniający Cię nauczyciele stosują ustalone kryteria oceniania? Tak, ale nie wszyscy Tylko niektórzy Nie Nieprawidłowa skala odpowiedzi. Trudne sformułowania (kryteria oceniania?) Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Czy wykonujesz swoją pracę zgodnie z wykształceniem? Tak Nie Jest mi to obojętne Nie mam innej możliwości Odpowiedzi nie odpowiadają treści pytania, Opracowała Izabela Suckiel

Czy uważasz, że nie należy kłamać? Tak Nie Podwójne przeczenie Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Ankieta to metoda zbierania danych polegająca na planowanym wypytywaniu badanego. Przy pomocy tej metody możemy uzyskać informacje o tym: co inni myślą? jak widzą i oceniają interesujące nas zjawiska czy zdarzenia? jak działają w określonych sytuacjach? Podstawą ankiety jest kwestionariusz, czyli ustalona lista pytań, którym towarzyszy mniej lub bardziej zamknięty zbiór odpowiedzi. (Krzysztof Konarzewski) Opracowała Izabela Suckiel

Struktura kwestionariusza ankiety Część wstępna kwestionariusza, która zawiera: tytuł, wyjaśnienie celu badań, informacje o autorach badań, zapewnienie o poufności (anonimowości) badań, uzasadnienie wyboru respondenta badań, apel o udzielanie poważnych i szczerych wypowiedzi podziękowanie za wypełnienie ankiety, instrukcję sposobu wypełniania kwestionariusza. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Pytania w kwestionariuszu: wszystkie muszą być ponumerowane, przechodzimy od pytań ogólnych do pytań szczegółowych, wyraźnie oddzielamy pytania od siebie, ich sformułowanie (zwroty, terminy, składnia) musi być zrozumiałe dla wszystkich badanych, muszą być wyraźnie skierowane do jednej osoby, każde powinno odnosić się tylko do jednego zagadnienia, muszą być formułowane w sposób jednoznaczny. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Należy unikać pytań: na które z dużym prawdopodobieństwem otrzymamy odpowiedź nieszczerą, na które badany musiałby udzielić odpowiedzi społecznie nieakceptowanej, zawierających podwójne przeczenie, które sugerowałyby odpowiedź, które mogłyby być dla badanego drażliwe lub wywołać jego oburzenie. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Część końcowa kwestionariusza, która zawiera: metryczkę (dane o osobie badanej); jej zawartość zależy od rodzaju badania; mogą to być pytania o płeć, wiek, staż pracy, miejsce pracy, miejsce zamieszkania, klasę, nauczany przedmiot itp., prośbę o sprawdzenie odpowiedzi lub o dodatkowe uwagi, podziękowanie, jeśli nie wystąpiło w części wstępnej. Opracowała Izabela Suckiel

Rodzaje pytań w ankiecie otwarte – nie za dużo, półotwarte – furtka bezpieczeństwa, zamknięte – znamy wszystkie możliwe odpowiedzi: alternatywne – tak – nie lub za – przeciw, dysjunktywne – wiele odpowiedzi , wybieramy jedną, koniunktywne – wiele odpowiedzi, wybieramy kilka, z uszeregowaniem wariantów kontrolne – testujemy szczerość odpowiedzi, filtrujące – pytamy właściwe osoby, projekcyjne – jak myślisz, co sądzą o tym inni? Opracowała Izabela Suckiel

Błędy popełniane przy tworzeniu kwestionariusza ankiety błąd multiplikacji – pytanie odnosi się do więcej niż jednego zagadnienia, brak pytań filtrujących, trudne sformułowania, złe skalowanie, jednoczesne pytanie o fakty i opinie, zawężanie alternatyw odpowiedzi, odpowiedzi nie odpowiadają treści pytania, błędy językowe. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Pytania z wyborem Do kogo zwrócił/a/ byś się w razie problemów osobistych? (Postaw znak „x” przy wybranej odpowiedzi) A) DO WYCHOWAWCY B) DO NAUCZYCIELA, KTÓREMU UFAM C) DO PEDAGOGA/PSYCHOLOGA SZKOLNEGO D) DO DYREKTORA SZKOŁY E) DO KOLEGI/KOLEŻANKI F) DO RODZICÓW G) DO NIKOGO Do jeszcze kogoś innego. Kogo ? (Napisz) Opracowała Izabela Suckiel

Pytania ze skalowaniem: CZY ROZUMIESZ TO, CO MÓWI NAUCZYCIEL NA LEKCJI? zawsze często czasem tak, a czasem nie rzadko nigdy Opracowała Izabela Suckiel

Pytania ze skalowaniem w wersji Likerta: Większość nauczycieli szczerze troszczy się o moją przyszłość. zdecydowanie się zgadzam raczej się zgadzam trudno powiedzieć raczej się nie zgadzam zdecydowanie się nie zgadzam Opracowała Izabela Suckiel

Pytania z rangowaniem: Od czego Pani/Pana zdaniem zależą osiągnięcia szkolne dziecka ? (Proszę postawić 1 przy najważniejszej przyczynie, 2 – przy nieco mniej ważnej i tak dalej, aż do najmniej ważnej) dobre zdrowie wykształcenie rodziców kompetencje nauczyciela zdolność ucznia zamożność rodziców ambicja ucznia wyposażenie szkoły inna przyczyna (proszę wpisać) ................. Opracowała Izabela Suckiel

Opracowała Izabela Suckiel Ćwiczenie Projektujemy pytania ankietowe Opracowała Izabela Suckiel

Podsumowanie modułu II Techniki i narzędzia ewaluacji Zakładane cele - uczestnik zajęć potrafi: dostrzec różnorodność klasyfikacji metod i technik badawczych, podać przykłady głównych metod i technik możliwych do zastosowania w ewaluacji, opisać rodzaje obserwacji i zasady ich prowadzenia, opracować arkusze obserwacji, prowadzić obserwację, tworzyć kwestionariusze wywiadu, zaplanować i przeprowadzić wywiad indywidualny wg dyspozycji do wywiadu, prowadzić wywiady grupowe (fokusy), analizować i interpretować notatki z wywiadów, planować i prowadzić analizę dokumentów, tworzyć ankiety, analizować i interpretować wyniki ankiet. Opracowała Izabela Suckiel

BIURO PROJEKTU ul. Gen. J. Sowińskiego 68, p. 35 70-236 Szczecin Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, p. 35 70-236 Szczecin tel.: 091/435 06 29 e-mail: biuro@nauczyciele.org.pl www.nauczyciele.org.pl