Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ANKIETOWANIE Opracowanie: Prof. UAM dr hab. Jan Grzesiak

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ANKIETOWANIE Opracowanie: Prof. UAM dr hab. Jan Grzesiak"— Zapis prezentacji:

1 ANKIETOWANIE Opracowanie: Prof. UAM dr hab. Jan Grzesiak

2 ANKIETOWANIE I ANKIETA Sposób zbierania informacji za pomocą zestawu pytań, dotyczących bezpośrednio lub pośrednio ściśle określonych problemów badawczych. Ankietowanie a ankieta (kwestionariusz -zestaw pytań)

3 Ankietowanie Technika gromadzenia informacji polegająca na wypełnieniu najczęściej samodzielnie przez badanego specjalnych kwestionariuszy - na ogół o wysokim stopniu standaryzacji w obecności lub bez obecności ankietera (Pilch 1997) • Audytoryjna (środowiskowa) • Pocztowa • Prasowa

4 Odmiany ankiet wg kryterium jawności • jawna • anonimowa

5 List wprowadzający • Identyfikacja instytucji lub osoby przeprowadzającej badanie • Cel badania • Powody, dla których respondent powinien odpowiedzieć na pytania • Zapewnienie o poufności

6 FORMATY PYTAŃ ANKIETOWYCH Kółeczko, krzyżyk, numerek itp
FORMATY PYTAŃ ANKIETOWYCH Kółeczko, krzyżyk, numerek itp. Skala szacunkowa - podany stopień intensywności oceny (np. całkowicie się zgadzam, zgadzam się, ani się zgadzam ani się nie zgadzam, nie zgadzam się, zupełnie się nie zgadzam) Dyferencjał semantyczny Pytania macierzowe (tabelaryczne) Rangowanie (informacje o stopniu ważności lub pierwszeństwa zbiorowi postaw, wartości)

7 Wady ankietowania • Niski stopień wiarygodności ( możliwość konsultacji, stronniczość, uprzedzenie itp.) • Badacz nie może kontrolować, kto wypełnia ankietę • Anonimowość może powodować niski odsetek odpowiedzi • Brak możliwości sondowania respondentów • Niezrozumiałe lub lapidarne pytania • Opracowanie wyników nie uwzględnia kontekstów zebranych danych np. wobec danych respondenta

8 Zalety ankietowania • Zalety ankietowania jawnego – gwarancja dyskrecji, zaufania • Anonimowość w przypadku rzetelności badanych • Relatywnie niski koszt • Stosunkowo krótki czas na zebranie danych sondażowych • Wartości odpowiedzi na pytania otwarte – zwłaszcza nastawione na wysuwanie wniosków i propozycji

9 Ankietowanie a inne techniki badawcze
Ankietowanie a inne techniki badawcze ? Jeśli dla danego celu badań użyto tylko ankietowanie – duże ryzyko niskiej jakości i wartości uzyskanych danych. Wskazana jeszcze co najmniej jedna inna technika badań, czyli PODEJŚCIE TRIANGULACYJNE …


Pobierz ppt "ANKIETOWANIE Opracowanie: Prof. UAM dr hab. Jan Grzesiak"

Podobne prezentacje


Reklamy Google