PROJEKT DYPLOMOWY dr inż. Piotr LUBIŃSKI Politechnika Poznańska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
Advertisements

Prąd elektryczny Opór elektryczny.
Gumowy Surowiec.
ROK KAROLA GODULI. Stowarzyszenia Przyjació ł Szkó ł im. Karola Goduli Rudzkie placówki o ś wiatowe, maj ą c na uwadze jak wa ż n ą rol ę odegra ł Karol.
O tym, że fundusze europejskie są doskonałym narzędziem, które pomagają podnosić poziom nauczania i kwalifikacji młodych ludzi, nie trzeba już dzisiaj.
Mateusz Siuda klasa IVa
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Awans zawodowy nauczycieli.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
Poznań, dnia 17 maja 2007r. KOORDYNACJA AUDYTÓW ZEWNĘTRZNYCH i MONITOROWANIE PROJEKTÓW UNIJNYCH Agnieszka Purgat Daniel Majewski Dominika Piechocka Biuro.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Niepewności pomiarowe. Pomiary fizyczne. Pomiar fizyczny polega na porównywaniu wielkości mierzonej z przyjętym wzorcem, czyli jednostką. Rodzaje pomiarów.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Prof. Marek Wichroski Kierownik Zakładu Historii Medycyny i Filozofii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Sprawozdanie roczne z działalności Uczelnianej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na PG w roku akademickim 2013/2014 Senat PG, r. Opracowała:
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie Wojciech Duranowski Karolina Geletta Joanna Lizut RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Metoda projektu.
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Zapis prezentacji:

PROJEKT DYPLOMOWY dr inż. Piotr LUBIŃSKI Politechnika Poznańska ul. Strzelecka 11 pok.312 www.fem.put.poznan.pl Piotr.Lubinski@PUT.Poznan.PL

Treści programowe zasady i etapy realizacji projektu dyplomowego formalna strona projektu dyplomowego kryteria oceny projektu dyplomowego kryteria obrony projektu dyplomowego metoda projektu praktyczny i teoretyczny problem badawczy metody i techniki badawcze rodzaje i opracowanie materiałów źródłowych prezentacja wstępnego planu realizacji projektu dyplomowego

Zadanie na zaliczenie przedmiotu grupa studencka (2-4 osobowa) przygotowuje wstępny/próbny plan realizacji projektu dyplomowego - propozycja: tytuł projektu cele i zakres projektu najważniejsze zadania oraz czas i warunki ich wykonania sposób monitorowania wykonywanych zadań i ewaluacji (oceny tego co zostało wykonane) analizę możliwości wykonania projektu w praktyce (co ułatwi wykonanie projektu, jakie trudności mogą się pojawić w trakcie prac i jak sobie z nimi poradzić) metody i techniki badawcze służące realizacji projektu propozycje zasad działania grupy, w tym komunikację pomiędzy członkami grupy

Informacje ogólne Student kończący studia pierwszego stopnia zobowiązany jest do przygotowania projektu dyplomowego, którym może być rozwiązanie lub koncepcja rozwiązania problemu praktycznego lub teoretycznego z zakresu studiowanego kierunku

Informacje ogólne Przykłady projektu dyplomowego: projekt eksperymentu opracowanie modelu opracowanie i analiza wyników badań koncepcja wykorzystania analiz i wyników badań case study opracowanie oprogramowania projekt techniczny studium porównawcze / ewolucyjne

Struktura projektu dyplomowego strona tytułowa spis treści streszczenie wprowadzenie (cel i zakres projektu, uzasadnienie wyboru problemu) opis problemu (diagnoza sytuacji w ujęciu praktycznym i teoretycznym) metody i techniki badawcze (wykorzystywane na potrzeby projektu) przyjęte rozwiązanie (opis i uzasadnienie) wnioski bibliografia załączniki (zależnie od charakteru projektu, obowiązkowo harmonogram prac nad projektem)

Informacje ogólne w semestrze IV, Studenci zapoznają się z zasadami przygotowania projektu dyplomowego (przed rozpoczęciem prac nad projektem dyplomowym) pod koniec semestru IV Studenci dokonują wyboru grupy seminaryjnej (zasady wyboru będą dostępne w Extranecie) podczas V i VI semestru studiów (logistyka inżynierska semestry V, VI i VII) studenci uczestniczą w wybranym Seminarium dyplomowym, w ramach którego przygotowują projekty dyplomowe

Informacje ogólne studencka grupa projektowa dokonuje wyboru problematyki projektowej w porozumieniu z promotorem - przedstawiając kilka propozycji projekty przygotowywane są przez studentów w zespołach 2-3 osobowych lub w uzasadnionych przypadkach indywidualnie - pod kierunkiem promotora w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zmiany w składzie grupy projektowej (za pisemną zgodą promotora/dziekana)

Informacje ogólne tryb prac nad projektem zatwierdza promotor oceny projektu dokonuje promotor i recenzent zgodnie z przyjętymi kryteriami średnia arytmetyczna ocen projektu dyplomowego (promotora i recenzenta) stanowi 20% ostatecznego wyniku studiów wpisanego na dyplomie

Kryteria oceny projektu przez promotora i recenzenta problem badawczy przyjęte rozwiązanie metody i techniki wykorzystane do rozwiązania problemu wymogi formalne indywidualna praca Studenta

Kryteria oceny projektu przez promotora i recenzenta Problem badawczy poprawność sformułowania problemu odpowiada na zapotrzebowanie praktyki / teorii wskazuje na potencjalne potrzeby oryginalność, złożoność, aktualność problemu badawczego

Kryteria oceny projektu przez promotora i recenzenta Przyjęte rozwiązanie rozpoznanie i uwzględnienie uwarunkowań mających wpływ na rozwiązanie problemu kompleksowość proponowanych rozwiązań możliwość zastosowania spójność projektu oryginalność rozwiązań poprawność sformułowanych wniosków i ustaleń uzasadnienie wyboru wariantu rozwiązania problemu wpływ projektu na otoczenie gospodarcze i społeczne

Kryteria oceny projektu przez promotora i recenzenta Metody i techniki wykorzystane do rozwiązania problemu adekwatność doboru metod, technik i narzędzi do problemu umiejętność poprawnego wykorzystania metod, technik i narzędzi dobór i wykorzystanie źródeł

Kryteria oceny projektu przez promotora i recenzenta Wymogi formalne poprawność językowa poprawność redakcyjna (błędy korektorskie, błędy edycyjne i ..ortograficzne) przestrzeganie standardów edycyjnych

Kryteria oceny projektu przez promotora i recenzenta Indywidualna praca Studenta opinia promotora w oparciu o opinię członków zespołu projektowego: realizacja harmonogramu działań zaangażowanie Studenta systematyczność odpowiedzialność (wywiązywanie się z powierzonych zadań i etyka pracy)

Kryteria oceny projektu i ich wagi kryterium oceny projektu waga kryterium Problem badawczy …. x 0,1 = …. Przyjęte rozwiązanie …. x 0,4 = …. Metody i techniki wykorzystane do rozwiązania problemu Wymogi formalne Indywidualna praca Studenta …. x 0,3 = …. suma ………… ocena ..………..

Ocena projektu dyplomowego wyliczona wartość ocena słownie ocena cyfrą do 2,99 niedostateczny 2 od 3,00 do 3,24 dostateczny 3 od 3,25 do 3,74 dostateczny plus 3+ od 3,75 do 4,24 dobry 4 od 4,25 do 4,74 dobry plus 4+ od 4,75 bardzo dobry 5

Obrona projektu dyplomowego obrona odbywa się podczas egzaminu dyplomowego i obejmuje prezentację projektu oraz odpowiedzi na pytania komisji egzaminacyjnej prezentacja projektu odbywa się zgodnie z przyjętymi standardami obrona projektu oceniana jest zgodnie przyjętymi kryteriami każdy Student oceniany jest indywidualnie ocena z obrony projektu dyplomowego stanowi 20% ostatecznego wyniku studiów wpisanego na dyplomie

Kryteria oceny obrony projektu dyplomowego prezentacja argumentacja formułowanie wniosków wykorzystanie wiedzy

Kryteria oceny obrony projektu dyplomowego Prezentacja struktura wypowiedzi komunikatywność wykorzystanie czasu prezentacji (organizacja) sposób opracowania materiałów wizualnych

Kryteria oceny obrony projektu dyplomowego Argumentacja dobór rzeczowych przesłanek wypowiedzi opieranie się na właściwych danych źródłowych umiejętność skoncentrowania się na istotnych elementach podejmowanego problemu konsekwencja / logiczność wypowiedzi

Kryteria oceny obrony projektu dyplomowego Formułowanie wniosków wyczerpujące wnioski logiczna poprawność wniosków Wykorzystanie wiedzy umiejętność wykorzystania wiedzy zdobytej podczas studiów

Kryteria oceny obrony i ich wagi kryterium oceny obrony waga kryterium prezentacja …. X 0,4 = …. argumentacja Formułowanie wniosków …. X 0,1 = …. Wykorzystanie wiedzy ze studiów suma ………… ocena …………

Fazy rozwoju grupy faza orientacji faza konfrontacji i eksploatacji różnic faza współpracy faza kończenia

Faza orientacji okres formowania – poznawania się członków grupy, wstępnej często pobieżnej autoprezentacji, określania zasad i celów funkcjonowania grupy, przełamania barier psychologicznych, ustalenie relacji wobec innych uczestników grupy oraz własnego miejsca w grupie w tej fazie wyłania się lider oraz podstawowe role społeczne, grupa nie realizuje zadań twórczych, uczestnicy starają się znajdować podobieństwa i niwelować różnice, nie są ujawniane wzajemne niechęci, obawy i niepokoje, relacje pomiędzy członkami mają oficjalny charakter następuje integracja grupy najczęściej wokół celów i/lub problemów; rozmowy dotyczą raczej obaw grupy - nie emocji; grupa unika wzrostu napięcia, które rozładowywane jest w konwencjonalny sposób (np. śmiech) celem grupy jest poznanie się, rozpoznanie zasad, norm, granic, ról, koalicji oraz budowanie poczucia bezpieczeństwa

Faza konfrontacji i eksploracji różnic bardzo dynamiczny okres kiedy grupa eksperymentuje, ścierają się cele i interesy jednostkowe, toczy się walka o władzę i pozycje w grupie etapy: ogólne zakłopotanie, opór, opis dawnych odczuć, wyrażenie nieprzyjemnych emocji wobec trenera i członków grupy, powstają podgrupy (różne powody i zasady) następuje spadek zaufania i poczucia bezpieczeństwa; uczestnicy bardziej jawnie wyrażają nadzieje na uzyskanie sympatii innych oraz obawiają się odrzucenia; następuje destabilizacja pierwotnych ról w grupie, mogą powstać nowe role, pomyślny rozwój grupy powoduje zanik ról destruktywnych celem grupy jest testowanie granic, ustalanie norm, badanie autentyczności uczestników, zdobycie poczucia bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania, konstruktywne rozwiązywanie konfliktów i antagonizmów oraz ustalenie swojej pozycji i własnych potrzeb; w efekcie końcowym znacznie wzrasta spójność grupy

Faza współpracy okres ujednolicania funkcjonowania grupy kończy się normalizacją jej działalności, kiedy na nowo zostaną ustanowione wspólne cele i wartości; następuje ustabilizowanie wewnętrznej struktury grupy, rozwija się grupowa solidarność, zaufanie i współpraca, wzrasta poziom otwartości, pojawiają się twórcze pomysły, zapał i energia do pracy uczestnicy grupy są w mniejszym stopniu osadzeni tylko w jednej roli, są bardziej niezależni od trenera i postrzegają go bardziej realistycznie celem grupy w tej fazie jest integracja poprzez m.in. wspólną realizację zadań, obecność w grupie oraz osiąganie z tego powodu satysfakcji, zwiększenie produktywności zespołu oraz równoległe zaspokajanie potrzeb jednostek i grupy

Faza kończenia w grupach, które mają z góry wyznaczony czas trwania, okres kończenia pracy grupy (a nawet samo przewidywanie rozstania) zwykle wywołuje u uczestników smutek, niepewność i niepokój w tej fazie zazwyczaj omawiane są plany na przyszłość, zmiany jakie się dokonały podczas pracy grupy oraz wspomnienia wspólnych przeżyć następuje spadek aktywności i zaangażowania, wzrost indywidualnych zainteresowań oraz pragnienie przedłużenia kontaktu; niektórzy uczestnicy jawnie wyrażają rozczarowanie i żal wobec trenera z powodu mniejszych niż się spodziewali efektów pracy celem grupy w tej fazie jest rozstanie się, podsumowanie pracy grupy, domykanie relacji i zadań oraz znalezienie innych

Dziękując za uwagę.. ..proszę świadomie utworzyć 2-3 osobowe zespoły projektowe

METODA PROJEKTÓW

metoda projektów wprowadzenie podział na 2-3 osobowe grupy projektowe każda grupa otrzymuje arkusz A4 otrzymany arkusz proszę podzielić na cztery pola (ćwiartki) w pierwszej ćwiartce, każdy uczestnik grupy rysuje swój znak rozpoznawczy

metoda projektów wprowadzenie drugą ćwiartkę dzieli się na tyle pól, ilu jest uczestników grupy w każdym z pól, każdy uczestnik rysuje swój znak

metoda projektów wprowadzenie trzecia ćwiartka: wszyscy uczestnicy grupy równocześnie rysują „na wyścigi” jak najwięcej swoich znaków

metoda projektów wprowadzenie czwarta ćwiartka: wszyscy uczestnicy grupy wspólnie rysują historyjkę wykorzystując swoje znaki następnie wspólnie budują opowiadanie na podstawie przygotowanego rysunku

metoda projektów wprowadzenie Analiza działań członków grupy: Kto wybrał najskuteczniejszy symbol? (jednoznaczność, łatwość rysowania..) Kto narysował najwięcej swoich znaków? (łatwość rysowania znaku czy sprawność rysującego?) Czy wszyscy członkowie grupy grali fair? (Najszybciej rysował czy powiększał rozmiar zajmując większą powierzchnię blokując pozostałych?) Kto został liderem grupy? (Jak do tego doszło?)

metoda projektów wprowadzenie Praca zespołowa szybkość skuteczność innowacyjność efektywność

metoda projektów samodzielne działanie uczestników grupy na wybrany temat (indywidualne lub zespołowe), sprzyjające osiąganiu celów kształcenia to metoda nauczania kształtująca wiele umiejętności i integrująca wiedzę z różnych przedmiotów dla osiągnięcia unikalnego efektu (łącząca wiedzę teoretyczną z działaniem praktycznym)

metoda projektów Projekt jest odbywającym się w oznaczonym terminie zadaniem wymagającym podejmowania różnorodnych działań, realizowanym przez Studentów samodzielnie, jednak pod kierunkiem opiekuna oraz według przygotowanego wcześniej planu

metoda projektów Działania przygotowujące Studentów do pracy projektowej wprowadzenie do zasad pracy zespołowej wspomaganie w nabywaniu umiejętności skutecznego porozumiewania się rozwijanie umiejętności podejmowania decyzji zespołowej wspomaganie w rozwiązywaniu problemów grupie

metoda projektów Cechy dobrego projektu cele są jasne i możliwe do osiągnięcia uczestnicy uczą się czegoś nowego oraz użytecznego jest dobrze rozplanowany w czasie zadania są jasno rozdzielone, zgodnie z zainteresowaniami, predyspozycjami i możliwościami uczestników

metoda projektów rola opiekuna Wybór tematu projektu Ogranicza się do wskazania Studentom obszaru tematycznego, zakresu zagadnień spośród których wybierają oni szczegółowy temat możliwie dokładnie go precyzując Przygotowanie kontraktu Zadanie zwykle realizowane wyłącznie przez opiekuna Zbieranie i opracowanie materiałów, wykonanie projektu Opiekun może wspierać grupę jako konsultant, odpowiadając na ewentualne pytania i prośby; konsultacje mogą odbywać się regularnie, a ich czas i miejsce powinny być określone w kontrakcie Prezentacja Opiekun ogranicza się do podania czasu i ewentualnie formy prezentacji oraz szczegółów przygotowania technicznego sali, środków audiowizualnych.. Ocena Opiekun podejmuje decyzję czy ocena będzie wystawiana tylko przez niego czy też włączy on do tej czynności Studentów – członków grupy projektowej

metoda projektów Inicjacja projektu określenie obszaru problemowego wybór tematu pomysł selekcja wybór uzasadnienie wyboru tematu Temat określony pytaniem?

metoda projektów planowanie projektu Zdefiniowanie celów Cel główny Cele szczegółowe Planowanie projektu Dekompozycja celów do zadań Przydział zadań do uczestników zespołu Analiza ryzyka Ustalenie harmonogramu prac projektowych (na piśmie) Weryfikacja - przeformowanie celów, zmiana tematu?..

metoda projektów przykład obszar problemowy/tematyczny OCHRONA ŚRODOWISKA temat UDZIAŁ CZŁOWIEKA W KSZTAŁTOWANIU KRAJOBRAZU cel główny STWORZENIE PLANU ZAGOSPODAROWANIA TERENU W OBRĘBIE PÓŁNOCNEJ CZĘŚCI MIASTA DO ROKU 2015r cel szczegółowy UTWORZENIE TERENU REKREACYJNEGO W OBSZARZE 100 ha WRAZ Z JEZIOREM.. I LASEM DO KOŃCA maja 2018r

metoda projektów formułowanie celów S – szczegółowy, konkretny M – mierzalny A – ambitny R – realny T - terminowy

metoda projektów analiza ryzyka Zagrożenia brak funduszy na realizację zadań choroba członka zespołu nieterminowość brak kontaktu z opiekunem.. Kierowanie / odpowiedzialność za projekt powinna być przekazywana czasowo dla każdego członka zespołu projektowego

kontrakt KONTRAKT NA WYKONANIE PROJEKTU zawarty w dniu ….. pomiędzy …(imię i nazwisko opiekuna) … a zespołem w składzie: ……………………………….. Temat projektu: ………. Cele projektu: …….. Formy realizacji: …….. Efekt końcowy projektu: ……… Termin rozpoczęcia projektu: ……… Termin zakończenia projektu: …….... Na mocy niniejszego kontraktu: Studenci zobowiązują się do wykonania działań zgodnie z ustalonym harmonogramem realizacji projektu zgodnie z założeniami zawartymi w kontrakcie. Studenci mają obowiązek uczestniczyć w konsultacjach z opiekunem 3. Studenci zobowiązują się do zaprezentowania publicznie efektów swojej pracy 4. Opiekun prowadzący projekt zobowiązuje się do prowadzenia konsultacji ze Studentami w ustalonych terminach oraz służenia pomocą w sytuacjach, gdy zespół wykonujący projekt tego potrzebuje, ustala się termin konsultacji: ……..… Konsekwencje nieprzestrzegania zobowiązań W przypadku jednorazowego niedotrzymania terminu wykonania zadania Student otrzyma ustne upomnienie opiekuna Jeśli pomimo upomnienia, licznych rozmów, Student nadal nie wywiązuje się z przydzielonego zadania, może zostać wykluczony z zespołu i nie zaliczyć projektu Prowadzący projekt Wykonujący projekt ……………………… …………………...... ……………………..

opis projektu projekt powinien zawierać Szczegółowy temat projektu Cele projektu (jasne i mierzalne) Przewidywaną formę realizacji i prezentacji (wybraną w drodze dyskusji w grupie, biorąc pod uwagę: realność, możliwość realizacji, ryzyko, spodziewane rezultaty, atrakcyjność..) Plan pracy grupy – zakres zadań dla każdego z uczestników (harmonogram) Przygotowany przez grupę opis przedstawiony zostaje opiekunowi, wspólnie z nim przeanalizowany, zaakceptowany po uwzględnieniu wynegocjowanych poprawek

metoda projektów harmonogram zadania forma realizacji potrzebne środki osoby odpowie-dzialne dokumen-towanie termin wykonania

metoda projektów co kontrolować? Realizacja i kontrola harmonogram jakość zakres ryzyko

metoda projektów ocena Składniki oceny projektu samoocena wykonawców społecznościowa zewnętrzna opiekuna

metoda projektów prezentacja Prezentacja projektu wewnętrzna publiczna

metoda projektów ocena projektu ocena pracy Studenta powinna być rzetelna; musi odbywać się w sposób ciągły na poszczególnych etapach projektu, a kończyć oceną zbiorczą arkusz oceny projektu, zawierający oceny cząstkowe umożliwia wystawienie oceny końcowej (obejmujące on jak największy zakres zdobywanych umiejętności, czynności Studenta oraz ocenę jego zaangażowania, a także samoocenę i ocenę innych osób biorących udział w projekcie)

metoda projektów ocena projektu - przykład 50% ocena opiekuna 30% średnia ocen wystawionych przez członków grupy 20% samoocena

ocena projektu przykład samooceny 1/2 lp. kryterium tak częściowo nie 1 Uczestniczyłem w wyborze tematu pracy projektowej 2 Uczestniczyłem w opracowaniu opisu projektu 3 Uczestniczyłem w planowaniu pracy zespołu 4 Poszczególne etapy projektu wykonywałem systematycznie 5 Zaplanowane zadania wykonywałem terminowo 6 W pełni zaangażowałem się w prace projektowe zespołu 7 Motywowałem kolegów do podjęcia działań związanych z wykonywaniem projektu

ocena projektu przykład samooceny 2/2 lp. kryterium tak częściowo nie 8 Unikałem tworzenia konfliktowych sytuacji (??!!) 9 Pomagałem kolegom w przypadku kiedy mieli trudności 10 W realizacji projektu korzystałem z różnorodnych źródeł 11 Jestem zadowolony z mojej pracy w zespole 12 Moje refleksje i uwagi związane z wykonywaniem projektu w zespole Moja praca zasługuje na ocenę 2 3 4 5

ocena projektu co podlega ocenie? wybór tematu i jego ujęcie, zrozumienie zagadnienia realizacja zamierzonych celów poprawność merytoryczna dotrzymywanie terminów dobór i wykorzystanie różnych źródeł estetyka wykonania prac sposób i forma prezentacji umiejętność współpracy w grupie oraz organizacji pracy

metoda projektów plan sprawozdania z projektu STORNA TYTUŁOWA zawiera nazwę projektu, imiona i nazwiska autorów oraz opiekuna (koordynatora), datę złożenia projektu, nazwę szkoły (instytucji) w której projekt zrealizowano PODZIĘKOWANIA (dla osób, instytucji, konsultantów mających wpływ na końcowy efekt projektu) SPIS TREŚCI (sporządzony na końcu sprawozdania)

metoda projektów plan sprawozdania z projektu STRESZCZENIE PROJEKTU W skondensowanej formie (do jednej strony A4) przedstawia cele, warunki i podstawowe wnioski płynące z projektu oraz uwypukla jego osiągnięcia WSTĘP A. warunki projektu określa się cel, temat i czas wykonania projektu; w tym miejscu należy poinformować dlaczego temat projektu warty jest zainteresowania, należy przedstawić problem, który jest tematem oraz dotychczasowe próby jego rozwiązania; jakie aspekty problemu zostały przebadane i dlaczego; należy podać dla kogo projekt jest przeznaczony B. procedury badań określa się zakres badań, metody zbierania informacji i uzasadnienie ich wyboru

metoda projektów plan sprawozdania z projektu CZĘŚĆ GŁÓWNA – ODKRYCIE i INFORMACJE należy podzielić tę część na mniejsze, logicznie uporządkowane; przedstawia się tu istniejące rozwiązania, analizę wyników, pomiarów, badań, opis sposobu dojścia do rozwiązania, opisuje uzyskane efekty; najważniejsze rysunki, tabele, wykresy.. WNIOSKI konkluzje wynikające z przeprowadzonych badań, eksperymentów lub innych działań oraz omówienie wad i zalet rozwiązania REKOMENDACJE – ZALECENIA zapisuje się je w przypadku , gdy opisana w projekcie sytuacja nie jest satysfakcjonująca lub wykazuje warunkowość czy też niestabilność; zawiera sugestie dotyczące działań w celu naprawy istniejącej sytuacji BIBLIOGRAFIA (powinny do niej nawiązywać odsyłacze w tekście) ZAŁĄCZNIKI (wzory ankiet, kalkulacje ekonomiczne..)

metoda projektów zadanie Pracując w ramach grupy projektowej proszę przygotować pisemnie i przedstawić na następnych zajęciach (w formie krótkiego referatu) następujące zagadnienia: określenie obszaru problemowego wybór tematu (pomysł, selekcja, wybór) uzasadnienie wyboru tematu szczegółowy temat projektu cele projektu (jasne i mierzalne) przewidywaną formę realizacji i prezentacji (wybraną w drodze dyskusji w grupie, biorąc pod uwagę: realność, możliwość realizacji, spodziewane rezultaty, ryzyko, atrakcyjność..) plan pracy grupy – zakres zadań dla każdego z uczestników (harmonogram) oraz zastanowić się wstępnie nad wyborem metody badawczej?..

Dziękując za uwagę.. ..życzę Państwu Dobrego Dnia

METODY BADAŃ NAUKOWYCH

METODY BADAŃ NAUKOWYCH Jako metodę naukową rozumie się: całokształt sposobów badawczego docierania do prawdy i pojęciowego przedstawiania jej sposób uzyskiwania materiału naukowego do prowadzenia badań

METODY BADAŃ NAUKOWYCH etapy pracy naukowej ustalenie i uzasadnienie problemu oraz dostrzeżenie zagadnień pochodnych krytyka problemu w świetle dotychczasowych osiągnięć nauki (analiza literatury przedmiotu) wyliczenie niezbędnych założeń lub twierdzeń, czasem także hipotez ustalenie metod roboczych, obejmujące krytykę metod dotychczasowych i wybór lub konstrukcję metod nowych przeprowadzenie badań naukowych: wykonanie czynności wynikających z postawionego problemu i wybranej metody roboczej opracowanie materiałów zebranych w czasie badań i ich synteza pisemne opracowanie wyników badań aż do stanu pracy gotowej do druku, po czym ujawnienie ich w publikacji naukowej krytyczna ocena przebiegu własnych badań i pisemnego opracowania wyników

METODY BADAŃ NAUKOWYCH METODA OBSERWACYJNA METODA INTUICYJNA KRYTYKA ŹRÓDEŁ METODA ANKIETOWA ANALIZA KRYTYCZNA METODA EKSPERYMENTALNA METODA STATYSTYCZNA METODA MONOGRAFICZNA

METODY BADAŃ NAUKOWYCH METODA OBSERWACYJNA sposób prowadzenia badań, w którym obserwacja odgrywa istotną rolę i którego stosowanie nie pociąga za sobą zmian w środowisku lokalnym (w odróżnieniu od metody eksperymentalnej) jest celowym poszukiwaniem faktów, celową czynnością poznawania za pomocą zmysłów stanowiąca jej część obserwacja naukowa to proces uważnego i celowego spostrzegania; rezultatem obserwacji naukowej są spostrzeżenia naukowe; wartość poznawcza metody obserwacyjnej polega na opisie zjawisk, od którego często zaczynają się badania naukowe jest najstarszą metodą roboczą pracy naukowej jej elementy występują w wielu innych metodach należyte przygotowanie do obserwacji wymaga określenia punktów widzenia i kwestii, na które odpowiedzieć można przy pomocy obserwacji; tworzą one schemat obserwacyjny lub przewodnik obserwacyjny; podczas obserwacji znajduje się potwierdzenie lub zaprzeczenie hipotez postawionych w przewodniku

METODY BADAŃ NAUKOWYCH METODA OBSERWACYJNA niektóre obserwacje dokonywane są przy pomocy instrumentów naukowych (środków technicznych do różnego rodzaju badań ) spełniają one często funkcję pomocniczą, umożliwiając dokładną obserwację pozwalają one nie tylko na dotarcie do pewnych zjawisk, ale również na udokumentowanie ich; ważne więc jest poznanie specyfiki działania poszczególnych instrumentów naukowych, ich właściwy wybór i właściwe użytkowanie (np. internet – przeglądarka internetowa)

METODY BADAŃ NAUKOWYCH METODA OBSERWACYJNA – klasyfikacja metod obserwacja bez interwencji – jej celem jest opis naturalnie występujących zachowań bez ingerowania w nie przez badacza. Jest to metoda charakteryzująca się wysoką trafnością ekologiczną (kiedy taka obserwacja odbywa się w warunkach naturalnych, nazywamy ją obserwacją naturalną), ta metoda jest wykorzystywana głównie w psychologii obserwacje z interwencją – obejmują sytuacje, gdy badacz ingeruje w spontaniczny tok zdarzeń, wyróżnia się trzy typy tego rodzaju obserwacji: obserwację uczestniczącą – badacz sam uczestniczy w sytuacji, która jest przedmiotem jego obserwacji obserwację ustrukturowaną – może być prowadzona w warunkach naturalnych lub w laboratorium, badacz wywołuje interesujące go zdarzenia eksperyment naturalny – badacz manipuluje wieloma zmiennymi w warunkach naturalnych i określa ich wpływ na zachowanie

METODY BADAŃ NAUKOWYCH METODA INTUICYJNA metoda intuicyjna to sposób pracy naukowej, w którym argumenty do twierdzeń ogólnych są czerpane z doświadczenia osobistego sprawdzianem ostatecznym dla prac naukowych opartych na tej metodzie są wyniki badań późniejszych; częściowo można już się przekonać o wartości takiej pracy według stopnia zgodności zawartych w niej twierdzeń z ustaloną już wiedzą naukową i z bieżącym stanem problematyki naukowej

METODY BADAŃ NAUKOWYCH METODA INTUICYJNA rozumie się jako pracę naukową, czysto umysłową; polega ona wtedy na rozważeniu pojęć, przypuszczeń, problemów, projektów lub innych elementów szeroko pojętej pracy naukowo-badawczej jest składnikiem zawsze i koniecznie obecnym w każdej metodzie badan naukowych staje się niezbędna do uzasadnienia problemu, wyboru metody roboczej, wskazania założeń, ustalenia hipotez tożsama z myśleniem?..

METODY BADAŃ NAUKOWYCH KRYTYKA ŹRÓDEŁ polega na stwierdzeniu autentyczności śladów pewnej działalności ludzkiej (źródło historyczne) oraz odczytaniu ich znaczenia (wydarzenie historyczne) w świetle przyczyn i warunków ich powstania w procesie historycznym niezbędna w poznawaniu przebiegu minionej aktywności (np. chronologia) i jej wytworów w procesie oceny jakości źródła pomocnych jest szereg metod, tzw. Nauk Pomocniczych Historii, ma fundamentalne znaczenie w metodologii badań historycznych uwaga na fałszerstwa.. (MRP, H. Ford..)

METODY BADAŃ NAUKOWYCH METODA ANKIETOWA metoda ankietowa i metoda wywiadu to metody badań naukowych polegające na stawianiu pytań, a następnie – na opracowywaniu uzyskanych odpowiedzi (próbka reprezentatywna?) stanowią one trzon metodologiczny nauk społecznych ankieta jest zbiorem pytań stawianych pisemnie, celem uzyskania odpowiedzi mających służyć do rozwiązania pewnego problemu; odpowiedzi te są następnie opracowywane statystycznie, a wyniki objaśniane / interpretowane

METODY BADAŃ NAUKOWYCH METODA ANKIETOWA odpowiedzi na pytania często bywają niedokładne lub kłamliwe czy zwodnicze istnieją jednak sposoby na uzyskanie prawdy z takich wypowiedzi, w ankietach tym sposobem jest odpowiednie ułożenie pytań, na przykład zadawanie parokrotne pytań różnie sformułowanych, które jednak powinny dać tą samą odpowiedź ankiety mogą być niedokładne lub wręcz nieprawdziwe z tego powodu, że pytania zostały źle ułożone: ankietowany nie rozumie ich lub jego odpowiedź leży poza przyjętym zestawem odpowiedzi (w pytaniach zamkniętych) wartość poznawcza w badaniach naukowych obu metod jest ogromnie zmienna, w zależności od jakości przygotowania ankiet i od praktycznego zastosowania jednej z nich

METODY BADAŃ NAUKOWYCH ANALIZA KRYTYCZNA metoda analizy i krytyki piśmiennictwa albo analiza krytyczna jako metoda badań naukowych jest stosowana do prac naukowych i badań innych naukowców jest metodą stosowaną powszechnie w nauce powstają dzięki niej publikacje oparte nie tylko na badaniach własnych, lecz na pracach i badaniach cudzych elementy tej metody są stosowane również w innych badaniach istotą metody naukowej jest przystosowanie nowego problemu do wiedzy dotychczasowej, a więc niezbędnym etapem jest analiza i krytyka literatury przedmiotu

METODY BADAŃ NAUKOWYCH METODA EKSPERYMENTALNA charakteryzuje się innym niż w obserwacji stosunkiem osoby badanej do zjawiska badanego; obserwując nie zmienia się badanego zjawiska - natomiast eksperyment naukowy polega na czynnej modyfikacji zjawiska stanowiącego przedmiot badania, dążąc do poznania zależności przyczynowych pomiędzy składnikami lub warunkami przebiegu badanego zjawiska dzięki eksperymentom powstała większa część odkryć w fizyce, chemii, biologii i innych dziedzinach naukowych metoda ta najlepiej nadaje się do badań nad zjawiskami powtarzającymi się w warunkach przynajmniej częściowo takich samych (nadaje się więc także do badań nad zjawiskami społecznymi, politycznymi lub gospodarczymi)

METODY BADAŃ NAUKOWYCH METODA EKSPERYMENTALNA - etapy wyodrębnienie zjawiska mającego stanowić przedmiot badania, nazywane stwarzaniem układu odosobnionego ustalenie zmiennych warunków danego zjawiska i wyodrębnienie warunków mających stanowić przedmiot czynnej ingerencji prowadzącego eksperyment wywołanie zmian wyodrębnionych warunków zjawiska. stwierdzenie rodzaju zmiany czynnie wywołanej

METODY BADAŃ NAUKOWYCH METODA EKSPERYMENTALNA do pomiaru wielkości zmian służą instrumenty naukowe możliwy jest jednak eksperyment naukowy bez instrumentów, pod warunkiem możliwie dokładnego opisu warunków zmiennych podobnie jak w metodzie obserwacyjnej do badań przystępuje się z przygotowanymi punktami widzenia i założeniami niezbędnym jest także rejestrowanie przebiegu eksperymentu oraz uzyskanych wyników; metoda jedynej różnicy obserwacja stanowi część składową eksperymentu; wiele prac badawczych prowadzi się metodami obserwacyjnymi i eksperymentalnymi łącznie, niejako podchodząc z dwóch stron do studiów nad tą samą sprawą

METODY BADAŃ NAUKOWYCH METODA EKSPERYMENTALNA eksperyment naturalny jest analizą przebiegu zjawiska, wywołanego i kontrolowanego, ale w warunkach naturalnych, między innymi w warunkach działalności ludzkiej uprawianych z innych względów niż poznawanie prawdy naukowej; stosuje się tu na przykład grupy równoważne: grupę eksperymentalną i grupę kontrolną, by porównać zachowanie pewnej zbiorowości gdzie wprowadzony zostaje nowy czynnik i zbiorowości, gdzie zmiana taka nie nastąpiła Eksperyment laboratoryjny wykonywany jest w sztucznie stworzonym środowisku – tradycyjnie w ograniczonym zaopatrzonym w przyrządy miejscu jakim jest laboratorium, z zastosowaniem odpowiednich instrumentów; istotą takich eksperymentów jest izolacja zjawisk w postaci układów odosobnionych; jest szeroko stosowany w naukach ścisłych, naukach technicznych, naukach biologicznych i w naukach medycznych

METODY BADAŃ NAUKOWYCH METODY STATYSTYCZNE stosuje się wszędzie tam, gdzie chodzi o poznanie prawidłowości w zakresie zjawisk masowych – tam, gdzie bada się problemy demograficzne, ekonomiczne, socjologiczne (oraz w innych naukach) dzięki danym statystycznym można ustalić zmienność zjawisk masowych, tendencji ich przekształceń w czasie (sporządza się w tym celu wykresy, ilustrujące krzywą rozwoju danego zjawiska czy też to, jaką część stanowi większej całości) część danych dostarcza badanie metodą grup reprezentatywnych (zbiera się dane nie od wszystkich, ale od odpowiednio wybranej grupy, określanej jako grupa reprezentatywna)

METODY BADAŃ NAUKOWYCH METODY STATYSTYCZNE celem analizy statystycznej jest pozyskanie jak największej wiedzy z pozyskanych danych aby zbiór danych był dobrą bazą do analizy statystycznej należy: zaplanować badanie podsumować zbiór danych z obserwacji, podkreślając tendencje, ale rezygnując ze szczegółów uzgodnić, jaką wiedzę o badanym zjawisku mają dostarczyć dane. powyższe punkty odpowiadają działom statystyki: metoda reprezentatywna statystyka opisowa wnioskowanie statystyczne

METODY BADAŃ NAUKOWYCH METODA MONOGRAFICZNA należy do metod obserwacji częściowej polega na wszechstronnym opisie i szczegółowej analizie pojedynczej jednostki lub niewielkiej liczby charakterystycznych jednostek badanej zbiorowości statystycznej (w związku z tym, że badaniu poddaje się pojedynczą jednostkę obejmuje ono na ogół bardzo szeroki zakres zagadnień, co sprzyja wnikliwej analizie; przy tego typu badaniu oprócz charakterystyki liczbowej uwzględnia się informacje w formie jakościowo-ilościowej) w metodzie monograficznej, badana jednostka dobierana jest w sposób świadomy (wybiera się jednostkę typową, taką, która występuje powszechnie; czasem bada się jednostki skrajne lub też przodujące) z uwagi na to, że na podstawie badania jednostki ocenia się całą zbiorowość, ważne jest by dokonać poprawnego doboru

..proszę o przygotowanie.. (na piśmie, 2-3 str).. Dziękując za uwagę.. ..proszę o przygotowanie.. (na piśmie, 2-3 str).. ..planu realizacji próbnego projektu dyplomowego (spis treści ww. planu jest dostępny na slajdzie nr 3)