Społeczne nierówności w zdrowiu Michał Marek, Bogdan Wojtyniak

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

ENSPIRE EU Przedsiębiorczy zastrzyk dla Unii Europejskiej.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki Poznań, 17 lutego 2004 Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej Ewa Kocińska - RPK Poznań
European Commission - Directorate General for Agriculture Polityka Rozwoju Wsi w powiększonej Unii Europejskiej Propozycja Komisji Europejskiej na lata.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Dr n. med. Lucyna Kapka Fakty wg WHO Źródło: dr n. med. Lucyna Kapka
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
RÓWNOŚĆ PŁCI I ROZWÓJ EKONOMICZNY.
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Program profilaktyki i promocji zdrowia dla miasta Krosna na 2010 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Stan zdrowia mieszkańców Warszawy
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Departament Pielęgniarek i Położnych
Dr Michał Marek Członek Rady Programowej Radca Ministra
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
mieszkańców pomorskiej wsi
Czym jest zdrowie?.
Prof. Danuta Hübner Bruksela, 30 Maja 2007
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Zmiany demograficzne w Polsce
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Zamiast wstępu prowadzenie działalności edukacyjnej promocja i popularyzacja zasobów informacyjnych prowadzenie studiów i badań w regionie rozpoznawanie.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Deklaracja Wiedeńska Żywienie i Choroby Niezakaźne Zdrowie 2020
czerwiec 2015 Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi
  Wpływ kryzysu gospodarczego na sytuację młodzieży wiejskiej na rynku pracy w wybranych krajach Unii Europejskiej dr Ewa Kiryluk-Dryjska dr Agnieszka.
”Choroby układu krążenia jako problem zdrowia publicznego w woj
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Analiza przyczyn umieralności mieszkańców Dolnego Śląska.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Regionalny Program Zdrowotny Województwa Pomorskiego
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Stan zdrowia mieszkańców Warszawy
Zapis prezentacji:

Społeczne nierówności w zdrowiu Michał Marek, Bogdan Wojtyniak Projekt Predefiniowany pn.: „Ograniczanie społecznych nierówności w zdrowiu” współfinansowany w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 Społeczne nierówności w zdrowiu Michał Marek, Bogdan Wojtyniak Warszawa, 4 marca 2014 r. Projekt współfinansowany w ramach środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009 -2014

Treść prezentacji Pojęcie społecznych nierówności w zdrowiu Przegląd badań zagranicznych i krajowych Charakterystyka działań przeciwdziałających społecznym nierównościom Literatura

1. Pojęcie społecznych nierówności w zdrowiu

Cechy społecznych nierówności w zdrowiu (1) trwałość różnic umieralność i chorobowość zwiększa się wraz ze spadkiem pozycji społecznej ten społeczny wzór występowania chorób jest powszechny, chociaż ich rozmiar i zakres różni się w  poszczególnych państwach

Cechy społecznych nierówności w zdrowiu (2) Społeczne przyczyny nierówności nie istnieje takie prawo natury, które stanowiłoby, że np. wskaźnik umieralności dzieci z ubogich rodzin powinien być znacznie wyższy niż w przypadku dzieci z rodzin zamożnych jeżeli procesy społeczne danego państwa generują różnice w zdrowiu, to można dążyć do ich ograniczania

Cechy społecznych nierówności w zdrowiu (3) Niesprawiedliwość nierówności społeczne powszechnie postrzegane są jako niesprawiedliwe, ponieważ są tworzone i podtrzymywane przez niesprawiedliwe rozwiązania społeczne, które stoją w sprzeczności z powszechnym poczuciem sprawiedliwości w rozumieniu praw człowieka (Source: M.Whitehead, G.Dahlgren, Concepts and principles for tackling social inequalities in health, 2006)

Równość w zdrowiu a równość w opiece zdrowotnej równość w zdrowiu - cel skuteczne ograniczanie trwałych różnic w stanie zdrowia pomiędzy różnymi grupami społeczno-ekonomicznymi równość w dostępie do opieki zdrowotnej – osoby o tym samym stanie zdrowia otrzymują takie same gwarantowane świadczenia opieki zdrowotnej niezależnie od ich sytuacji społeczno-ekonomicznej Poświęcanie uwagi jedynie równości w dostępie do opieki zdrowotnej nie zapobiega powstawaniu nierówności w zdrowiu, choć zapewnienie równości w opiece jest jednym z niezbędnych warunków skutecznego ograniczania nierówności w zdrowiu

2. Przegląd badań

Evelyn Kitagawa, Philip Hauser, Harvard, 1973 Zakres analizy 1960 Matched Records Study 340 000 przypadków okres objęty analizą: maj-październik 1960 r. zmienne: umieralność i status społeczno-ekonomiczny zmarłych – a) wykształcenie, b) przychody gospodarstw domowych, c) wiek; d) płeć, e) rasa (biali, pozostali)

Kitagawa, Hauser- poziom przychodów a zgony Wyraźne zależności pomiędzy poziomem przychodów i wykształceniem a umieralnością zarówno w przypadku kobiet jak i mężczyzn Wpływ wykształcenia i przychodów są w dużym stopniu niezależne od siebie Należy odróżnić przychody od zamożności

Wielka Brytania Raport Komisji Blacka, 1980 Zmienne, wiek, płeć, przynależność do grupy społecznej (określanej wg zawodu wykonywanego przez głowę rodziny) umieralność Wyniki: w grupie osób o najniższym statusie społeczno-ekonomicznym poziom umieralności jest dwukrotnie wyższy niż w grupie osób o najwyższym statusie Ponadto istnieje silne zróżnicowanie regionalne

Inne kraje W każdym kraju stwierdzono opisywane tu społeczne nierówności w zdrowiu (w krajach nordyckich (1990), Holandii (1990), Francji (1989) Japonii (1986) – społeczne nierówności w zdrowiu między mieszkańcami miast i wsi, różnice w przychodach - wpływ przede wszystkim na umieralność mężczyzn, różnice w wykształceniu większy wpływ na umieralność kobiet Najmniejsze nierówności – Skandynawia

Wyniki analiz prowadzonych po 2000 r

Europa W prawie wszystkich krajach europejskich wydłużaniu się średniej długości trwania życia nadal towarzyszy zjawisko utrzymywania się, a w niektórych krajach nawet zwiększania nierówności w zdrowiu powodowanych przez czynniki społeczne w Unii Europejskiej największe społeczne nierówności w zdrowiu występują w krajach postsocjalistycznych

Średnia oczekiwana długość życia mężczyzn w chwili narodzin 2001-2011, w 27 krajach UE, najmniejsze i największe wartości i średnia dla UE27 Źródło: Report on Health Inequalities in European Union, 09 2013, s. 22, Eurobase

Polska W Polsce różnice w oczekiwanej średniej długości życia dochodzą do 12-16 lat Różnice tego rodzaju występują pomiędzy stanem zdrowia różnych grup społecznych, mieszkańcami różnych województw, powiatów, gmin pomiędzy dużymi miastami (np. Warszawą i Łodzią) w obrębie poszczególnych miast (np. pomiędzy poszczególnymi dzielnicami Warszawy).

Przeciętne dalsze trwanie życia mężczyzn i kobiet w wieku 30 lat w zależności od poziomu wykształcenia w Polsce w 2010 r. (dane Eurostat)

Przeciętna długość życia mężczyzn w największych ośrodkach miejskich w Polsce, 2008-2011

Przeciętna długość życia mieszkańców poszczególnych dzielnic Warszawy, 2008-2010

Charakterystyka nierówności i ich przyczyny Nierówności w zdrowiu mają charakter liniowy, a nie skokowy. Oznacza to, że występują one nie tylko pomiędzy najbogatszymi i najbiedniejszymi oraz najbardziej i najmniej wykształconymi, ale także w przypadku bardziej i mniej bogatych, bardziej i mniej wykształconych. Nierówności te są wywołane wieloma czynnikami występującymi w skali makro jak i mikrospołecznej.

Skutki istniejących nierówności (1) Człowiek którego dotykają nierówności nie tylko żyje krócej i jego stan zdrowia jest gorszy, ale także jest on wraz z rodziną narażony na większe ryzyka finansowe związane z leczeniem. Wpływa to negatywnie zarówno na niego jak i na sytuację społeczno-ekonomiczną jego rodziny, gdyż człowiek ten nie jest w stanie m.in. odpowiednio pełnić swoich ról życiowych – matki/ojca, żywiciela rodziny, pracownika.

Skutki istniejących nierówności (2) Opisane tu nierówności powodują poważne straty gospodarcze na skutek przedwczesnych zgonów ludzi w wieku produkcyjnym oraz wysokiej absencji chorobowej Anglia i Walia gdyby wskaźniki zgonów wszystkich pracujących mężczyzn były takie same jak mężczyzn pracujących na wykwalifikowanych stanowiskach, wówczas na początku lat dziewięćdziesiątych liczba zgonów byłaby mniejsza o  17 000 rocznie. Hiszpania nadwyżka zgonów w biedniejszych regionach Hiszpanii w porównaniu z najbogatszymi wynosiła 35 000 osób.

Prace diagnostyczne w Polsce Social inequalities in health in Poland, lipiec 2010 -analiza istniejących dowodów występowania tych nierówności na poziomie ogólnokrajowym i wojewódzkim Analysis of health and socio economic characteristics of district level populations in Poland, Warszawa, luty 2011 – nowe analizy zarówno różnic geograficznych jak i społecznych w stanie zdrowia ludności –poziom powiatowy Atlas umieralności ludności Polski w latach 1999-2001 i 2008-2010, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny, Warszawa 2012

Wykorzystanie prowadzonych w kraju prac diagnostycznych (1) monitorowanie stanu zdrowia ludności oraz społecznych nierówności w zdrowiu ustalanie długofalowych celów i priorytetów polityk zdrowotnych opracowywanych na szczeblach krajowym, regionalnym i powiatowym opracowywanie wielosektorowych, kompleksowych strategii mających na celu ogólną poprawę stanu zdrowia ludności, jak również zmniejszanie społecznych nierówności w zdrowiu

Wykorzystanie wyników prac diagnostycznych (2) Koordynacja finansowania przez różne podmioty działań podejmowanych w celu poprawy stanu zdrowia i ograniczania społecznych oraz terytorialnych nierówności w zdrowiu NFZ, MZ, kontrakty wojewódzkie, strategie średniookresowe 2020, samorządy jednostek terytorialnych Okresowa ocena skuteczności działań mających na celu poprawę stanu zdrowia lub ograniczanie społecznych nierówności w zdrowiu

Przeciwdziałanie społecznym nierównościom w zdrowiu

Wieloletnie strategie Health 2020, Policy Framework and Strategy, 09.2012), WHO Regional Office for Europe WHO EURO- Göran Dahlgren, Margaret Whitehead European strategies for tackling social inequalities in health, Univesity of Liverpool, 2006 - ramowa strategia Strategie krajowe Narodowy Program Zdrowia na lata 2007-2015 National strategy to reduce social inequalities in Health, Norweskie Ministerstwo Zdrowia, 2007 Wiodące kraje: Anglia, Szkocja, kraje Nordyckie, Holandia, Słowenia

Cele strategii dotyczące ograniczania społecznych nierówności w zdrowiu Poprawa stanu zdrowia ludności poprawa stanu zdrowia grup społecznych o niskim statusie społeczno-ekonomicznym zmniejszanie nierówności w zdrowiu pomiędzy grupami znajdującymi się na przeciwstawnych krańcach drabiny społecznej - o najniższym i najwyższym statusie społeczno-ekonomicznym zmniejszanie nierówności w zdrowiu w całym społeczeństwie (gradient)

Konieczne warunki skutecznej realizacji strategii działania międzysektorowe zdrowie we wszystkich politykach zdrowie, edukacja, badania naukowe, środowisko, rolnictwo, gospodarka, zatrudnienie, polityka społeczna strategie rządów, a nie ministrów zdrowia Postulat WHO stworzenie odpowiednich rozwiązań prawnych i organizacyjnych transfer koniecznego know-how stworzenia odpowiednich narzędzi (np. strategii) zapewnienie odpowiednich zasobów ludzkich i finansowych

Przykład działań

Polska -Projekt 400 Miast Program zdrowia publicznego na rzecz przeciwdziałania społecznym nierównościom w zdrowiu Mieszkańcy miejscowości do 8 tysięcy i przyległych wsi położonych w dużej odległości od obszarów metropolitarnych szczególnie wysokie ryzyka zdrowotne Projekt stanowił część siedmioletniego Programu POLKARD dotyczącego m.in. prewencji i leczenia chorób układu krążenia, który był finansowany przez Ministra Zdrowia w  latach: 2002-2008

Projekt 400 Miast - moduły (1) interwencja społeczna - zapoznanie mieszkańców z Projektem oraz kształtowanie ich pozytywnego nastawienia do działań prozdrowotnych badania przesiewowe - poprawa wykrywalności i skuteczności leczenia nadciśnienia tętniczego, zaburzeń lipidowych oraz cukrzycy budowa infrastruktury promocji zdrowia - trwała aktywizacja władz lokalnych na rzecz długofalowych działań prozdrowotnych na własnym terenie program interwencji antytytoniowej: - szkolenia dla lekarzy w zakresie leczenia zespołu uzależnienia od tytoniu, - szkolenia przedstawicieli lokalnych społeczności w zakresie budowy własnych programów antytytoniowych, - propagowania kampanii "Rzuć palenie razem z nami”

Projekt 400 Miast - moduły (2) Szkolenie nauczycieli - przygotowanie nauczycieli do działań w zakresie promocji zdrowia wśród uczniów; Szkolenie lekarzy i pielęgniarek - najnowsze standardy diagnostyczno-terapeutyczne w nadciśnieniu, cukrzycy i zaburzeniach lipidowych; edukacja pacjentów z nowo wykrytym nadciśnieniem tętniczym, hiperlipidemią, zespołem metabolicznym oraz cukrzycą; badania metodą reprezentacyjną przed i po interwencji.

Literatura - Polska Społeczne nierówności w zdrowiu w Polsce, raport WHO, 2012 r., http://www.mz.gov.pl/wwwfiles/ma_struktura/docs/raportspolnierownosci_20130529.pdf Analysis of health and socio-economic characteristics of district level populations in Poland, BCA, Warszawa, 2011 r. http://www.mz.gov.pl/wwwfiles/ma_struktura/docs/finalwho_20130410_raport2.pdf Atlas umieralności ludności Polski w latach 1999-2001 i 2008-2010, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny, Warszawa 2012 http://www.atlas.pzh.gov.pl/ Stan Zdrowia Mieszkanców Warszawy w latach 1999–2008, (red) Grażyna Broda – Instytut Kardiologii w Warszawie, Ewa Olsiñska – naczelnik Wydziału Zdrowia Publicznego, praca zbiorowa, Urząd m. st. Warszawy, Biuro Polityki Zdrowotnej, listopad 2010 http://www.um.warszawa.pl/sites/default/files/attach/o-warszawie/stan_zdrowia.pdf Zarzeczna-Baran Marzena i in. Polski Projekt 400 Miast – strategia i oczekiwania, Zdrowie Publiczne 2004, 114(2)

Literatura – WHO, UE Health 2020, Policy Framework and Strategy, 09.2012), WHO Regional Office for Europe http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0011/199532/Health2020-Long.pdf Closing the gap in a generation, Commission on social determinants of health, Geneva, WHO, 2008 http://www.who.int/social_determinants/final_report/csdh_finalreport_2008.pdf WHO EURO- Margaret Whitehead, Göran Dahlgren, Concepts and principles for tackling social inequalities in health, Levelling up Part 1 (WHOLIS E89383) Univesity of Liverpool – polskie tłumaczenie, 2010 WHO EURO- Göran Dahlgren, Margaret Whitehead European strategies for tackling social inequalities in health, Univesity of Liverpool, 2006, (WHOLIS E89384) Univesity of Liverpool - polskie tłumaczenie, 2010 UE- EUROPA 2020, Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu http://ec.europa.eu/eu2020/pdf/1_PL_ACT_part1_v1.pdf

Dziękuję