REFORMA GOSPODARKI WODNEJ A OCHRONA PRZECIWPOWODZIOWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Przyjazna Kłodnica.
System ewaluacji NPR i NSRO
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Zmiany instytucjonalne w gospodarce wodnej w Polsce
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Układ wniosku Część A – identyfikacja projektu i wnioskodawcy Część B – charakterystyka projektu Część C - efekty realizacji projektu Część D – część
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Konsultacje wojewódzkie Programu Bezpieczeństwa Powodziowego w Regionie Wodnym Środkowej Wisły r.
Ochrona środowiska, w tym środowiska ludzkiego poprzez m.in. redukcję zanieczyszczeń i promowanie odnawialnych źródeł energii Ochrona środowiska, ze szczególnym.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Zmiany w prawie w zakresie gospodarki wodnej
Projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
Reforma gospodarki wodnej
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
Prof.dr hab. Michał Jasiulewicz Politechnika Koszalińska Wydział Nauk Ekonomicznych GOSPODARKA PRZESTRZENNA Studia I-go stopnia.
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
” Zarys działań prowadzonych przez RZGW Gliwice w zakresie gospodarki wodnej (rok 2008) Artur R. Wójcik RZGW Gliwice II Posiedzenie Rad Gospodarki Wodnej.
Zadania ochrony przeciwpowodziowej w Regionach Wodnych Małej Wisły, Czadeczki i Górnej Odry Opracowanie: Tomasz Cywiński.
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 WDRAŻANIE RAMOWEJ DYREKTYWY WODNEJ WDRAŻANIE RAMOWEJ.
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym – cele i działania
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Zarządzanie Energią i Teleinformatyka ZET 2013 Nałęczów lutego 2013 r.
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
REFORMA GOSPODARKI WODNEJ założenia Projektu ustawy
Partnerstwo publiczno- prywatne (PPP) jako skuteczny sposób podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych "U SŁUGI PUBLICZNE JAKO ISTOTNY CZYNNIK.
ZJAWISKA EKSTREMALNE WEZBRANIA POWODZIOWE I SUSZE HYDROLOGICZNE ODRA
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
WOJEWODA w systemie bezpieczeństwa
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu został utworzony w 1993 r. Jest samorządową osobą prawną prowadzącą samodzielną gospodarkę.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
– Wyszkolona kadra pracowników ODGiK, – Dobrze rozwinięta baza sprzętowa i programowa w części ODGiK, – Zrealizowane lub realizowane projekty na szczeblu.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Planistyczne działania wspierające.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
OSN, melioracje wodne, opłaty za usługi wodne, spółki wodne
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Koncepcja realizacji przesunięć wałów i polderów w Saksonii-Anhalt
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: - pożądany społecznie - zasadny ekonomicznie
PROJEKT OCHRONY PRZECIWPOWODZIOWEJ W DORZECZU ODRY I WISŁY
Zapis prezentacji:

REFORMA GOSPODARKI WODNEJ A OCHRONA PRZECIWPOWODZIOWA Jest to przykładowy slajd do wzorca: Slajd Tytułowy_01 Jak przygotować zdjęcie: Wkleić wybrane zdjęcie Zmniejszyć lub zwiększyć według uznania W zakładce „Formatowanie” wybrać opcję „Zaokrąglony prostokąt, z odbiciem” W „Efekty obrazów” wybrać opcję „Bez odbicia” W „Obramowanie obrazu” wybrać obramowanie białe, o grubości 2,25pkt Stanisław Gawłowski Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska

Agenda REFORMA GOSPODARKI WODNEJ CELE REFORMY ZAKRES REFORMY STRUKTURA ORGANIZACYJNA OCHRONA PRZECIWPOWODZIOWA NOWOCZESNY SYSTEM ZARZĄDZANIA RYZYKIEM POWODZIOWYM ZATRZYMANIE DEGRADACJI INFRASTRUKTURY HYDROTECHNICZNEJ PODZIAŁ KOMPETENCJI, ODPOWIEDZIALNOŚCI I PROFESJONALIZACJA

CELE REFORMY GOSPODARKI WODNEJ

Cele reformy Jednoznaczny PODZIAŁ ODPOWIEDZIALNOŚCI za gospodarkę wodną miedzy Państwem a samorządem UPORZĄDKOWANIE gospodarki wodnej w Polsce ROZDZIAŁ FUNKCJI gospodarowania wodami od zarządzania majątkiem Skarbu Państwa PROFESJONALIZACJA metod zarządzania w gospodarce wodnej Poprawa ZDOLNOŚCI ABSORBCJI środków unijnych i budżetowych w gospodarce wodnej Stopniowe ODCIĄŻANIE BUDŻETU Państwa od kosztów utrzymania gospodarki wodnej Wzrost JAKOŚCI ZARZĄDZANIA I UTRZYMANIA powierzonego majątku Skarbu Państwa (optymalizacja kosztów utrzymania i zatrudnienia w gospodarce wodnej) Pełna TRANSPOZYCJA przepisów prawa UE w zakresie gospodarki wodnej do krajowego porządku prawnego

ZAKRES REFORMY GOSPODARKI WODNEJ

Zakres projektowanej regulacji I - STRUKTURA rozdzielenie kompetencji organów administracji publicznej w zakresie: funkcji administracyjnych i planistycznych Inwestycji oraz utrzymania mienia Skarbu Państwa związanych z gospodarką wodną

Zakres projektowanej regulacji II - FINANSOWANIE finansowanie gospodarki wodnej ze środków publicznych oraz: utworzenie dwóch nowych państwowych osób prawnych Zarząd Dorzecza Odry Zarząd Dorzecza Wisły pozyskiwanie i gromadzenie wpływów generowanych przez gospodarkę wodną (generowanie przychodów) wydatkowanie środków na inwestycje w gospodarce wodnej utrzymanie wód i pozostałego mienia Skarbu Państwa związanego z gospodarką wodną

Zakres projektowanej regulacji III - KOMPETENCJE Wprowadzenie podziału wód publicznych: wzmocnienie kompetencji organów jednostek samorządu terytorialnego „wody samorządowe” „wody rządowe” Zarząd Dorzecza Odry utrzymanie wód oraz zarządzania mieniem Skarbu Państwa na szczeblu regionalnym Zarząd Dorzecza Wisły utrzymanie kompetencji w dziedzinie melioracji wodnych

Zakres projektowanej regulacji IV – TRANSPOZYCJA PRAWA UE Reforma gospodarki wodnej przyczyni się do poprawy warunków pełnej realizacji dyrektywy powodziowej i RDW Poprawa realizacji zadań wynikających z wdrożenia dyrektywy powodziowej Osiągniecie celów RDW: Zwrot kosztów za usługi wodne; poprawa potencjału wód Poprawa stanu wód

STRUKTURA ORGANIZACYJNA

Proponowana struktura organizacyjna DORZECZE ODRY DORZECZE WISŁY Proponowana struktura organizacyjna MINISTER Podsekretarz Stanu Departament Gospodarki Wodnej Urząd Gospodarowania Wodami Szczecin Zarząd Dorzecza Odry Zarząd Dorzecza Wisły Rada Dorzecza Wisły Rada Dorzecza Odry Urząd Gospodarowania Wodami Gdańsk Urząd Gospodarowania Wodami Warszawa Urząd Gospodarowania Wodami Poznań Urząd Gospodarowania Wodami Wrocław/ Gliwice Urząd Gospodarowania Wodami Kraków/ Gliwice Urzędy Gospodarowania Dorzecza Odry Urzędy Gospodarowania Dorzecza Wisły oddział oddział oddział oddział oddział oddział

Nowoczesny system zarządzania - zarządzanie operacyjne i kryzysowe Centrum operacyjne RZDO Szczecin Centrum operacyjne RZDO Poznań Centrum operacyjne RZDO Gliwice Centrum operacyjne ZDO/Wrocław Główne założenia: Utworzenie lokalnych centrów operacyjnych Jednolity system monitoringu Pełny monitoring stanów wielkości hydrologicznych obszaru dorzecza oraz stanu obiektów i urządzeń Centra operacyjne będą wyposażone w ISOK oraz pozostałe dokumenty planistyczne i modele hydrauliczne Centrum zarzadzania Ministerstwa Środowiska Centrum operacyjne ZDW/ Warszawa Centrum Operacyjne ZDW/Gdańsk Centrum Operacyjne ZDW/Kraków

NOWOCZESNY SYSTEM ZARZĄDZANIA RYZYKIEM POWODZIOWYM

Nowoczesny system zarządzania - zadania centrum operacyjnego CAŁODOBOWY NADZÓR Monitoring stanu urządzeń hydrotechnicznych Nowoczesny system zarządzania wykorzystujący nowoczesne techniki pomiarowe, transmisję danych, gromadzenie i przetwarzanie danych Administracja drogi wodnej górnej i środkowej Odry NATYCHMIASTOWA REAKCJA NA AWARIĘ Mobilne grupy remontowe dostępne 24h Rejestr zdarzeń i incydentów w systemie Kierowanie służbami technicznymi w sytuacjach tego wymagających   ZARZĄDZANIE SYTUACJĄ KRYZYSOWĄ Koordynacja działań w sytuacjach kryzysowych Kierowanie służbami Zarządów Dorzecza Współpraca z Centrami Zarządzania Kryzysowego Sporządzanie analizy i oceny sytuacji powodziowej Procedury działania Komunikacja Uruchomione centrum operacyjne w RZGW Wrocław

Nowoczesny system zarządzania Zastosowanie najnowszych zdobyczy techniki i informatyki, koncentracja informacji: informacja o stanie urządzeń hydrotechnicznych (on-line) monitoring poziomów i przepływów (on-line) informacja o poziomach, retencji, napływie, odpływie ze zbiorników (on – line) optymalne wykorzystanie modeli hydraulicznych Kluczem do bezpieczeństwa powodziowego są trafne prognozy i pełna wiedza o sytuacji on-line.

Centrum Operacyjne a WCZK – projekt struktury A Założenie reformy (propozycja A): Wojewoda w obszarze zarzadzania kryzysowego – ma uprawnienia do wydawania decyzji nakazujących wcześniejsze zrzuty ze zbiorników Źródła danych Centrum Zarządzania Kryzysowego Decyzja nakazująca wcześniejsze zrzuty IMGW Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewoda - Prognozy meteorologiczne Dyrektor Regionalnego Urzędu Gospodarowania Wodami Dyrektor Zarządu Dorzecza Informacja o sytuacji w regionie dorzecza Zalecenia dla decyzji o zrzutach wyprzedzających na zbiornikach

Centrum Operacyjne a WCZK – projekt struktury B Założenie reformy (propozycja B): Państwowa osoba prawna w obszarze zarzadzania kryzysowego – ma uprawnienia do wydawania decyzji nakazujących wcześniejsze zrzuty ze zbiorników Źródła danych Centrum Zarządzania Kryzysowego Decyzja nakazująca wcześniejsze zrzuty IMGW Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego Sytuacje nadzwyczajne Dyrektor Zarządu Dorzecza - Prognozy meteorologiczne Centrum zarzadzania Ministerstwa Środowiska Centrum Operacyjne Regionalnego Zarządu Dorzecza Dyrektor Zarządu Dorzecza Dyrektorzy Regionalnych Zarządów Dorzecza Informacja o sytuacji w regionie dorzecza Materiały planistyczne (mapy zagrożenia powodziowego, ISOK) od RUGW Dyrektorzy Regionalnych Zarządów Dorzecza

Nowoczesny system zarządzania ryzykiem powodziowym - wnioski Kluczem do bezpieczeństwa powodziowego są trafne prognozy (IMGW) i pełna wiedza o sytuacji on-line (Centrum Operacyjne). Dyrektor Zarządu Dorzecza posiada informację o sytuacji w całym dorzeczu (centrum operacyjne); jest wsparciem dla ministra w zarządzaniu kryzysowym Warunkiem jest jednoznaczność przesłanek do podejmowania decyzji (IMGW) oraz zdefiniowana liczba zbiorników

Zatrzymanie degradacji infrastruktury hydrotechnicznej

Zatrzymanie degradacji infrastruktury hydrotechnicznej Stan infrastruktury hydrotechnicznej pogarsza się od dziesięcioleci jest wynikiem zaniedbań będących następstwem ograniczonych środków finansowych na realizację zadań utrzymaniowych Mieszkańcy zagrożonych powodzią obszarów, z poczuciem wykluczenia doświadczają skutków lokalnych podtopień i strat z nimi związanych nawet kilka razy w roku

Zatrzymanie degradacji infrastruktury hydrotechnicznej Największym problemem gospodarki wodnej jest praktyczny brak finansowania utrzymania. Obowiązująca forma organizacyjno – prawna urzędu niedostosowana do wymogów stawianych RZGW utrudnia efektywne zarządzanie majątkiem Bezpieczeństwo powodziowe to nie tylko wielkie inwestycje, ale też odtworzenie i utrzymanie istniejącej infrastruktury hydrotechnicznej. Potrzebna jest reforma umożliwiająca pozyskiwanie źródeł finansowania na zadania utrzymaniowe

Zatrzymanie degradacji infrastruktury hydrotechnicznej Program odbudowy infrastruktury hydrotechnicznej: inwentaryzacja najważniejszych potrzeb Opracowanie programu naprawczego istniejącej zabudowy hydrotechnicznej – wycena i rozłożenie w czasie realizacji robót naprawczych Przygotowanie dokumentacji projektowej Pozyskanie źródła finansowania

Podział kompetencji i profesjonalizacja

Podział kompetencji i profesjonalizacja Jednoznaczny PODZIAŁ ODPOWIEDZIALNOŚCI za gospodarkę wodną miedzy Państwem a samorządem ROZDZIAŁ FUNKCJI gospodarowania wodami od zarządzania majątkiem Skarbu Państwa PROFESJONALIZACJA metod zarządzania w gospodarce wodnej Właściwa współpraca między podmiotami odpowiedzialnymi za ochronę przeciwpowodziową: zapewnienie właściwej prognozy obustronny przepływ informacji właściwa organizacja służb doprecyzowanie procedur działania w sytuacjach kryzysowych

WNIOSKI Reforma zaprowadza ład: Reforma odciąża budżet Państwa: Reforma wsparciem dla bezpieczeństwa powodziowego: Reforma szansą na wdrożenie nowoczesnych systemów zarządzania: Reforma drogą ku profesjonalizacji Wykorzystanie nowoczesnych technologii Skuteczne zarządzanie sytuacjami kryzysowymi Profesjonalizacja pracowników Efektywne zarządzanie projektami inwestycyjnymi Zatrzymanie degradacji infrastruktury hydrotechnicznej Wdrożenie programu naprawczego Finansowanie utrzymania majątku Prowadzenie procesów inwestycyjnych Gospodarowania wodami Zarządzania majątkiem Skarbu Państwa

Dziękuję za uwagę ul. Wawelska 52/54 00-922 Warszawa Jest to przykładowy slajd do wzorca: Slajd Końcowy_Adres www.mos.gov.pl Ministerstwo Środowiska