Zarządzanie strategiczne 4

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Organizacja i zarządzanie Otoczenie przedsiębiorstwa
Analiza PEST Łukasz Hańderek Filip Łakomik.
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Istota i przesłanki badań marketingowych
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
Analiza ryzyka projektu
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
STRATEGIA LOKALIZACJI zarządzanie produkcją
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
P O P Y T , P O D A Ż.
Podstawy wyboru strategii marketingowej
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
„Template” Prezentacji Inwestorskiej
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Rynek usług medycznych
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
ZMIENNE OTOCZENIE EKONOMICZNE
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Otoczenie technologiczne w przedsiębiorstwie
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Kluczowe czynniki sukcesu
Zarządzanie portfelem inwestycyjnym
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Strategia przedsiębiorstwa
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
Wprowadzenie teoretyczne
Ocena projektów inwestycyjnych
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Segmentacja rynku.
Zarządzanie strategiczne 5 i 6
Zarządzanie strategiczne 7
Zarządzanie strategiczne 5
Dominika Muś TiR, grupa 2b
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Czynniki wpływające na przetrwanie i rozwój nowych podmiotów
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Model „pięciu sił” M.Portera
Istota i etapy procesu przedsiębiorczego.
Istota i etapy procesu przedsiębiorczego.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Marketing w Firmie.
Zapis prezentacji:

Zarządzanie strategiczne 4 Alicja Sielska Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii UWr Instytut Nauk Ekonomicznych

Analiza otoczenia przedsiębiorstwa

Plan prezentacji Przypomnienie; Otoczenie bliższe i dalsze – analiza; Metody i analizy otoczenia przedsiębiorstwa.

Proces zarządzania strategicznego H. Mruczek, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Poznań 2005, s.244.

Rodzaje zasobów finansowe – nie tylko te, którymi firma aktualnie dysponuje, ale również możliwości pozyskania środków ze źródeł zewnętrznych; fizyczne – istniejące zdolności produkcyjne, technologiczne, infrastruktura itp.; ludzkie – potencjał wiedzy i umiejętności w zakresie indywidualnym oraz zbiorowym; organizacyjne – system organizacji zarządzania, systemy bodźców*, relacja z klientami, dostawcami oraz konkurentami.

*Jak motywować pracowników? żeby działali zgodnie z misją i wypełniali wizję przedsiębiorstwa? żeby byli bardziej produktywni? https://www.youtube.com/watch?v=rrkrvAUbU9Y

Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, s. 73. Określone strategie rozwoju oraz wzrostu przedsiębiorstwa Określenie celów określone strategii konkurencji Centralny problem zarządzania strategicznego Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, s. 73.

P. Kotler, Marketing. Analiza, Planowanie […], Warszawa 1994, 2012, s

SMART cel Skonkretyzowany (ang. dpecific) – sformułowanie powinno być jednoznaczne; Mierzalny (ang. measurable) – by można było liczbowo wyrazić stopień realizacji celu; Osiągalny (ang. achievable) – cel zbyt ambitny podkopuje wiarę w jego osiągnięcie; Realny (ang. realistic) – cel powinien być ważnym krokiem naprzód, wartość dla tego, kto będzie go realizował; Określony w czasie (ang. time-bound) –dokładnie określony horyzont czasowy.

OTOCZENIE

Otoczenie przedsiębiorstwa to ogół podmiotów, które wpływają bezpośrednio lub pośrednio na stan i efekty firmy. stanowi silę zewnętrzną przedsiębiorstwa; może dawać szanse ale również zagrożenia; podlega ciągłym zmianom!

MIKROOTOCZENIE przedsiębiorstwo ma wpływ

Podmioty działające w otoczeniu bliższym H. Mruk, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2005, s. 29.

Osiąganie przewagi konkurencyjnej H. Mruk, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2005, s. 31.

MAKROOTOCZENIE przedsiębiorstwo musi się dostosować

czynniki demograficzne (wielkość i struktura wieku i płci; struktura gospodarstw domowych itp.); czynniki ekonomiczne (rozwój gospodarczy, rozkład dochodów ludności; dostępność kredytu itp.); czynniki polityczno-prawne * (stałość regulacji; zakres liberalizmu bądź ingerencji państwa); czynniki społeczno-kulturowe (poziom wykształcenia; tradycje itp.); czynniki techniczne (nowe technologie, innowacje itp.); czynniki przyrodnicze (koszt energii, środowisko naturalne – zasoby).

*** „Okazuje się, że podstawowe ustawy podatkowe zmieniły się w 2016 roku 53 razy […] Z publikacji wynika, że gdyby ktokolwiek chciał na bieżąco zapoznawać się ze wszystkimi aktami prawnymi uchwalanymi w kraju w 2016 roku, musiałby poświęcać na lekturę przepisów 4 godziny i 17 minut dziennie. Ponadto w latach 2012-2014 w Polsce wprowadzono w życie 56 razy więcej regulacji niż w Szwecji i 43 razy więcej niż w Belgii”. Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, http://zpp.net.pl/aktualnosci/run,raport-zpp-biurokracja-powielaczowe-przepisy-prawne-i-skomplikowany-system-podatkowy-najwiekszymi-barierami-dla-prowadzenia-biznesu-w-polsce,page,1,article,1383.html

Metody i modele analizy otoczenia przedsiębiorstwa

Zarząd firmy sam decyduje, które wpływy otoczenia są najważniejsze i do nich ogranicza analizę strategiczną!

Analiza otoczenia ze względu na jakiego składniki popyt – ocena ekspertów, analizy ankietowe, model cyklu życia produktu, itp.; otoczenie konkurencyjne – analizy sektorowe, analiza reakcji konsumentów; otoczenie technologiczne – metoda ocen ekspertów, model cyklu życia technologii; otoczenie gospodarcze, polityczne, społeczne – metody scenariuszowe.

1. Analiza popytu i reakcji odbiorców W kontekście budowy strategii rozwoju firmy, analiza popytu obejmuje: strukturę odbiorców; skalę popytu; tempo i tendencję zmian popytu (Model cyklu życia produktu); reakcję odbiorców na zmiany instrumentów strategii konkurencji (jakość, cena, serwis itp.).

Model cyklu życia produktu Źródło: Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, s. 109.

2. Analizy sektorowe (konkurencja) W polskiej gospodarce uwzględniamy podział na trzy sektory: sektor pierwszy - obejmujący rolnictwo, leśnictwo oraz rybołówstwo sektor drugi - obejmujący przemysł i budownictwo sektor trzeci - obejmujący usługi Ale mogą to być wybrane części sektorów, np. sprzęt AGD.

Metody atrakcyjności inwestycyjnej sektorów – metoda punktowa Metoda punktowa, która analiza cechy sektora, takie jak: intensywność konkurencji, tempo wzrostu rynku; warunki rozwoju; rentowność; wymagania technologiczne i kapitałowe; wpływ sezonowości; cechy otoczenia społecznego i politycznego.

Aby ocenić atrakcyjność inwestycyjną na podstawie wspomnianych cech w metodzie punktowej stosujemy: metodą oceny stopnia intensywności występowania danej cechy (ocena od np. 1 do 5 punktów); metoda syntetyzacji ocen odnoszących się do poszczególnych cech (przypisane wagi określającej siłę wpływy danej cechy).

3. Model cyklu życia technologii Źródło: http://www.edunews.pl/nowoczesna-edukacja/ict-w-edukacji/2028-zywot-technologii-wg-gartnera

4. Mody scenariuszowe (o. gospodarcze, polityczne, kulturowe) Etapy analizy scenariuszowej: Identyfikacja struktury otoczenia; Przyjęcie skali ocen znaczenia analizowanych czynników; Ocena siły wpływu i prawdopodobieństwa występowania zmian w odniesieniu do poszczególnych czynników; Uporządkowanie przewidywanych zmian i sporządzenie scenariuszy; Zestawienie zbiorczych wyników (tabela, wykres) i ukazanie możliwego wpływu badanych czynników na przyszły kształt i rozwój sytuacji na rynku i dla przedsiębiorstwa.

Dziękuję za uwagę