Zarządzanie strategiczne 4 Alicja Sielska Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii UWr Instytut Nauk Ekonomicznych
Analiza otoczenia przedsiębiorstwa
Plan prezentacji Przypomnienie; Otoczenie bliższe i dalsze – analiza; Metody i analizy otoczenia przedsiębiorstwa.
Proces zarządzania strategicznego H. Mruczek, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Poznań 2005, s.244.
Rodzaje zasobów finansowe – nie tylko te, którymi firma aktualnie dysponuje, ale również możliwości pozyskania środków ze źródeł zewnętrznych; fizyczne – istniejące zdolności produkcyjne, technologiczne, infrastruktura itp.; ludzkie – potencjał wiedzy i umiejętności w zakresie indywidualnym oraz zbiorowym; organizacyjne – system organizacji zarządzania, systemy bodźców*, relacja z klientami, dostawcami oraz konkurentami.
*Jak motywować pracowników? żeby działali zgodnie z misją i wypełniali wizję przedsiębiorstwa? żeby byli bardziej produktywni? https://www.youtube.com/watch?v=rrkrvAUbU9Y
Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, s. 73. Określone strategie rozwoju oraz wzrostu przedsiębiorstwa Określenie celów określone strategii konkurencji Centralny problem zarządzania strategicznego Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, s. 73.
P. Kotler, Marketing. Analiza, Planowanie […], Warszawa 1994, 2012, s
SMART cel Skonkretyzowany (ang. dpecific) – sformułowanie powinno być jednoznaczne; Mierzalny (ang. measurable) – by można było liczbowo wyrazić stopień realizacji celu; Osiągalny (ang. achievable) – cel zbyt ambitny podkopuje wiarę w jego osiągnięcie; Realny (ang. realistic) – cel powinien być ważnym krokiem naprzód, wartość dla tego, kto będzie go realizował; Określony w czasie (ang. time-bound) –dokładnie określony horyzont czasowy.
OTOCZENIE
Otoczenie przedsiębiorstwa to ogół podmiotów, które wpływają bezpośrednio lub pośrednio na stan i efekty firmy. stanowi silę zewnętrzną przedsiębiorstwa; może dawać szanse ale również zagrożenia; podlega ciągłym zmianom!
MIKROOTOCZENIE przedsiębiorstwo ma wpływ
Podmioty działające w otoczeniu bliższym H. Mruk, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2005, s. 29.
Osiąganie przewagi konkurencyjnej H. Mruk, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2005, s. 31.
MAKROOTOCZENIE przedsiębiorstwo musi się dostosować
czynniki demograficzne (wielkość i struktura wieku i płci; struktura gospodarstw domowych itp.); czynniki ekonomiczne (rozwój gospodarczy, rozkład dochodów ludności; dostępność kredytu itp.); czynniki polityczno-prawne * (stałość regulacji; zakres liberalizmu bądź ingerencji państwa); czynniki społeczno-kulturowe (poziom wykształcenia; tradycje itp.); czynniki techniczne (nowe technologie, innowacje itp.); czynniki przyrodnicze (koszt energii, środowisko naturalne – zasoby).
*** „Okazuje się, że podstawowe ustawy podatkowe zmieniły się w 2016 roku 53 razy […] Z publikacji wynika, że gdyby ktokolwiek chciał na bieżąco zapoznawać się ze wszystkimi aktami prawnymi uchwalanymi w kraju w 2016 roku, musiałby poświęcać na lekturę przepisów 4 godziny i 17 minut dziennie. Ponadto w latach 2012-2014 w Polsce wprowadzono w życie 56 razy więcej regulacji niż w Szwecji i 43 razy więcej niż w Belgii”. Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, http://zpp.net.pl/aktualnosci/run,raport-zpp-biurokracja-powielaczowe-przepisy-prawne-i-skomplikowany-system-podatkowy-najwiekszymi-barierami-dla-prowadzenia-biznesu-w-polsce,page,1,article,1383.html
Metody i modele analizy otoczenia przedsiębiorstwa
Zarząd firmy sam decyduje, które wpływy otoczenia są najważniejsze i do nich ogranicza analizę strategiczną!
Analiza otoczenia ze względu na jakiego składniki popyt – ocena ekspertów, analizy ankietowe, model cyklu życia produktu, itp.; otoczenie konkurencyjne – analizy sektorowe, analiza reakcji konsumentów; otoczenie technologiczne – metoda ocen ekspertów, model cyklu życia technologii; otoczenie gospodarcze, polityczne, społeczne – metody scenariuszowe.
1. Analiza popytu i reakcji odbiorców W kontekście budowy strategii rozwoju firmy, analiza popytu obejmuje: strukturę odbiorców; skalę popytu; tempo i tendencję zmian popytu (Model cyklu życia produktu); reakcję odbiorców na zmiany instrumentów strategii konkurencji (jakość, cena, serwis itp.).
Model cyklu życia produktu Źródło: Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, s. 109.
2. Analizy sektorowe (konkurencja) W polskiej gospodarce uwzględniamy podział na trzy sektory: sektor pierwszy - obejmujący rolnictwo, leśnictwo oraz rybołówstwo sektor drugi - obejmujący przemysł i budownictwo sektor trzeci - obejmujący usługi Ale mogą to być wybrane części sektorów, np. sprzęt AGD.
Metody atrakcyjności inwestycyjnej sektorów – metoda punktowa Metoda punktowa, która analiza cechy sektora, takie jak: intensywność konkurencji, tempo wzrostu rynku; warunki rozwoju; rentowność; wymagania technologiczne i kapitałowe; wpływ sezonowości; cechy otoczenia społecznego i politycznego.
Aby ocenić atrakcyjność inwestycyjną na podstawie wspomnianych cech w metodzie punktowej stosujemy: metodą oceny stopnia intensywności występowania danej cechy (ocena od np. 1 do 5 punktów); metoda syntetyzacji ocen odnoszących się do poszczególnych cech (przypisane wagi określającej siłę wpływy danej cechy).
3. Model cyklu życia technologii Źródło: http://www.edunews.pl/nowoczesna-edukacja/ict-w-edukacji/2028-zywot-technologii-wg-gartnera
4. Mody scenariuszowe (o. gospodarcze, polityczne, kulturowe) Etapy analizy scenariuszowej: Identyfikacja struktury otoczenia; Przyjęcie skali ocen znaczenia analizowanych czynników; Ocena siły wpływu i prawdopodobieństwa występowania zmian w odniesieniu do poszczególnych czynników; Uporządkowanie przewidywanych zmian i sporządzenie scenariuszy; Zestawienie zbiorczych wyników (tabela, wykres) i ukazanie możliwego wpływu badanych czynników na przyszły kształt i rozwój sytuacji na rynku i dla przedsiębiorstwa.
Dziękuję za uwagę