Rola organizacji pozarządowych w społecznej odpowiedzialności biznesu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Sprawiedliwy Handel to międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych producentów.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok, r. KONFERENCJA.
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Budowanie dialogu społecznego – rola współpracy sektora rządowego i pozarządowego na polu pomocy społecznej w kształtowaniu skutecznego systemu pomocy.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Fairtrade – dynamiczny rynek
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Ekonomia społeczna w sektorze NGO omówienie wyników pracy podczas seminarium w Krakowie.
Zdobądź przewagę nad konkurencją ! Bądź społecznie odpowiedzialny!
Konferencja Odpowiedzialny Biznes 2005, listopada 2005
Filantropia korporacyjna w Polsce W Polsce 80% firm deklaruje zaangażowaniew działalność społeczną W 2008 roku firmy odliczyły od podatku darowizny na.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Wolontariat w edukacji w Europie Gina Ebner EAEA and EUCIS – LLL RODZICE JAKO WOLONTARIUSZE I UCZESTNICY EDUKACJI SWOICH DZIECI sobota 26 listopada 2011.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Narodowa Strategia Spójności
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Priorytet 1 Zdrowie Biotechnologie, rozwój instrumentów i technologii na rzecz ludzkiego zdrowia Badania na rzecz ludzkiego zdrowia mające zastosowanie.
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Ekonomia społeczna. Szanse i ograniczenia dr Marek Rymsza Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytet Warszawski Toruń 26 listopada 2008 roku.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Zarządzanie projektami
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
PRZEWODNIK WDRAŻANIA SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI
kampania edukacyjno-informacyjna MAŁOPOLSKA 3E konkurs na ekologiczny biznes (produkt) targi ekoofert budowanie potencjału znaku (eko)jakości MAŁOPOLSKA.
CSR – Made in Germany dr Zbigniew Kamiński.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Lewiatan wobec idei społecznej odpowiedzialności biznesu
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Centrum Inwestora i Eksportera
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu CSR- Corporate Social Responsibility
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Organizacje pozarządowe w procesie absorpcji - obszary współpracy
Sprawiedliwy Handel (Fair trade) – międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych.
PRZEWODNIK DLA FIRMY. Podstawowe korzyści CRM zawiera różne wzorce współpracy między stronami, najbardziej popularną formą jest angażowanie klientów firmy.
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Promotor dialogu społecznego 1. Plan spotkania 2 1.Geneza projektu 2.Cele projektu 3.Działania i efekty 4.Korzyści 5.Podsumowanie 6.Pytania 7.Kontakt.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Etyka biznesu. Implementacja. Instrumenty implementacyjne Projekty edukacyjne Dobrowolne zobowiązania w ramach CSR Komisje etyczne i kodeksy etyczne Audyt.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
STREFA PRZYSZŁOŚCI -inicjatywy ŁSSE w celu pozyskiwania inwestycji Maciej Rapkiewicz – Prezes Zarządu Konferencja „Promocja atrakcyjności inwestycyjnej.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Dlaczego warto być w Polskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Zapis prezentacji:

Rola organizacji pozarządowych w społecznej odpowiedzialności biznesu Fundacja „Instytut Społecznej Odpowiedzialności Organizacji” Beata Abramska

Kierunki rozwoju Społecznej Odpowiedzialności Organizacji Społeczny Systemowy Rynkowy Ekologiczny Publiczny

Organizacje pozarządowe: Organizacje pozarządowe działające non-profit, ale nie dla straty; Zróżnicowane pod względem wielkości, misji, strategii; Ruch społeczny na rzecz poszczególnych grup wymagających wsparcia; Postrzegane jako „sumienie przedsiębiorcy”, który sprzedaje etyczne ideały i standardy; Kultura organizacyjna unika autorytetów rządowych; Są siecią i działają w sieci.

Statystyki 25 % ludzi żyje w ubóstwie. 800 milionów ludzi cierpi z powodu niedożywienia. 900 milionów to analfabeci. 20 % ludzi nie ma dostępu do czystej wody. 1 miliard ludzi żyje za mniej niż 1 dolar dziennie. 250 milinów pracowników to dzieci. 120 milionów dzieci nie ma możliwości kształcenia.

Współczesne opinie Zwiększający się udział trzeciego sektora w życiu gospodarczym. Zauważalny brak społecznej i środowiskowej odpowiedzialności. Organizacje pozarządowe powinny: Porzucić swoje anty biznesowe uprzedzenia i zacząć doceniać współpracę z przedsiębiorcami; Rozpocząć myślenie o przedsiębiorstwach jako potencjalnym sojuszniku i partnerze niż traktować jako przeciwnika; Wspierać grupy społeczne i działania por konsumenckie.

Przeszacowanie wartości Kluczowym rozwiązaniem powyższych problemów jest zapewnienie zrównoważonego rozwoju wraz z polepszaniem warunków do życia dla coraz większej populacji. Rozwój gospodarczy – rozumiany jako tworzenie wartości ekonomicznej, ale nie kosztem sprawiedliwości społecznej i jakości środowiska naturalnego. Przedsiębiorstwa oparte na potencjale pracowniczym. Konieczność podjęcia wielostronnego dialogu z udziałem trzeciego sektora.

Organizacje pozarządowe potencjałem rozwoju CSR CSR jest wzmacniany przez: Siła interesariuszy – kluczowa rola w rozwoju CSR Inwestorzy (społeczne inwestycje) Członkowie zarządu (doradztwo) Klienci (premiowanie/bojkotowanie) Samorządy (działania publiczne) ORGANIZACJE POZARZĄDOWE ( szeroki zbiór strategii i podejmowanych działań)

Rosnące znaczenie Organizacji Pozarządowych Sektor pozarządowy jest obecnie wart ponad 1 trylion dolarów (dane światowe) Trzeci sektor jest określany jako piąta władza (zaraz po mediach)

Współpraca Biznesu w ramach CSR 26 % klienci i konsumenci 22 % członkowie zarządu 20 % udziałowcy 4 % samorządy, rząd 1 % NGOs

Efekty współpracy Biznesu 91 % wzmocnienie reputacji 81 % nabycie konkurencyjnych doświadczeń 67 % zaufania konsumentów 63 % poparcia udziałowców 63 % zaangażowania pracowników 47 % przychylności rynku kapitałowego 28 % współpracy z NGOs Word Economic Forum

NGOs i biznes: typologia współpracy Polityczne relacje ukierunkowane na zmianę polityki prowadzonego biznesu i praktykę. Konfrontacje > dialog > Konsultacje Gospodarcze relacje celem pozyskania źródeł finansowania. Darowizny > strategia filantropii. Społeczne inwestycje Dylematy: „Czy możliwe jest jednoczesne krytykowanie, analizowanie i współpraca z biznesem”

Od konfrontacji do dialogu Współpraca a konfrontacja: korzyści Biznes powinien unikać sytuacji konfliktowych i gromadzić konkurencyjne doświadczenia oparte o wartości i potencjał NGOs: Nabywać wyspecjalizowana wiedzę; Zdobywać i gromadzić dostęp do wiedzy o trendach społecznych; Przewidując zmiany w obszarze oczekiwań społecznych; Wpływając na przyszłość tworzonych regulacji i standardów technicznych stosowanych w przemyśle.

Strategie interakcji Celem jest: wypracowanie lepszych rozwiązań i umocowanie ich w praktyce; więcej przejrzystości w działaniach biznesowych; przekazanie doświadczenia i opinii trzeciego sektora. Strategie bezpośrednie – świat biznesu Strategie pośrednie - udziałowcy

Strategie interakcji Typologia NGOs Polaryzator Integrator Dyskryminatory Zidentyfikować cele działania, określić jak można się przyłączyć, nieprzewidziane sytuacje, nowe strategie. Zidentyfikować cele działania, określić jak można się przyłączyć, nauka i rozwój, kreatywność. Nie dyskryminujące Unikać konfliktów pomiędzy działaniami, instynkt, taktyka. Unikać konfliktów pomiędzy działaniami, empatia, upowszechnianie.

Współpraca z biznesem Biznes: zagrożenie czy nowe możliwości? Podejście 1 – Biznes jako zagrożenie dla zrównoważonego rozwoju. Strategie – konfrontacje, prezentacje Metody – kampanie, akcje Podejście 2 – Biznes jako nowe możliwości. Strategie – dialog, zaangażowanie Metody – partnerstwo, postulaty, nowe standardy (zmieniający się rynek).

Ekologia Partnerstwa na rzecz wdrażania rozwiązań pro ekologicznych. Dialog i współpraca. Edukacja i szkolenia. Promocja zrównoważonego rozwoju: Przewodni po ekologicznych zakupach. Środowisko i kultura młodych – etyczne zakupy. Fundatorzy rozwiązań ekologicznych.

Upowszechnianie i wdrażanie dobrych rozwiązań Bezpośrednie strategie w kierunku Biznesu: Informacje Zaangażowanie Kampanie Akcje Przykłady: Biznesowe grupy robocze Biznes w społeczeństwie – praktyczne narzędzia Podręcznik wspólnych korzyści

Upowszechnianie i wdrażanie dobrych rozwiązań Pośrednie strategie w kierunku udziałowców: Informacje Kampanie Akcje Rozwiązania praktyczne Przykłady: Inwestorzy, konsumenci i klienci – za co płacimy? Dostawcy (rynek kapitałowy) – zielone inwestycje. Pracownicy – planeta dla ludzi. Kampania NGOs – promowanie przejrzystych zasad na rynku gospodarki i pracy. Pozytywne media. Akademia biznesu w społeczeństwie. Samorządy i trzeci sektor – kampania społeczna.

Znaki czasu Konferencje i debaty z zainteresowanymi stronami. Upowszechnianie korporacyjnych kodeksów, etycznych rozwiązań, zwłaszcza dotyczących praw człowieka/pracownika, rozwiązań pracowniczych/ społecznych. Media a nieprawidłowości w działaniu przedsiębiorstw. Głos NGOs i grup konsumenckich. Sankcje handlowe wobec nieuczciwych dostawców/sprzedawców. Współpraca stowarzyszeń społecznych i biznesowych. Uchwały akcjonariuszy do większego zaangażowania na rzecz CSR.

Dlaczego jest konieczność współpracy biznesu z NGOs? Rozwiązanie większości problemów pracowniczych i środowiskowych wymaga współpracy z organizacjami społecznymi. NGOs posiadają wiedze o problemach społecznych, które przekładają się na sytuację w firmie i na rynku pracy. Potrzeba znalezienia nowych sojuszników w dążeniu do pozytywnych zmian społecznych i politycznych.

Wyzwania dla NGOs Łagodzenie obecnych problemów społecznych (ubóstwo, ochrona zdrowia, bezrobocie, edukacja, bezdomność, ekologia). Interwencje społeczne. Rozwój zaufania społecznego do organizacji biznesowych. Moderowanie i wspieranie realizacji zadań społecznych i pro ekologicznych. Współpraca z działami HR – focus group.

Sprawdzone działania Promotorzy Społecznie Odpowiedzialnej Organizacji Nowe rozwiązania na rynku pracy np. flexicurity Polityka Gender Ekonomia Społeczna Kampanie i działania informacyjno-promocyjne

Fundacja Instytut Społecznej Odpowiedzialności Organizacji Dziękuję za uwagę  fundacja@instytut-csr.net www.wmcentrum-csr.net