Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
z przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej Gimnazjum nr 1 w Rydułtowach
Advertisements

Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
Wymaganie 1.2 Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Praca metodą projektu edukacyjnego
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
SKŁAD ZESPOŁU PLAN PRACY NA ROK SZKOLNY 2011/2012 PROJEKTY EWALUACYJNE.
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2010/2011 Gimnazjum Publiczne nr 2 w Solcu Kujawskim Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób , aby uczniowie.
Raport z ewaluacji wewn ę trznej w Zespole Szkó ł Ogólnokszta ł c ą cych w Pacynie rok szkolny 2011/2012r.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy.
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
Organizacja nadzoru pedagogicznego Sprawny system przepływu informacji Prawidłowość doboru pracowników do charakteru realizowanych zadań Terminowość zadań
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
EWALUACJA ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH - KOŁA ZAINTERESOWAŃ GIMNAZJUM im. C. K
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
RODZICE W SZKOLE.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Zespół ewaluacyjny: Elżbieta Kręc Jadwiga Semczuk Małgorzata Meusz
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Zespół Szkół im. Anieli hr. Potulickiej w Wojnowie
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Praca metodą projektu edukacyjnego
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Technologia informacyjna
Raport z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu rok szkolny 2015/2016 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W MIEJSKIM PRZEDSZKOLU INTEGRACYJNYM NR27 IM. ”WESOŁYCH KRASNALI” W ROKU SZKOLNYM 2018/2019 Dzieci nabywają wiadomości.
ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH IM. MJR. H. DOBRZAŃSKIEGO
Zapis prezentacji:

Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności. Raport z ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w I Społecznym Liceum Ogólnokształcącym w Gorzowie Wlkp. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności.

Poruszane zagadnienia: przebieg ewaluacji, cele ewaluacji, problematyka ewaluacji, charakterystyka próby badawczej, metody i narzędzia ewaluacji, wnioski i ich interpretacja, załączniki.

Przebieg ewaluacji Źródła informacji o jakości pracy w obszarach objętych ewaluacją: dokumenty szkolne (protokołów posiedzeń rady pedagogicznej, dziennika lekcyjnego, dzienników zajęć dodatkowych, raportów szkolnych, raportu ewaluacji zewnętrznej, protokołów hospitacji lekcji, wybranych planów wynikowych, analizy ankiet dotyczących opinii uczniów na temat zajęć lekcyjnych, pisemnej analizy wyników maturalnych, pisemnych analizy wyników próbnych egzaminów maturanych z języka polskiego, języka angielskiego, języka niemieckiego, matematyki, gografii), uczący w szkole nauczyciele, uczniowie. Badanie zostało zrealizowane w okresie: listopad 2015 – maj 2016 r.

Cele ewaluacji Zebranie informacji o tym czy uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej. Zebranie informacji o tym, czy w szkole diagnozuje się i analizuje osiągnięcia uczniów uwzględniające możliwości rozwojowe. Zebranie informacji na temat wdrażania wniosków z tych analiz w celu poprawy jakości pracy szkoły. Dostarczenie nauczycielom, uczniom, rodzicom, dyrekcji szkoły informacji o efektywności wdrażania wniosków z analiz osiągnięć uczniów.

Problematyka Głównym problemem badawczym ewaluacji jest próba ustalenia: Czy uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej? Jakie formy pomiaru dydaktycznego są stosowane do badania przyrostu wiedzy i umiejętności uczniów? Czy dostosowuje się kryteria wymagań do możliwości edukacyjnych uczniów? W jaki sposób są określane i wdrażane wnioski z analizy osiągnięć? Czy sprawdza się przyrost wiedzy i umiejętności uczniów?

Charakterystyka próby badawczej Badaniem objęto następujące grypy: uczniowie klas I, II i III – 37 osób, nauczycieli.

Metody i narzędzia ewaluacji Analiza dokumentów - dziennik zajęć lekcyjnych, dzienniki zajęć dodatkowych, protokoły posiedzeń rady pedagogicznej, raporty z analizy wyników egzaminów próbnych i zewnętrznych, diagnozy wstępne i końcowe, teczka wychowawcy, arkusze hospitacji lekcji, wybrane plany wynikowe, raport z ewaluacji zewnętrznej (luty 2016 r.), analiza ankiet dotyczących opinii uczniów na temat zajęć lekcyjnych. Metoda kwestionariuszowa - narzędzia: - ankieta skierowana do nauczycieli, - ankieta skierowana do uczniów.

Opis wyników i ich interpretacja Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej. Według ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli (100%) i uczniów (100%), licealiści zdobywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej. Nauczyciele planują swoją pracę w oparciu o przyjęte do realizacji programy nauczania z uwzględnieniem treści podstawy programowej, której realizacja jest na bieżąco monitorowana. Poziom opanowania przez uczniów wiadomości i umiejętności jest poddawany ocenie półrocznej i rocznej. Uczniowie w procesie oceniania uzyskują oceny pozytywne – w szkole nie istnieje zjawisko drugoroczności, co potwierdza opanowanie umiejętności określonych w podstawie programowej.

W szkole realizuje się podstawę programową z uwzględnieniem osiągnięć uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego, co wynika z przeprowadzonych ankiet. Na początku roku szkolnego każdy nauczyciel przeprowadza dla każdego ucznia tzw. „test na wejście”, który sprawdza stopień wiedzy uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego (gimnazjum). Dzięki analizie testów, nauczyciele dostosowują rozkłady materiału indywidualnie dla danej klasy. Po przeanalizowaniu dokumentacji nauczycieli i dzienników lekcyjnych, stwierdza się, iż nauczyciele znają oraz realizują warunki i sposoby realizacji podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów. Również potwierdza to przeprowadzona ankieta dla nauczycieli (100%). Na bieżąco w I SLO są monitorowane i analizowane osiągnięcia uczniów, poprzez: prace pisemne, kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe, aktywność na lekcji, prelekcję, karty pracy, projekty, sprawdziany sprawności fizycznej, prezentacje, konkursy, dodatkowe prace, wypracowania, prezentacje itd. Potwierdzają to ankiety przeprowadzone wśród nauczycieli i uczniów.

Wychowawcy klas, dwa razy w roku, dokonują analizy ocen zachowania, frekwencji i postępów w nauce swoich uczniów, formułują i wdrażają wnioski z tych analiz. Z przeprowadzonej ankiety wynika, iż w szkole formułuje się i wdraża wnioski z analizy osiągnięć edukacyjnych uczniów. Nabywane przez uczniów wiadomości i umiejętności są przedmiotem analizy, na podstawie której formułowane są wnioski do dalszej pracy szkoły. Wśród wyciągniętych wniosków z analizy ankiet dotyczących danego przedmiotu, uczniowie wymienili: brak systematyczności w pracy, niechęć do odrabiania zadań domowych i nauki w domu, brak umiejętności wnioskowania, potrzebę zajęć dodatkowych i pomocy koleżeńskiej, potrzebę większej liczby ćwiczeń, w tym zadań typu egzaminacyjnego. Nauczyciele po analizie osiągnięć uczniów stwierdzili, że należy: systematycznie sprawdzać prace domowe (m.in. poprzez kartkówki) oraz wiedzę i umiejętności uczniów z ostatnich lekcji, przeprowadzać lekcje powtórzeniowe przed każdym sprawdzianem, oceniać różne formy aktywności uczniów, odwoływać się do wiadomości i umiejętności z innych przedmiotów, na bieżąco informować rodziców o osiągnięciach dzieci.

Nauczyciele podczas swoich lekcji analizują bieżące wyniki nauczani i podejmują czynności motywujące uczniów do pracy, na bieżąco przekazują informacje wychowawcom lub bezpośrednio rodzicom. Uczniom stwarzane są warunki do poprawy i podwyższania ocen, nauczyciele mobilizują ich do podwyższania ocen i zachęcają do nauki. Miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej uczniowie i ich rodzice informowani są o zagrożeniach ocenami niedostatecznymi i nieodpowiednim lub nagannym zachowaniem. Odpowiednio wcześnie przekazana informacja o proponowanej ocenie zachęca uczniów do podjęcia wysiłku w celu jej poprawienia. Działania wspierające rozwój uczniów oraz podejmowane przez nauczycieli formy i metody pracy przyczyniają się do podnoszenia w szkole jakości kształcenia. Do takich działań należy prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych (konsultacje) oraz zajęć rozwijających czy wykonywanie zadań z testów egzaminacyjnych.

Dostrzegając wśród swoich uczniów osoby o dużym potencjale, nauczyciele stawiają im coraz większe wymagania, aby mogli w pełni wykorzystywać swoje możliwości intelektualne, zachęcają ich i motywują do dodatkowej pracy związanej z przygotowaniem się do konkursów przedmiotowych. Szkoła organizuje konkursy i umożliwia uczniom udział w konkursach zewnętrznych. Uczniowie mają możliwość osiągania sukcesów, które są w szkole promowane. Udział w konkursach rozwija zdolności i umiejętności uczniów, a jednocześnie wpływa na podniesienie efektów kształcenia i na promocję szkoły. Rodzice są informowani o ocenach dzieci, ich zachowaniu, trudnościach oraz możliwościach poprawy i rozwoju. Nauczyciele dostarczają rodzicom informacji o osiągnięciach ich dzieci, proponują dodatkową pracę, która sprzyja osiąganiu sukcesów. Nauczyciele prowadzą rozmowy z rodzicami, porównują wyniki obserwacji własnych z opiniami rodziców na temat uczniów i ich zachowań. Informacje na temat uczniów są przekazywane podczas spotkań wychowawców z rodzicami, konsultacji oraz indywidualnych rozmów osobistych i telefonicznych. Wysyłane są co miesiąc raporty z ocenami.

Wnioski z badań w postaci mocnych stron uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej, w szkole formułuje się i wdraża wnioski z analizy osiągnięć uczniów, diagnozuje się i analizuje osiągnięcia uczniów, uwzględniając ich możliwości intelektualne, nauczyciele stosują metody pracy odpowiednie do treści, potrzeb i umiejętności ucznia (w tym zalecenia PPP), systematycznie sprawdza się przyrost wiedzy i umiejętności uczniów, nauczyciele dokumentują realizację podstawy programowej, na podstawie rozmów z nauczycielami wynika, iż w szkole stworzono jasne i przejrzyste kryteria oceniania dla poszczególnych przedmiotów, uczniowie zawsze mogą poprawić słabą ocenę.

Wnioski z badań w postaci słabych stron uczniowie nie nadrabiają zaległości wynikających z nieobecności na lekcjach, nie wszyscy uczniowie korzystają z możliwości uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych, zauważa się lekceważący stosunek uczniów do obowiązków szkolnych, 42% uczniów nie korzysta z możliwości poprawy słabej oceny, 59 % uczniów nie korzysta z ofert zajęć pozalekcyjnych, 16% ankietowanych licealistów uważa, że nauczyciele nie dostosowują wymagań do indywidualnych potrzeb ucznia, 27 % uczniów twierdzi, że w razie problemów z nauką nie może liczyć na pomoc nauczyciela, 27 % uczniów uważa, że nie są informowani na bieżąco przez nauczyciela o uzyskanych przez Ciebie ocenach z danego przedmiotu.

Rekomendacje należy kontynuować podejmowane działania mające na celu utrzymanie dotychczasowego poziomu kształcenia, niezbędne w tym procesie są dodatkowe zajęcia pozalekcyjne, nadal dokonywać analizy wyników matur próbnych i badania wyników nauczania oraz wykorzystywać wnioski płynące z tych analiz do zmiany sposobów pracy i zwiększenia nacisku na elementy najtrudniejsze celem poprawy wyników uczniów w tych obszarach.

Załączniki Plan i harmonogram ewaluacji w I SLO w Gorzowie Wlkp. Ankieta skierowana do nauczycieli I SLO w Gorzowie Wlkp. Ankieta skierowana do uczniów I SLO w Gorzowie Wlkp. Analiza ankiet dotyczących opinii uczniów na temat poszczególnych przedmiotów.

Zadanie Czas wykonania Odpowiedzialni Uwagi Załącznik nr 1 Plan i harmonogram ewaluacja wewnętrzna w I Społecznym Liceum Ogólnokształcącym w Gorzowie Wlkp. Monitoring działań ewaluacyjnych: Zadanie Czas wykonania Odpowiedzialni Uwagi 1.Określenie przedmiotu ewaluacji. Określenie celów ewaluacji. Sierpień 2016 r. Rada Pedagogiczna pod przewodnictwem Zespołu ds. ewaluacji. 2. Opracowanie projektu ewaluacji Listopad 2016 r. Zespół ewaluacyjny w składzie: Justyna Sawicka, Katarzyna Szeraj, Grzegorz Bednarski 3. Opracowanie narzędzi badawczych. Styczeń 2017 r. Zespół ewaluacyjny. 4. Przeprowadzenie pilotażu. Luty 2017 r. 5. Zbieranie danych. Luty – maj 2017 r. Zespół ds. ewaluacji. 6. Analiza informacji, wyciąganie wniosków, sporządzanie raportu. Maj – czerwiec 2017 r. 7. Przedstawienie raportu dyrektorowi. Do 15 czerwca 2017 r. Koordynator Justyna Sawicka 8. Przedstawienie wyników ewaluacji Radzie Pedagogicznej. Czerwiec 2017 r. Posieczenie klasyfikacyjne Autor raportu. 9. Przedstawienie wyników ewaluacji rodzicom i uczniom. Wrzesień 2017 r. Spotkanie z rodzicami, Strona internetowa. Dyrektor szkoły Halina Antczak

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!!! Justyna Sawicka