Przedsiębiorczość akademicka w Wielkopolsce Model wspierania rozwoju Poznań, 1 marca 2007 Public Profits Sp. z o.o. dla Urzędu Miasta Poznania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Advertisements

Moja firma z pożyczką PO KL 6.2. Chcesz otworzyć własną firmę? Brak Ci środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej? Chcesz zdobyć wiedzę niezbędną.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Oferta „Fundacji Przedsiębiorczość” – wsparcie rozwoju firmy Spotkania lokalne organizowane są w ramach projektu systemowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa.
Prof. nadzw. dr hab. Radosław Ignatowski Zakład Rachunkowości Międzynarodowej, Katedra Rachunkowości Wydział Zarządzania, Uniwersytet Łódzki 1 Prezentacja.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Założenia projektu pozakonkursowego MNiSW w IV osi priorytetowej POIR Mateusz Gaczyński Departament Innowacji i Rozwoju MNiSW ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna.
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
Projekt „Poznański Rockefeller – promocja i rozwój przedsiębiorczości na terenie Miasta Poznania” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
Karolina Kozłowska Ekspert w ramach usługi Pro-Biz Agencja Rozwoju Mazowsza S.A. Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera Zakres usług świadczonych.
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski a UEP / SC UEP.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
REGIONALNE CENTRUM TECHNOLOGII I WIEDZY „INTERIOR” W NOWEJ SOLI NOWA SÓL.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Środa z Funduszami dla.
Projekt Centrum Współpracy Nauki i Gospodarki Szczecin, r.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska Czy formalizm zdusza innowacyjność ? Jak skutecznie poruszać się w gąszczu przepisów aby uzyskać publiczne.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Uwarunkowania innowacyjności kobiet w biznesie Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Proces transakcyjny Podsumowanie Rafał Tuzimek. Typy transakcji M&A 2 SprzedażprzedsiębiorstwZakupprzedsiębiorstw FuzjeprzedsiębiorstwPoszukiwaniefinansowaniawłaścicielskiego/doradztwofinansoweLBO/MBO.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Wsparcie procesów badawczo- rozwojowych w przedsiębiorstwach akademickich Schemat: wsparcie doradcze.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Biznes Wielkopolska to magazyn, który ukazuje się od 2003 roku. Magazyn powstał jako element promocji firm wyróżnionych certyfikatem „Najwyższa Jakość”
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Propozycje wyzwań i celów strategicznych opracowanych w ramach sekcji Nauka i Gospodarka.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Formy wspierania przedsiębiorców przez Gminę Wałbrzych
STOWARZYSZENIE OSTRZSZOWSKIE CENTRUM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Wielkopolski Regionalny
Rozwój współpracy pomiędzy sektorem badawczo-naukowym a biznesem na przykładzie Projektu: GUM
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zapis prezentacji:

Przedsiębiorczość akademicka w Wielkopolsce Model wspierania rozwoju Poznań, 1 marca 2007 Public Profits Sp. z o.o. dla Urzędu Miasta Poznania

PA jest traktowana przez znaczną część aktorów, którzy mogliby bądź powinni być z nią w taki czy inny sposób powiązani i którzy na pierwszy rzut oka mogliby (powinni…) łączyć z nią swoje interesy jako temat w znacznej mierze pozorny i (bądź) sztuczny; poziom ogólniejszej, a zarazem odważnej i wizjonerskiej refleksji na temat PA w Wielkopolsce i szerzej - w Polsce jest raczej niski (zarówno wśród części jej animatorów, jak i tym bardziej wśród jej potencjalnych beneficjentów i uczestników); zagrożenie: stopniowa biurokratyzacja zjawiska PA; PA staje się obszarem rozlicznych szans wynikających z zasady „miękkiego finansowania”; w ten sposób wspiera ona raczej postawy swoistego sprytu adaptacyjnego polegającego na umiejętności skutecznego i efektywnego wpisania się w wymogi „racjonalności biurokratycznej” nie zaś „racjonalności rynkowej”. Główne wnioski pobadawcze OPRACOWANIE MODELU WSPIERANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ W WIELKOPOLSCE

Formy wspierania PA odnoszą się do trzech sposobów jej rozumienia: 1.Edukacja do przedsiębiorczości 2.Zakładanie/ inkubowanie/ prowadzenie przedsiębiorstw akademickich 3.Transfer wiedzy i technologii do gospodarki Sposoby wspierania PA OPRACOWANIE MODELU WSPIERANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ W WIELKOPOLSCE

Przedmiot pn. „Edukacja do przedsiębiorczości” (nadobowiązkowe zajęcia z przedsiębiorczości dla wszystkich studentów wszystkich kierunków i wszystkich typów szkół wyższych (zarówno publicznych jak i niepublicznych). cel: zachęcanie studentów do możliwie jak najaktywniejszego uczestniczenia w rynku; forma konserwatoryjno-wykładowa; optymalna liczba godzin dydaktycznych: 15; postulowana wstępna selekcja studentów; rola samorządu: (1) wystąpienie z inicjatywą do rektorów wielkopolskich uczelni; (2) organizacja i nadzór merytoryczny nad przetargami mającymi wyłonić podmioty, które podejmą się prowadzenia zajęć z przedsiębiorczości w uczelniach. „Miękkie” formy wsparcia. Edukacja do przedsiębiorczości OPRACOWANIE MODELU WSPIERANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ W WIELKOPOLSCE

Wortal edukacyjno-informacyjny adresowany do studentów, doktorantów i przede wszystkim do pracowników naukowych (bez względu na ich staż uczelniany). zawierający podstawowe informacje na temat przedsiębiorczości akademickiej, mówiąc zaś ściślej - na temat możliwych formuł/ sposobów (1) łączenia działalności naukowo-badawczej z działalnością komercyjną, (2) komercjalizacji wiedzy naukowej, (3) ścieżek/ modeli wchodzenia w działalność gospodarczą pracowników naukowych; rola samorządu: (1) porozumienie finansowe z uczelniami, (2) stworzenie i promocja wortalu, (3) bieżący nadzór nad wortalem, (4) przetarg (przetargi) na usługi doradcze. „Miękkie” formy wsparcia. Edukacja do przedsiębiorczości OPRACOWANIE MODELU WSPIERANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ W WIELKOPOLSCE

Znak jakości (certyfikat) dla młodych przedsiębiorstw akademickich, w tym zwłaszcza typu spin-off. powinien być przyznawany przedsiębiorstwom akademickim w cyklu rocznym przez kapitułę złożoną z przedstawicieli władz samorządowych, biznesu, władz uczelnianych, a także - być może – z przedstawicieli organizacji konsumentów; potrzeby: (1) opracowanie zasad na jakich ma być przyznawany certyfikat, (2) doprecyzowanie kapituły i powołanie jej do życia, (3) promocja certyfikatu; rola samorządu: (1) inicjatywa znaku jakości i patronowanie przedsięwzięciu, (2) własna reprezentacja w kapitule. „Miękkie” formy wsparcia. Wspieranie przedsiębiorstw i przedsiębiorców OPRACOWANIE MODELU WSPIERANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ W WIELKOPOLSCE

Międzyuczelniany preinkubator przedsiębiorczości dla słuchaczy i absolwentów studiów doktoranckich międzyuczelniany preinkubator w formule „inkubatora bez ścian” specjalnie dla słuchaczy studiów doktoranckich i dla ich niedawnych absolwentów jako platforma kontaktów doktorantów i doktorów z ich potencjalnymi pracodawcami i za rodzaj „witryny” dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów; cel: realizacja specjalnie opracowanego programu szkoleniowego; zorientowany na szkolenia oraz na inspirowanie do projektowania „firm doktorskich”, na wspieranie przedsięwzięć, w których mają szansę zadziałać efekty synergiczne (dzięki wykorzystaniu w nich różnych typów wiedzy i różnych rodzajów kompetencji); funkcja „permanentnych targów pracy” dla doktorów i doktorantów chcących lub zmuszonych poszukiwać zatrudnienia poza uczelniami; ścisła współpraca z centrum audytowym projektów innowacyjnych; rola samorządu: koncepcja jest już realizowana przez Inkubator Technologiczny Fundacji UAM, pozostaje jednak pytanie o jego formułę - wyraźnie adresowany do środowiska doktorantów i doktorów. „Miękkie” formy wsparcia. Wspieranie przedsiębiorstw i przedsiębiorców OPRACOWANIE MODELU WSPIERANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ W WIELKOPOLSCE

Poznańskie (Wielkopolski e/ Ogólnopolskie) Targi Przedsiębiorczości Akademickiej ponadregionalne targi projektów przedsiębiorstw innowacyjnych i innowacyjnych start-upów; przeznaczenie: (1) przedsiębiorcy akademiccy i autorzy projektów biznesowych poszukujący kapitału inwestycyjnego/ inwestora, uczelniane zespoły badawcze, instytuty, JBR, (2) fundusze inwestycyjne, w tym zwłaszcza fundusze VC, business angels, przedsiębiorstwa gotowe wchłaniać projekty we własne struktury bądź występować wobec nich jako spółki matki; partner dla samorządu: Zarząd Międzynarodowych Targów Poznańskich; Rola samorządu: (1) inicjatywa i patronat, (2) opracowanie ostatecznej formuły targów, (3) porozumienie z MTP. „Twarde” formy wsparcia. Wspieranie przedsiębiorstw i przedsiębiorców OPRACOWANIE MODELU WSPIERANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ W WIELKOPOLSCE

Business for Business (B4B) - Program wsparcia enterprenerskiego przedsiębiorców akademickich ( cel: zagwarantowanie akademickim przedsiębiorstwom inkubowanym w inkubatorach przedsiębiorczości i w parkach naukowo-technologicznych lepszego wsparcia enterprenerskiego; program powinien być: (1) programem enterprenerskiego wsparcia udzielanego przez doświadczonych menedżerów początkującym przedsiębiorcom akademickim; (2) programem mieszczącym się w formule szeroko rozumianego wolontariatu; (3) programem przygotowanym i zarządzanym przez samorząd wojewódzki; rola samorządu: (1) Opracowanie szczegółowych założeń programu B4B i jego wdrożenie, (2) koordynacja programu, (3) określenie sposobu i źródeł finansowania seminariów-szkoleń adresowanych do przedsiębiorców, (4) Organizacja seminariów- szkoleń adresowanych do przedsiębiorców i stanowiących formę rewanżu za udział w programie B4B. „Twarde” formy wsparcia. Wspieranie przedsiębiorstw i przedsiębiorców OPRACOWANIE MODELU WSPIERANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ W WIELKOPOLSCE

Wielkopolski Bank Innowacji - Program kreowania rynku dla przedsiębiorstw typu spin-off cel: przyczynianie się samorządu do zwiększania się rynku zleceń dla typowych przedsiębiorstw odpryskowych (występując wobec nich w roli Zamawiającego) poprzez (1) poszukiwanie wizjonerskich rozwiązań mających skutkować polepszeniem jakości przestrzeni publicznej i (2) wykorzystanie potencjału środowiska akademickiego do budowania strategicznych planów rozwojowych Wielkopolski; program zdefiniowany jako fundusz quasi-grantów przeznaczonych na finansowanie śmiałych wizji rozwojowych; rola samorządu: opracowanie szczegółowych założeń programu i jego wdrożenie. „Twarde” formy wsparcia. Wspieranie przedsiębiorstw i przedsiębiorców OPRACOWANIE MODELU WSPIERANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ W WIELKOPOLSCE

Program pomostowy dla absolwentów uczelni wyższych o kilkuletnim stażu pracy program oparty na systemie szkoleń i na sprofilowanym doradztwie adresowanym do absolwentów o minimum pięcioletnim i maksimum dziesięcioletnim stażu na rynku pracy (w charakterze pracowników najemnych); program można usadowić w akademickich biurach karier; Kluczowa będzie tu jednak odpowiednia informacja o programie, dotarcie z nią do jego nominalnych adresatów rola samorządu: (1) porozumienie z Konferencją Rektorów, (2) partycypacja finansowa w kosztach programu. „Twarde” formy wsparcia. Wspieranie przedsiębiorstw i przedsiębiorców OPRACOWANIE MODELU WSPIERANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ W WIELKOPOLSCE

Agencja Impresaryjna Nauki - Program wspierania/ zarządzania patentami, program „impresariatu” dla pracowników naukowych, którzy nie chcą zakładać przedsiębiorstw typu spin-off, są natomiast zainteresowani komercjalizacją swoich wynalazków i patentów na innych zasadach inicjatywa mająca postać spółki prawa handlowego, do której zadań należałoby: (1) wspieranie i pomoc prawno-organizacyjna przy ubieganiu się pracowników nauki o patenty; (2) występowanie wobec pracowników naukowych mających na swoim koncie patenty przydatne dla gospodarki, ale nie chcących być przedsiębiorcami w roli ich agenta/ impresaria/ reprezentanta prawnego; (3) aktywna akwizycja przedsiębiorstw, występowanie w roli „linku” łączącego środowisko naukowców z biznesem; rola samorządu: (1) inicjator i strona w programie, (2) podmiot wnoszący w spółkę własne udziały finansowe bądź (i) rzeczowe (na uzgodnionym/ wynegocjowanym poziomie). „Twarde” formy wsparcia. Wspieranie przedsiębiorstw i przedsiębiorców OPRACOWANIE MODELU WSPIERANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ W WIELKOPOLSCE

Wielkopolskie Centrum Audytowe Projektów Innowacyjnych - Centrum audytu projektów i start-upów cel: poddawanie wstępnej analizie projektów i start-upów pod kątem: (1) ich potencjału rozwojowego; (2) kosztów ich weryfikacji rynkowej; (3) ich zapotrzebowania kapitałowego; instytucja powinna być opiekunem przedsiębiorców akademickich oraz ich doradcą pomagającym im oszacować realną wartość rynkową przedsięwzięcia, określić jego optymalną ścieżkę rozwojową i zdefiniować jego potrzeby kapitałowe; rola samorządu: (1) wystąpienie z inicjatywą stworzenia Wielkopolskiego Centrum Audytowego Projektów Innowacyjnych, (2) opracowanie koncepcji finansowania centrum, (3) organizacja i nadzór formalno-prawny oraz merytoryczny nad przetargami mającymi wyłonić podmioty, które podejmą się audytowania innowacyjnych projektów. „Twarde” formy wsparcia. Wspieranie przedsiębiorstw i przedsiębiorców OPRACOWANIE MODELU WSPIERANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ W WIELKOPOLSCE

Program trójstronnego partnerstwa istota: partnerstwo (1) samorządu, (2) uczelni i (3) przedsiębiorstw; cel: konceptualizowane przez uczelniane zespoły badawcze i przedsiębiorstwa typu spin-off projekty inwestycji i przedsięwzięć realizowanych następnie w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego; przedsiębiorstwo i samorząd porozumiewają się z sobą w intencji realizacji wspólnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ma być realizowane w formie partnerstwa publiczno-prywatnego; warunkiem brzegowym i kryterium dostępowym do środków finansowych pozyskiwanych przez miasto z funduszy strukturalnych jest innowacyjny charakter przedsięwzięcia zapewniany przez partnera – uczelnię (ośrodek PA); rola samorządu: inicjator i strona w programie trójstronnego partnerstwa. „Twarde” formy wsparcia. Wspieranie transferu wiedzy i technologii do gospodarki OPRACOWANIE MODELU WSPIERANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ W WIELKOPOLSCE

Międzyuczelniane, interdyscyplinarne centrum badawczo-rozwojowe istota: CBR jako wspólna inwestycja realizowana przez konsorcjum, w skład którego wejść powinny wszystkie największe uczelnie oraz Miasto Poznań; dwie drogi: (1) dążenie do utworzenia międzyuczelnianej bazy/ zaplecza badawczo-laboratoryjnego (zamkniętego i podporządkowanego celom naukowo-badawczym; największym atutem byłaby tu koncentracja środków i zasobów; (2) dążenie do utworzenia przez uczelnie otwartego centrum badawczo-laboratoryjego umożliwiającego również wytwarzanie prototypów, mającego zatem mikro-potencjał produkcyjny; druga droga jest w chwili obecnej lepsza i bardziej obiecująca; rola samorządu: inicjator i strona w konsorcjum. „Twarde” formy wsparcia. Wspieranie transferu wiedzy i technologii do gospodarki OPRACOWANIE MODELU WSPIERANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ W WIELKOPOLSCE

Wzajemne relacje logiczne i przyczynowo - skutkowe pomiędzy działaniami wspierającymi OPRACOWANIE MODELU WSPIERANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ W WIELKOPOLSCE Obszar 1. Edukacja do przedsiębiorczości Obszar 2. Wspieranie przedsiębiorców akademickich i przedsiębiorstw akademickich Obszar 3. Wspieranie transferu wiedzy i technologii do gospodarki Działania „miękkie” Działania „twarde” Działania „miękkie” Działania „twarde” Działania „miękkie” Działania „twarde” Przedmiot pn. Edukacja do przedsiębiorczości -Znak jakości dla młodych przedsiębiorstw akademickich Poznańskie (Wielkopolskie/ Ogólnopolskie) Targi Przedsiębiorczości Akademickiej -Program trójstronnego partnerstwa Wortal edukacyjno- informacyjny Międzyuczelniane Centrum Badawczo- Rozwojowe lub Centrum Badawczo- Laboratoryjne Międzyuczelniany preinkubator dla słuchaczy studiów doktoranckich Program B4B Wielkopolski Bank Innowacji Program pomostowy dla absolwentów Agencja Impresaryjna Nauki Wielkopolskie Centrum Audytu Projektów Innowacyjnych

Wzajemne relacje logiczne i przyczynowo - skutkowe pomiędzy działaniami wspierającymi OPRACOWANIE MODELU WSPIERANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ W WIELKOPOLSCE Jaka relacja pomiędzy obszarami? ściśle powiązana obszar trzeci – najbardziej suwerenny Jaka relacja pomiędzy działaniami „miękkimi” a „twardymi”? związki obustronne i niejako „organiczne” istotniejsze są jednak działania „twarde” Jakie priorytety w działaniach? te działania, które najłatwiej ewaluować i w przypadku których celowość, finansowa opłacalność i przede wszystkim efektywność wydatkowanych środków poddaje się najłatwiejszemu i najbardziej zobiektywizowanemu monitoringowi/ ocenie;

Wzajemne relacje logiczne i przyczynowo - skutkowe pomiędzy działaniami wspierającymi OPRACOWANIE MODELU WSPIERANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ W WIELKOPOLSCE Jakie priorytety w działaniach? (cd.) te działania, które mają szansę wywołać „efekt kaskadowy” (w praktyce są to przede wszystkim wszelkie „twarde” działania podejmowane w obszarach drugim i trzecim); te działania, które wiążą ze sobą różnych partnerów i prowadzą do szybkiej instytucjonalizacji tych związków/ powiązań, bo: przyspieszy to wyjście ośrodków przedsiębiorczości akademickiej z instytucjonalnej izolacji i zagwarantuje im możliwość współdziałania z nowymi kategoriami partnerów, zwiększy to grono podmiotów żywotnie i pragmatycznie zainteresowanych autentycznym rozwojem przedsiębiorczości akademickiej.

Public Profits Sp. z o.o. Bazar Poznański ul. Paderewskiego 8, Poznań tel , fax