Akty terroru w obrębie portów lotniczych i przejść granicznych mjr Zbigniew Michalec.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Advertisements

Ratownictwo z powietrza w Tatrach Opracowanie: dr Artur Woźny.
PRAWO MIĘDZYNARODOWE Protokoły dodatkowe do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 roku dotyczące : I KONWENCJA o ochronie osób cywilnych i chorych w.
DEBATA SPOŁECZNA dotycząca bezpieczeństwa na terenie dzielnicy Ochota Obszar tematyczny: 1.Zagrożenie przestępczością z uwzględnieniem 7 kategorii przestępstw.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Efektywne zarządzanie szpitalem Jan Butkiewicz Zastępca Dyrektora Pionu Ochrony Zdrowia d/s Sprzedaży Warszawa, 27 październik 2010.
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
BEZPIECZEŃSTWO PRACY w ELBREWERY S.A. -D-DOKONANIA -P-PLANY ELBLĄG
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Zbigniew Leszczyński Komendant Straży Miejskiej m. st. WARSZAWY.
Informacja o stanie bezpieczeństwa na obszarze kolejowym za 12 miesięcy 2015r. Warszawa, luty 2016r.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
bryg. dr inż. Ireneusz NAWOROL Cz. 1.
KOMENDA GŁÓWNA POLICJI REALIZACJA ZMIAN REALIZACJA ZMIAN ORGANIZACYJNO – FUNKCJONALNYCH W POLICJI.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
PROCEDURA WSPÓŁDZIAŁANIA JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH POLICJI I PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA ZDARZEŃ ZWIĄZANYCH.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Ewakuacja III stopnia na przykładzie „Planu przygotowania ewakuacji ludności dla Miasta Poznania - ewakuacja III stopnia.” EWAKUACJA Zadanie określone.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Lublinie Lublin, marzec 2010 r. ORGANIZACJA SYSTEMU OCZYSZCZANIA TERENÓW Z PRZEDMIOTÓW WYBUCHOWYCH I NIEBEZPIECZNYCH.
Warszawa, Tytuł prezentacji Warszawa, Warszawa, 7 marca 2016 r. ZMIANA USTAWY O TRANSPORCIE KOLEJOWYM.
Szablon scenariusza. Topografia miasta POZnan* WPROWADZENIE Szkolenie z zakresu Topografii Miasta Poznania – ma na celu: - Poznanie ogólnej topografii.
Tekst podkreślony lub wytłuszczony jest do zapamiętania Edukacja dla bezpieczeństwa.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI ZASADY KWALIFIKOWALNOŚCI WYDATKÓW Centrum Obsługi Projektów Europejskich MSW ul. Rakowiecka 2a, Warszawa tel.
Adrian Batkowski. organy administracji publicznej; urzędy obsługujące organy administracji publicznej; służby, inspekcje, straże w ramach swojej właściwości;
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Oprac: Wydział Wdarażania Programów UE PFRON 1 Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich Działanie 1.4 „Integracja zawodowa i społeczna osób.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
DEBATA SPOŁECZNA dotycząca bezpieczeństwa na terenie dzielnicy Ursus Obszar tematyczny: 1.Zagrożenie przestępczością z uwzględnieniem 7 kategorii przestępstw.
LMN dla Państwowej Straży Pożarnej. Powołanie zespołu Zarządzeniem nr 8 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 27 lutego 2006 r. został powołany.
INNOWACYJNY PROGRAM KSZTAŁCENIA W KLASIE SŁUŻB MUNDUROWYCH Autorzy: JUSTYNA RATAJCZAK, ELŻBIETA MORTKA, ANDRZEJ DĄBROWSKI ROK 2010/2011 ZESPÓŁ SZKÓŁ W.
Ocena zagrożenia powodziowego na Mazowszu – doświadczenia z powodzi zimowej i letniej 2010 roku Krzysztof Dąbrowski Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i.
Remont Przedszkola Miejskiego nr 4 w Kolnie wraz z wyposażeniem dydaktycznym i adaptacją niewykorzystanych pomieszczeń na potrzeby edukacji przedszkolnej.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Ewakuacja z budynków w trybie awaryjnym
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Historia Obrony cywilnej.
Ustawa z dnia r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej: art Podstawowymi jednostkami organizacyjnymi do wykonywania.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMISARIATU POLICJI W CHEŁMŻY ZA 2012r.
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Strażak Strażak to osoba pełniąca służbę w straży pożarnej. Strażacy są przeszkoleni i wyposażeni w specjalistyczny sprzęt do walki z ogniem, częściowego.
Plany zarządzania kryzysowego.
Informacja na temat procedury wyboru projektów indywidualnych umieszczonych w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu.
W dniu 27 lutego 2008r. w siedzibie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Ciechanowie odbyła się narada podsumowująca rok 2007, połączona z przekazaniem.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
WZMOCNIENIE POTENCJAŁU SIŁ ZBROJNYCH W PRZYPADKACH UZASADNIONYCH POTRZEBAMI OBRONY PAŃSTWA, POTRZEBAMI SIŁ ZBROJNYCH LUB ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO (art.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Informacja na temat projektu informatycznego „Centralizacja przetwarzania danych” V Krajowa Konferencja System Informacji Przestrzennej w Lasach Państwowych.
ZMIANY W PROGRAMIE SZKOLENIA SŁUŻBY PRZYGOTOWAWCZEJ WYNIKAJĄCE Z WPROWADZENIA NOWELIZACJI art.98d USTAWY O POWSZECHNYM OBOWIĄZKU OBRONY RZECZYPOSPOLITEJ.
Szkolenie Obronne Wrocław, 14 grudnia 2012 r.. OBSZARY KONTROLI W PODMIOTACH LECZNICZYCH, DLA KTÓRYCH MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO JEST ORGANEM.
„Inicjatywa JEREMIE – pozadotacyjna forma wsparcia wielkopolskich firm” Tadeusz Wojtaszak Kierownik Działu Sprzedaży Poznań, r.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
Zapis prezentacji:

Akty terroru w obrębie portów lotniczych i przejść granicznych mjr Zbigniew Michalec

MAPA REGIONU

Odległości do niektórych miast - Katowice ok. 35 km, średni czas dojazdu 40 min - Chorzów, Bytom, Sosnowiec ok. 25 km, średni czas dojazdu 30 min - Będzin ok. 20 km, średni czas dojazdu 25 mi - Tarnowskich Gór ok. 15 km średni czas dojazdu 15 min - Gliwic, Zabrza ok. 45 km, średni czas dojazdu 50 min - Częstochowy ok. 60 km, średni czas dojazdu 55 min -Krakowa ok. 90 km średni czas dojazdu 60 min - Bielska Białej ok. 90 km, średni czas dojazdu 90 min - Opola ok.120 km, średni czas dojazdu 90 min - Warszawy ok. 310 km, średni czas dojazdu 190 min

NAJWAŻNIEJSZE AKTY PRAWNE -Ustawa z 3 lipca 2002r “Prawo Lotnicze “ (Dz. U 130 poz. 1112) -Ustawa z 12 października 1990r “o Straży Granicznej” (Dz. U 78 poz. 462) -Ustawa z 12 października 1990r “o ochronie granicy państwowej” (Dz. U 7 poz. 461) -Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990r “o Policji” (Dz. U 30 poz. 179) -Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 lipca 2003r “ w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego realizującego zasady ochrony lotnictwa” wraz z załącznikiem do Rozporządzenia ( Dz. U nr 160 poz ) -DOC 30 ECAC “Ochrona lotnictwa cywilnego” -Aneks 17 ICAO “Ochrona międzynarodowego lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji” -Program Ochrony Lotniska

Służby ochrony w Porcie Lotniczym Wewnętrzna Służba Ochrony - Straż Ochrony Lotniska (SOL) Straż Graniczna (SG) Policja

Zarządzający lotniskiem w celu prowadzenie skoordynowanej i skutecznej działalności w zakresie bezpieczeństwa lotniska tworzy kolegialny zespół nadając mu regulaminowe uprawnienia i obowiązki oraz zapewniając właściwe warunki do działania, w postaci: Zespołu Ochrony Lotniska

ZESPÓŁ OCHRONY LOTNISKA Dyrektor Portu - przewodniczący; Szef Zespołu Dyżurnych Operacyjnych Lotniska Szef Wewnętrznej Służby Ochrony Lotniska “SOL” Przedstawiciel Policji Przedstawiciel Straży Granicznej Kierownik Urzędu Celnego Komendant Lotniskowej Straży Pożarnej Przedstawiciel Sekcji Ratownictwa Medycznego Przedstawiciel Agencji Ruchu Lotniczego Przedstawiciele przewoźników Przedstawiciel Wydziału Zarządzania Kryzysowego Urzędu Wojewódzkiego Przedstawiciele Służb Personelu Naziemnego

Zespół Ochrony Lotniska jest organem doradczym Dyrektora Portu oraz zatwierdzającym decyzje w zakresie ochrony wynikające z : postanowień Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego ; zaleceń międzynarodowych władz lotnictwa cywilnego ( ICAO, ECAC); bieżącej ocen stanu zagrożenia lotnictwa cywilnego aktami bezprawnej ingerencji; konieczności dostosowania lub zmiany procedur ochrony lotniska.

CENTRUM KOORDYNACJI KRYZYSOWEJ a/ ilości pomieszczeń -pomieszczenie dla pracy Sztabu Kryzysowego -pomieszczenie socjalne dla członków sztabu -pomieszczenie dla negocjatora i tłumaczy b/ wyposażenie pomieszczeń -urządzenia łączności przewodowej ( telefony, faksy, rejestratory rozmów telefonicznych i bezprzewodowe) -urządzenia łączności bezprzewodowej zapewniającej łączność w sieci portowej, agencyjnej i policyjnej -mapy i plany lotniska łącznie z najbliższą okolicą, drogami dojazdowymi, obiektami ważnymi dla działalności portu oraz schematem dróg operacyjnych, miejsc postoju samolotów z terrorystą czy ładunkiem niebezpiecznym -niezbędne informacje o lotnisku, połączeniach, posiadanym sprzęcie i wyposażeniu specjalistycznym, spisem telefonów i kryptonów łączności bezprzewodowe -kopie programu ochrony lotniska, programów ochrony przewoźników i innych niezbędnych dokumentów niezbędne wyposażenie biurowe socjalne

W przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej ( bezprawna ingerencja, akt porwania, ładunek niebezpieczny lub wybuchowy, katastrofa, skażenie itp. ) Zarządzający powołuje SZTAB KRYZYSOWY w składzie :

SZTAB KRYZYSOWY Dyrektor Portu lub osoba przez niego wyznaczona przedstawiciele Policji ( Komisariatu i KWP ) przedstawiciel Straży Granicznej przedstawiciel Urzędu Celnego przedstawiciel portowej Służby Ochrony Lotniska przedstawiciel Agencji Ruchu Lotniczego przedstawiciel Lotniskowej Straży Pożarnej przedstawiciel Państwowej Straży Pożarnej

SZTAB KRYZYSOWY cd przedstawiciel portowej służby ratownictwa medycznego przedstawiciel Pogotowia Ratunkowego przedstawiciel portowej placówki Sanepidu przedstawiciel przewoźników operujących z lotniska przedstawiciel przewoźnika bazującego na lotnisku przedstawiciel służby handlingowej i paliwowej przedstawiciel Centrum Zarządzania Kryzysowego Urzędu Wojewody.

W ramach Sztabu Kryzysowego podejmowane są następujące etapy działania : -analityczno – rozpoznawcze dla oceny realności zagrożenia lub możliwych skutków zaistniałego aktu -blokująco – zabezpieczające dla odizolowania miejsca parkowania zagrożonego statku powietrznego (rejonu) -ewakuacyjne dla pasażerów jak i obiektów najbardziej narażonych na zagrożenie -negocjacyjne z porywaczem -interwencyjno – likwidacyjne przeprowadzone przez uprawnione siły porządkowe -zabezpieczające dla procesowego udokumentowania aktu terroru i jego skutków -porządkowo – opisowe dla przedstawienia odpowiednim władzom przebiegu i wniosków z aktu bezprawnej ingerencji

PRZEWIDYWANE SIŁY I ŚRODKI DO DZIAŁAŃ

Siły własne Portu Lotniczego  funkcjonariusze Komisariatu Policji do działań blokujących i rozpoznawczych  funkcjonariusze Grupy Pirotechnicznej GPK SG do wstępnego rozpoznania zagrożenia bombowego  funkcjonariusze GPK SG do działań analitycznych i blokujących  pracownicy WSO SOL do działań blokujących  pracownicy Lotniskowej Straży Pożarnej i Sekcji Ratownictwa Medycznego do działań zabezpieczenia ratowniczego i medycznego  personel obsługi naziemnej do obsługi niezbędnego sprzętu specjalistycznego

Siły porządkowe zewnętrzne  funkcjonariusze Komendy Powiatowe Policji w Tarnowskich Górach ( 10 km ) do działań zabezpieczających  funkcjonariusze Komendy Wojewódzkiej w Katowicach ( 40 km ) do działań analityczno – negocjacyjnych  funkcjonariusze Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycznego KWP w Katowicach ( 40 km ) do działań interwencyjno – likwidacyjnych  funkcjonariusze Plutonu Specjalnego Śląskiego Oddziału SG w Raciborzu ( 80 km ) do działań zabezpieczająco - interwencyjnych

Siły zabezpieczenia ratowniczego i medycznego  pracownicy Pogotowia Ratunkowego ( wg decyzji dyspozytora Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego )  funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej ( wg dyspozycji oficera dyżurnego KW PSP )

ETAPY DZIAŁAŃ

I. alarmowanie i przyjazd sił zewnętrznych  alarmowanie osób funkcyjnych i służb ( 0 – 10 min )  rozwinięcie Centrum Zarządzania Antykryzysowego ( 0 – 20 min )  ogłoszenie gotowości sił portowych ( 0 – 20 min )  powstanie Sztabu Kryzysowego w pełnym składzie( 10 – 50 min )  przyjazd sił zewnętrznych KW Policji ( 40 – 55 min )  przyjazd sił zewnętrznych zabezpieczenia ratowniczo – medycznego ( min )  przyjazd zewnętrznych sił SG ( 1,30 – 1,50 h)

II. rozwinięcie działań :  działania blokujące statek powietrzny przez portowe siły ochrony ( min)  działania rozpoznawczo - pirotechniczne portowych sił SG ( 10 – 30 min )  działania analityczne Sztabu Kryzysowego (10 – 20 min)  wstępne negocjacje prowadzone przez Przewodniczącego ZOL lub Komendanta Komisariatu Policji ( 10 – 50 min )  koncentracja sił porządkowych i zabezpieczających w rejonach alarmowych koncentracji ( min )  przygotowanie oceny zagrożenia dla sił interwencyjnych ( 30 – 50 min )

III. negocjacje właściwe i wypracowanie decyzji zakończenia kryzysu  przejęcie negocjacji przez Zespół Negocjatorów z KW Policji  zapoznanie z sytuacją Dowódcy Sił Interwencyjnych  koncentracja sił zabezpieczających i interwencyjnych na pozycjach do działań  symulacje przebiegu działań interwencyjnych i możliwych wersji rozwoju zdarzeń  ocena stanu negocjacji i możliwości rozwiązania ostatecznego kryzysu ( porozumienie z terrorystą lub rozwiązanie siłowe )

IV. działania interwencyjne  decyzja Kierującego Sztabem Kryzysowym o spełnieniu żądań porywacza lub rozwiązaniu siłowym  rozwinięcie sił interwencyjnych na pozycjach wyjściowych i sił zabezpieczenia na pozycjach wyczekiwania  szturm na statek powietrzny sił interwencyjnych  likwidacja skutków interwencji ( pożar, zabici, ranni, zatrzymani )

V. działania porządkowe :  rozwinięcie zaplecza medycznego  przeszukanie pirotechniczne statku powietrznego i jego otoczenia  dokumentacja filmowa i procesowa zdarzenia  zakończenie funkcjonowania Sztabu Kryzysowego