Szkolenie w Warszawie w dniach sierpnia 2015 r. w ramach projektu „Fundusze europejskie - jakie to proste. Działania edukacyjne dla przedsiębiorców sektora MSP z zakresu Funduszy Europejskich na lata ” Projekt realizowany w ramach konkursu dotacji organizowanego przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna, nr umowy: przez Związek Rzemiosła Polskiego - Lidera Projektu oraz Współpartnerów: Mazowiecką Izbę Rzemiosła i Przedsiębiorczości i Fundację Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WM Podstawa prawna – podstawowe dokumenty Po stronie unijnej, wdrażanie funduszy strukturalnych regulują stosowne akty ustawodawcze tj. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE, oraz wydane na ich podstawie przez Komisję Europejską akty o charakterze nieustawodawczym, czyli akty delegowane i wykonawcze. Akty delegowane mogą uzupełniać bądź zmieniać zapisy rozporządzeń w ich mniej istotnych częściach, natomiast akty wykonawcze mają na celu wdrażanie tych rozporządzeń poprzez określenie jednolitych warunków ich wykonania. Szczegółowych informacji w tymże zakresie można uzyskać m. in. w dokumencie nt. : Zasady wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WM Podstawa prawna – podstawowe dokumenty 1.Prawodawstwo unijne (częściowy wykaz) a)Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z r.) (zwane dalej: „rozporządzeniem ogólnym”); b)Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1301/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i przepisów szczególnych dotyczących celu „Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia” oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z r.) (zwane dalej: „rozporządzeniem EFRR”); c)Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z r.) (zwane dalej: „rozporządzeniem EFS”);
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WM Podstawa prawna – podstawowe dokumenty 2.Prawodawstwo krajowe (częściowy wykaz) a)Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów operacyjnych polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej (Dz. U. z 2014 r., poz ze zm.) (zwana dalej: „ustawą wdrożeniową”); b)Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.) (zwana dalej: „UFP”); c)Wytyczne horyzontalne wydane na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy wdrożeniowej przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju w celu zapewnienia jednolitego i zgodnego z prawem Unii Europejskiej sposobu realizacji programów operacyjnych oraz spełnienia wymagań określonych przez Komisję Europejską w niniejszym zakresie, a także zapewnienia prawidłowości realizacji zadań i obowiązków określonych ustawą wdrożeniową.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WM Podstawa prawna – podstawowe dokumenty 2.Prawodawstwo krajowe (częściowy wykaz) Minister Infrastruktury i Rozwoju wyda m.in. wytyczne horyzontalne m. in. w zakresie : trybów wyboru projektów; kwalifikowalności wydatków; warunków gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej; monitorowania postępu rzeczowego; kontroli; korekt finansowych; informacji i promocji; zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód i projektów hybrydowych; rewitalizacji; instrumentów finansowych.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WM Podstawa prawna – podstawowe dokumenty 2.Prawodawstwo krajowe (częściowy wykaz) Część wytycznych horyzontalnych została już zatwierdzona przez MIR i opublikowana na stronie internetowej: /strony/start.aspxhttps:// /strony/start.aspx. Pozostałe dokumenty są w trakcie opracowywania lub podlegają konsultacjom, a ich projekty dostępne są pod adresem internetowym: trony/start.aspxhttps:// trony/start.aspx.
Wizja rozwoju województwa mazowieckiego Mazowsze to region spójny terytorialnie, konkurencyjny, innowacyjny z wysokim wzrostem gospodarczym i bardzo dobrymi warunkami życia jego mieszkańców
STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO DO 2030 ROKU Strategia zawiera długofalową wizję rozwoju województwa mazowieckiego, w myśl której Mazowsze do roku 2030, stanie się regionem spójnym terytorialnie, konkurencyjnym, innowacyjnym, zapewniającym mieszkańcom bardzo dobre warunki życia. Z uwagi na duże zróżnicowanie przestrzenne rozwoju województwa mazowieckiego, konieczne jest prowadzenie polityki zmniejszającej te dysproporcje
Specyficzna sytuacja województwa mazowieckiego Po roku 2013 województwo mazowieckie będzie pierwszym polskim regionem, który w unijnej klasyfikacji opuści kategorię regionów najsłabiej rozwiniętych (czyli regionów, w których PKB nie przekracza 75% średniej unijnej). Oznacza to, że będą w nim obowiązywać inne zasady wsparcia. W regionach słabiej rozwiniętych maksymalny poziom współfinansowania projektów ze środków Unii Europejskiej wynosi on 85%, natomiast dla Mazowsza zostanie zmniejszony do 80%.
Nowa perspektywa - nowe wyzwania Mazowsze jako region lepiej rozwinięty przekroczenie 75-procentowego progu średniej zamożności regionów UE; Program dwufunduszowy EFS i EFRR; Koncentracja tematyczna Cele Tematyczne - wytyczne KE, co do zakresu planowanych interwencji; Ring-fencing - wymóg przeznaczania określonej ilości środków unijnych na konkretne cele m.in. minimum 60% ERDF środków na Mazowszu powinno zostać skoncentrowanych w obszarze innowacji, badań naukowych, technologii informacyjno-komunikacyjnych, konkurencyjności przedsiębiorstw oraz w zakresie gospodarki niskoemisyjnej; Rezerwa wykonania 6% (ok. 125,4 mln EUR) z całości alokacji dla RPO WM , której otrzymanie uwarunkowane będzie realizacją kamieni milowych; Większy akcent na wykorzystanie instrumentów finansowych.
Przemysł i produkcja Rozwój produkcji ukierunkowanej na eksport w przemyśle zaawansowanych i średniozaawansowanych technologii oraz w przemyśle i przetwórstwie rolno-spożywczym Gospodarka Wzrost konkurencyjności regionu poprzez rozwój działalności gospodarczej oraz transfer i wykorzystanie nowych technologii Poprawa jakości życia oraz wykorzystanie kapitału ludzkiego i społecznego do tworzenia nowoczesnej gospodarki Zapewnienie gospodarce regionu zdywersyfikowanego zaopatrzenia w energię przy zrównoważonym gospodarowaniu zasobami środowiska Kultura Wykorzystanie potencjału kultury i dziedzictwa kulturowego oraz walorów środowiska przyrodniczego dla rozwoju gospodarczego regionu i poprawy jakości życia Miasta Obszary wiejskie RAMOWE CELE STRATEGICZNE CELE STRATEGICZNE Środowisko/ Energetyka PRIORYTETOWY CEL STARTEGICZNY Warszawa z OMW R E G I O N Transport/ przestrzeń Poprawa dostępności i spójności terytorialnej regionu oraz kształtowanie ładu przestrzennego Społeczeństwo
Programy krajowe RPO WM , 1 mld EUR POWER: 603 mln EUR POIŚ: 210 mln EUR POPC: 149 mln EUR POIR: 725 mln EUR
Program Operacyjny Polska Cyfrowa Alokacja UE dla Mazowsza Oś I POPC Powszechny dostęp do szybkiego internetu : EUR Oś II POPC E-administracja i otwarty rząd: EUR Oś III POPC Cyfrowe kompetencje społeczeństwa: EUR Oś IV POPC Pomoc techniczna: EUR SUMA*: EUR * Na podstawie: Plan finansowy SZOOP POPC , str. 48
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Alokacja UE dla Mazowsza: Oś II POIŚ Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu: EUR; Oś IV POIŚ Infrastruktura drogowa dla miast: EUR; Oś VII POIŚ Poprawa bezpieczeństwa energetycznego: EUR; Oś VIII POIŚ Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury: EUR; Oś IX POIŚ Wzmocnienie strategicznej infrastruktury ochrony zdrowia: EUR. SUMA*: EUR EUR (FS) * Na podstawie: Plan finansowy POIŚ , str
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój Alokacja UE dla Mazowsza: Oś I POWER Osoby młode na rynku pracy: EUR Oś II POWER Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji: EUR; Oś III POWER Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju: EUR; Oś IV POWER Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa: EUR; Oś V POWER Wsparcie dla obszaru zdrowia: EUR; Oś VI POWER Pomoc Techniczna: EUR. SUMA*: ,00 EUR * Na podstawie: Plan finansowy POWER , str. 231
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Alokacja UE dla Mazowsza: Oś I POIR Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstw : ,00 EUR; Oś II POIR Wsparcie otoczenia i potencjału przedsiębiorstw do prowadzenia działalności B+R+I: ,00 EUR; Oś III POIR Wsparcie innowacji w przedsiębiorstwach: ,00 EUR; Oś IV POIR Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego: ,00 EUR; Oś V POIR Pomoc Techniczna: ,00 EUR. SUMA*: ,00 EUR * Na podstawie: Plan finansowy POIR , str
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne W skład WOF wchodzi 40 JST, które podpisały porozumienie o współpracy w zakresie realizacji ZIT. Dokumentem warunkującym uczestnictwo Partnerstwa ZIT w procesie zarządzania i realizacji Programem jest Strategia ZIT WOF.
Regionalne Inwestycje Terytorialne Mechanizm ten realizuje politykę rozwoju opisaną w SRWM do 2030 r., mającą na celu wsparcie OSI ostrołęcko-siedleckiego, płocko- ciechanowskiego oraz radomskiego, które zostały określone w SRWM, jako problemowe. Podstawą realizacji RIT jest współpraca JST!
Subregion ciechanowski Subregion płocki Subregion ostrołęcki Subregion radomski Subregion siedlecki Wsparcie regionalnych OSI problemowych poprzez regionalne inwestycje terytorialne (RIT)
Obszary strategicznej Interwencji-OSI Według Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego, OSI to obszary, do których w sposób szczególny będzie adresowana polityka regionalna. To obszary wobec których wymagana jest interwencja rządu ze względu na ciężar, którego region sam nie jest w stanie udźwignąć. W województwie mazowieckim na poziomie regionalnym zostały wyznaczone dwa typy OSI problemowe –ostrołęcko-siedlecki, płocko-ciechanowski, radomski. Wspieranie obszarów wiejskich o najniższym poziomie dostępu mieszkańców do dóbr i usług warunkujących możliwości rozwojowe. Restrukturyzacja i rewitalizacja miast i innych obszarów tracących dotychczasowe funkcje społeczno-gospodarcze (KSRR). bieguny wzrostu- Obszar Metropolitalny Warszawy Wzmacnianie funkcji metropolitalnych ośrodków wojewódzkich i integracja ich obszarów funkcjonalnych (KSRR).
Najważniejsze ograniczenia w RPO WM : Alokacja dla dróg lokalnych w ramach CT 7 nie przekroczy 15% alokacji dla transportu drogowego ( EURO) Zdrowie - inwestycje muszą wynikać z map potrzeb zdrowotnych; Energetyka- identyfikacja optymalnego zestawu działań zwiększających efektywność energetyczną w danym budynku, dokonywana będzie na podstawie audytu energetycznego, stanowiącego niezbędny element projektu; Tereny inwestycyjne - tworzenie nowej infrastruktury, służącej rozwojowi przedsiębiorstw zasada proporcjonalności – wykorzystanie infrastruktury -> odpowiedni zwrot środków na koniec okresu trwałości projektu; realizowane pod warunkiem nie powielania dostępnej infrastruktury, chyba, że limit dostępnej powierzchni został wyczerpany; Gospodarka wodno-ściekowa - przesunięta do realizacji na poziom krajowy (POIŚ).
RPO WM : RPO WM realizowany będzie w jedenastu Osiach Priorytetowych (OP) w tym dziesięciu osiach tematycznych i jednej osi dedykowanej pomocy technicznej: I.Wykorzystanie działalności badawczo-rozwojowej w gospodarce II. Wzrost e-potencjału Mazowsza III. Rozwój potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości IV. Przejście na gospodarkę niskoemisyjną V. Gospodarka przyjazna środowisku VI. Jakość życia VII. Rozwój regionalnego systemu transportowego VIII. Rozwój rynku pracy IX. Wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem X. Edukacja dla rozwoju regionu XI. Pomoc Techniczna
RPO WM Alokacja na RPO WM – 2,09 mld EUR Alokacja na I i III Oś Priorytetową – 491,0 mln EUR, tj. 23 % alokacji RPO WM
RPO WM , I Oś Priorytetowa I Oś Priorytetowa Wykorzystanie działalności badawczo- rozwojowej w gospodarce Zwiększone urynkowienie działalności badawczo – rozwojowej PI 1a Zwiększona aktywność badawczo-rozwojowa przedsiębiorstw PI 1b
RPO WM , Działanie 1.1 Beneficjenci Infrastruktura B+R odpowiadająca potrzebom biznesu jednostki naukowe, konsorcja naukowe Typy projektów wsparcie infrastruktury badawczo – rozwojowej jednostek naukowych Alokacja 125 mln EUR
RPO WM , Działanie 1.2 Beneficjenci Większe zaangażowanie biznesu w B+R przedsiębiorstwa (MŚP, duże - warunek efekty dyfuzji), powiązania kooperacyjne Typy projektów projekty badawczo-rozwojowe; tworzenie lub rozwój zaplecza badawczo- rozwojowego; proces eksperymentowania i poszukiwania nisz rozwojowych i innowacyjnych - konkursy związane z wyłanianiem nowych inteligentnych specjalizacji. Alokacja 153 mln EUR, w tym - 15,3 mln euro na proces eksperymentowania
RPO WM ,III Oś Priorytetowa III Oś Priorytetowa Rozwój potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości Ulepszone warunki do rozwoju MŚP PI 3a Zwiększony poziom handlu zagranicznego sektora MŚP PI 3b Zwiększone zastosowanie innowacji w przedsiębiorstwach sektora MŚP PI 3c
RPO WM , Działanie 3.1 Beneficjenci Ulepszone warunki do rozwoju MŚP m.in. MŚP, NGO, powiązania kooperacyjne, porozumienia/konsorcja ww., proinnowacyjne instytucje otoczenia biznesu - ośrodki innowacyjności Typy projektów wsparcie początkowej fazy rozwoju przedsiębiorstw wsparcie prowadzenia i rozwoju działalności przedsiębiorstw uporządkowanie i przygotowanie terenów inwestycyjnych w celu nadania im nowych funkcji gospodarczych; Alokacja 72,1 mln EUR
RPO WM , Działanie 3.1 Ulepszone warunki do rozwoju MŚP Typy projektów integrowanie usług istniejących IOB w celu tworzenia kompleksowej oferty – obejmującej rozwój produktu; dostęp do kapitału; specjalistyczne doradztwo dla MŚP.
RPO WM , Działanie 3.2 Beneficjenci Zwiększony poziom handlu zagranicznego sektora MŚP MŚP, jednostki naukowe, spółki celowe, powiązania kooperacyjne, JST, organizacje pozarządowe, samorząd gospodarczy Typy projektów internacjonalizacja przedsiębiorstw poprzez wzrost eksportu towarów i usług; promocja gospodarcza regionu w wymiarze krajowym i międzynarodowym. Alokacja 33,1 mln EUR
RPO WM , Działanie 3.3 Beneficjenci Zwiększone zastosowanie innowacji w przedsiębiorstwach sektora MŚP MŚP; porozumienia/konsorcja ww., powiązania kooperacyjne, podmiot, który wdraża instrumenty finansowe Typy projektów wprowadzanie na rynek nowych lub ulepszonych produktów lub usług rozwój produktów i usług opartych na handlu elektronicznym oraz zaawansowanych rozwiązaniach TIK. Alokacja 108,1 mln EUR