Program Operacyjny Kapitał Ludzki Program Operacyjny Kapitał Ludzki Krajowe Sieci Tematyczne w Polsce na tle sieci tematycznych EQUAL w Europie Tomasz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowej Sieci Tematycznej
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Idea projektów innowacyjnych
Zasady polityki regionalnej UE
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Konieczna Koordynacja – Informacja nt. prac Grupy roboczej ds. Społeczeństwa Informacyjnego w ramach Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy.
System ewaluacji NPR i NSRO
Założenia działalności Krajowej Instytucji Wspomagającej PO KL na lata Beata Puszczewicz Fundacja Fundusz Współpracy.
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Warszawa, 15 marca 2007 r.
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
Europejski Fundusz Społeczny jako instrument promocji integracji społecznej.
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Model firmy społecznej i możliwości legislacyjne związane z tym narzędziem aktywizacji zawodowej w kontekście Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
PRZEWODNIK WDRAŻANIA SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI
POLITYKA RÓWNOŚCI PŁCI I EFS
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Partnerstwo na Rzecz Rozwoju Kompromis na rynku pracy – innowacyjny model aktywizacji zawodowej kobiet.
Spotkanie robocze UKSW – Monar
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL zasady i system wdrażania Departament Zarządzania EFS MGPiPS.
Regionalny Program Operacyjny
Inteligentna specjalizacja jako warunek ex-ante dla programów operacyjnych w latach Marcin Łata Departament Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo.
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
(Narodowej Strategii Spójności)
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Możliwości finansowania innowacji w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Warszawa, 27 maja 2015 r.
OGÓLNOPOLSKIE FORUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO. 2000r. – powstanie Forum przy Biurze Koordynacji Kształcenia Kadr Cel – stworzenie spójnych rozwiązań podzielonego.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
SPOTKANIE UPOWSZECHNIAJĄCE 21 GRUDNIA 2015 WARSZAWA.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Fundusz Współpracy 1 Prezentacja rezultatów na tle strategii tematycznej KST Tematu A.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Dorota Bortnowska Z-ca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 19 czerwca 2008 r. Podsumowanie realizacji PIW EQUAL z.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Umowa o Partnerstwie na rzecz Rozwoju - założenia Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Seminaria nt. komitetów monitorujących na lata
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Regionalna Sieć Tematyczna Województwa Warmińsko - Mazurskiego
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Równościowe zarządzanie projektem
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
Zapis prezentacji:

Program Operacyjny Kapitał Ludzki Program Operacyjny Kapitał Ludzki Krajowe Sieci Tematyczne w Polsce na tle sieci tematycznych EQUAL w Europie Tomasz Orczyk Naczelnik Wydziału EQUAL Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 8 maja 2008 r.

Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Gospodarczego i Społecznego oraz Komitetu Regionów z 30 grudnia 2003 r. ustanawiający wytyczne dla drugiej rundy Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL: Proces wymiany informacji oraz wykorzystywania rezultatów innowacji stanowi zasadniczy element EQUAL. Aby to osiągnąć, w Państwach Członkowskich oraz na poziomie europejskim zostały powołane sieci, zbudowane wokół konkretnych tematów. Sieci te jednoczą Partnerstwa na rzecz Rozwoju w celu poddania dyskusji oraz ocenie najbardziej korzystnych praktyk oraz rezultatów prac, jak również w celu przygotowania ich upowszechnienia i włączenia do realizowanych strategii. Inni aktorzy, spoza Inicjatywy, tacy jak decydenci polityczni, naukowcy, stowarzyszenia oraz partnerzy społeczni również zostali włączeni do tego procesu. oraz… Regulacje na poziomie europejskim

…Partnerstwa na rzecz Rozwoju oceniają, upowszechniają i wymieniają miedzy sobą doświadczenia oraz rezultaty prac zarówno w ramach krajowych sieci tematycznych oraz na poziomie europejskim poprzez Europejskie Grupy Tematyczne. Współpraca na poziomie krajowym i europejskim wspiera: − tematyczne analizy strategicznych podejść oraz osiągniętych rezultatów; − identyfikację dobrych praktyk, szczególnie odnoszących się do Europejskiej Strategii Zatrudnienia oraz Procesu Integracji Społecznej; − upowszechnianie dobrych praktyk na europejskich forach dyskusyjnych.

Krajowe Sieci Tematyczne w Polsce W Polsce powołano KST dla każdego z 5 Tematów PIW EQUAL z uwzględnieniem problematyki równości płci (ang. gender mainstreaming) i aspektu regionalnego. Do zadań KST należy w szczególności: analiza testowanych rozwiązań i osiągniętych rezultatów w ramach projektów realizowanych przez Partnerstwa oraz walidacja tych rezultatów, pełnienie funkcji forum wymiany informacji oraz współpracy pomiędzy przedstawicielami poszczególnych projektów PIW EQUAL, wypracowanie formy efektywnego dialogu pomiędzy KST a osobami odpowiedzialnymi za tworzenie polityki, zapewnienie skutecznego procesu włączenia rezultatów do głównego nurtu polityki na różnych poziomach.

Krajowe Sieci Tematyczne w Polsce Podział na grupy robocze KST: - EQUAL dla niepełnosprawnych; - Wspieranie integracji społecznej i zawodowej; - Ekonomia społeczna; - Nowe sposoby wspierania wchodzenia i powrotu na rynek pracy grup dyskryminowanych; - Adaptacja pracodawców i pracowników do zmian strukturalnych poprzez wykorzystywanie elastycznych form zatrudnienia oraz technologii ICT; -Kształcenie przez całe życie w zwiększaniu konkurencyjności przedsiębiorstw; -Aktywizacja zawodowa więźniów i byłych więźniów; -Godzenie życia zawodowego i rodzinnego.

Krajowe Sieci Tematyczne w Polsce Krajowe Sieci Tematyczne w Polsce Uregulowania charakterystyczne dla polskiego modelu KST: każde Partnerstwo, którego umowa o Partnerstwie na rzecz Rozwoju została zatwierdzona przez Instytucję Zarządzającą EQUAL, ma obowiązek uczestniczyć w pracach co najmniej jednej KST; opracowanie strategii tematycznych upowszechniania i włączania rezultatów do głównego nurtu polityki dla każdej KST, uwzględniających zarówno zakres projektów Partnerstw, jak również aktualne potrzeby polityki zatrudnienia i integracji społecznej; strategie tematyczne służą jako punkt odniesienia w trakcie walidacji rezultatów oraz zatwierdzania projektów do Działania 3.

Proces walidacji rezultatów Proces walidacji rezultatów EQUAL oparto w Polsce na systemie opracowanym przez Portugalię – szczegóły procedury (w tym formularze oceny) są rozwiązaniami polskimi. Walidację rezultatów przeprowadzono również w ograniczonym zakresie we Włoszech (jeden Temat) i Czechach (walidacja nieobowiązkowa). W Polsce warunkiem uzyskania dofinansowania dla Działania 3 przez Partnerstwo lub grupę Partnerstw było uzyskanie pozytywnej rekomendacji KST dla rezultatów, które były przedmiotem działań zmierzających do ich włączenia do głównego nurtu polityki. Proces walidacji polega na analizie prezentowanego przez Partnerstwo rezultatu przez trzy grupy: przedstawiciela PRR (autorzy rezultatu), podmioty realizujące podobne projekty (peer review) i ekspertów. Rekomendacja KST, opracowana na podstawie analizy peer review i ekspertów oraz dyskusji na posiedzeniu KST stanowi załącznik do umowy o Partnerstwie na rzecz Rozwoju dla Działania 3. Proces walidacji rezultatów był w pełni demokratyczny – każdy członek KST miał równie ważny głos.

Walidacja rezultatów Proces/Temat ADFGISUMA Liczba rezultatów przedstawionych do walidacji Liczba rezultatów rekomendowanych do Działania

Rozwiązania z innych krajów - przykłady W Szwecji powołano Krajowe Sieci Tematyczne, które zajęły się problematyką partnerstwa – efektem publikacja On the Art of Developing Partnership; W Finlandii każdemu z KST „lideruje” jedno z Partnerstw wyłonione w drodze zamówienia publicznego; W Grecji grupy minimum 4 Partnerstw uczestniczących w KST muszą opracować i przedłożyć do akceptacji Instytucji Zarządzającej Wspólny Plan Działań dotyczący mainstreamingu; Na Malcie istnieje jedna wspólna KST dla wszystkich Tematów.

Współpraca ponadnarodowa Instytucje Zarządzające, Krajowe Struktury Wsparcia jak i Komisja Europejska wspierają proces analizy tematycznej. Obejmuje to w szczególności organizację konferencji, seminariów oraz grup roboczych w celu oceny, analizy porównawczej, prezentacji dobrych praktyk wypracowanych w ramach EQUAL. Partnerstwa na rzecz Rozwoju uczestniczą w spotkaniach oraz wnoszą w nie wkład, co stanowi integralną część ich działań. Przykładem powyższej aktywności jest międzynarodowa konferencja zorganizowana w Warszawie w dn czerwca 2007 r. pt. „Prewencja czy ponowne uwięzienie” dotycząca aktywizacji zawodowej i społecznej (byłych) więźniów.

Wniosek Przyjęte przez Polskę rozwiązania: -obligatoryjna przynależność do KST i obecność na jego posiedzeniach, -Konieczność pozytywnej walidacji rezultatu przed przystąpieniem do Działania 3, „wymusiła” żywotność i aktywność KST w Polsce oraz autentyczną integrację Partnerstw wokół specyficznych problemów dotyczących dyskryminacji i nierówności na rynku pracy.

KST – ewaluacja Ocena Kryterium3. „Skuteczność Działania” Ocena Kryterium2. „Sprawność Działania” Ocena Kryterium 1. „Zgodnośćz założeniami programuu” waga: 20% waga: 20% waga: 20% waga: 20% waga: 20% A.1.2 Włączanie beneficjentów ostatecznych A.1.3 Współpraca ponadnarodowa B.1.1 Koordynacja w obszarach tematycznych C.1.1 Wspieranie partnerstw A.1.1 Partnerski układ instytucjonalny C.2.1 Zarządzanie na poziomie Programu A.2.1 Zarządzanie na poziomie PRR waga: 50% waga: 50% A.3.3 Ocena potencjałuMainstr. produktu A.3.2 Ocena innowacyjności produktu A.3.1 Ocena postępów w pracy nad produktem C.3.1 Rezultaty i oddziaływanie EQUAL B.3.1 Mainstreaming wobszarach tematycznych waga: 20% waga: 20% waga: 20% waga: 20% 20% OGÓLNA OCENA PROGRAMU waga: 33% waga: 33% waga: 33% Procedura oceny bieżącej PIW EQUAL

KST – ewaluacja

Dziękuję za uwagę Tomasz Orczyk Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ul. Wspólna 2/4, Warszawa