Jerzy Hausner Perspektywy rozwoju społeczno-gospodarczego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Advertisements

Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
1 Zajęcia I Młodzież na rynku pracy Regionalne i lokalne rynki pracy, rok akad. 2013/2014.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
SSPW woj. Warmińsko-Mazurskiego Parametry infrastruktury: ponad 2273 km szkieletowej i dystrybucyjnej sieci światłowodowej oraz 226 węzłów.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Karolina Kozłowska Ekspert w ramach usługi Pro-Biz Agencja Rozwoju Mazowsza S.A. Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera Zakres usług świadczonych.
1 Po pierwsze praca… Krajowe i regionalne programy operacyjne w kontekście przedsiębiorczości i miejsc pracy.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie zapotrzebowania na pracowników wśród.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Naukowe Koło Marketingu MERITUM. Kontekst projektu  Nowoczesny i sprawnie funkcjonujący system IT ma istotny wpływ na poprawę konkurencyjności turystyki;
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
ŁÓDŹ – strategia rozwoju Aleksandra Suszczewicz, Z – ca Dyrektora, Biuro Rozwoju Przedsiębiorczości i Obsługi Inwestora Urząd Miasta Łodzi 19 kwietnia.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
ZBADANIE POTENCJAŁU INNOWACYJNEGO SUBREGIONU RADOMSKIEGO Projekt realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.6 Regionalne.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Lokalne Podstawy Światowej Strategii Innowacji Tadeusz Baczko Lubuska Rada Innowacji Czerwińsk, 26 września 2012 r.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Rzeszów, 16 luty 2012.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Małopolski Festiwal Innowacji
Zapis prezentacji:

Jerzy Hausner Perspektywy rozwoju społeczno-gospodarczego

Rozwój zaczyna się od idei, debaty i sporu, a kończy na instytucjonalizacji nowych rozwiązań i zmianie tożsamości aktorów społecznych. Po drodze jest polityka i rządzenie, ale to nie one są esencją rozwoju, lecz co najwyżej jednym z jego trybów, ważnym, ale nie najważniejszym.

W centrum rozwoju społeczno- gospodarczego znajdują się instytucje, a czynnikiem decydującym jest ich efektywność adaptacyjna. Dlatego polityka rozwojowa powinna koncentrować się na generowaniu, mobilizowaniu i pomnażaniu tych zasobów, które tę efektywność determinują i podnoszą. Współcześnie zaliczamy do nich zwłaszcza kapitał ludzki i kapitał społeczny. Nie będzie więc przesadą, jeśli uznamy, że bez edukacji nawet największe bogactwo obróci się przeciwko nam.

Akumulowany w ludziach kapitał nabywany jest przez edukację i kulturę.

Dla polityki rozwoju kluczowe znaczenie ma charakter i różnorodność otoczenia instytucjonalnego gospodarki, determinująca efektywność adaptacyjną i innowacyjność podmiotów gospodarczych. Wagę tego zagadnienia jako jedni z pierwszych dostrzegli ekonomiści zajmujący się problematyką rozwoju regionalnego.

Jeżeli wybitni regionaliści dowodzą, że rozwój lokalny czy regionalny w decydującej mierze zależy od czynników endogennych nie zaś egzogennych, to jest jasne, że rozwoju w skali lokalnej czy regionalnej nie można centralnie zaprogramować i pobudzić. Można natomiast ustanawiać takie rozwiązania instytucjonalne i inicjować takie przedsięwzięcia infrastrukturalne, które umożliwią i ułatwią lokalnym czy regionalnym elitom wykorzystanie i pomnożenie dostępnych zasobów.

Małopolska regionem zdobywania i rozwijania kwalifikacji Małopolskę na tle porównywanych regionów charakteryzują „młoda” struktura wiekowa mieszkańców oraz korzystne prognozy demograficzne w perspektywie najbliższych lat. Analiza natężenia ruchu migracyjnego ludności wskazuje na wysokie, dodatnie saldo migracji – Małopolska jest zatem atrakcyjnym miejscem do zamieszkania, edukacji, pracy oraz rozwijania kwalifikacji.

Istotnym walorem regionu jest wysoki poziom zaangażowania dzieci i młodzieży w edukację formalną: w 2005 r. aż 27,1% wszystkich mieszkańców województwa uczyło się na poziomie podstawowym, średnim lub wyższym.

Podstawowe wskaźniki rynku pracy (dane z 2007 r.) wskazują na relatywnie wysoką (w skali Polski) aktywność zawodową mieszkańców Małopolski (współczynnik aktywności zawodowej wynosi 63,6%, a stopa zatrudnienia 58,1%) oraz stosunkowo niski poziom stopy bezrobocia (8,5%). Niekorzystne dla gospodarki i poziomu kwalifikacji mieszkańców Małopolski jest znaczne zatrudnienie w szarej strefie (ok. 10%).

Dużym atutem województwa małopolskiego jest wysoki odsetek osób z wykształceniem wyższym wśród wszystkich aktywnych zawodowo (22,2%). Równocześnie jednak widoczny jest relatywnie niski poziom zatrudnienia osób w sektorze nauki i nowoczesnych technologii. Małopolskę negatywnie wyróżnia poziom korzystania przez mieszkańców regionu z nowoczesnych technologii (komputer i internet) – poziom umiejętności informacyjnych i komunikacyjnych mieszkańców regionu jest niski na tle porównywanych regionów.

Bardzo niski, podobnie jak w innych polskich regionach, jest w województwie małopolskim udział osób zaangażowanych w edukację ustawiczną, co może stanowić barierę rozwojową zarówno dla mieszkańców, jak i przedsiębiorstw. Jak wskazują badania, w perspektywie kilkunastu lat w Małopolsce prawdopodobny jest wzrost popytu na informatyków, pracowników szeroko rozumianej branży budowlanej, sektora finansowego i edukacyjnego, telekomunikacyjnego, biotechnologicznego oraz osoby związane z usługami medycznymi i rehabilitacyjnymi.

Wyjątkowość i bogactwo walorów kulturowych, turystycznych i środowiskowych powoduje, że duża część mieszkańców Małopolski posiada unikalne, niszowe umiejętności i kwalifikacje. Właściwe wykorzystanie tego potencjału jest dużą szansą rozwojową dla regionu. Niepodważalnym atutem województwa małopolskiego jest bardzo dobrze rozwinięta baza szkolnictwa gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego oraz, przede wszystkim, jakość kształcenia na tych poziomach – małopolscy uczniowie osiągają najwyższe wyniki w kraju w przypadku na egzaminach gimnazjalnych i maturalnych.

Skala i jakość kształcenia na poziomie wyższym w Małopolsce w istotny sposób sprzyjają zdobywaniu wysokich kwalifikacji, zarówno przez mieszkańców regionu, jak i osoby napływające z innych polskich i zagranicznych regionów. Małopolska nie należy do czołówki regionów pod względem liczby central największych polskich przedsiębiorstw, tym niemniej jest ważnym ośrodkiem koncentracji przedsiębiorstw informatycznych oraz sektora usług biznesowych (Business Process Offshoring – BPO). Bardzo widoczna jest w tym przypadku dominująca rola Krakowa, jako centrum rozwoju gospodarczego regionu.

Polityka rozwoju społeczno- gospodarczego musi bazować na nowoczesnej teorii dóbr. Niestety w tym zakresie w teorii ekonomii panuje nieład. Najczęściej ekonomiści i politycy gospodarczy odwołują się do ogromnie upraszczającego schematu wyróżniającego jedynie „dobra publiczne” i „dobra rynkowe”. Niewielu próbuje wyjść poza ramy tego schematu dostrzegając występowanie także dóbr innego rodzaju.

Współczesna gospodarka to gospodarka usług a nie produkcji. Istotne jest i to, że w coraz większym stopniu są to usługi intelektualne a nie materialne. W konsekwencji coraz więcej ważnych dla rozwoju społeczno-gospodarczego dóbr będzie miało mieszany charakter; nie będą czystymi dobrami prywatnymi, ani czystymi dobrami publicznymi. Będą tworzone prywatnie z myślą o ich spieniężeniu, ale z ich konsumpcji z różnych powodów nie da się i nie powinno się wyłączać tych, którzy nie są w stanie za nie zapłacić rynkową cenę.

Kwestia ta wiąże się szczególnie z problemem intelektualnych praw własności. Własności intelektualnej nie można chronić tak jak własności materialnej. Zapewniając jej eksluzywność doprowadzono by do prywatyzacji kultury i wiedzy, co zahamowałoby rozwój, blokując ludzką kreatywność i innowacyjność.

Rozwój a spójność społeczna wzrost gospodarczy jest konieczny dla rozwoju, ale to rozwój stymuluje wzrost, liczy się tym samym nie tylko tempo wzrostu, ale też sposób wykorzystania jego owoców; dla polityki rozwoju kluczowe znaczenie ma polityka spójności, co w szczególności odnosi się do ograniczania społecznego ubóstwa i zapewnienia wysokiego poziomu zdrowia publicznego.

Polityka spójności nie polega na wyrównywaniu dochodów, lecz na wyrównywaniu szans. Jej istoty nie stanowią transfery socjalne, lecz rozwiązania instytucjonalne i przedsięwzięcia infrastrukturalne, które przyczyniają się do zwiększenia dostępu jednostek do różnych form kapitału i usuwają wszelką dyskryminację. Fundamentem polityki spójności nie jest więc tradycyjnie rozumiana pomoc socjalna, która nawet jeżeli w określonym zakresie uzasadniona i konieczna rodzi poważne negatywne konsekwencje, do których A. Sen [1999: 154-5] zalicza:

błędy informacji – złe adresowanie pomocy, blokadę inicjatywności – zachęcanie do pasywności, poczucie bezwartościowości i sygmatyzacja, koszty administracyjne, naruszanie swobód, korupcja – ogólnie biurokratyzacja. nietrwałość polityczną programów pomocy i jej jakości.

Atrybuty efektywnej polityki spójności niezbędne są zindywidualizowane systemy (schematy) niwelowania nierówności, które są produktem funkcjonalnego zróżnicowania instytucji, wielowymiarowość ich działania (przestrzenna, czasowa, przedmiotowa i podmiotowa), faktyczna a nie tylko formalna równość wobec prawa jest jedynie punktem wyjścia, fundamentem a nie celem polityki spójności, tworzy jej niezbędną przesłankę,

prawa mają swój aspekt wolnościowy oraz aspekt wspólnotowy, muszą być gwarantowane z dwóch stron – swobody od i zobowiązania do, koncentracja na wyposażeniu w kapitał a nie na dochodach, kluczowe znaczenie ma kapitał ludzki i kapitał społeczny, jednostka jest obywatelem a nie podopiecznym.

Aksjomaty nowoczesnej polityki rozwoju rozwój a nie równowaga, rynek jako instytucja społeczna a nie niewidzialna ręka rynku, efektywność adaptacyjna a nie tylko alokacyjna, społeczeństwo i kultura nie są tylko instytucjami pośredniczącymi między państwem i rynkiem, jeśli nie uzyskują niezbędnego poziomu samoorganizacji i autonomii, to nie będą dobrze funkcjonować ani państwo, ani rynek.

Perspektywy rozwoju Małopolski - rekomendacje W Małopolsce na terenach wiejskich dostęp dzieci do edukacji przedszkolnej jest ograniczony i zdecydowanie niezadowalający. To wyraźnie obniża aspiracje i szanse edukacyjne tej populacji i przyczyni się w przyszłości do zaniżania wartości regionalnego kapitału ludzkiego. Pilnie potrzebny jest w województwie program upowszechnienia edukacji 6-latków, adresowany do gmin wiejskich. Bez tego wyższe poziomy edukacji nie będą miały wystarczająco szerokiej bazy.

Możliwość ustawicznego rozwijania swoich kwalifikacji (czy też szerzej patrząc wejścia na rynek pracy) w bardzo wielu przypadkach (zwłaszcza wśród kobiet) uwarunkowana jest dostępnością instytucji opieki nad dziećmi (żłobki i przedszkola). Jeżeli z powodów finansowych (zbyt wysokie opłaty) lub lokalizacyjnych (brak placówek opiekuńczych w najbliższym otoczeniu) mieszkańcy Małopolski nie będą mogli korzystać z usług tych instytucji, wówczas trudno się spodziewać, aby znacząco poprawił się w regionie odsetek osób aktywnych zawodowo i systematycznie podnoszących swoje kwalifikacje.

Słabością Małopolski jest m.in. zbyt niski udział zatrudnienia w sektorze nauki i wysokich technologii. Zmiana tej niekorzystnej sytuacji jest możliwa szczególnie poprzez prowadzenie bardziej aktywnej polityki wobec inwestorów zagranicznych. Władze samorządowe (regionalne i lokalne) powinny stworzyć system dodatkowych zachęt dla podmiotów, które chcą inwestować w tym sektorze.

Współpracę z takimi inwestorami powinny w szczególności rozwijać małopolskie uczelnie. Istotnym obszarem takiej współpracy może być wspólne uruchamianie centrów doskonałości i badań zaawansowanych (strategicznych). Od tego uczelnie powinny uzależniać możliwość prowadzenia na ich terenie aktywności rekrutacyjnej dużych firm, adresowanej do studentów. Takie podejście powiedzie się, o ile będzie zdecydowanie wspierane przez samorządowe władze regionalne i miejskie oraz ich agendy.

Uczelnie, aby trafnie odpowiadać na zapotrzebowanie generowane przez inwestorów, bezwzględnie powinny zintensyfikować współpracę z sektorem biznesu. Dominującym modelem uczynić należy kształcenie profilowane, które polega na wspólnym określaniu potrzeb obecnego i przyszłego rynku pracy i realizowaniu programu nauczania umożliwiającego jak najlepsze dopasowanie popytu i podaży na regionalnym rynku pracy. Nie można jednak dopuścić do prostego drenażu zasobów edukacyjnych wyższych uczelni – przedsiębiorcy w zamian za dostarczenie im dobrze wykształconych pracowników powinni równocześnie realizować z uczelniami inne projekty o charakterze dydaktycznym oraz badawczo-rozwojowym.

Preferowanym w Małopolsce obszarem współpracy z dużymi inwestorami powinny być także nowoczesne technologie informacyjne i komunikacyjne. Chodzi o to, aby dzięki temu zmierzać do podniesienia relatywnie niskich umiejętności mieszkańców regionu w tym zakresie. Priorytetem działań rozwojowych w regionie należy uczynić możliwie szybkie objęcie wszystkich miejscowości dostępem do szerokopasmowego internetu i stworzenie wszystkim mieszkańcom możliwości bezpłatnego lub co najwyżej bardzo taniego korzystania z internetu.

Samorządowe władze regionalne – w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – powinny zdecydowanie wspierać realizację programów aktywizacji potencjału społeczno- kulturowego specyficznego dla poszczególnych subregionów województwa, aby w ten sposób przyczynić się do utrzymywania na wysokim poziomie i rozwijania unikalnych umiejętności, kwalifikacji i specjalizacji zawodowych. W tym przypadku punktem oddziaływania muszą być małe miasta, których w Małopolsce jest szczególnie dużo. W realizację takich programów aktywizacyjnych muszą być włączone uczelnie, w tym w szczególności uczelnie artystyczne Krakowa, tj. ASP, AM, PWST.

Barierą podnoszenia kwalifikacji i regionalnego kapitału ludzkiego jest nadmiernie wysoki wskaźnik zatrudnienia w szarej strefie. Pracodawcy w tej strefie eksploatują pracowników o niskich kwalifikacjach i całkowicie zaniedbują ich rozwój. Legalizacja szarostrefowego zatrudnienia wymaga złożonych i niełatwych działań, których centrami powinny być powiatowe urzędu pracy i Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie. Działania te z jednej strony powinny polegać na wspieraniu samozatrudnienia, rozwijaniu form kształcenia ustawicznego, a na drugim biegunie także na upowszechnianiu różnych form ekonomii społecznej. W tym ostatnim zakresie całkowicie niewykorzystanym zasobem jest zawarty w 2008 r. Małopolski Pakt Ekonomii Społecznej, którego działalność należy zdecydowanie ożywić.

Zakres i poziom kształcenia ustawicznego w regionie jest absolutnie niezadowalający. Samorząd województwa powinien opracować i przyjąć specjalny program promocji i wspierania zarówno najefektywniejszych form takiego kształcenia, jak i działających w tej sferze Małopolsce najlepszych organizacji. W regionalny system kształcenia ustawicznego należałoby szeroko włączyć szkoły wyższe i średnie. To one powinny stanowić podstawowe ogniwa regionalnej sieci takiego kształcenia.

Rozwój kwalifikacji w regionie nie może odbywać się w chaotyczny i przypadkowy sposób. Należy wykorzystywać wszelkie możliwe instrumenty i inicjatywy, które pozwolą z wyprzedzeniem rozpoznać przewidywane zmiany zachodzące w gospodarce w horyzoncie kilku (krótki horyzont), kilkunastu (średni horyzont) i kilkudziesięciu lat (długi horyzont) oraz odpowiednio na te zmiany reagować. Przykładem takiego projekcyjnego myślenia był projekt „Foresight technologiczny na rzecz zrównoważonego rozwoju Małopolski”, realizowany przez MSAP Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Politechnikę Krakowską oraz Akademię Górniczo-Hutniczą w Krakowie.

Scenariusze rozwojowe regionu wypracowane w trakcie projektu wskazują na wiele nowych obszarów, które mogą stać się istotnymi gałęziami rozwojowymi małopolskiej gospodarki. Eksperci z wymienionych ośrodków akademickich zwracali uwagę m.in. na wykorzystanie zasobów wód geotermalnych, rozwój segmentu nowych materiałów (inżynieria powierzchni, materiały kompozytowe, nanotechnologia) oraz inwestycje w obszarze już istniejących materiałów i technologii (materiały metaliczne, powłokowe i budowlane).

Takie rekomendacje powinny być wykorzystane i przełożone na operacyjny język interwencji publicznych, w tym przypadku związanych ze wspieraniem rozwoju uczelni technicznych, kształcących absolwentów nie tylko odnajdujących się w realiach obecnego rynku pracy, ale i przygotowanych na nieuchronne zmiany profilu gospodarczego regionu.

Profesjonalnemu i systematycznemu opracowywaniu długofalowych prognoz rozwoju regionalnego, w tym dotyczących kapitału ludzkiego, może służyć Małopolskie Obserwatorium Polityki Rozwoju. Dyskutuje się o nim od paru lat, lecz inicjatywa ta nie rozwija się z odpowiednią dynamiką.

Obszarem, w którym podnoszenie kwalifikacji i rozwój kapitału ludzkiego jest dla Małopolski szczególnie ważne jest turystyka, rehabilitacja i opieka sanatoryjna oraz wszelkie formy usług rekreacyjno-opiekuńczych dla osób starszych. Województwo małopolskie ze względu na swoje szczególne zasoby kulturowe i środowiskowe może bowiem przyciągać w masowej skali z kraju i zagranicy osoby w wieku emerytalnym, które są zainteresowane dłuższym aktywnym pobytem rekreacyjno-leczniczym bądź osiedleniem.

Dotychczas za słabo wykorzystywane są możliwości współpracy pomiędzy szkołami wyższymi a jednostkami administracji publicznej (zarówno rządowej, jak i samorządowej). Wyraźnie podniesie to poziom zarządzania publicznego w regionie.